جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ضمن اعلام حمایت از وزیر پیشنهادی علوم تأکید کردند: در بحث انتخاب وزیر و موافقت و مخالفت با آن باید از سطح مجادلات سیاسی و رقابت های جناحی فراتر رویم و نظام آموزش عالی کشور و انتخاب مدیر برای آن را بر اساس نگاه به منافع و مصالح ملی و فراتر از نگاه جناحی ببینیم چون هرگونه در غلتیدن به رقابت های جناحی در امر آموزش عالی نوعی به غفلت سپردن مأموریت های خطیری است که نظام آموزش عالی کشور در این شرایط دارد.

جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ضمن اعلام حمایت از وزیر پیشنهادی علوم، مطلبات جامعه دانشگاهی کشور از وزیر علوم را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار جماران، دکتر علی محمد حاضری در نشست اعلام حمایت اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه از وزیر پیشنهادی علوم گفت: بحث معرفی دکتر منصور غلامی برای تصدی وزارت علوم چالش هایی را برانگیخته که انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها از دو جهت وظیفه خود می داند به این بحث ورود کند؛ یکی اینکه اعضای این انجمن  نوعا از دانشجویان با سابقه ای هستند که پیش از انقلاب به عنوان مدافعان اسلام گرایی و پس از انقلاب هم به عنوان  استادان مدافع خط امام فعال بوده ایم و سرنوشت دانشگاه ها و نظام آموزش عالی کشور برای ما مهم است و از جهت دیگر دکتر غلامی از اعضای با سابقه  انجمن اسلامی مدرسین است انتساب ایشان به انجمن معلوم است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: صرف نظر از بعضی انتقادهایی که در مورد عملکرد دوره  اخیر مدیریتی دکتر غلامی در دانشگاه همدان وجود دارد ایشان یک چهره علمی با سابقه درخشان و همین طور سوابق روشن دفاع از اسلام خط امامی، خردورز و با مواضع اصلاح طلبانه است. اما گلایه مندی هایی در مورد عملکرد مدیریت ایشان در دوره های اخیر وجود دارد که باید دلایل آن شناخته شود.

وی تصریح کرد: من فکر می کنم اصولا بحث های منتقدین و گلایه مندی هایی که این چند روز مطرح شده را در ذیل سه گروه عمده در جامعه می توانیم دسته بندی کنیم؛ یکی بعضی طیف های دانشجویی اصلاح طلبی هستند که شور و نشاط جوانی و انتظارات به حق و آرمانی آنها با آنچه که در حوزه آموزش عالی اتفاق افتاده و افراد شاخص و محبوب آنها برای تصدی وزارت  معرفی نشده اند باعث گلایه مندی آنها شده است، یکی هم بعضی از همکاران آقای دکتر غلامی در دانشگاه همدان هستند که با توجه به  فضای سخت و فشارهای سنگین جریان های افراطی موجود در همدان  عملکرد مدیریتی ایشان در این فضا را در سطح  مورد  انتظار اصلاح طلبانه  ارزیابی  نمی کنند.

حاضری ادامه داد: دسته سوم هم طیفی از اصلاح طلبان، اعم از بعضی از  اعضای فراکسیون امید و خارج از آن است که فراتر از مسایل مربوط به شخص  دکتر غلامی، نحوه عمل دکتر روحانی رئیس جمهور محترم  را همسطح وعده  ها و انتظارات ایجاد شده در جریان تبلیغات ریاست جمهوری نمی دانند و رنجش خودشان را با توجه به تأخیرها و عدم معرفی افراد مورد انتظار برای تصدی وزارت علوم، ذیل انتقاد از فرد معرفی شده بازتاب می دهند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه اظهار کرد: اما از سوی دیگر آنچه که باعث بعضی تردیدها و گلایه مندی های اصلاح طلبان می شود اعلام حمایت های بعضی  چهره ها و طیف هایی از اصولگرایان از دکتر غلامی است که ممکن است به عنوان نشانه هایی از تغییر مواضع ایشان تفسیر شود.

وی تأکید کرد: به هر حال بحث آقای دکتر غلامی فراتر از گلایه مندی های مربوط به شخص ایشان است؛ موضوع وزارت ایشان محمل و بهانه ای شده که گلایه های بعضی از طیف های دانشجویی و اصلاح طلبان نسبت به عملکرد آقای دکتر روحانی از مجرای اظهار مخالفت با معرفی وزیر پیشنهادی خود را نشان می دهد و به همین دلیل هم جریان های رقیب دولت بی میل  نیستند به  آن  دامن  بزنند. من فکر می کنم اصل این گلایه مندی ها تا حد زیادی به حق است. به این معنا که دانشجویان و دانشگاهیان محور اصلی دفاع از آقای روحانی و جلب رأی برای ایشان بودند که این را هم آقای روحانی قبول دارند و انتظاراتشان هم به اندازه کافی معلوم است.

