پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در جلسه فعالین دانشجویی با نمایندگان مجلس مطرح شد؛

غلامی معاونین خود را معرفی کند

صادقی مفصلا از عقلانیت و افق دید غلامی برای دانشجویان سخن گفت و در این خصوص بیان کرد: در جلسه ای یکی از نماینده ها از آقای غلامی سوال کرد که آیا می تواند مانند آقای فرجی دانا اهداف را پیگیری کند؟ ایشان پاسخ داد اگر به گونه ای عمل کنم که کارم را انجام دهم و استیضاح نشوم بهتر نیست؟ این نگرش ایشان به نظر ما نشان دهنده افق دید بلند وی است.

مخالفت های فعالان دانشجویی با وزیر پیشنهادی علوم همچنان ادامه دارد. پس از آنکه در چند روز گذشته تعداد زیادی از دانشجویان با نوشتن نامه ها و بیانیه های متعدد و ارسال پیامک به نمایندگان مجلس و حتی برگزاری تجمع در دانشگاه های مختلف، مطالبات خود را مطرح کردند، تعدادی از فعالان دانشجویی از دانشگاه های مختلف، در جلسه ای سه ساعته دغدغه های خود را در حضور  دو تن از نمایندگان مجلس مطرح کردند. در این جلسه محمود صادقی و احمد مازنی، نمایندگان تهران و از اعضای فراکسیون امید حضور داشتند و نگرانی های دانشجویان را شنیدند.

به گزارش خبرنگار جماران، در ابتدای جلسه دانشجویان انتقادات و بخشی از گزارش ها و مستندات خود را در مورد وزیر معرفی شده با نمایندگان طرح کردند. در صحبت های دانشجویان مواردی همچون امنیتی شدن فضای دانشگاه در دوره ریاست دکتر غلامی در دانشگاه بوعلی سینای همدان، پرونده سازی برای تنی چند از فعالان دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا، عدم تطابق ویژگی های وزیر پیشنهادی با وعده های روحانی تا پیش از انتخابات، انتقاد از نحوه انتخاب وزیر علوم توسط و ساز و کار رای دهی فراکسیون امید به وزرای پیشنهادی و ... مطرح شد.

همچنین تنی چند از اساتید دانشگاه تربیت مدرس و یکی از اساتید دانشگاه همدان در این جلسه حضور یافته و نکاتی را در خصوص چگونگی مدیریت دکتر غلامی بیان کردند.

روحانی با چه کسی مشورت می کند؟

نحوه گزینش وزیر علوم، از جمله دغدغه هایی بو که دراین جلسه توسط دانشجویان مطرح شد. سوال دانشجویان این بود که چگونه ممکن است شخصی با کارنامه ای مشخص برای تصدی وزارت علوم معرفی شود که بخش کثیری از فعالین دانشجویی در سراسر کشور با وی مخالف اند؟

صادقی که خود به فرآیند انتخاب غلامی معترض بود به دانشجویان گفت: من نه تنها بارها در مجلس اعتراض خود را به نحوه انتخاب وزیر علوم نشان داده ام، بلکه حتی در جلسات حضوری نیز این انتقاد خود را با آقای روحانی در میان گذاشته ام.

صادقی همچنین از کسانی که در لیست روحانی برای حضور در وزارت علوم بوده اند، نام برد.

در این لیست نام هایی همچون میلی منفرد، توفیقی و فرجی دانا حضور داشتند، اما  به گفته وی هیچ یک از آنها نتوانسته بودند به عنوان گزینه به مجلس معرفی شود. صادقی همچنین تاکید کرد پروسه ای که روحانی طی کرده است برای ما نیز چندان شفاف نیست.

وی همچنین در اظهارنظری جالب گفت: حتی اگر بخواهم به عنوان موافق آقای غلامی نیز پشت تریبون قرار بگیرم به نحوه عملکرد روحانی در معرفی وزیر علوم انتقاد خواهم کرد.

