استاندار خوزستان اعلام کرد: ظرف پنج سال در نظر داریم 320 هزار هکتار از زمین های استان خوزستان را در معرض آب رها کردن، مالچ پاشی و نهال کاری قرار دهیم تا مانع از آلودگی هوا و بروز پدیده ریزگردها بروز شویم.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: خوزستان در چند روز اخیر با توفان های گرد و خاک با منشا داخلی و خارجی مواجه بوده به گونه ای که ادارات و مدارس 18 شهرستان خوزستان در 3 روز گذشته تعطیل بوده است.

رئیس جمهور کشورمان صبح دوشنبه در جلسه ویژه بررسی وضعیت آلودگی هوا و مشکل ریزگردها در بخش هایی از مناطق جنوب غربی کشور، ضمن اخذ گزارش آخرین اقدامات انجام شده دستور داد رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به همراه وزیر جهاد کشاورزی برای نظارت بیشتر و پیگیری فوری طرح ها و برنامه های دولت عازم این مناطق شوند. کلانتری و حجتی همچنین موظف شدند گزارش اقدامات و هر گونه موانع احتمالی را به روحانی ارائه دهند.

بر این اساس عیسی کلانتری و محمود حجتی روز دوشنبه سفر دو روزه ای را به استان خوزستان آغاز کردند و صبح سه شنبه (سوم بهمن ماه) با حضور در جنوب شرق اهواز از کانون های ریزگرد این منطقه دیدن کردند و از عملیات نهال کاری و آبرسانی به در عرصه های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز بازدید داشتند.

غلامرضا شریعتی در گفت و گو با خبرگزاری میزان درباره وضعیت آب و هوای خوزستان گفت: متأسفانه بارندگی در خوزستان در مناطق مختلف بین 30 تا 80 درصد کاهش داشته است. در جنوب خوزستان و همچنین در شهر اهواز بارندگی بسیار کم بوده است به همین دلیل هم تا گرد و خاک کوچکی رخ می دهد ریزگرد به راه می افتند.

استاندار خوزستان ادامه داد: برای مقابله با پدیده ریزگردها انجام اقداماتی همچون رها کردن آب، مالچ پاش و نهال کاری را با هم یا به صورت جدا در 42 هزار هکتار زمین تا پایان سال در دستور کار قرار دادیم. در مرحله بعدی و ظرف پنج سال در نظر داریم 320 هزار هکتار از زمین های استان خوزستان را در معرض آب رها کردن، مالچ پاشی و نهال کاری قرار دهیم تا مانع از آلودگی هوا و بروز پدیده ریزگردها بروز شویم.

همچنین غلامرضا شریعتی بامداد سه شنبه در برنامه زنده افق روشن  صدا و سیما مرکزخوزستان که با حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار می شد، درباره اقدامات دولت و استانداری برای مقابله با پدیده ریزگردها تصریح کرد: رئیس جمهوری دستگاه های مختلف مانند استانداری خوزستان، وزارت جهادکشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه را مأمور حل مشکل گرد و غبار خوزستان کرده است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه 300 میلیارد ریال در اسفند سال گذشته برای مهار کانون های گرد و غبار خوزستان تخصیص یافت، افزود: در سال 96 نیز مبلغ 100 میلیون دلار برای کاهش اثرات گرد و غبار در نظر گرفته شد که افزون بر 70 درصد آن در حوزه های مختلف به جهادکشاورزی، مؤسسه جهاد نصر، سازمان حفاظت از محیط زیست، زمین شناسی و اداره کل هواشناسی خوزستان اختصاص یافت.

وی با یادآوری ساخت تونل انتقال آب، گفت: کانال مهندس پورشریفی توسط سازمان جهاد نصر احداث شده و طول آن 47 کیلومتر است که باوجود موانع طبیعی و غیرطبیعی بی شمار تا چند روز آینده افتتاح می شود. یکی از مزایای این تونل آب اندازی به تالاب های فصلی مانند منصوری و شریفیه است که در چند سال گذشته خشک شدند.

شریعتی ادامه داد: این کانال آب رودخانه کارون را به عرصه های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز انتقال می دهد تا به منظور مرطوب سازی عرصه و آبیاری نهال های کشت شده مورد استفاده قرار گیرد. کانال مهندس پورشریفی 20 متر مکعب در ثانیه آب را از رودخانه کارون به 42 هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی جنوب شرق اهواز منتقل می کند. 10 کیلومتر از طول این کانال دارای عرض 50 متر و 37 کیلومتر دیگر آن دارای عرض 30 متر است.

