گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آذر منصوری: تنها راه حل موجود برای رفع مشکلات تفاهم و «گفت و گوی ملی» است/ محدودیت های خاتمی به شکاف های موجود در جامعه دامن می زند/ باید محذورات و محدودیت های دولت را درک کنیم/ هدف برخی گروه ها ایجاد شکاف میان اصلاح طلبان است

اعمال محدودیت های بیشتر برای «حجت الاسلام سیدمحمدخاتمی» و همچنین محکومیت های جدید اصلاح طلبان، بیشتر از آنکه زمینه حذف یک جریان سیاسی را فراهم کند به شکاف های موجود در جامعه دامن می زند. مگر آقای خاتمی در سال های اخیر چه گفته است غیر از اینکه بیشترین صحبت ها و تلاش های خود را معطوف همین گفتگوها و «وحدت ملی» کرده است

آذر منصوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار جماران ، درباره ضرورت حفظ «وحدت» و «تفاهم ملی» گفت: با نگاه به چالش های منطقه ای و تحولاتی که در عرصه بین المللی رخ داده است آنچه که در فضای سیاسی ایران بیش از هر موضوع دیگری باید از آن مراقبت شود «حفظ وحدت» و تلاش برای شکل‌گیری گفت‌و‌گوها و «تفاهم ملی» است. اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از چالش های ما در حوزه های سیاسی،اقتصادی، فرهنگی، محیط زیستی، حقوق شهروندی و سایر حوزه ها رفع خواهند شد و نه تنها وحدت در ذیل این تفاهم و «گفتگوی ملی» شکل می گیرد بلکه با آن مشکلات داخلی ما نیز حل خواهند شد.

 

تنها راه حل موجود برای رفع مشکلات تفاهم و «گفت و گوی ملی» است

 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در ادامه گفت: اگر  دغدغه منافع ملی را داریم و خواستار تقویت آن هستیم  تنها راه حل موجود برای رفع مشکلات، تفاهم و «گفت و گوی ملی» است. با حفظ این چارچوب و دغدغه، هر اقدامی که در این شرایط امکان دامن زدن به شکاف های داخلی را ایجاد کند به منزله یک تهدید برای کشور محسوب می شود. ما اصلاح طلبان در انتخابات های 92، 94 و 96 حرف ها و تلاش هایمان برای تقویت منافع ملی ومشارکت حداکثری مردم در انتخابات بود. خوشبختانه، اولین دستاورد این مشارکت حداکثری تقویت منافع ملی بود که باید پس از انتخابات نیز حفظ شود.

تعلق جریانی اصلاح طلبان به کشور و نظام در طول سالیان گذشته نیز به حدی بوده که دشمنان استراتژیک ایران و نظام، اصلاح طلبان را مایه تداوم حیات جمهوری اسلامی ایران می دانند. باید پرسید چرا در شرایطی که کشور بیش از هر زمان به «وحدت ملی» و گفت و گوهای داخلی نیاز دارد دست به رفتارهایی زده می شود که به دوگانه های موجود در کشور را گسترش می دهد؛ دوگانه هایی که هرکدام می توانند باعث تشدید ناامنی ها، تضعیف منافع ملی و بهانه ای به دست مخالفان  ایران باشند. 

 

حذف سپنتا نیکنام و محدودیت های خاتمی به شکاف های موجود در جامعه دامن می زند

وی افزود: موضوعی مثل  تعلیق سپنتا نیکنام یکی از همین موارد است با توجه به اینکه عملکرد وی در چهارسال نخست حضورش در «شورای شهر چهارم» به گونه ای بود که باعث شد مردم یزد بار دیگر به وی رای دهند چرا باید طی روندی غیرقانونی خواستار تعلیق عضویت وی شوند و تلاش می کنند او را که منتخب مردم است از حق قانونی خود محروم کنند بدون شک این به تنهایی، محروم کردن «سپنتا‌نیکنام» نیست بلکه محروم ساختن شهروندان یک شهر از حقوق و انتخاب قانونی خودشان است.

موضوع حذف سپنتا نیکنام و موضوعاتی نظیر  اعمال محدودیت های بیشتر برای «حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدخاتمی» و همچنین برخی رفتارهای مشابه، بیشتر از آنکه زمینه حذف یک جریان سیاسی را فراهم کند به شکاف های موجود در جامعه دامن می زند. مگر آقای خاتمی در سال های اخیر چه گفته است غیر از اینکه بیشترین صحبت ها و تلاش های خود را معطوف همین گفتگوها و «وحدت ملی» کرده است.

