پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گرامیداشت سالروز صدور فرمان هشت ماده ای در اصفهان؛

رهامی: امام با عنوان«مامورم و معذور» به شدت مخالف بودند

گرامیداشت سالروز صدور فرمان هشت ماده ای حضرت امام خمینی(س) در نگارستان امام خمینی (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش جماران به نقل از روابط عمومی موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی ره)(دفتر اصفهان)  نشست گرامیداشت سالروز صدور فرمان هشت ماده ای حضرت امام خمینی(ره) روز پنج شنبه  23 آذرماه،  با حضور علاقمندان و محققان در نگارستان امام خمینی (ره) اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکترمحسن رهامی، استاد حوزه و دانشگاه و قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان سخنرانان این نشست بودند.

در ابتدای این مراسم  حجت الاسلام و المسلمین عباس کمساری  مدیر موسسه تنظیم ونشر آثار حضرت  امام خمینی (ره) اصفهان ضمن گرامی داشت روز 24 آذر ماه سالروز صدور فرمان هشت ماده ای  حضرت امام خمینی (ره)  گفت: اگر  به گفتمان و فرمان  حضرت امام  خمینی (س) عمل شده بود و می شد امروز مردم ما دغدغه حقوق خود را نداشتند.

 وی در ادامه اظهار داشت: با تاسف باید گفت بسیاری از مااین گفتمان  و فرمان را فراموش  کرده ایم  و متاسفانه نسلی که امام را ندیده و درک نکرده  با این فرمان نیز  آشنا نیست و باید گفت : ما در حق اندیشه و گفتمان امام (ره)  جفا کرده ایم .

  در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن رهامی استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام(ره) قانون اساسی را پایه حل منازعات اساسی قرار دادند، گفت: امام(ره) سعی داشتند کشور را به سمت قانون مندی سوق دهند و معتقد بودند بدون این کار کشور دچار هرج و مرج می شود و بنابراین قانون اساسی را پایه حل منازعات اساسی قرار دادند.

وی گفت : امام برای اکثر بحران های سیاسی و اجتماعی راه حلی ارائه داده اند باید دغدغه اصلی همه ما عملی کردن اندیشه امام (ره) در زندگی مردم است.

وی در ادامه  با بیان اینکه یکی از زمینه های صدور این فرمان این بود که امام برخلاف دیگر رهبران سعی داشت کشور را به سمت قانونمندی سوق دهد و معتقد بودند بدون این کار کشور دچار هرج و مرج می شود و قانون اساسی را پایه حل منازعات اساسی قرار دادند.

دکتر رهامی گفت: یکی از بندهایی که امام صادر فرمودند اشاره به جایگاه مردم است که کمتر به آن توجه شده و امام آن را به رسمیت شناختند و تاکید بسیاری داشتند که در گذشته افراد نبش قبر نکنید.

وی ادامه داد: آنچه از بند ۳ این فرمان استنباط می شود این است که مردم باید  آرامش و عدالت را احساس کنند و مطمئن باشند که دولت و قوه قضاییه رویه و دادرسی عادلانه ای دارند و همچنین اطمینان خاطر پیدا کنند که امنیت دارند و هیچ کس در زندگی آنها تجسس نمی کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: امام با عنوان«مامورم و معذور» به شدت مخالف بودند و برای فرمان خود و اجرایی شدن آن ضمانت گذاشتند در حالی که مسئولان ما فقط به توصیه اخلاقی اکتفا می کنند و قسمت اجرایی شدن این فرمان و مطالبه آن از مسئولان ، مسکوت مانده است.

از دیگر سخنرانان این نشست  دکتر قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان  بود.

وی  با بیان اینکه : حضرت امام (ره) هیچ گاه به دنبال تحمیل نظرات خود نبودند گفت : در روند تدوین پیش نویس قانون اساسی، حضرت امام(ره) به نظرات دیگران اهمیت می دادند و هیچ گاه نمی خواستند نظرشان را تحمیل کنند.

قدرت الله نوروزی فرمان ۸ ماده‌ای امام(ره) را نشانه زمان شناسی ایشان دانسته و تأکید کرد: حکومت مورد خطاب این فرامین است و اگر اینها اجرایی شود بسیاری از مشکلات و گله‌هایی که امروز وجود دارد برطرف می‌شود.

وی با اشاره به سابقه صدور این فرمان ۸ ماده ای گفت: قبل از انقلاب، جمعی اقدام به تدوین پیش نویس قانون اساسی کردند و چند ماه بعد انقلاب اسلامی پیروز شد و شورای انقلاب شکل گرفت و دولت به نخست وزیری مرحوم بازرگان  شروع به کار کرد  و آن پیش نویس را در دولت مطرح و در شورای عالی انقلاب تصویب کردند و به نزد امام بردند.

