دقایقی پیش جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم با سخنرانی رئیس جمهور منتخب آغاز شد پس از آغاز جلسه علنی مجلس که رئیس‌جمهور نیز از همان ابتدا در جلسه حضور داشت، اکبر رنجبرزاده با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه اظهار نظر موافقان و مخالفان و زمان بندی سخنان آنان گفت: براساس قرعه کشی انجام شده که نمایندگانی از هر سه فراکسیون امید، مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی حضور داشتند؛ یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان،‌ زهرا ساعی نماینده تبریز، بهروز نعمتی نماینده تهران، نبی هزار جریبی نماینده گرگان و احمد همتی نماینده سمنان به عنوان موافق کلیات کابینه حسن روحانی در دولت دوازدهم صحبت می‌کنند.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در آغاز جلسه بررسی اصول و خط مشی دولت دوازدهم و روند رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی افزود: اینک که ملت ایران با اکثریت قاطع، بار دیگر مسیر اعتدال را برگزیده و به برنامه رییس جمهوری منتخب رأی داده است، من خود را به تحقق آن برنامه متعهد می‌دانم و حراست از حقوق همه مردم را ـ چه آنهایی که به من رأی دادند و چه آنها که دیگری را برگزیدند ـ وظیفه خود می‌دانم و برای تأمین «آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت» که اهداف اساسی برنامه چهار ساله دولت است، از همه نخبگان و صاحبنظران، مدیران و همه اقشار مردم در کشور مدد می‌جویم. 
وی ادامه داد:امروز به لطف خداوند و همت مردم، برخی از چالش‌های سال 92 را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدوارتر و تواناتر از گذشته، آماده تدبیر و عبور از چالش‌های بزرگِ پیش‌رو هستیم. 
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دیگر کسی نمی‌تواند از انزوای ایران و ائتلاف جهانی علیه ایران سخن بگوید.امروز، دیگر کسی از آشفتگی در اقتصاد ایران و تورم 40 ‌درصدی و کاهش تولید ملّی و توقف اشتغال زایی سخن نمی‌گوید. 
روحانی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید، عزم آن دارد که در فرصت چهارساله دوم، بیش از پیش به اصلاح ساختارها بپردازد و در این کار، به کمک صمیمانه و صبورانه مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیازمند است. 
وی همچنین گفت:دولت دوازدهم برای هماهنگی هرچه بیشتر سیاست ها و مدیریت‌های اقتصادی، به فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و اقدام و نظارت، سامانی نو خواهد داد و با چابک‌سازی و شفافیت دستگاه های دولتی، زمینه رقابت و همکاری مردم را فراهم خواهد ساخت.
رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: انتخابات 96، که با حضور پرشور و باشکوه برگزار شد، علاوه بر تجلّی تثبیت اصل مردم‌سالاری دینی در جامعه جوان ایران، 39 سال پس از پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی، فرصتی را فراهم کرد که مردم در میان دیدگاه‌ها و رویکردها ، آگاهانه به داوری بنشینند و به گفتمان، اهداف و برنامه های رییس جمهور منتخب خویش، رأی دهند. 
روحانی با بیان این که ‌نقش و شأن نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی،‌ دارای سهمی ویژه و تعیین کننده است، افزود: رییس جمهوری و نمایندگان مجلس، وظیفه‌ای مشترک برای تحقق خواست مردم دارند.این وظیفه مشترک هم در تعیین وزراء که مسئولان اجرائی کشورند تجلی می‌یابد و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و قانونی اقدام و عمل که باید زمینه‌سازِ رشد و شکوفایی کشور شود. 
وی خاطرنشان کرد: راهی که امروز آغاز می‌کنیم، شروع یک همکاری چهارساله خواهد بود. وزیرانی که با معرفی رییس‌جمهوری و رأی اعتماد نمایندگان مجلس، بار مسئولیت اداره کشور را به دوش می‌گیرند، باید اطمینان داشته باشند که در طول مسیر خدمت، از حمایت و همکاری مجلس محترم برخوردار خواهند بود و همچنانکه رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند، مسائل اصلی کشور تنها با همدلی و همکاری سه قوه و دیگر نهادهای کشور حل خواهد شد.
رییس جمهوری ادامه داد: امروز، دولت، به یُمن اعتماد روزافزون مردم ـ که در رأی سیاسی و عمل اقتصادی آنان تجلی یافته است ـ می‌تواند این سرمایه اجتماعی را به پشتوانه حرکت اقتصادی و شکوفائی فرهنگی تبدیل کند.
روحانی تاکید کرد: برای رسیدن به زندگی شایسته مردم، به گام هایی بلندتر و یارانی همراه تر نیاز داریم.
وی همچنین گفت: گرچه هنوز راه درازی در پیش است؛ هنوز تا رسیدن به زندگی شایسته برای این مردم سربلند و دستیابی به جایگاه بایسته در خانواده جهانی به گام‌هایی بلندتر و یارانی همراه تر نیازمندیم.
وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید عزم آن دارد که در فرصت چهارساله دوم، بیش از پیش به اصلاح ساختارها بپردازد و در این کار، به کمک صمیمانه و صبورانه مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیازمند است.
رییس جمهوری ادامه داد: دولت دوازدهم برای هماهنگی هرچه بیشتر سیاست ها و مدیریت‌های اقتصادی، به فرایند تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اقدام و نظارت، سامانی نو خواهد بود و با چابک‌سازی و شفافیت دستگاه های دولتی، زمینه رقابت و همکاری مردم را فراهم خواهد ساخت. 

