گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ناصر ایمانی: هیچ اولویتی برای سال آینده مهم تر از مسائل اقتصادی در کشور نیست/ انصاری راد: مسئولان باید نارضایتی های متراکم شده مردم را در سال آینده کاهش دهند

دو فعال اصولگرا و اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار جماران، ارزیابی خود را از تحولات و چالش های سال آینده مطرح کردند.

ناصر ایمانی در گفت و گو با خبرنگار جماران ارزیابی خود را از تحولات و چالش های سال جدید ارائه کرد و گفت: در عرصه اقتصادی توجه به اشتغال و تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، کاهش نقدینگی و تصدی گری دولت، کاهش صدور مجوزهای بی مورد و غیرمنطقی دولت که در قالب دخالت در اقتصاد بخش خصوصی متبلور شده است و کنترل نرخ ارز و تعدیل مالیات ها به نفع تولیدکنندگان که در مجموع تمامی این ها به اقتصادی درون گرا و تولیدی تبدیل می شوند، باید جزو اولویت های دولت قرار گیرند.

وی افزود: هیچ اولویتی برای سال آینده مهم تر از مسائل اقتصادی در کشور نیست. زیرا ما در عرصه سیاست داخلی مشکل خاصی نداریم. در عرصه امنیتی نیز اصلاً مشکلی وجود ندارد. لذا مسأله جدی در کشور مشکلات اقتصادی، اشتغال، رکود و تولید داخلی است که جزو اولویت های کشور در سال آینده هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: در حوزه سیاست داخلی، یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام شود و بخش عمده ای از انجام آن بر عهده دولت و بخش دیگر بر عهده سایر مسئولان است، ایجاد شادی و دوری از یأس در میان مردم برای آینده کشور است. این موضوع در بحث سیاست داخلی از اولویت زیادی برخوردار است. در بحث سیاست خارجی، گسترش ارتباط با کشورهای مختلف جهان برای جلوگیری از انزوای سیاسی جمهوری اسلامی و گسترش ارتباط با قدرت های موجود در جهان که در مدار ایالات متحده آمریکا نیستند. مانند هند، چین و روسیه و ....

وی گفت: در سیاست داخلی باید برای همگرایی میان جریان های سیاسی تلاش شود. امروز فضای خوبی برای شکل گیری همگرایی میان جریان ها و کاهش تنش ها در جامعه وجود دارد و دولت در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. دولت باید بتواند تمام جریانات سیاسی را به سمتی سوق دهد که روی محور وحدت ملی و دوری از تنش های بی مورد به توافق برسند.

این تحلیل‌گر سیاسی اظهار کرد: دولت به جای برخی سخنرانی ها که مایه طعنه است و موجب افزایش تنش می شود. باید در زمینه کاهش تنش ها و نوعی همگرایی درونی در داخل کشور ایفای نقش کند و باعث اطمینان خاطر، آرامش و امید در میان مردم شود. به جای اینکه مرتباً در کوره تنش ها دمیده شود، دولت باید فضای کشور را به سمت امید و نشاط سوق دهد.

ایمانی بیان کرد: از طرف دیگر ایستادگی در برابر زیاده خواهی های ایالات متحده آمریکا و اروپا در قبال مسأله برجام است. باید برجام را مرحله ای کرده و به میزانی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نبوده، ما نیز به بخشی از تعهدات خود در برجام عمل نکنیم و رسماً چنین موضوعی را به 5+1 اعلام کنیم. همچنان که از ابتدا قرار بوده گام به گام به میزانی که طرف مقابل غربی تعهدات خود را انجام دهند، ما نیز به همان میزان به تعهدات خود عمل کنیم.

این فعال اصولگرا در ادامه گفت: اما در عمل آنچه که اتفاق افتاد این بود که ما به تمامی تعهدات خود پایبند بودیم. ولی طرف مقابل با اینکه به بخشی از تعهدات خود جامه عمل نپوشانده، درخواست های جدیدی را مطرح می کند و خواستار انجام تعهدات جدیدی از سوی ماست. باید در این رابطه سیاستگذاری مشخصی از سوی مسئولین مربوطه«شورای عالی امنیت ملی» صورت گیرد که چنین مسائل تحقیرآمیزی رخ ندهد.

وی افزود: اگر روند امور به همین شکلی که امروز می بینیم، پیش رود. دست اندرکاران امور مختلف چه در عرصه اقتصادی و سیاسی چشم انداز خوبی را نمی بینند. دولت می تواند هم در زمینه اقتصادی هم سیاست داخلی در سال آینده قدم های بزرگی بردارد. کشور مشکل پیچیده و بزرگی برای رسیدن به این اهداف ندارد. یعنی هم منابع درآمدی دولت در بخش اقتصاد مناسب است، هم چالش جدی در عرصه اقتصادی نداریم که به بحرانی لاینحل منجر شده باشد.