وی ادامه داد: ولی این گلایه مندی جدی  وجود دارد که چرا وزارت علوم که کانون شکل گیری این دولت است باید بیشتر دچار بلاتکلیفی شود. اما در عین حال جامعه دانشگاهیان آنقدر می توانند تشخیص دهند که رئیس جمهور به تنهایی مسئول این وضعیت نیست و این موضوع پیچیدگی های خاص خود را دارد. به هر حال این مسیر طوری پیش رفته است که گفته می شود آقای  غلامی نفر بیست و یکم است که برای این وزارت خانه  معرفی شده است که خود این موضع شائبه برانگیز است.

حاضری گفت: اما به نظر می رسد باید در این زمینه با تأملات بیشتر نگاه کرد و در شرایط فعلی در بحث انتخاب وزیر و موافقت و مخالفت با آن باید از سطح مجادلات سیاسی و رقابت های جناحی فراتر رویم و نظام آموزش عالی کشور و انتخاب مدیر برای آن را بر اساس نگاه به منافع و مصالح ملی و فراتر از نگاه جناحی ببینیم چون هرگونه در غلتیدن به رقابت های جناحی در امر آموزش عالی نوعی به غفلت سپردن مأموریت های خطیری است که نظام آموزش عالی کشور در این شرایط دارد. ما فکر می کنیم باید از یک افق بالاتر به این قضیه نگاه کنیم.

دکتر سید محمود حسینی نیز در این نشست گفت: در منطقه ما ساختار قدرت و توازن قدرت از هم پاشیده و حالتی مثل بعد از جنگ جهانی دارد در منطقه خاورمیانه شکل می گیرد. ده سال آینده مشخص می شود که چه کسی از این ساختار سربلند بیرون آمده و الآن نمی شود در این زمینه نظر داد. بارزانی اشتباهی کرد که منجر به شکست او شد.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه در این شرایط انتظار ما از دانشگاه این است که به لحاظ فکری، سیاسی و راهبرد نقش اساسی ایفا کند و این پیام را بدهیم که در عین حال که از نظامیان حمایت می کنیم قطعا بدون حمایت دانشگاه و سیاست ورزان نمی توانند از عهده برآیند و اگر به پژوهشکده های خود محدود شوند قطعا با مشکل مواجه خواهند شد. سؤال ما این است که چرا در این موقعیت حساس با دانشگاهی که آماده بود همکاری کند آنقدر بد رفتار شد. به نظر ما این اوج بدسلیقگی بود که با دانشگاه بدرفتاری شد. اگر بنا باشد اقتصاد مقاومتی یا هر بحث دیگری مطرح شود بدون حمایت روشنفکران به جایی نخواهد رسید.

وی افزود: برخوردهای نامناسبی شد که دانشگاهیان ناراحت هستند. انتظار ما این است که وزیر جدید بتواند در این شرایط نقش خود را ایفا کند و جایگاهی که علم در جاهای مختلف دارد را بازی کند. ما انتظار داریم آقای غلامی از فرد فراتر رفته و مجموعه دانشگاه را بتواند با انسجام بیشتری در پاسخ به مسائل بنیادی جامعه راهنمایی کند.

دکتر نجفقلی حبیبی نیز گفت: همه می دانند نیروی انسانی کارآمد بالاترین سرمایه هر جامعه و دانشگاه جای دانشمندان و محل تربیت نیروی انسانی کارآمد است و متولی امور علمی است. بنابر این نحوه برخورد با محیط علمی خیلی حساس است یعنی اگر متولیان امور دقت نکنند و خدشه ای به این بخش وارد شود خسارت های بسیار سنگینی به جامعه می خورد.

عضو هیأت علمی بازنشسته دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه پیشرفت کشور نیازمند نیروهای متعهد، متدین و عالم است، اظهار کرد: اگر عالمان و متخصصان به کمک نیایند ممکن است در حرکتی که کشورمان آغاز کرده دچار مشکل شویم. الآن یکی از گلایه ها فرار مغزها است؛ لابد سختگیری هایی اتفاق می افتد که جوانان فرهیخته و مغزهای کارآمد علی رغم همه وابستگی ها به کشورشان، مهاجرت می کنند.

