دو فعال سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا تحلیل خود از سخنان روز گذشته رئیس جمهور و نیز اظهارات خطیب نمازجمعه تهران مطرح کردند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی رهبر در گفت و گو با خبرنگار جماران، در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: باید حکومت، دولت و تمام دستگاه های ذیربط با حکومت حامی مردم و به خصوص مستضعفین و کم درآمدها باشند؛ از فرد روستایی که در آخرین نقطه مرزی ما قرار دارد تا کسی که در تهران در بهترین نحو و یا به هر شکل زندگی می کند.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: این سفارشی است که امیرالمؤمنین (ع) به  مالک اشتر کرده که «مردم دو دسته اند؛ خواص و عامه مردم. خواص کسانی هستند که طلب ها و خواسته های زیاد دارند و بیشتر به رفاه، دنیا و مادیات فکر می کنند و از طرف دیگر کمتر به درد حکومت تو می خورند. در روز حادثه خواص کمتر می آیند و کمتر سرباز می دهند و کمتر در مشکلات حکومت همکاری می کنند. اما توده مردم پشتیبان نظام و حکومت هستند».

 

مردم با کمترین معیشت بهترین خدمت را به حکومت می کنند

وی ادامه داد: البته امیرالمؤمنین این را برای مالک اشتر(ع) می نویسد؛ اما امروز هم همان سخنان کاربردی است. شما می بینید که در راهپیمایی ها و محکوم کردن فتنه ها پشتیبان نظام هستند؛ 9 دی را دیدیم و چند روز دیگر 22 بهمن را می بینیم. این مردم پشتیبان حکومت هستند و اینها هستند که سرباز و شهید می دهند و اینها هستند که با کمترین معیشت بهترین خدمت را به حکومت می کنند.

 

نباید بنشینیم که کارد به استخوان برسد

محمدتقی رهبر گفت: الگویی که امیرالمؤمنین می دهد باید ملاک حکومت باشد؛ نه اینکه ما بنشینیم تا صدای مردم در آید و دشمنان هم در این میان موج سواری کنند و سوژه به دست دشمنان بدهیم و بعد به فکر مردم باشیم. ما نباید بنشینیم که کارد به استخوان برسد. هفت میلیون بیکار در این کشور، مشکل کمی نیست؛ در حالی که بسیاری از آنها کار داشتند اما کارخانه و صنعت خوابیده است.

وی تأکید کرد: من دیروز در مجلس به نمایندگان گفتم بودجه به نوعی نوشته شود که در راستای خدمت به مردم و محرومان و در راستای تولید و اشتغال باشد. سه سال است که رهبر معظم انقلاب فریاد می زنند اقتصاد مقاومتی، صحبت های چند روز پیش ایشان و این نکته که ده برابر این را به مسئولین می گویم را هم شنیده اید و حتی ایشان گاهی فریاد می کشد. باید این سخنان مدنظر همه باشد. کشور در درجه اول متعلق به مردم و بعد مسئولین است.

 

از این جناح بازی ها دست بردارید

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از این جناح بازی ها دست بردارید. لج بازی، جناح بازی و تاخت و تاز به همدیگر جز سوژه دادن به دشمن و امیدوار کردن دشمن نتیجه ای ندارد. الآن روزی است که همه دست در دست هم بگذارند. بحث اصلاح طلب و اصولگرا و جریان سازی ها الآن هیچ دردی برای ما دوا نمی کند؛ به علاوه اینکه همه ما زیر یک پرچم و در یک نظام هستیم. بنابر  این با حفظ وحدت مجلس، دولت و دستگاه قضایی در جهت خدمت به مردم همکاری داشته باشند.

 

گاهی اوقات آقایان حرف هایی می زنند که با فرمایشات دیگرشان همخوانی ندارد

وی با تأکید بر اینکه حرمت و احترام مردم واجب است، افزود: این مردم شامل کارمند، کارگر، دانشگاهی و... می شود. اما متأسفانه خیلی مواقع در عمل این حرمت رعایت نمی شود. گاهی اوقات آقایان حرف هایی می زنند که با فرمایشات دیگرشان همخوانی ندارد. امام فرمود «مردم ولی امر ما هستند». نخبگان، دانشمندان، دانشگاهیان و صاحب نظران جزو این مردم هستند و اگر انتقادی می کنند باید به حسن نظر پذیرا باشیم و آنها را به ندانستن یا سوء نیت متهم نکنیم.

 

باید نقد و انتقاد دلسوزانه مورد احترام باشد

محمدتقی رهبر خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در سخنان چند روز پیش خود با مردم قم تأکید کردند که ما فراتر از نقد نیستیم و خود من هم آمادگی دارم که نقد بشوم. نقد و انتقاد کردن کسانی که دلسوزانه نقد می کنند، باید مورد احترام باشد. البته این حرف باید در عمل هم نشان داده شود. الآن برخی روزنامه هایی که نقد و انتقاد می کنند دهها شکایت در دادسرای مطبوعات دارند. اینها با صحبت از احترام به مردم سازگاری ندارد.

