جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان کشور در نشستی با عنوان «نشست ادبی حضور» با یادگار گرامی امام دیدار کردند و ضمن بیان دغدغه ها و مسائل مختلف مربوط به اهالی فرهنگ و شاعران کشور، به شعرخوانی در موضوعات مختلف از جمله شعرهای آیینی در مدح پیامبر اسلام (ص) و خاندان ایشان پرداختند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در آغاز نشست شاعران با یادگار امام، گفت: ما مدت ها است که با درخواست ها و پیشنهاداتی از طرف شاعران و رشته های دیگر هنری مواجه بودیم و هستیم که نشست هایی با یادگار امام داشته باشند. گاهی این نشست ها انجام می شود. گاهی شاعران جلسات کوچکتر دوستانه و ادبی با یادگار امام داشته اند و با توجه به اینکه تعداد کسانی که مشتاق این جلسات هستند بیشتر است به نظر رسید که این جلسات را گسترش دهیم و یادگار امام هم بارها نسبت به برگزاری این نشست ها توصیه و ابراز علاقه کرده اند.

معاون امور فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: این جلسه و جلساتی از این دست بیشتر به دنبال این هدف است که با اهل فرهنگ و هنر نشست هایی باشد و صحبت هایی گفته و شنیده شود و البته شعرهایی هم خوانده شود که قابل استفاده برای همه ما باشد.

کاکایی: بناست این جلسات مستمر باشد

عبدالجبار کاکایی نیز در این نشست گفت: از ابتدا که بحث این نشست پیش آمد پیشنهاد شد که اگرچه شاعران معمولا اهدافشان را آثارشان بیان می کنند، اما جای دارد در نسبت با جلسات مشابهی که برگزار می شود موضوع طرح مطالبات، خواسته ها و مسائلی که به هر شاعران با آنها گریبانگیر هستند به نوعی مطرح شود؛ شاید بخشی از جلسه به گره گشایی و راهگشایی اختصاص پیدا کند. چون بناست این جلسات مستمر باشد، شاید در هر جلسه بشود بخشی از این مباحث را با نیت همگرایی و تحول انجام داد.

این شاعر برجسته کشور یادآور شد: تحولات اجتماعی در جامعه ایران پس از مشروطیت و احیای پدیده تفکر نودینی سبب شد تا شعر اجتماعی، موضوعی و معناگرای ایران بر اساس گفتمان های متنوعی شکل بگیرد. شاید عمده این گفتمان های متنوع بر دو محور اساسی استوار است. یک محور انسان محوری و محور دیگر خداباوری بوده است. می توان گفت، این دو محور در صد سال اخیر زیربنای خلق بسیاری از آثار ادبی بوده است.

وی تأکید کرد: یکی از ثمرات انقلاب اسلامی تقویت رویکرد خدامحورانه در خلق آثار موضوعی بود. متأسفانه به دلیل حوادثی که به سرعت اتفاق افتاد و تحولات سیاسی به ویژه جنگ و مسائلی از این دست، عمدتا تنازع این گفتمان ها که می توانست عامل تحول و تکامل در هر جامعه ای باشد، در بستر سطحی تضارب آراء بر اساس مسائل روز و شعارها جریان پیدا کرد.

کاکایی افزود: جامعه ادبی ایران می توانست در طی این چهل سال به سعه صدر مدیران سیاسی و فرهنگی نظام به حداقل داشتن صنفی قدرتمند و فراگیر افتخار کند. متأسفانه موضوع پیچیده امنیت فرهنگی و نسبت آن با ادبیات سبب شد حرکت هایی که برای وفاق جریان ادبی شکل می گیرد عمدتا در همان آغاز با شکست مواجه شوند. شاید نقش تخریبی برخی از مدیران فرهنگی کشور، بولتن های محرمانه و جراید و سایت های تندرو در گسترش دادن به این شکاف خیلی مؤثر بود و نمی شود این را کتمان کرد.

وی ادامه داد: ادبیات مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی علی رغم رشد کیفی و قوام و دوام نظری در صحنه عمومی کشور، متأسفانه با وجود اینکه حریف بلامنازعه در عرصه عمومی امکانات کشوری شده، به ستیز با خودش پرداخته است. یعنی وقتی حریفی برای مقابله نمی بیند ناچار است که از خودش شروع کند و حتی گفتمانی که مبتنی بر تفکرات خدامحورانه بود و ادبیات انقلاب زیباترین و شکیل ترین ویترین آن بود هم به تنازع درون گروهی منجر و متأسفانه باعث تفرق جریان ها و انکار همدیگر شده است.

این شاعر برجسته کشور اظهار کرد: یکی از افتخارات ادبیات انقلاب موضوع آثار آیینی و مذهبی است که خوشبختانه به عنوان برگ برنده شعر انقلاب می شناسیم. اما متأسفانه همین دستاورد هم در سال های اخیر دستخوش آسیب های جدی شده است.

