گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ترقی مطرح کرد: اصولگرایان انگیزه ای برای تضعیف روحانی ندارند/ مقاومت روحانی در برابر خواسته های اصلاح طلبان دلیل پشیمانی از رأی به روحانی است

در همه دوره ها عملکرد دولت در دیدگاه های مردم نسبت به رأیشان اثر داشته و هر دولتی که نتوانسته مطالبات مردم را محقق و مشکلات مردم را حل کند و از کارآمدی لازم برای اداره امور کشور برخوردار نبوده، مردم تصمیم دیگری گرفته اند و رأی خود را تغییر داده اند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه اصولگرایان انگیزه ای برای تضعیف روحانی ندارند، مقاومت روحانی در برابر خواسته های اصلاح طلبان را دلیل پشیمانی از رأی به روحانی دانست و گفت: من فکر می کنم که بیشترین نقش آفرینی به خود اصلاح طلبان مربوط می شود که می خواهند با جداسازی خودشان و عبور از آقای روحانی هزینه ناکارآمدی دولت در بعضی از بخش ها را نپذیرند و این را در رابطه با تجربه اصولگرایان از قضیه آقای احمدی نژاد به دست آورده اند که تمام عملکردهای آن به حساب اصلاح طلبان نوشته نشود.

حمیدرضا ترقی در گفت و گو با جماران ، در مورد طرح موضوع «پشیمانی از رأی به روحانی» در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی اظهار کرد: با توجه به عدم تحقق وعده هایی که آقای روحانی در انتخابات دادند، به خصوص وعده هایی که در رابطه با نتیجه برجام داده بودند که می تواند عمده مشکلات اقتصادی مردم را حل کند و بتواند گام های لازم را در جهت رفاه مردم بردارد، به نظر می رسد چون توفیق ملموسی برای مردم در این زمینه نداشته و همچنان تورم، بیکاری و آسیب های اجتماعی مردم را رنج می دهد، این ذهنیت در بعضی از طرفداران و کسانی که به ایشان رأی دادند به وجود آمده است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد زود بودن ارزیابی دولت دوازدهم گفت: به هر حال حداقل باید نشانه ها و علائمی از اینکه این مشکلات در حال حل شدن است وجود می داشت. ولی آثار و جوانب و بودجه سال 97 و تیمی که همچنان حفظ شده، باعث شده کسانی که رأی داده اند امیدی به حل مشکلات نداشته باشند؛ به همین خاطر چنین ذهنیتی به وجود آمده که اظهار پشیمانی کنند.

وی در مورد نقش اصولگرایان در ایجاد فضا علیه دولت و رئیس جمهوری تأکید کرد: در انتقاد اصولگرایان نسبت به دولت تغییری حاصل نشده؛ آنها همین ذهنیت را از قبل داشته اند و معتقد به این ضعف بوده اند. به نظر من اصولگرایان تأثیری در این رابطه ندارند و الآن برای آنها اهمیتی هم ندارد. چون دور آینده به طور طبیعی آقای روحانی نمی تواند نامزد شود. بنابر این انگیزه ای برای اینکه در این رابطه چنین موضعی را اتخاذ کنند وجود ندارد.

ترقی ادامه داد: اما کسانی که رأی دادند مطالباتی داشتند و انتظار داشتند که آن مطالبات محقق شود. انتظاراتی که در رابطه با مسأله چیدمان نیروها از اصلاح طلبان داشتند که آقای روحانی قدری در این حوزه مقاومت کرده و همه خواسته های آنها را برآورده نکرده، چه در رابطه با مطالبات عمومی مردم که به مشکلات اقتصادی، رفع بیکاری و وعده های خود آقای روحانی مربوط می شود.