وی تأکید کرد: راه جلوگیری از فرار مغزها و نیز راه بستن مسیر نفوذ بیگانه، بستن محیط دانشگاه و محدود کردن آزادی های آن نیست و بلکه باز گذاشتن محیط دانشگاه است. چون انسان شیفته آزادی است باید جوان ها را دلگرم نگه داشت. مسئولان دلسوز کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی می توانند راه را باز کنند. بهترین راه حل این است که کارهای دانشگاهیان را به خود دانشگاه بسپارند که بتواند از دخالت ها محفوظ بماند. اگر غیر از این باشد به دانشگاه آسیب می رسد. علت اینکه وزیر علوم بعد از حدود 20 نفر در حال انتخاب شدن است همین است. دانشگاه فراتر از نگاه جناحی و یک مسأله ملی است و مثل سایر چیزهایی است که نمی توانیم از آنها بگذریم، اگر به این مسأله دقت کنیم انتخاب وزیر علوم نباید آخرین انتخاب کابینه باشد.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه همه انتقادها را سازنده دانست و گفت: یکی از رسالت های دانشگاه تربیت نیروی انسانی در حوزه مسائل اجتماعی و سیاسی است. بنابر این باید به دانشجویان توجه کرد تا فرصت رشد پیدا کنند؛ اگر متولیان امر به آزادی ها احترام بگذارند هیچ خطری دانشگاه را تهدید نمی کند و نباید به دانشگاه با بدبینی نگاه کرد و همه کسانی که با بدبینی نگاه می کنند در واقع به سرمایه آینده کشور کم لطفی می کنند که این امر نباید اتفاق بیفتد. علی رغم همه جوسازی ها تا جایی که ما از دکتر غلامی شناخت داریم می دانیم که با همیاری همه دانشگاهیان و دانشجویان مخلص انقلاب می تواند این کشتی پر تلاطم را به ساحل برساند. ان شاء الله همه کمک کنند که از این آشفتگی نجات پیدا کنیم چون خیلی بد است که وزارت علوم هنوز مسئول نداشته باشد.

وی ادامه داد: مسأله دوم این که جایگاه و نقش وزیر علوم مقداری آسیب دیده است و آنقدر جریان های مختلف اعمال نفوذ می کنند که وزیر علوم خیلی نمی تواند کارساز باشد. وقتی رئیس جمهور محترم رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است انتظار می رود بر توسعه علمی کشور، تربیت سیاسی جوانان، آزادی های اجتماعی و حفظ حرمت متخصصان بیشتر توجه شود. وزیر باید اختیاراتی داشته باشد تا بتواند تصمیم بگیرد. ان شاء الله مجلس و دولت بهترین راه حل را انتخاب کنند؛ چون کشور ما دارای فرهنگ متعالی با کهن ترین تمدن، آخرین دین الهی، و فراگیر ترین انقلاب و سرمایه انسانی کم نظیر دارد. باید سختگیری ها و تصمیم گیری های محدود کننده به کناری گذاشته شود و دانشگاه و وزارت علوم در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند تا بتدریج مشکلات حل شود.

علی محمد حاضری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دلم می خواهد تفسیر خوشبینانه ای از اعلام حمایت طیف های اصولگرایی از دکتر غلامی داشته باشم چون قاعدتا  آنها می دانند آقای غلامی کسی نیست که از طریق اعلام حمایت های تاکتیکی وامدار جریانی شود. من این اعلام  حمایت  را نشانه این امر می دانم که عقلای  آن جناح نیز  دریافته اند که وضعیت آموزش عالی و شرایط  کشور خطیرتر از  آن است که روندهای تضعیف کننده آموزش عالی بتواند ادامه یابد و برای بهبود شرایط باید بتوانیم به اتفاق نظر برسیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: من فکر می کنم اگر این نگاه را مفروض بگیریم تکلیف و نقش ما متفاوت می شود. ما باید از رقابت های جناحی فراتر رویم و فکر کنیم که الآن دانشگاه ما به چه چیزی نیاز دارد. ارتقاء و بهبود عملکرد آموزش عالی کشور که قلب تپنده و کانون تفکر و اندیشه ورزی است باید با  عزم و اتحاد همه دلسوزان و با بکارگیری همه ظرفیت ها فعال شود و بر این اساس باید از اعلام حمایت همه  طیف ها استقبال نمود.