تفاوت ها برکت است

در این دیدار دکتر محمدرضا سنگری نیز ضمن «آسیب شناسی شعر آیینی» گفت: من تفاوت ها را یک برکت می دانم؛ چون مجالی فراهم می کند که خود را بسنجیم. انقلاب اسلامی فضای امیدوارانه ای خلق کرد که در این فضا خواست ها روشن است. پیش از این فضا نوعی یأس در آثار ادبی ما دیده می شد اما پس از انقلاب روشن بودن فضا را می بینیم.

انتقاد عبدالملکیان از نگاه غیر کارشناسانه مدیران فرهنگی

محمدرضا عبدالملکیان نیز در این نشست اظهار کرد: متأسفانه در اکثر دستگاه های ما کسانی مدیر فرهنگی هستند که نگاه دقیق و کارشناسانه ندارند و فقط مسئولیت می گیرند. مسابقه های شعر یکی از وحشتناک ترین پدیده هاست، چون معمولا برگزاری این مسابقات هدفمند نیست. بزرگترین آفت شعر امروز دشمنی هایی است که از همین مسابقات برخاسته است.

وی با بیان اینکه امروز با فضای مجازی نیاز به کشف استعداد نیست، ادامه داد: ما باید در اندیشه یک مجمع الجزایر باشیم و نگاه جزیره محوری را یک جا تمام کنیم و سعی کنیم نگاه ها را به هم نزدیک کنیم. تفاوت ها بر جای خودش باشد اما زمینه دوستی ها فراهم شود.

افشین علاء: در تولید آثار فرهنگی دغدغه ای به نام کیفیت مطرح نیست

افشین علاء با ابراز تأسف از اینکه هیچ امیدی به اصلاح فرهنگی نداریم، گفت: در تولید آثار فرهنگی دغدغه ای به نام کیفیت مطرح نیست و این به نگاه مدیران فرهنگی بر می گردد. متأسفانه نظارت کیفی در بین نهادهای ما وجود ندارد. یکی از مشکلات ما نوع حمایت ناشیانه دستگاه های فرهنگی است.

اهمیت اثر شعر برای نسل آینده

محمدعلی بهمنی شاعر دیگری بود که در این نشست در مورد شعر امروز اظهار کرد: مهم این است که شعر امروز چه اثری را برای نسل های بعد به یادگار می گذارد. ما کارهایی می کنیم که بهترین آنها در قبل بوده است.

غزل تاج بخش: آیین را دریابید؛ نه شعر آیینی را

همچنین در این دیدار خانم غزل تاج بخش طی سخنانی با اشاره مشکلاتی که برای «آیین» فراهم می شود، تأکید کرد: کاش برای این امر فکری کنیم و اگر همت عزیزانی است که باید کاری کنند کاش از آنها بخواهیم. آنقدر که انسان سازی مهم است، شعرسازی مهم نیست. آیین را دریابید؛ نه شعر آیینی را.

صادرات ما باید شعر باشد

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی نیز در ادامه دیدار در سخنانی گفت: همان طور که نفت آفت اقتصاد ایران است، وفور شعر و شاعر در خطه ما هم آفت ادبیات است. وقتی بهترین شاعران انگلیسی زبان را با شاعران درجه دو خودمان مقایسه می کنیم باز هم می بینیم که شاعران ما شاعرتر هستند. شاید به این دلیل باشد که ظرفیت های فارسی فراتر است. شعر بومی ما است. صادرات ما باید شعر باشد. الآن مردم جهان شعر ما را با حافظ، سعدی، خیام و مولانا می شناسند و هیچ کس شاعران معاصر ما را نمی شناسد.

دعوت از یادگار امام برای سفر به قشم

محمد امین جعفری از شاعران کشورمان نیز گفت: امروز وقتی گفتم می خواهم به دیدن شما بروم همه مدیران شهر قشم از من خواستند که از شما دعوت کنم آنجا را به قدوم خود معطر کنید.

خاطره ای از عکس امام در خانه خسرو شکیبایی

حسین متولیان از دیگر شاعران حاضر در ملاقات نیز در سخنانی گفت: یک روز به منزل خسرو شکیبایی رفتم و کنار یک طاقچه دیدم که یک چوب پرچم روی میزی است و دیدم که یک عکس کوچک روی این چوب پرچم نصب شده که معلوم بود خودش آن عکس را چسبانده است. کنجکاو شدم و نزدیکتر رفتم و دیدم که عکس حضرت امام در کنار سماور است. گفتم که قصه این عکس چیست؟ گفت این پرچم قلب من است.

به گزارش جماران، در این جلسه چند تن از شاعران کشور از جمله عبدالجبار کاکایی، محمدعلی بهمنی، افشین علاء، غزل تاج بخش، محمدرضا عبدالملکیان، علیرضا سپاهی، روشن سلیمانی، بهروز یاسر، حسین متولیان، علیرضا قزوه، فرشته حسینی، صابر قدیمی، سیده فاطمه موسوی، محمد امین جعفری، فاطمه طارمی و محمدرضا سهرابی نژاد به شعرخوانی پرداختند و چند تن از شاعران حاضر در این نشست از جمله محمد امین جعفری و محمدرضا سهرابی نژاد یکی از مجموعه شعرهای خود را به حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی هدیه دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.