** آنچه در برنامه دولت دوازدهم به مجلس تقدیم شده برگرفته از برنامه انتخابات است 
روحانی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار کرد: آنچه در برنامه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، برگرفته از همان برنامه ارائه ‌شده در دوران انتخابات به پیشگاه ملت است که مورد تأیید مردم قرار گرفت. لازم می دانم در حضور نمایندگان ملت برخی از اصول برنامه دولت دوازدهم را بیان کنم. 
وی با یادآوری اینکه دولت دوازدهم بر مبنای باور به اسلام حکمت و رحمت و سیاست‌گذاری و عمل به مشی اعتدالی تشکیل می‌شود، افزود: تصمیم‌ بر مبنای خرد جمعی، بنیان نظام تصمیم‌گیری ماست و بر همین اساس جلب مشارکت جامعه در مراحل مختلفِ تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از اصول عمل دولت خواهد بود.
رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان ساخت: دولت دوازدهم بر مبنای واقع‌بینی و لحاظ کردن ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، و کاستی‌ها و نقاط ضعف عمل خواهد کرد. دولت، شجاعانه اما با دوراندیشی و درایت تصمیم خواهد گرفت.
روحانی با بیان اینکه دوراندیشی در هر تصمیمی از محیط‌ زیست و عرصه اجتماعی گرفته، تا سیاست خارجی، شرط عقل است، تصریح کرد: واقع‌بینی و تدبیر هدفمند، تصمیم‌گرفتن بر مبنای دانش و تجربه بشری و درس گرفتن از اشتباهات گذشته، بنیان عمل دولت خواهد بود. 

** بر رعایت کامل حقوق شهروندی پافشاری خواهیم کرد 
رییس دولت دوازدهم ادامه داد: ما در دولت یازدهم، منشور حقوق شهروندی را به عنوان نقشه راهی برای اهتمام بیشتر به حقوق شهروندان تدوین کردیم ودر دولت دوازدهم بر رعایت کامل آن پافشاری خواهیم کرد.
روحانی تصریح کرد: دولت بر مدار استیفای حقوق ملت در قانون اساسی حرکت خواهد کرد و تحقق حقوق شهروندی، سرلوحه عملِ دولت در عرصه سیاست داخلی، خواهد بود. 
وی هدف همه اقدامات دولت، معطوف به تأمین منافع ملی همه ایرانیان و ارتقای کیفیت زندگی آنان ذکر کرد و افزود: دولت دوازدهم خواستار «آزادی و امنیت مردم ایران برای تحقق آرامش و پیشرفت کشور است».

** مقابله ریشه ای و همه جانبه با فساد در دولت دوازدهم
وی در بخش دیگر از سخنان خود خاطرنشان ساخت: دولت دوازدهم مقابله ریشه ای و همه جانبه با فساد را لازمۀ قطعی تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی می داند. 
رییس جمهوری ادامه داد: همه دستگاه‌ها مکلفند برنامه‌های مشخص برای مقابله با فساد و بالاخص کاهش احتمال بروز فساد در روندهای تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا داشته باشند و این نیازمند شفاف سازی و ارتقای رویه های سلامت اداری در همه ارکان نظام و همکاری قوای مقننه و قضاییه است. 