«دولت روحانی» باعث کم شدن تهدیدهای خارجی و داخلی علیه ایران شد

 

عضو شورای مرکزی «جمعیت زنان مسلمان نواندیش» با تحلیل  سیاسی به مجموعه رفتارها و تحولاتی که در حال وقوع است گفت: نخستین تحلیل این است که تلاشی حداکثری صورت می گیرد برای اینکه میان اصلاح طلبان و آقای روحانی دوگانگی و شکاف ایجاد شود؛ در حالی که این دولت چه در سال 92 و چه در سال 96 دولت حداکثری نبوده است بلکه تنها دولتی بوده است که اصلاح طلبان می توانستند در فضای سیاسی کشور از  آن حمایت کنند. این دولت تنها دولتی بود که ما می توانستیم شاهد استقرار آن و موفقیت هایی همچون برجام در آن باشیم.

وی تصریح کرد: «دولت روحانی» تنها دولتی بود که باعث کم شدن تهدیدهای خارجی و داخلی علیه ایران شد و توانست مشکلات داخلی ما را تا حدودی رفع کند. 

 

باید محذورات و محدودیت های دولت را درک کنیم/ هدف ایجاد شکاف در میان اصلاح طلبان است

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: با توجه به این موضوع من فکر می کنم در چهارسال آینده، اصلاح طلبان باید با همین گفتمانی که در طول چهارسال گذشته در فضای سیاسی حضور داشتند حرکت کنند و بیشترین تاکیدشان باید روی «وحدت ملی» و شکل گیری «تفاهم ملی» در کشور باشد و دغدغه های خود را با مردم در میان بگذارند.

وی افزود: اصلاح طلبان همچنین باید مراقب شکافی باشند که تندروها در حال دامن زدن به آن هستند. اصلاح طلبان همانگونه که سال 92 را با روحانی آغاز کردند تا 1400 نیز با روحانی خواهند بود؛ روحانی نیز در مقام رئیس جمهور باید با تمامی جریانات سیاسی تعامل داشته باشدو پیگیر تحقق وعده های انتخاباتی باشد. ما نیز باید محذورات و محدودیت های دولت را درک کنیم. همچنین باید به کمبودهای منابع و مشکلات عدیده دولت روحانی که اساسا قابل مقایسه با بحران های دولت آقای خاتمی نیست توجه کنیم تا بتوانیم در چهارسال پیش رو سرمایه اجتماعی خود را حفظ کنیم.

وی در ادامه گفت: هدف برخی از گروه ها، ایجاد شکاف میان اصلاح طلبان است که نشانه های آن را در انتخابات سال 96 دیدیم و در انتخابات سال 1400 نیز خواهیم دید. این ائتلاف ممکن ترین ائتلافی است که اصلاح طلبان باید آن را تا سال 1400 حفظ کنند. بعد از آن سال هم اگر مسیری فراهم شد این امکان وجود دارد که ائتلاف هایی از جنس دیگر شکل گیرد اما در شرایط فعلی، علیرغم همه محدودیت هایی غیرقانونی که برای اصلاح طلبان ایجاد می شود آنها باید هوشیار باشند و این مسیر را ادامه دهند تا اتفاقی که در انتخابات سال 84 افتاد در سال 1400 تکرار نشود.

هر ائتلافی که  وحدت ملی را برای کشور فراهم کند دور از دسترس نخواهد بود

وی با اشاره به ائتلاف شکل گرفته در سال 92 گفت: ائتلافی که ناممکن تصور می شد در کمتر از سه روز شکل گرفت و شخصیتی مانند آقای روحانی بدون هیچ سابقه اصلاح طلبی سکان اداره کشور را بر عهده گرفت و در این چهارسال هم عملکرد قابل دفاعی داشت که در چهارساله دوم نیز رای بالاتری از آن خود کند. ما باید به اقتضائات و مقدورات در کشور توجه کنیم و با تکیه بر گفتمان اصلاح طلبی که برخی معتقدند با اینگونه رفتارها نقض می شود منافع ملی کشور و رفتارهای قانونی را تقویت کنیم اگر چنین نشود تلاش ها در عرصه سیاسی کشور کاری بیهوده خواهد بود. 

وی در پایان گفت: مقدمه فعالیت اصلاح طلبان تکیه بر همین مبانی است و آنها بر همین مبنا در سال 92 تصمیم به حمایت از روحانی گرفتند؛ اینکه اصلاح طلبان در سال 1400 قرارست به چه شکلی عمل کنند هنوز قابل پیش بینی نیست، زیرا ممکن است این جریان دست به ائتلاف های جدیدتری بزند که بستگی به شرایط ، موقعیت کشور و آنها در آینده دارد. اینکه آن ائتلاف چه فوایدی برای کشور خواهد داشت نیز مهم و قابل توجه است. بنابراین ضمن حفظ چارچوب‌ها، مبانی و تاکید بر گفتمان اصلاح طلبی، هر ائتلافی که موجب تقویت وحدت ملی و برداشتن یک گام در راستای تقویت دموکراسی  دور از دسترس نخواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.