روز چهارم مذاکرات پیرامون پرونده هسته ای کشورمان با کشورهای 1+5 در جریان است. این روز از مذاکرات با دیدار هیات های ایران و آمریکا در سه سطح وزرای خارجه، معاونین وزرای و کارشناسان بطور جداگانه پیگیری شد که این جلسات تا ظهر ادامه داشت.

به گزارش خبرنگار اعزامی جماران به لوزان سوییس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز قبل از ظهر وارد هتل Beau Rivage شدند. فابیوس هنگام ورود به محل مذاکرات در سخنان کوتاهی با بیان اینکه ایران حق غنی‌سازی صلح‌آمیز را دارد اما نباید به بمب اتمی دست پیدا کند، عنوان کرد:‌ گفت‌وگوهایی سختی است و بعضی موضوعات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما موضوعاتی نیز باقی مانده است. وزیر خارجه آلمان نیز هنگام ورود به هتل محل برگزاری مذاکرات، با اشاره به کوههای آلپ که در مجاورت شهر لوزان قرار دارد، گفت که همیشه آخرین مراحل در رسیدن به هدف (فتح قله)، سخت ترین آنهاست، اما نباید از تلاش دست کشید.

پس از برگزاری دیدار دو جانبه هیات آمریکایی و فرانسوی، هم اکنون نهار کاری کری، فابیوس، اشتاین مایر با حضور هلگا اشمید معاون خانم موگرینی در جریان است. گفته می شود جان کری به شدت در تلاش است تا با ممانعت از کارشکنی های فرانسه، همگرایی میان اعضای 1+5 را افزایش دهد تا زمینه برای برگزاری یک نشست نتیجه بخش میان همه وزرای خارجه 1+5 و ایران در روز یکشنبه فراهم شود. براساس اعلام مسوولین، در نشست فردا خانم موگرینی مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور خواهد داشت.

طبق اعلام هیات ایرانی، عصر امروز وزیر خارجه کشورمان در ساعت 14 به وقت محلی (17:30) با وزیر خارجه آلمان و در ساعت 15 نیز با وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

طبق شنیده ها، اگر مذاکرات امروز مثمر ثمر باشد، در نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+5 که فردا در لوزان برگزار خواهد شد توافق کلی میان طرفین نهایی خواهد شد. سپس در بعد از ظهر، هیاتها عازم ژنو خواهند شد تا در مقر سازمان ملل در ژنو طی یک مراسم رسمی، وزرای خارجه دستیابی به توافق و کلیات آن را اعلام کنند. طبق اعلام منابع نزدیک به هیات ایرانی، ایران تاکید دارد که اعلام رسمی توافق احتمالی در مقر سازمان ملل صورت گیرد، زیرا قرار گرفتن توافق در چارچوب سازمان ملل و تایید آن (endorsement) توسط شورای امنیت تحت فصل هفتم مشنور سازمان ملل رسمیت بیشتری به آن بخشیده و امکان تخلف کشورهای 1+5 از مفاد آن را کاهش می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.