وی افزود: به دگمان من برای تحقق این انتظارات باید از آقای دکتر غلامی حمایت نمود. ما می خواهیم آموزش عالی به محیطی برای تضارب آراء در اداره کشور تبدیل شود. لازمه این امر آن است که اصل آزادی و آزادگی علمی در دانشگاه به رسمیت شناخته شود. سال ها است بحث کرسی های آزاد اندیشی مطرح ولی شرایط آن فراهم نبوده است. به دلیل اینکه آزاد اندیشی به شدت با حاکمیت فضاهای امنیتی بر دانشگاه ها مغایرت دارد. ما انتظار داریم که در این دوره مدیریت آموزش عالی، در مسیر تحقق فضای مناسب برای بحث های آزاد و تضارب آراء در مسائل کارشناسی کشور قرار بگیریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: متناسب با همین امر فکر می کنیم که اگر برای هر جای دیگر و هر امر دیگر نگاه قیّم مآبانه قابل توجیه  باشد برای دانشگاه قابل قبول نیست. ما معتقدیم که باید از اصل استقلال دانشگاه ها و کیان علمی کشور دفاع شود و مداخلات بی جهت در امر دانشگاه از طریق نهادهای بیرونی را برای ارتقای علمی کشور مخرب می دانیم. همین نگاه را در درون آموزش عالی برای دانشگاه ها قائل هستیم. ما معتقدیم دانشگاهی که همه اختیارات آن توسط نهادهای بیرونی محدود شده باشد و بخواهند به آن دیکته کنند دیگر دانشگاه نیست.

وی تأکید کرد: ما معتقدیم باید ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی به عنوان یک نیاز جدی در مقابل سیاست های کمیت گرایانه گذشته جایگزین شود. همچنین باید اصل شایسته سالاری و شایسته گزینی در امر گزینش دانشجویان و به خصوص هیأت علمی حاکم شود. هر چیزی که به این رویکرد کلان آسیب بزند و نیروهای غیر شایسته را به دانشگاه و نظام علمی کشور تحمیل کند مغایر رشد علمی کشور محسوب می شود. مقابله با فساد علمی باید عزم مشترک همه جریان ها شود. تلخی های گذشته به اندازه کافی به کشور آسیب زده است. از این جهت فکر می کنیم باید مدیریت  و مسئولیت آقای دکتر غلامی را «الخیر فی ما وقع» تلقی نموده و کمک کنیم که آموزش عالی بتواند در این مقطع رسالت تاریخی خود را انجام دهد.

سید محمود حسینی نیز در بخش دوم سخنان خود گفت: متأسفانه ساختارهای آموزش عالی در دوره احمدی نژاد از هم پاشیده شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم فاقد ساختاری است که بتواند مشکلات را حل کند. نظام دانشگاهی نمی تواند تابع فرمان و دستور باشد و نمی توان با تکیه بر افراد این بار سنگین را بر دوش کشید و باید کل نظام هماهنگ باشد. به طور مثال در کل دنیا نه تنها سازمان ها به جای افراد بار مسئولیت را بر دوش می کشند، اتحادیه اروپا را شکل داده اند تا کشورها به کمک یکدیگر این کار را انجام دهند. ما انتظار داریم کسانی که هنوز تعیین تکلیف می کنند بگذارند که آقای غلامی با استفاده از خرد جمعی کار را پیش ببرد. باید بگذارند بسیج اراده ها، علم و روشن فکران شود تا آقای دکتر غلامی بتواند کار کند و انتظار داریم که دستگاه های تصمیم گیرنده به این مسیر کمک کنند؛ در غیر این صورت نمی توانیم به حوادث پیچیده دنیا پاسخ دهیم.

نجفقلی حبیبی خاطرنشان کرد: امام فرمود مجلس جایی برای گفتگو برای یافتن بهترین راه حل ها است و این می تواند الگویی برای همه نهادهای کشور باشد. اگر بخواهند از جاهای دیگر برای دانشگاه تصمیم بگیرند دانشگاه نمی تواند کار کند؛ کما اینکه پیش از این هم دیدیم نتوانست کار کند. بهترین راه این است که آزادی بر دانشگاه حاکم باشد. همه دانشگاهیان دلسوز کشور هستند و نباید آنقدر بترسیم چون هرجایی که از آزادی ترسیدیم بیشتر آسیب دیدیم. خواجه نصیر می گوید «آزادی منشأ ظهور آدم های بزرگ می شود».

علی محمد حاضری در پایان گفت: در سال های اخیر دارای مشکلات زیادی در مسائل گوناگون کشور شده ایم که یکی از علل آن می تواند این امر باشد که  اصولا ساز و کارهای نظارتی بسته شده یا به درستی کار نکرده و فسادها از عدم کنترل ها به وجود آمده است. یکی از اصلی ترین کانال های نقد و نظارت جدی و ممانعت از فساد، حاکمیت فضای آزاد بر جامعه علمی است. بگمان من هر اقدامی که در مسیر محروم کردن  کشور  از  قدرت  نقادی نظام علمی کشور و منتفدین دلسوز و صاحب نظر که یکی از کانون های آن دانشگاه می باشد را بر خلاف مصالح ملی دانم. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.