** «تغییرات بنیادی در شیوۀ ادارۀ منابع کشور» اولویت برنامه دولت دوازدهم 
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشور ما امروز با مشکلاتی در حوزه هایی نظیر نظام بانکی، بودجه دولت، صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط زیست مواجه است، تصریح کرد: بی توجهی کافی به عمق این مسائل در مقطع کنونی می‌تواند دستاوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی در حوزه های گوناگون را با آسیب مواجه کند. 
روحانی خاطرنشان کرد: اولین ویژگی مشترک مشکلات ذکر شده به رغم تنوع زیاد آنها، این است که همگی بتدریج و در طول زمان شکل گرفته و گسترش پیدا کرده اند. به عبارت دیگر، وقوع همه آنها قابل پیش بینی بوده است. 
وی افزود: ویژگی دوم اینکه همه آنها، نه از خارج نظام تصمیم گیری، بلکه از دل تصمیمات و سیاست های اتخاذ شده بیرون آمده اند. انباشت مشکلات ذکر شده، ما را به این جمع بندی رسانده که تغییر در شیوه‌ اداره‌ی اقتصاد کشور، یک الزام است و البته، برای انتخاب مسیر درست اصلاحات اقتصادی، ضروری است به چرایی پایداری مشکلات اقتصادی توجه کنیم. 
رییس جمهوری اضافه کرد: باوجود همه اقدامات خوبی که توسط دولت‌های پیشین انجام شده، رفع مشکلات ساختاری از سوی دولت ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و شکاف میان سطح رفاه مورد انتظار مردم و مشکلات ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت پر کرده و همین باعث شده است که نتوانیم ضعف های بعضاً بزرگ سیاستگذاریمان را مشاهده کرده و از آنها درس بگیریم.
روحانی با بیان اینکه درآمدهای بالاتر از 100 میلیارد دلار سال های نیمه دوم دهه 1380 فعلاً تا چند سال دیگر، در دسترس نخواهد بود، اظهار کرد: اولین نکته مهم آن است که فضای جامعه را متناسب با درآمدهای کمتر از 50 میلیارد دلاری نفت، باز تنظیم کنیم. 
وی اضافه کرد:ما نمی توانیم سرنوشت مردم را در حوزه های مهمی مانند امنیت، آموزش، بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی را که باید بیش از هر چیز دیگر از ثبات و بهبود مستمر برخوردار باشد، به بازار پرتلاطم جهانی نفت و نوسانات قیمت آن، گره بزنیم. 
رییس قوه مجریه با بیان اینکه هیچ کشوری نتوانسته است با مصرفِ بدون جایگزینیِ دارایی های طبیعی و مالی خود رفاه پایدار را برای مردمش به ارمغان بیاورد، خاطرنشان کرد: نکته اصلی و مشترک در میان مشکلات متنوع ما در همین واقعیت تلخ نهفته است که دارایی هایمان را به جای آنکه حفظ کنیم و بر آنها بیفزاییم، مصرف کرده ایم و امروز بخش بزرگی از این دارایی ها در مرز هشدار قرار گرفته اند. 
روحانی همچنین گفت: دولت دوازدهم حداقل به دو دلیل، چاره ای ندارد جز آنکه تغییرات بنیادی در شیوۀ ادارۀ منابع کشور را به عنوان مهم ترین اولویت در دستور کار خود قرار دهد.
وی در این رابطه افزود: نخست باید میزان دارایی‌های طبیعی و مالی کشور، امکان ادارۀ مسرفانه به شیوه گذشته را نمی دهد و دوم اینکه، منبع به ظاهر شفابخش همیشگی، یعنی درآمدهای نفتی، حداقل تا چند سال پیشِ رو به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش مُسکّن قبلی خود را ایفا کند. 
وی ادامه داد: باید توجه داشت اجرای موفق اصلاحات اقتصادی منوط به حمایت و پشتیبانی مردم است. گاهی ابعاد مسائل اقتصادی و بیم دولت‌ها از واکنش‌های اجتماعی سبب شده است تا دولت‌ها در انجام اصلاحات اقتصادی تعلل کرده و با به تعویق انداختن اصلاحات، هزینه‌های بیشتری را به نسل آینده تحمیل کنند.

** مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می طلبند
رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: تجربه‌ نظام جمهوری اسلامی نشان داده است که مردم ما اگر بدانند و ببینند که دولت منتخب آنها، صادقانه برای اصلاح امور و بهبود زندگی خود آنها در پی انجام اصلاحات اقتصادی است، به رغم سختی‌ها در کنار دولت خواهند بود. 
روحانی خاطرنشان کرد: مردم، مصالح بلندمدت خود و فرزندانشان را به یک رفاه موقت و ناپایدار ترجیح می‌دهند و می‌‌دانند که حرکت به سمت قله پیشرفت، صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی‌ است. اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است، مردم از ما انتظار درمان درد دارند، نه کتمان بیماری؛ مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می طلبند. 
وی با بیان اینکه ما دو گزینه بیشتر پیش‌رو نداریم، افزود: یا از سر اختیار و با تدبر و تامل، اصلاحات اقتصادی را به اجرا درآوریم، یا با تشدید مشکلات و پس از پرداخت هزینه فراوان، به صورت منفعلانه به مهار دشواری ها و بحرانهای ناشی از نپرداختن درست به مسائل، تن دهیم. 