مازنی نیز در ابتدای صحبت های خود در این مورد، اشاره کرد که نام دکتر غلامی را چند روز پیش از یکی از وزرا شنیده است و روحانی برای معرفی وی هیچ گونه مشورتی با مجلس نداشته است و به عنوان یک نماینده مجلس اطلاعی از چند و چون انتخاب وی ندارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته نیز روحانی برای معرفی سه وزیر به مجلس، هیچ مشورتی با مجلس نکرد، گفت: همان زمان نیز ما انتقاداتی به این نوع عملکرد داشتیم. این مسئله نقد ما به آقای روحانی است، اما باید واقعیت را هم دید، ما گزینه ای بهتر از آقای روحانی نداشتیم و در شرایط فعلی نیز نداریم.

اسناد دانشجویان از سخنان خلاف واقع غلامی

یکی از مسائلی که در این چند روز انتقادات دانشجویان را برانگیخته، نحوه رفتار رئیس دانشگاه بوعلی سینا با فعالان دانشجویی این دانشگاه است. این در حالی است که غلامی در مصاحبه ای با خبرگزاری خانه ملت گفته بود هیچ دانشجویی تا کنون در دانشگاه بوعلی به دلیل فعالیت در دانشگاه احضار و بازداشت نشده است. در این جلسه فعالان دانشجویی حاضر اسناد احضار مدیر مسئول یک نشریه دانشجویی را به نمایندگان مجلس نشان دادند. هرچند نمایندگان در این خصوص نتوانستد توضیحات شفافی به دانشجویان بدهند، اما صادقی توضیحاتی درباره فضای همدان و عملکرد غلامی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه  درمورد پرونده دانشجویان باید شفاف سازی و راستی آزمایی صورت گیرد، گفت: در خصوص مسائل همدان بخشی از انتقادات را قبول دارم. انتقاد ها و ضعف مدیریت هایی وجود دارد که انکار ناپذیر است، شاید اگر فرد دیگری به جای ایشان بود به گونه ای دیگر عمل می کرد. اما باید شرایط خاص محلی را در نظر گرفت. در تصمیم گیری های مربوط به همدان شرایطی وجود دارد که قابل تعمیم به فضای ملی نیست.

پس از این دانشجویان با ارائه مستدات پرونده های قضایی و انضباطی، بر خلاف واقع بودن سخنان غلامی تأکید کردند، هرچند تلاش نمایندگان برای ایضاح این امر بود.

سوال جدی دیگر دانشجویان این بود که آیا امکان دارد کسی که توان مدیریت فضای همدان را نداشته است، بتواند وزارت خانه ای را در سطح ملی اداره کند؟

آیا راه فرجی دانا ادامه خواهد یافت؟

آنچه به وضوح دراین چند روز مشخص است، درخواست دانشجویان از رئیس جمهور برای معرفی گزینه ای است که راه فرجی دانا را ادامه دهد. این دغدغه یکی از مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد.

باتوجه به اینکه چند روز پیش صادقی توضیحات غلامی را در جلسه ای که در دفتر عارف برگزار شده بود، مستدل، منصفانه و متقاعدکننده توصیف کرده بود، دانشجویان درمورد موضع غلامی برای ادامه راه فرجی دانا پرسیدند.

صادقی مفصلا از عقلانیت و افق دید غلامی برای دانشجویان سخن گفت و در این خصوص بیان کرد: در جلسه ای یکی از نماینده ها از آقای غلامی سوال کرد که آیا می تواند مانند آقای فرجی دانا اهداف را پیگیری کند؟ ایشان پاسخ داد اگر به گونه ای عمل کنم که کارم را انجام دهم و استیضاح نشوم بهتر نیست؟ این نگرش ایشان به نظر ما نشان دهنده افق دید بلند وی است.

صادقی ادامه داد: در آن جلسه انتقاداتی را به ایشان مطرح کردم و نسبت به دغدغه های خود سوال کردم که مسئله بورسیه ها یکی از این موارد بود. نوع پاسخ هایی که ایشان داد، اگرچه برای ما پاسخ های تام و تمامی نبود، اما پس از پایان جلسه به این جمع بندی رسیدیم که ایشان در فضای پیچیده موجود می تواند فضا را مدیریت کند. من حتی در توییتر هم نوشتم که با آنکه ایشان فاصله زیادی با ایده آل های ما دارد، اما می تواند قابل قبول باشد.

