این کنگره از ساعت 8 صبح روز سه شنبه نوزدهم دی ماه در محل سالن اجلاس سران با سخنرانی رییس جمهور روحانی افتتاح خواهد شد و در آن شخصیتهای برجسته علمی، سیاسی و فرهنگی سخنرانی خواهند کرد.

یاسر هاشمی جزییات برگزاری آیین نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که روز 19 دی ماه در سالروز ارتحال ایشان برگزار می شود را تشریح کرد.

به گزارش جماران، دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی جمعی از علاقه مندان ایشان تصمیم گرفتند به منظور پاسداشت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آقای هاشمی، کنگره ای علمی با هدف تببین اندیشه های ایشان با حضور نخبگان و اندیشمندان روز 19 دی ماه در سالن اجلاس سران برگزار کنند.

به گفته هاشمی، این کنگره از ساعت 8 صبح روز سه شنبه نوزدهم دی ماه در محل سالن اجلاس سران با سخنرانی رییس جمهور روحانی افتتاح خواهد شد و در آن شخصیتهای برجسته علمی، سیاسی و فرهنگی سخنرانی خواهند کرد.

دبیر نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: این کنگره یک روزه خواهد بود و در دو بخش صبح و عصر برگزار خواهد شد؛ در بخش صبح علاوه بر حسن روحانی، پیام تصویری آیت الله جوادی آملی و دو سخنرانی انجام می شود و سخنان یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی پایان بخش این نشست خواهد بود.

در بخش پنل های علمی کنگره نیز که در سه محور دین باوری، سیاست و اقتصاد به صورت همزمان برگزار شود، شخصیتهای علمی، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی به بررسی اندیشه و عملکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی خواهند پرداخت و بخش جمع بندی و اختتامیه پنل‌ها نیز عصر روز سه‌شنبه و مقارن با ساعت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار خواهد شد.

یاسر هاشمی افزود: پیشنهاد برگزاری کنگره بزرگداشت در مهرماه سال جاری مطرح و دفتر نشر معارف انقلاب به عنوان متولی تدوین و نشر آثار آیت الله هاشمی، مسئولیت برگزاری را برعهده گرفت.

به گفته فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی «برای ما دشوار بود که از میان ابعاد، وجوه گوناگون شخصیت، تفکرات و 82 سال حیات پربرکت سرشار از فعالیت و پویایی آیت الله هاشمی رفسنجانی موضوع خاصی را بر نخسین کنگره بزرگداشت ایشان انتخاب کنیم».

دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی اظهار داشت: با مشورت های صورت گرفته با صاحب نظران و براساس خرد جمعی، محور نخستین کنگره بزرگداشت هاشمی رفسنجانی صفت «اعتدال» به عنوان فصل مشترک تمامی ابعاد وجوه شخصیت و رفتار ایشان در حوزه های مختلف برگزیده شد.

وی با اشاره به محتوای علمی کنگره بزرگداشت هاشمی رفسنجانی گفت: بخش علمی در سه پنل تخصصی با محورهای «فرهنگ و دین باوری»، «سیاست ورزی و مدیریت» و «اقتصاد و توسعه» با نزدیک به پنجاه مقاله تدوین شده که صاحب نظران در این حوزه ها به دبیرخانه کنگره ارایه کرده اند، برگزار می شود. مجموعه مقالات ارایه شده به نخستین کنگره بزرگداشت به صورت کتاب در قطع رحلی با 460 صفحه و همچنین لوح فشرده در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

یاسر هاشمی اضافه کرد: در بخش مستندسازی و تاریخ شفاهی حدود دویست مصاحبه، یادداشت و سخنرانی از شخصیت های فرهیخته ای که در سال های دور و نزدیک با آیت الله هاشمی رفسنجانی ارتباط و همکاری داشته اند گردآوری شده است و این شخصیت ها در راستای سیاست های تعیین شده با کنگره همکاری و تشریک مساعی داشته اند.

دبیر کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره دیگر برنامه های این آیین گفت: علاوه بر سخنرانی شخصیت های اجرایی و مذهبی نظام، از جایزه «هاشمی رفسنجانی» و چهار کتاب تالیف شده درباره آیت الله هاشمی رونمایی و خانه موزه هاشمی رفسنجانی نیز راه اندازی می شود.

به گفته یاسر هاشمی، «جایزه هاشمی رفسنجانی» در سه محور عدالت، صلح و خدمت برای قدردانی از اشخاص و نهادهایی است که به طور شاخص و مؤثر در مسیر فکری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گام برداشته اند.

وی درباره کتاب های ارایه شده در کنگره نیز اظهار داشت: چهار کتاب با عنوان های «سیاستمدار مفسر» با موضوع آشنایی با چهره قرآنی آیت الله هاشمی رفسنجانی، «تا ابد استوار» درباره زندگینامه آیت الله هاشمی به قلم یکی از علاقه مندان، «کتاب نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی» با نگاهی به مجموعه تالیفات شخصی و آثار مرتبط و «فراتر از شکوفایی» که به بررسی روانشناختی شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخته، در این کنگره رونمایی می شوند.

دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت هاشمی رفسنجانی همچنین از انتشار نشریه ای با نام «ققنوس» خبر داد که آثار و گفتارهایی از چهره های سیاسی، علمی و اجرایی تاریخ انقلاب اسلامی درباره شخصیت سیاسی، اجرایی و مدیریتی آیت الله هاشمی تدوین و منتشر شده است.

وی در پایان اظهار داشت: علاوه بر پخش کلیپ های مختلف، در حاشیه کنگره نیز نمایشگاه های کتاب و عکس با محوریت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای علاقه مندان برگزار می شود.

مراسم نخستین سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز ، عصر روز پنجشنبه 21 دی ماه و مصادف با سالگرد خاکسپاری ایشان از ساعت 15 تا 17 در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.