وی افزود: دولت الآن دارد سال پنجم عمرش را به پایان می رساند و یک سری تلاش ها در دولت قبل انجام داده که ارزیابی آنها کاملا امکان پذیر است؛ یک سری هم در طول این یک سال باید انجام می داده، مثل بودجه و بقیه مسائل، که همه اینها علائمی است که نشان دهنده چنین دغدغه و نگرانی هایی هست.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: من فکر می کنم که بیشترین نقش آفرینی به خود اصلاح طلبان مربوط می شود که می خواهند با جداسازی خودشان و عبور از آقای روحانی هزینه ناکارآمدی دولت در بعضی از بخش ها را نپذیرند و این را در رابطه با تجربه اصولگرایان از قضیه آقای احمدی نژاد به دست آورده اند که تمام عملکردهای آن به حساب اصلاح طلبان نوشته نشود. لذا فضایی که دارند می سازند و نوعا در رسانه های اصلاح طلب به آن پرداخته می شود، به خاطر این است که این جداسازی موجب شود در آینده اگر خواستند روی نامزد دیگری متمرکز شوند عملکرد این دولت به حساب آن نوشته نشود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تلاش اصولگرایان برای ناکارآمد جلوه دادن اصلاح طلبان، گفت: ناکارآمدی اصلاح طلبان نیاز به اثبات و تبلیغ ندارد؛ خود مردم به راحتی می فهمند که در این پنج سال کدام یک از مشکلات اقتصادی آنها حل شده است؟ خود مردم راحت این را می فهمند و این طور نیست که متوجه نشوند. بنابر این خیلی نیاز نیست که از شیوه های خاصی برای این مسأله استفاده کنند.

ترقی یادآور شد: طبیعتا هر جریان سیاسی که بخواهد در تبلیغات انتخاباتی آینده روی کار بیاید، یکی از کارهای او نقد عملکرد گذشته و کارهای عقب مانده و انجام نشده گذشته است که باید آن را اجرا و تکمیل کند؛ همچنین شیوه هایی که در اصلاح ناموفق بوده را اصلاح کند. لذا اگر بخواهند می توانند از این مسأله استفاده کنند ولی هنوز من عزمی در این رابطه ندیده ام.

وی گفت: به هر حال در همه دوره ها عملکرد دولت در دیدگاه های مردم نسبت به رأیشان اثر داشته و هر دولتی که نتوانسته مطالبات مردم را محقق و مشکلات مردم را حل کند و از کارآمدی لازم برای اداره امور کشور برخوردار نبوده، مردم تصمیم دیگری گرفته اند و رأی خود را تغییر داده اند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: دست به دست شدن قدرت برای این است که هر جریان توانمندی خود را نشان دهد. انتظار ما این بود که دولت، با توجه به ادعاها و وعده هایی که به مردم داده، در جهت حل این مشکلات و تحقق این وعده ها عمل کند و ما چندین گام در پیشرفت کشور به افق تعیین شده برای 1400 نزدیک تر می شدیم. در بعضی از زمینه ها دولت توفیق داشته و در بعضی زمینه ها توفیق نداشته است و طبیعتا باید منصفانه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی با انتقاد از موضع دولت در برابر مشکلات مردم گفت: اینکه دولت از موضع اپوزیسیون حرف بزند و بگوید که بیکاری و مشکلات مردم این طور است، قابل قبول نیست. همین طور که آقای رئیس جمهور این مشکلات را در دیدار مسئولان نظام با مقام معظم رهبری گفتند و رهبری هم فرمودند که همه اینها به خود شما بر می گردد. چه کسی باید اشکالات موجود را حل کند؟ اگر دولت هم مثل بقیه بگوید این مشکلات هست، مثل دکتری است که به جای انجام درمان فقط بگوید که این فرد درد دارد. همه مردم ما تا ته روستاها هم می دانند درد چیست و درمانش را از دولت انتظار دارند. چون هستی خودشان و بودجه را در اختیار دولت گذاشته اند که این مشکلات را حل کند. تصمیم گیری ها، لایحه نوشتن و سایر موارد بر عهده دولت است.

ترقی اظهار کرد: اگر دولت مشکلات را حل نکرد و فقط وعده داد که فردا برجام حل می شود و مشکلات شما هم حل می شود، وقتی که این وعده عملی نشد نشان دهنده این است که آن نسخه درست و منطقی نبوده تا بتواند درد را درمان کند. در نتیجه این درد همچنان دارد استمرار پیدا می کند و عوارض آن هم در جامعه افزایش آسیب های اجتماعی، افزایش طلاق، افزایش اعتیاد، افزایش فساد و بقیه مسائل است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.