** عدم تعادل در بودجه از مهمترین چالش های اقتصادی است
رییس جمهوری ادامه داد: دولت یازدهم در راستای گزینه نخست، با سخت کوشی و تلاش فراوان و با دستیابی به ثبات و آرامش اقتصادی و گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان توانسته است، زمینه را برای پرداختن به مسائل اساسی و اصلاح ساختاری اقتصاد ایران فراهم کند. 
روحانی با بیان اینکه برنامه اقتصادی دولت دوازدهم، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یعنی دستیابی به یک اقتصاد درونزا و برون گراست، گفت: دستیابی به اقتصادی درون زا و برون گرا، نیازمند غلبه بر چالش‌های مهمی است که در شرایط کنونی، کشور با آن مواجه است. یکی از مهمترین چالش‌های اقتصادی، عدم تعادل در بودجه دولت است. 
وی اضافه کرد: در دهه های گذشته، اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی و نوسان زیاد این درآمدها، همواره سبب عدم تعادل در بودجه دولت می شده است. داستان تکراری در اقتصاد ما آن است که هرگاه قیمت نفت افزایش پیدا می کند مخارج دولت هم افزایش می یابد اما وقتی قیمت نفت با کاهش مواجه می شود دولت نمی تواند مخارج خود را به همان میزان کم کند و همین سبب کسری بودجه و تورم در کشور شده است.
وی با بیان این که اینک پس از افت شدید قیمت نفت در سال 93، توجه به این مساله اهمیت به مراتب بیشتری پیدا کرده است، اضافه کرد:عدم تعادل در بودجه دولت در کنار عرضه گستره‌ای از خدمات عمومی از سوی دولت، در صورتی که استمرار داشته باشد، سبب خواهد شد تا از یک سو، کیفیت خدمات عمومی کاهش پیدا کند و از سوی دیگر، بدهی دولت به فعالان اقتصادی افزایش یابد که مسلماً قابل تداوم نخواهد بود. 

** در پی انجام اصلاح نظام مالیاتی هستیم 
رییس جمهوری همچنین گفت: برای رفع این عدم تعادل، باید اتکای درآمدهای دولت به منابع پایدار افزایش یابد؛ از این رو ما در پی انجام اصلاحات در نظام مالیاتی کشور هستیم. در دولت دوازدهم ما به سمت یک نظام جامع مالیات بر درآمد حرکت می کنیم و تمرکز سیاست‌های مالیاتی به جای افزایش در نرخ مالیات، بر افزایش پوشش مالیاتی قرار می گیرد. 
روحانی خاطرنشان کرد: کاهش در معافیت‌های مالیاتی در کنار افزایش پوشش مالیاتی می‌تواند علاوه بر ایجاد کارایی، عدالت در مالیات ستانی را نیز افزایش دهد. 
وی تاکید کرد: دولت نیازمند آن است تا نه تنها از رشد هزینه‌های خود بکاهد بلکه بتواند منابع خود را به صورت کارا تخصیص دهد. به همین منظور، نظام ارائه خدمات عمومی به خصوص در حوزه های درمان و آموزش تغییر خواهد کرد و بخشی از خدمات دولتی توسط بخش خصوصی و به صورت خرید خدمت ارائه می شود.

** مردم انتظار دارند در گام نخست، دولت و حاکمیت بر خود سخت بگیرد 
رییس جمهوری در بخش دیگر از سخنان خود گفت: حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن در ارائه خدمات عمومی، مشروط به آن است که بتوانیم با اصلاح نظام قیمت گذاری، انگیزه های اقتصادی لازم را برای حضور این بخش، ایجاد کنیم و این نیازمند حمایت و پشتیبانی نمایندگان محترم مجلس است. 
روحانی یادآور شد: اجرای بخشی از طرح‌های عمرانی نیز با مشارکت بخش خصوصی و از طریق اهرمی سازیِ منابع عمومی صورت خواهد گرفت؛ امری که در برنامۀ ششم توسعه و در قانون بودجه امسال بدان اشاره شده است؛ البته مردم، به حق انتظار دارند که در گام اول، دولت و حاکمیت، بر خود سخت بگیرد و از هزینه های زاید مجموعه سازمان های بخش عمومی بکاهد. 
وی با بیان اینکه انجام اصلاحات محدود به بودجه دولت نمی‌شود، اظهار کرد: ترازنامه‌ بانک‌های کشور نیز نیازمند چنین اصلاحاتی است،‌ ضعف در نظارت‌ بانکی، گسترش مؤسسات مالی و پولی غیرمجاز، سیاستگذاری نادرست پولی، تأمین مالی دولت از طریق نظام بانکی، رونق کاذب در بخش مسکن و انتقال بخشی از دارایی‌های شبکه بانکی به این حوزه و هم‌چنین، بنگاه‌داری بی‌ضابطه توسط شبکه بانکی در دهه های گذشته، سبب شده است تا امروز نظام بانکی کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشد.
وی ادامه داد: تجمیع این مشکلات در طول سال ها، امروز خود را به صورت نرخ‌های سود بالا و کاهش توان تسهیلات دهی بانک ها، بروز داده است.

