گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

پیش بینی محمد هاشمی رفسنجانی و امیر محبیان از سال 97

دو فعال اعتدالگرا و اصولگرا در گفت و گو با خبرنگار جماران، ارزیابی خود را از تحولات و چالش های پیش روی کشور در سال جدید مطرح کردند.

پایگاه خبری جماران: محمد هاشمی رفسنجانی با نگاه به تحولات داخلی و خارجی، ارزیابی خود را از سال جدید ارائه کرد و گفت: در عرصه سیاست خارجی، بحث ترامپ و کشورهای 5+1 مطرح است. متاسفانه اختلافات یا دعواها تمام نشده و ترامپ مرتباً تهدید می کند که از برجام خارج می شود. در همین حال  شنیده شده که قرار است برخی کشورهای اروپایی نیز  اقدام به تحریم ایران کنند. از این رو، موضوعات حول محور برجام تمام نشده و به سرانجام نرسیده است. لذا کشور در سال آینده همان وضعی را که بعد از روی کار آمدن ترامپ داشت، تجربه می کند.

وی افزود: افق ها نشان می دهند که مناقشات حول محور برجام ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است تهدیدها تشدید شوند. اگر تحریم هایی که به دلیل توافق برجام برداشته و موجب ایجاد گشایش هایی در کشور شدند، مجدداً بازگردند، مشکلات همانند دوره آقای احمدی نژاد بیشتر خواهند شد. به تعبیر دیگر اگر برجام نباشد، مشکلات ما به زمان قبل از آقای روحانی بازمی گردد، ولی اگر کشورهای غربی به تعهد خود پایبند بمانند، مشکلات کمتر خواهند بود.

رئیس دفتر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در عرصه داخلی نیز، دولتی که 5 سال قبل روی کار آمده و برنامه هایش را اعلام کرده، باید با توجه به امکاناتی که در کشور وجود دارد، برنامه ای را در حوزه های اقتصادی مطرح کند تا به موضوع بیکاری از طریق ایجاد فرصت های شغلی بپردازد. دولتمردان در بحث مبارزه با فقر خشن و در مورد مسکن نیز نکاتی را مطرح کردند و وعده هایی را دادند که عمل به آنها به میزان تولید بستگی دارد. لذا باید به تولید توجه بیشتری کرد و امکاناتی به آن داده شود. همچنین باید موانعی که بر سر راه تولید است، برداشت.

وی بیان کرد: در بحث مبارزه با قاچاق نیز وعده هایی داده شد. امیدوارم در سال 97 اراده ای قوی برای مبارزه با قاچاق وجود داشته باشد. زیرا قاچاق برای تولید، بسیار فرصت سوز  است و آن را به رکود می کشاند. از این رو اگر تولید نباشد بیکاری افزایش و در نتیجه «ناهنجاری های اجتماعی» ایجاد می شود. قاچاق زیان های بسیار زیادی به اقتصاد کشور می شود. لذا با اراده ای که دولت دارد و اعلام مشارکت سپاه و برخی نهادهای دیگر، این امید می رود که سال 97 در زمینه مبارزه با قاچاق، سال موفق و الگویی باشد.

این فعال سیاسی اعتدالگرا گفت: پس از انتخابات بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی و فساد مقداری با رکود مواجه شد و جلساتش تشکیل نشد. اما معاون اول رئیس جمهور وعده داد که در سال 97، بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی و فساد جدی تر گرفته شود. بنابراین اگر به وعده هایی که دولت برای آنها برنامه ریزی کرده، نظیر مبارزه با فساد و قاچاق، حمایت از تولید، مبارزه با فقر خشن و جلوه های آن و ایجاد فرصت های شغلی برای بیکاران عمل شود. سال 97 می تواند دستاوردهای بهتری برای دولت و ملت داشته باشد.

وی با بیان اینکه، ما امروز  در مسائل فرهنگی و سیاسی مقابل دشمن قرار داریم، گفت: آمریکا، اسرائیل و عربستان پیوندی ناخوشایندی در برابر ایران برقرار کردند. در سال جدید باید به انسجام و وحدت ملی بپردازیم. حفظ وحدت و انسجام ملی برای دشمن بازدارنده و تنها راه مبارزه با آن است. ان شاءالله در این زمینه نیز نهادها و مسئولان مختلف بر طبل اختلاف و جدایی نکوبند. امروز شاید بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت ملی داریم. در موضوع نارضایتی ها نیز، مسئولین در هر رده ای حق را به مردم دادند و گفتند باید به حرف مردم گوش کرد. این نیز بحثی است که در کنار برنامه های دولت مطرح بوده و ضرورت پرداختن به مطالبات مردم در سال 97 وجود دارد.

دکتر امیر محبیان نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران، ارزیابی خود را از تحولات و چالش های سال جدید مطرح کرد و اظهار داشت: سال گذشته، سال دشواری در حوزه های سیاست و اقتصاد بود و امیدواریم سال آینده چنین نباشد؛ هرچند چشم انداز روشنی در این باره نداریم. به نظر من مشکلات مربوط به بازنشستگان و مطالبات آنها به بودجه سال آینده فشار خواهد آورد و ممکن است مشکلاتی را در عرصه سیاسی ایجاد کند.

وی افزود: مسئولین بهتر است که از همین امروز فکر این مسأله باشند و بتوانند آن را پیشاپیش کنترل و مدیریت کنند. به نظر می رسد که در سال آتی با بحثی که از مخالفت ترامپ با برجام حاصل می شود، چالش هایی را تجربه کنیم. لذا سال آینده ما باید از پیش برای رخدادهای متعدد در کشور آماده باشیم.

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا اظهار کرد: در سیاست داخلی نیز، به نظر می رسد که فشارهای سیاست خارجی و مشکلات اقتصادی در این عرصه ملموس باشد و روی مجلس و سایر تصمیم گیران فشار بیاورد. حتی آنها را مجبور سازد تا در بعضی موارد، تصمیماتی برای ایجاد تغییرات متناسب با تحولات بگیرند. در سال آینده ما اگر سه اولویت داشته باشیم، اول اقتصاد، دوم اقتصاد و سوم اقتصاد است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.