 

آقای صدیقی به مردم توهین نکرده است

وی با بیان اینکه ما نباید به سوء استفاده کنندگان سوژه دهیم، در واکنش به سخنرانی امام جمعه موقت تهران گفت: اولا امام جمعه محترم عده ای که موج سواری و سوء استفاده می کنند را می گوید و منظور ایشان مردم و معترضین مردم نیست و منظورشان این بود که مردم کسانی که مزدور بیگانه بودند، خرابکاری می کردند، پرچم را آتش می زدند و از طرف خارجی ها حمایت می شدند را از بین بردند. باید برداشت درست داشته باشیم. واقعیت این است که ایشان به مردم توهین نکرده است.

رهبر تأکید کرد: ما مردم را دسته بندی نمی کنیم؛ ولی عده ای به این مردم وارد می شوند و خرابکاری می کنند که الآن هم عده ای از آنها دستگیر شده اند. منظور آقای صدیقی و هر خطیب جمعه ای نمی تواند جز این باشد که مردم به صحنه می آیند و کسانی که با حرکت های ضد انقلابی و کارهایی که دشمن را شاد می کند انجام می دهند را از بین می برند. اگر بیان ایشان هم نارسا است، من یقین دارم که بیشتر از این منظور نداشتند.

امام جمعه موقت اصفهان یادآور شد: خود من هم یک خطیب جمعه اصفهان هستم. آقای صدیقی کسی نیست که طوری صحبت کند که توهین به مردم باشد. منظور ایشان این بوده که مردم می آیند و جریان های انحرافی و تخریبی را نقش بر آب می کنند؛ نه همه کسانی که مطالباتی دارند.

 

از همدیگر مچ گیری نکنیم

امام جمعه موقت اصفهان در پایان اظهار کرد: امروز روز معارضه ها و موضع گیری های رو در روی یکدیگر نیست؛ روزی است که برای حل مشکلات کشور و مشکلات مردم همه دست به دست هم بدهیم. از همدیگر مچ گیری نکنیم؛ با هم و زیر یک پرچم باشیم. ما در یک خانه و خانواده هستیم. امروز مردم چشم به راه هستند ببینند بعد از همه این حرف ها چه کاری برای این ملت انجام می شود. همه مسئولین، در هر رده ای که هستند، باید فکر این موضوع باشند.

 

آذر منصوری: نباید مردم را با ادبیات و‌ واژه های توهین آمیز تحقیر کرد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به تعبیر رهبری، زخمهایی وجود دارد؛ پس باید دید دلایل پدید آمدن این زخم‌ها چیست؟ این زخم‌ها را نمی توان با یک چسب زخم ساده پوشاند و دل به درمانشان خوش کرد

 آذر منصوری درباره اعتراضات اخیر مردم، در گفت و گو با خبرنگار جماران ، گفت: اگر درک صحیح، واقع بینانه و مورد توافقی میان ارکان نظام وجود نداشته باشد، طبیعی است که این ضعف، بر نوع مواجهه یا برخورد با معترضین اعتراض‌های اخیر اثرگذار خواهد بود. درک صحیح، زمانی به وجود می آید که تحلیل دقیقی از واقعیت های جامعه وجود داشته باشد. از این رو، اصلی ترین دلیل این اعتراض ها، نارضایتی نسبت به وضع موجود، ناامیدی در جامعه، سرخوردگی و یاّس از ساختار های موجود در کشور، برای پاسخ مناسب به این نارضایتی هاست.

باید ریشه های اعتراضات را به درستی شناسایی کرد

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با طرح مسائلی، به فضای یاس و ناامیدی در جامعه اشاره کرد و گفت: نقطه شروع این وضعیت کجاست؟ مهم تر از آن، تعداد و فراوانی نارضایتی ها از حیث تنوع مطالبات و فراوانی گستره جغرافیایی چقدر است؟ و اینکه چه کسانی این نوع اعتراضات را رهبری می کردند؟ این‌ها سوالاتی است که باید برای آنها پاسخی دقیق و درخور اعتنا پیدا کرد.

وی اظهار کرد: نام این اعتراضات را هر چه بگذاریم علی القاعده باید ریشه های آن را به درستی شناسایی کرد. حتی اگر تعداد معترضین اندک بوده باشد، فراوانی آن در سطح کشور می تواند به منزله یک هشدار و بیدار باش برای ارکان نظام و مجموعه جریان های دموکراسی خواه باشد. اگر ناامیدی و‌ یأس در بطن جامعه ایران بر ظرفیت های موجود غلبه پیدا کند و به شورش فرودستان منجر شود، معنی دیگر آن، تحقق نیافتن اصل جمهوریت نظام است که باید موید نقش تعیین کننده مردم در حل مشکلات کشور از مجاری قانونی و با استفاده از ظرفیت های موجود باشد.

نباید با خلاصه کردن ریشه اعتراضات به عوامل بیرونی، صورت مسئله را پاک کرد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: اگر نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش به توزیع رفاه اجتماعی و رفع تبعیض ها نیانجامد، نتیجه آن ناامیدی، یاس و سرخوردگی خواهد بود و از این رو، باید نگران آینده باشیم. از سوی دیگر، وقتی اعتراضات  شکل می گیرند، عده ای در بیرون‌ از مرزهای ایران، مترصد سوء استفاده هستند و این امری مسبوق به سابقه است. در همین حال، نباید با خلاصه کردن ریشه این اعتراضات به عوامل بیرونی، صورت مسئله را پاک کرد.