وی تاکید کرد: درست است که ما نمی توانیم به ایده آل های حداکثری در خصوص وزارت علوم برسیم، اما مسئله اینجاست که حداقل هایی را که می توانیم داشته باشیم، از دست نمی دهیم. مجلس پیچیدگی هایی دارد که باید به آن وارد شد تا فضا را درک کرد، در این فضا رای هایی که داده می شود چندان قابل پیش بینی نیست.

درخواست دانشجویان از غلامی

انتصابات غلامی در دانشگاه همدان، از جمله مواردی است که مورد انتقادات گسترده دانشجویان قرار گرفته است. در سال 93، هنگامی که وی به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب می شود، علی رغم وعده هایی که به دانشجویان داده بود، رئیس حراست و معاون فرهنگی دانشگاه را که از دوران احمدی نژاد در دانشگاه حضور داشتند، در همان سمت ها ابقا می کند. همچنین پس از آنکه معاون فرهنگی به دلیل بیماری از سمت خود استعفا می دهد، غلامی رئیس بسیج اساتید را به عنوان معاون فرهنگی دانشگاه منصوب می کند.

با توجه به این سابقه در انتصاب های غلامی، دانشجویان نگرانی خود را درمورد معاونت های وزارت علوم با نمایندگان در میان گذاشتند و  برای روشن تر شدن آینده وزارت علوم، از نمایندگان مجلس خواستند که به طور رسمی از غلامی بخواهند حداقل معاونین فرهنگی و دانشجویی خود با ذکر نام را معرفی کند. خواسته ای که البته مورد پذیرش نمایندگان قرار گرفت.

بازگشت سهم دوره های آموزش عالی رایگان از 13% موجود به 22 درصدی که در پایان دولت احمدی نژاد بود، خواسته جدی دیگر دانشجویانی بود که در این نشست حضور داشتند. ایشان هم چنین مصرانه تأکید می کردند که دکتر غلامی می بایست درباره موارد خلاف واقع یا نسبت های دروغی که در فضای عمومی به دانشجویان فعال در دانشگاه همدان وارد کرده، توضیح داده و عذرخواهی کند.

فراکسیون امید چگونه رای میدهد؟

یکی دیگر از دغدغه های دانشجویان چگونگی رای اعضای فراکسیون امید به وزرای پیشنهادی بود که مازنی در در مورد فضای مجلس و فراکسیون امید توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: در مورد اینکه فراکسیون امید در چه شرایطی تشکیل شد، باید مسائلی را در نظر گرفت. واقعیت این است که ما در شرایطی وارد فضای انتخابات شدیم که بازی باخت-باخت سال 88 را پشت سر گذاشته بودیم و برای گذر از آن شرایط بازی برد-برد را در سال 92 آغاز کردیم. آن بازی، بازی ائتلاف بود که با وجود همه مشکلات پیش رو، آغاز شد. در سال 92، ائتلاف در شرایطی صورت گرفت که آینده آن مبهم بود. در سال 94 نیز با وجود آنکه شرایط سخت تر شده بود ائتلاف ادامه یافت. در آن سال تقریبا همه گزینه های معروف اصلاح طلب در تهران و شهرستان ها رد صلاحیت شده بودند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجموع این رد صلاحیت ها کار را بسیار سخت کرده بود و بزرگان اصلاح طلب در تهران و شهرستان ها به سراغ کسانی رفتند که از رای آوردن طیف مقابل جلوگیری کنند. آقای عارف شهر به شهر می رفت تا گزینه های طیف مقابل رای نیاورند. اما آیا گزینه هایی که به لیست اصلاح طلبان راه یافتند مطلوب ما بودند؟ واضح است که چنین نیست. خیلی از کسانی که با این لیست به مجلس راه یافتند، بعد ها حتی جرات نداشتند خودرا به عنوان اصلاح طلب معرفی کنند.

وی با اشاره به عهدشکنی نمایندگان نسبت به اصلاح طلبان گفت: به هر حال  چه در سال 94  و چه در سال 96 ما چاره ای نداشتیم. البته ما به شکل های مختلف تلاش هایی کردیم که بتوانیم در این چارچوب ایجاد شده کار کنیم. اما واقعیت قدرت را باید دید، ما یک بار انقلاب کردیم که البته درست هم بود و از این پس باید اصلاح طلبی و اصلاح جویی را پیش بگیریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.