گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

درگفت و گو با جماران؛

عبدالله ناصری: مصاحبه دیشب روحانی بهترین گفت و گوی تلویزیونی وی در 5 سال اخیر بود/ رئیس جمهور باید موضوع اعتراضات اخیر کشور را مبنای بحث قرار می داد

اگر آقای رئیس جمهور بخش اعظم این مصاحبه را به تحلیل فرایند و روند اعتراضات اخیر اجتماعی اختصاص می داد و آن را محور یا مدخل ورود به بحث می کرد؛ در ذیل این بحث بسیاری از ابعاد را می توانست بشکافد.

یک تحلیلگر سیاسی با بیان این که سخنان شب گذشته رئیس جمهور  فاصله بسیار زیادی با انتظارات جامعه داشت و آقای روحانی باید خیلی بیشتر از این ها با مردم بی پرده و راحت صحبت کند، گفت: اگر آقای رئیس جمهور بخش اعظم این مصاحبه را به تحلیل فرایند و روند اعتراضات اخیر اجتماعی اختصاص می داد و آن را محور یا مدخل ورود به بحث می کرد؛ در ذیل این بحث بسیاری از ابعاد را می توانست بشکافد. 

عبدالله ناصری در گفت و گو با خبرنگار جماران، تحلیل خود را از گفت و گوی شب گذشته حسن روحانی این گونه بیان کرد: این مصاحبه نسبت به مصاحبه های گذشته رئیس جمهور خوب بود اما انتظارات را برآورده نکرد.

وی در مورد برخی تغییرات بصری مصاحبه اخیر گفت: من از تغییر مجری برنامه خوشم آمد چون در ذهن عموم جامعه یا کنش گران سیاسی، مجری های و خبرنگاران صدا و سیما همسو با گفتمان تعریف شده رادیو تلویزیون هستند ولی در مورد آقای رشیدپور این تصور وجود نداشت. از این جهت به نظرم مثبت بود و من اسم این حرکت را اقدام پوپولیستی نمی گذارم.

وی ادامه داد: اما مهم این بود که رئیس جمهور باید خیلی در بند پاسخ به سوالات خیلی مشخص و شاید از قبل طراحی شده می بود و حرف های خودش را که انتظار جامعه است، را می زد. اگر چه من این گفت و گوی تلوزیونی را بهترین گفت و گوی رئیس جمهور دراین 5 سال می دانم، اما باز فاصله بسیار زیادی با انتظارات جامعه داشت و آقای روحانی باید خیلی بیشتر از این ها با مردم بی پرده و راحت صحبت کند.

استاد دانشگاه الزهرا(س) ابراز داشت: اگر آقای رئیس جمهور بخش اعظم این مصاحبه را به تحلیل فرایند و روند اعتراضات اخیر اجتماعی اختصاص می داد و آن را محور یا مدخل ورود به بحث می کرد؛ در ذیل این بحث بسیاری از ابعاد را می توانست بشکافد. اگر چه آقای روحانی  این اعتراضات را به رسمیت شناخته بود.

وی با اشاره به این که در همین راستا ایشان موضوع رفع فیلترینگ را مطرح کرد، گفت: اگر چه ایشان از اول هم به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی نباید اجازه فیلتر شدن شبکه های اجتماعی را می داد اما رفع فیلتر سریع آن و با این که مخالفانی هم داشت حرکت خوبی بود. این ها نکاتی بود که این تفاوت نگرش را در سطح حاکمیت معنا می کند؛ هرچند مردم سال ها است که از آن خبر دارند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی تاکید کرد: روحانی اگر از راهگذر این اعتراضات اخیر  که خوشبختانه حکومت به سمت تحلیل درستی از آن پیش می رود، به موضوعات نگاه می کرد بسیاری از این انتقادها کاهش می یافت.

وی یادآور شد:  اگر آقای رئیس جمهور این خبر وزیر دفاع را در مورد واگذاری بنگاه های اقتصادی سپاه و بسیج را باز کند و در مورد چگونگی آن با مردم صحبت کند به دیدگاه های مردم نزدیک خواهد شد،  اما متاسفانه این کار را نکرد.

وی همچنین در مورد انتقادهایی که در فضای مجازی و رسانه  ای کشور از سخنان رئیس جمهور شکل گرفت، گفت: واقعیت این است که فاصله بین مردم و مسئولین امروز بیشتر از گذشته شده است و رئیس جمهور در خیلی موارد تحلیل درستی از درون جامعه ندارند. این موضوع به مشاورین و تیم رسانه ای ایشان برمی گردد که وضعیت جامعه را به صورت دقیق برای ایشان تشریح نمی کنند.

ناصری افزود: این فاصله بین مردم و مسئولین واقعیتی است که خیلی از مسئولین کشور درگیر آن هستند. رئیس جمهور  باید با راهکارهای مشخصی که در همه دنیا مرسوم است با مردم ارتباط برقرار کند و مشاورانش  در فضای مجازی و کوچه خیابان ها بگردند و واقعیات جامعه را به اطلاع ایشان برسانند.

وی با بیان این که هر چند من برخی از این فضا ها را  فضاهای مبهمی می دانم که شخص رئیس جمهور باید از آن ها هم به صورت دقیق اطلاع داشته باشد، اظهار کرد: به عنوان مثال شب گذشته وقتی خبر و عکس مضروب شدن دو طلبه در قم منتشر شد؛ من عکس را که دیدم فهمیدم که محل عکس دقیقا مقابل منزل آیت الله صانعی است. به دفتر ایشان زنگ زدم و متوجه شدم که هر دو طلبه ای که توسط این فرد آسیب دیده اند از طلاب درس خارج آیت الله صانعی بوده اند. یا آن دو دوچرخه سوار زنی که مورد هجمه چند نفر قرار گرفته اند نمونه دیگری است که به نظر من مبهم است و رئیس جمهور باید از پشت پرده های آن ها مطلع باشد.

عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان با تاکید بر این که  این ها حرکت های به ظاهر کوچکی است اما بسیار هشدار دهنده است، گفت:  رئیس جمهور و تیم مشاورانش باید از ریشه های این مسائل و مشکلات واقعی مردم خبر داشته باشد و در مورد آن ها با مردم حرف بزند. حتی من معتقدم ایشان باید شخصاً روزانه زمانی را برای این موضوع اختصاص دهد و در این فضاهای مجازی حضور یابد تا فاصله خود و جامعه را درک کند.

وی در پایان تصریح کرد: بنابراین شب  گذشته بهترین فرصت بود که آقای روحانی با اطلاعات کامل به این حرکت های اخیر ورود پیدا می کرد و از منظر تحلیل این حرکت ها و به رسمیت شناختن اعتراضات، چرایی این موضوع و زمینه های مفاسد اقتصادی را بیان می کرد و اعلام می کرد که در درون نیروهای مسلح و نهادهای دیگر چه اقداماتی باید برای سامان دهی وضعیت اقتصاد صورت بگیرد.

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.