وی تصریح کرد: باید تمامی کسانی که نگران ایران هستند، باید بنشینند و با گفتگو، به درک‌ و توافقی مشترک از دلایل و ریشه های نارضایتی ها دست یابند. تمامی فعالان اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید، فارغ از رویکردهای یک سویه نسبت به مسائل و مشکلات کشور، به دنبال راه حل باشند. پذیرش مساله و‌ درک مشکلات اولین قدم است. به تعبیر رهبری، زخم هایی وجود دارد، پس باید دید دلایل پدید آمدن این زخم‌ها چیست؟ این زخم‌ها را نمی توان با یک چسب زخم ساده پوشاند و دل به درمانشان خوش کرد.

نباید مردم را با ادبیات و‌ واژه های توهین آمیز تحقیر کرد

وی با انتقاد از برخی مسئولین کشور که معترضین را با القابی ناشایست مورد خطاب قرار می دهند، گفت: همان طور که رئیس جمهور گفت: نباید مردم را با ادبیات و‌ واژه های توهین آمیز تحقیر کرد، این ادبیات مانند پنجه کشیدن به همان زخم هایی است که رهبری اشاره کردند. باید دید درد مردم چیست؟ همه آنها فرزندان این آب و خاکند. چطور در انتخابات حتی از مخالفین نظام نیز دعوت می کنیم تا برای حفظ ایران بیایند و رای دهند. اما امروز از چنین رویکردی در قبال آنها استفاده می کنیم؟

منصوری با اشاره به اینکه پاسخ های سلبی، قهری و توهین به معترضین، زخم ها را عمیق تر می کند، گفت: تجربه تاریخی نشان داده است که این نوع مواجهه در بلند مدت، نتایج مثبت و راه گشایی در پی ندارد.

شعارهای معترضین بعد از یک روز، سمت و سوی دیگری پیدا کرد

وی با بیان اینکه آغاز اعتراضات در مشهد بود، گفت: یک هفته قبل نیز عده محدودی در بازار تهران به نحو کاملاً سازماندهی شده علیه دولت روحانی شعار می دادند و فیلم آن تجمع نیز توسط خود آنها پخش شده بود، که باید منشاء و ریشه های آن روشن شود. زیرا دولت روحانی در هفته های اخیر، بخش قابل توجهی از خسارتهایی که موسسات مالی به مردم زدند را جبران کرده بود، اما بخشی از سهامداران عمده این موسسات باقی مانده بودند که باید گزارش دقیق آن به مردم داده شود تا ابعاد موضوع روشن شود.

وی در ادامه با اشاره به آغاز اعتراضات گفت: شروع این اعتراضات، سازماندهی شده یا نشده، با شعار «مرگ بر روحانی» و  به بهانه گرانی ناگزیر تخم مرغ، آن هم به دلیل کاهش تولید آن که ناشی از بیماری مرغ ها بود، رقم خورد. این درحالی است که متاسفانه صدا و سیما نیز، تمامی دستاورد دولت روحانی را در قیمت تخم مرغ خلاصه کرده بود. اما همان طور که دیدیم شعارهای معترضین بعد از یک روز، سمت و سوی دیگری پیدا کرد و به سردادن شعارهای ساختار شکنانه منتهی شد.

باید روی گروه‌های معترض مطالعه ای دقیق صورت گیرد

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: شعارهای معترضان، همه حوزه ها و‌ ارکان نظام را در بر گرفت. متاسفانه پس از انتخابات باشکوه «۲۹اردیبهشت» مجموعه ای از عوامل دست به دست هم دادند تا امید مردم به روحانی را به یأس تبدیل کنند، بخشی عمده ای از این عوامل به بیرون از دولت مربوط می شد، اما بخشی نیز به خود دولت، مجلس و حتی اصلاح طلبانی بر می گردد که موضوع مطالبات اصلاح طلبی را در سهم خواهی از دولت خلاصه می کردند.

وی با تاکید بر اینکه، بودجه سال ۹۷ نیز مزید بر علت وقوع اعتراضات شد، گفت: شاید اگر تیم اقتصادی و اطلاع رسانی دولت، قبل از ارائه لایحه بودجه، مردم را در جریان تصمیمات دولت قرار می داد، به یک باره با این حجم از واکنش ها مواجه نمی شد. در عین حال، باید روی گروه‌های معترض مطالعه ای دقیق صورت گیرد و مشخص شود آنها از چه طبقاتی هستند؟ این موضوع نیز مهم است که آنها تا چه اندازه تحت تاثیر اخبار و وقایع قرار می گیرند و عمده مطالبات‌شان چیست؟این مطالعه به پیدا کردن راه حل ها یاری می رساند، بدیهی است که راه حل های کوتاه مدت و سلبی درمان این درد نخواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.