وی درخصوص طرح کشت نهال نیز توضیح داد: سال گذشته بیش از 6 هزار هکتار از عرصه های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز نهال کاری شد، حدود چهار هزار هکتار نیز در سال های گذشته نهال کاری شده بود. طبق برنامه قرار است امسال نیز در سطح 19 هزار هکتار از اراضی نهال کشت شود.

البته حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی شب گذشته به طور مبسوط در این موارد صحبت کرد و گفت: از سال گذشته برنامه جامعی برای اینکه بتوانیم منشأ گرد و غبار داخلی را مهار کنیم آغاز شده است. این نکته را به مردم بگویم که برخی از مسائل حتماً زمان بر است، یعنی ما نمی توانیم صدها هزار هکتار را در عرض چند ماه نهال کاری و درختکاری کنیم و یا فورا به تالابی که خشک شده آب برسانیم؛ اینها زمان بر است اما این کار را ما آغاز کرده ایم.

رئیس جمهور ادامه داد: البته منشأ ریزگردها گاهی از داخل است که باید حل کنیم و برخی از خارج و کشورهای همجوار مانند عراق، کویت و عربستان و کشورهای دیگر است که باید سیاست خارجی و منطقه ای ما و همکاری دولت ها را داشته باشیم. در اهواز یک منشأ آلودگی ما مربوط می‌شود به منطقه ای که عمدتاً برای مردم بسیار دردسر ساز است؛ و آن منطقه جنوب شرق اهواز است که پارسال رفتم آنجا را بازدید کردم و نهال کاری آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون در این منطقه 5 هزار هکتار نهالکاری شده و تا پایان سال 30 هزار هکتار دیگر نهالکاری خواهد شد، گفت: یک کانال بسیار عظیمی برای انتقال آب از کارون به این منطقه احداث شده که آب آن فردا یا پس فردا  به این منطقه می رسد و امروز هم به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دستور دادم تا به منطقه بروند.

دکتر روحانی ادامه داد: دبی آبی که به این منطقه می رسد با کانالی به طول 47 کیلومتر، 20 متر مکعب در ثانیه است و بخشی از این منطقه مرطوب می شود تا گرد و غبار از آن بلند نشود؛ از سوی دیگر نهال کاری 30 هزار هکتار دیگر از اراضی تا پایان سال انجام می شوند؛ البته این نهال ها تا درخت شوند زمان می برد ولی باید این کار را شروع کنیم؛ ما نمی توانیم معضلی که امروز با آن روبرو هستیم را رها کنیم ولو اینکه این معضل 5 الی 10 سال زمان ببرد؛ هر زمان شروع کنیم، دیر است.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه این معضل از هفت هشت سال پیش شروع شده آیا  فکر نمی کنید در حل معضلات دیر شروع کردیم؟ ،گفت: باید زودتر شروع می کردیم؛ نه اینکه هیچ کاری نشده است، اقداماتی در دولت‌های گذشته انجام گرفته و در این دولت هم دارد انجام می گیرد اما، بودجه عظیمی می خواهد. برای مهار ریزگرد به پول، سیاست خارجی و همکاری کشورهای همسایه و همچنین آب برای مرطوب کردن زمین، نهال کاری و مالچ پاشی نیاز داریم.

رئیس جمهور افزود: تقریبا تا پایان امسال مالچ پاشی 5 هزار هکتار از اراضی شنی خوزستان که شن های روان دارد، تمام می شود و سال آینده ادامه پیدا می کند؛ بعضی جاها را باید مالچ پاشی کنیم و در بعضی جاها زمین را مرطوب و نهال کاری کنیم. ما می‌خواهیم به این اقدامات سرعت ببخشیم و لذا در بودجه سال 97 یکی از مواردی که ذکر کردیم بودجه برای مبارزه با ریزگردها است.

در همین حال،  جلیل مختار  از اجازه رهبر معظم انقلاب برای اختصاص اعتبار 150 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها خبر داد و گفت: لازمه تحقق اعتباری که دولت در لایحه بودجه 97 برای ریزگردها لحاظ کرده نیازمند تامین اذن رهبری بود بنابراین کمیسیون تلفیق این مصوبه را از دستور کار کمیسیون تلفیق  خارج و تصویب نکرد، حال با پیگیری نمایندگان خوزستان، رهبری اذن تأمین اعتبارات این حوزه را صادر فرمودند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: خوشبختانه مقام معظم رهبری اجازه و اذن برداشت 100 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها و همچنین 50 میلیون دلار برای بهسازی برق خوزستان را از طریق صندوق توسعه ملی صادر کردند که قطعا این موضوع تأثیر به سزایی در مقابله با این معضل و بهبود وضعیت هوای خوزستان خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.