وی در ادامه افزود: امام برای اینکه کارها زودتر قانونی شود گفتند برای احتیاط به علمای قم نشان دهید که اشکال و مخالفتی با احکام اسلام نداشته باشد و بعد آن را تصویب کنید . مرحوم بازرگان به دلیل اینکه معتقد بود قانون اساسی باید در مجلس موسسان رای گیری و تصویب شود با نظر امام مخالفت کرد و پیش نویس طبق نظر  بازرگان تصویب شد که این امر نشان می دهد امام نمی خواستند نظرشان را تحمیل کنند.

نوروزی ادامه داد: در سال ۵۸ مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل شد با ترکیبی از گروه های مختلف و طی ۶۴ جلسه این قانون اساسی مورد بحث و بررسی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی تصویب شد و مردم در سال ۵۸ به آن رای دادند، گفت: امام(ره) ۳ سال بعد فرمان ۸ ماده ای را صادر کرد و آنچه که امام(ره) تصویب کرد با قانون اساسی منطبق بود. قانون اساسی ۳ رویکرد اسلامی، لیبرالیستی و سوسیالیستی  دارد؛ ولی بخش لیبرالیستی و سوسیالیستی آن هم منطبق با اسلام است. در بخش اقتصادی اصل ۴۴ قانون اساسی دقیقا کپی یکی از اصول قانون اساسی یکی از کشور های اروپای شرقی است؛ اصل ۲۲ و ۴۹ هم با بسیاری از مسائل اعلامی حقوق بشر انطباق دارد. از اصل ۲۲ تا ۴۹  بر یک مکتبی به نام «مکتب اصالت فرد» مبتنی است و از آزادی و حقوق فرد می گوید؛ ولی بدین معنی نیست که اسلام آنها را سلب کرده بلکه اینها در اسلام هم بوده است.

شهردار اصفهان گفت: همه قوانین ما متفاوت با دنیا نیست و بسیاری از آنها منطبق است و در اصل ۴ هم گفته شده که قوانین باید مخالفتی با اسلام نداشته و منطبق با موازین شرع باشد. بنابراین قسمتی از قانون اساسی ما منطبق با اعلامیه جهانی حقوق بشر و قوانین اساسی کشورهای پیشرفته است و یک قسمتی از آنها مبتنی بر «مکتب اصالت جمع»  و قسمتی از آن مبتنی بر «اصالت فرد» است که با اسلام هم ناسازگاری ندارند.

وی افزود:از اصل ۲۲ تا ۳۹ را که نگاه می کنیم تنها اشکالی که دارند این است که نتوانسته ایم به عنوان اصول حقوق بشری از آنها نام ببریم. قانون اساسی یک میثاق ملی است که به امضای ملت درآمده  و به موارد کلی می پردازد؛ برای مثال به گرفتن جان انسان نپرداخته است و تغییر آن دستخوش تصمیم یک روزه مجلس نیست و باید یک مکانیسم خاص تغییر کند و برخی از ان هم تغییر پذیر نیست.

وی با بیان این که جان، حیثیت، مسکن و حقوق مردم از هرگونه تجاوز مصون است، تصریح کرد: شخصی که باید اعدام شود حقوقی دارد، اگر قرار است سر ساعت معینی اعدام شود، اگر مجری زودتر حکم را اجرا کند محکوم به قصاص خواهد شد.

عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان عنوان کرد: در اصل دیگری از قانون اساسی آمده است که به منظور رسیدگی به شکایات نسبت به مامورین و یا واحد ها و آیین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها دیوانی به نام «دیوان عدالتی» زیر نظر قوه قضاییه تاسیس شود که می توان گفت یکی از بهترین نهاد های جمهوری اسلامی است و در قانون اساسی  ذکر شده که بازرسی، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است و قاضی بدون قانون نمی تواند کاری انجام دهد زیرا دادگاه باید احکامی مستدل و مستند داشته باشد. بنابراین یکی از بهترین نهادها و مخلوقات نظام جمهوری اسلامی دیوان عدالت اداری است؛ اما سال ۶۲ مجلس با ۴ سال تأخیر قانون آن را نوشت و بعد از آن هم هر چه جلو آمدیم اختیارات این دیوان کمتر شد.

وی صدور فرمان ۸ ماده‌ای امام را نشانه زمان شناسی ایشان دانسته و تأکید کرد: حکومت مورد خطاب این فرامین است که اگر اجرایی شود بسیاری از گله‌هایی که وجود دارد برطرف می‌شود.

از جمله برنامه های این نشست خوانش فرمان هشت ماده ای حضرت امام خمینی (س) توسط گروه رادیویی  نگارستان امام خمینی (س) بود .

در روز بیست و چهارم آذرماه سال ۱۳۶۱شمسی، امام خمینی(س) فرمان 8 ماده‌‌ای خطاب به قوه قضاییه و ارگان‌‌های اجرایی کشور صادر کردند.

این فرمان که در زمینه حقوق خصوصی، حقوق بشر و حقوق شهروندی صادر شده، یکی از ارزنده ترین آثار امام خمینی(س) است که به عنوان «منشور کرامت انسان» نام گذاری شده است.

این منشور در تمامی موارد به محترم شمردن حقوق افراد و رعایت ضوابط قانونی در برخورد با حقوق شرعی-مدنی تأکید دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.