وی با بیان اینکه نقاط امیدوارکننده در کشور زیاد داریم، گفت: به نظر من می توان به همگرایی در کشور کمک کرد و از آن طریق  اوضاع کلی کشور را برای مردم آرام و با ثبات کننده کرد. من اگر بخواهم آینده را با روندی که در یک سال گذشته وجود داشته پیش بینی کنم. آینده ای نگران کننده می بینم. اما اگر تغییرات محسوسی به وجود آید، کشور امکانات زیادی دارد که می تواند آینده را بسیار امیدبخش کند.

حسین انصاری راد با نگاهی به حوادث ماه های اخیر در کشور و نگاه به سال جدید در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: در اعتراضات دی ماه، ملت ایران به مسئولان از نواحی مختلف اخطار کردند. متاسفانه مسئولان در مسائل مختلفی طی دهه های اخیر صورت مسأله را پاک کردند. این در حالی است که در تمامی بخش های اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی مسائلی وجود داشته و دارد که حل و فصل نشده و امروز به روی هم انباشت و متراکم شده است.

وی افزود: نتیجه انباشته شدن مسائل روی هم این است که هر روز مسائل مانند دمل از گوشه و کنار کشور سربر می آورند و متاسفانه علاج فوری برای آنها وجود ندارد. تصور من این است که مسئولان متوجه این مسأله شده اند. حتی رهبری نیز وقتی از مردم و خداوند عذرخواهی می کند و رسماً اعلام می کند که ما در زمینه عدالت عقب هستیم. نشان می دهد که مسئولان صدای مردم را شنیده اند.

این روحانی اصلاح طلب گفت: عدالت از منظر رهبری ابعاد مختلفی دارد و «رأس عدالت، شرکت تمامی مردم ایران در قدرت است.» اگر اینجا عدالت اجرا نشود که نمی شود، در تمامی بخش های کشور عدالت اجرا نشده است. مشکل ما از نقطه اصلی و مرکزی تقسیم قدرت و شرکت عامه مردم در آن است. این اخطارها و آنچه در دی ماه اتفاق افتاد، یک نوع بیدارباش بود. بنابراین مسئولین کشور باید در سال آینده مطالعه ای دقیق درباره مجموعه مسائل کشور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه «ما در زمینه سیاست خارجی دو نوع ادبیات داریم»گفت: نخست ادبیات و سیاستی که «اصلاح طلبان» آن را تبلیغ می کنند که همان مصالحه،آشتی و زبان نرم است و در ادبیات آقای ظریف و دولت آقای روحانی دیده می شود. بدون شک چنین سیاستی به معنای عدم دفاع از کشور یا کوتاهی کردن در قبال آن نیست.

این نماینده اسبق مجلس گفت: در مقابل، ادبیات جناح دیگر که ادبیات مرگ، رجزخوانی و تحقیر و استهزا است، قرار دارد که باید آن را تغییر داد. زیرا کوچک شمردن دشمنان و بزرگ شمردن برخی مسائل راه صحیح دیپلماسی نیست. دیپلماسی صحیح در قرآن مجید آمده که خداوند به حضرت موسی بن عمران(ع) توصیه می کند که « اذْهَبا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى " ، " فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیِّنًا» یعنی باید با نرمی صحبت کرد و این کار هیچ هزینه ای هم ندارد.

وی اظهار داشت: نفس تغییر ادبیات، گامی مثبت به سوی آرامش کشور و دنیاست. کشور ما باید از این حیث که حرف ها در آن به نام اسلام و پیامبر اکرم(ص) است؛ سمبل صلح، مسالمت، آشتی، قانون، اخلاق و عدالت باشد.

انصاری راد تصریح کرد: باید فکری به حال سیاست مرگ بر این و آن که نه با «فرهنگ دینی» ما و نه با عقل و مصلحت اندیشی عقلا سازگاری دارد، کرد. مسئولان باید در آستانه سال جدید، وحدت میان خود را اعلام کنند و به مطالعه دقیق مسائل کشور با دعوت از کارشناسان بپردازند و راه علاجی که پاسخگوی مطالبات انباشت شده مردم باشد، مهیا کنند. مسئولان باید بتوانند نارضایتی های متراکم شده و شدید مردم را در سال آینده کاهش دهند و از آن طریق ما ملتی راضی، خشنود و سعادتمند در سایه اسلام و مسلمانی داشته باشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.