گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

بی اطلاعی رئیس کمیسیون کشاورزی از تایید محصولات تراریخته توسط نهادهای دولتی/ اکبری: طبق قانون با متخلفان برخورد خواهیم کرد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد: تاکنون گزارشی درباره تولید محصولات تراریخته خوراکی به مجلس ارائه نشده بود.

علی اکبری در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره تایید سلامت محصولات تراریخته از سوی وزارت بهداشت، با وجود ممنوعیت تولید آن ها در برنامه ششم توسعه، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه تولید محصولات تراریخته با محدودیت هایی همراه شده و تولید آن نیازمند مجوزهای وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: باید اثبات شود این محصولات ایمن و قابل مصرف برای جامعه هستند، در غیر این صورت واردات محصولات شبهه ناک خلاف قانون مصوب است؛ ضمن آنکه محصولاتی از این دست باید دارای برچسب باشند و به اطلاع مصرف کننده برسانند که این محصولات تراریخته اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی در پاسخ به این پرسش که تاکنون این محصولات بدون برچسب وارد، تولید و توزیع شده اند، چرا مجلس به این مسئله ورود پیدا نکرده است، گفت: این قانون و محدودیت های به تازگی و اخیرا مقرر شده است و اگر نهادهای ذیربط خلاف آن عمل کنند، باید پاسخگو باشند و مجلس نیز با اهرم های نظارتی خود به این ایرادات ورود پیداکند.

اکبری در پاسخ به اینکه رئیس سازمان محیط زیست مدعی شده است اغلب روغن های خوراکی مصرفی از محصولات تراریخته تولید شده، با این وجود چرا مجلس هیچ گاه از مقامات مسئول در دولت قبل توضیح نخواسته است؛ توضیح داد: تاکنون چنین گزارشی به مجلس و کمیسیون کشاورزی ارائه نشده است.

وی درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی مبنی بر اینکه اولویت ما محصولات تراریخته غیرخوراکی است اما مقامات دولتی از برنج ها و روغن های خوراکی می گویند، اقدامات احتمالی کمیسیون کشاورزی در مقابل اینها چه خواهد بود ؛ گفت: کمیسیون مربوطه در چارچوب برنامه ششم که تولید و واردات این محصولات را ممنوع کرده و با توجه به اینکه خاستگاه این قانون نیز همین کمیسیون بوده است، وارد عمل خواهد شد و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

اکبری در پایان، درباره خبر برگزاری جلسات خصوصی مجلس ها با  دولتی ها در روزهای اخیر در این زمینه، گفت: ما تاکنون جلسه خصوصی در این به نداشتیم و هر آنچه به مصلحت کشور باشد ما به صورت علنی مطرح می کنیم. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.