** تغییر نگاه دولت و حاکمیت به نظام بانکی/تجدید ساختار بانکها را با نظام رتبه بندی اجرا می شود
رییس جمهوری با تاکید بر لزوم تغییر نگاه دولت و حاکمیت به نظام بانکی به عنوان محل تأمین منابع برای اجرای طرح های دولت و حاکمیت ادامه داد: برنامۀ دولت آن است که بودجه خود را تراز کند، اما علاوه بر آن، سیاستگذاری در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای حاکمیتی نیز باید به گونه‌‌ای باشد که بار تأمین مالیِ کسری بودجه دولت، شهرداری‌ها و سایر نهادها بر عهده بانک‌ها نیفتد. 
روحانی خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم برنامه اصلاحات نظام بانکی با جدیت هر چه تمام تر ادامه خواهد یافت. دولت و بانک مرکزی به دنبال آن هستند تا از طریق ایجاد نظام رتبه‌بندی برای بانک‌ها و مؤسسات مالی در کشور، برنامۀ تجدید ساختار بانک‌ها را به اجرا درآورند.
وی ادامه داد: در این ارتباط، برنامۀ افزایش سرمایه بانک ها به منظور رسیدن به استانداردهای جهانی، عملیاتی می شود. 
رییس دولت دوازدهم یادآور شد: از آنجا که بخش مهمی از ایجاد شغل در بنگاه های کوچک صورت می گیرد و با توجه به اولویت موضوع اشتغال در افق میان مدت، بر اساس سیاست های دولت دوازدهم، تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل خواهد شد تا نظام بانکی بتواند خدمات گسترده تری برای تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم کند. 
وی گفت: اصلاحات اساسی در بودجه دولت، صندوق های بازنشستگی، نظام بانکی، فضای کسب و کار و نظام بنگاهداری، از جمله محورهای اصلی برنامه اصلاحات ساختاری دولت است و انتظار می رود که با انجام آن، کشور در مسیر پیشرفت پایدار قرار گیرد.

**حمایت های اجتماعی را مشروط و زمان دار می کنیم/ تا سال 99 فقر مطلق ریشه کن می شود 
رییس جمهوری به برنامه دولت دوازدهم در زمینه مساله فقر و توزیع درآمد اشاره کرد و گفت:هرچند مجموعه مواردی را که توضیح دادم می‌تواند زمینه‌ساز تغییر در چهره فقر و توزیع درآمد در کشور شود،اما علاوه بر اقدامات فوق، ما برای دستیابی به اهداف عدالت اجتماعی، نیازمند تغییر در شیوه حمایت های اجتماعی نیز هستیم. 
روحانی افزود: دولت دوازدهم، حمایت‌های اجتماعی را از یک پوشش گسترده و بدون هدف گیری دقیق، که به اتلاف منابع کشور انجامیده، به تمرکز بر پوشش گروه‌های نیازمند تغییر خواهد داد. از سوی دیگر، حمایت‌های اجتماعی نامشروط را به صورت حمایت های مشروط و زمان‌دار اصلاح می کند. 
وی همچنین گفت: انتظار می رود با انجام این اقدامات پایه و اقداماتی که در برنامه تشریح شده است، وضعیت معیشتی حدود 10 میلیون نفر از اقشار آسیب‌پذیر تا سال 1399، بهبود پنج برابری یابد و فقر مطلق ریشه کن شود. 
وی درخصوص برنامه دولت دوازهم در زمینه اشتغال نیز اظهارکرد: به دلیل شرایط ویژه بازار کار، دولت دوازدهم در جهت افزایش رشد اقتصادی، که مهمترین مسر ایجاد شغل پایدار و درآمدزاست، تلاش می کند.

** سیاست‌های فعال بازار کار را به اجرا در خواهد آورد. 
رییس دولت دوازدهم ادامه داد: دولت با اولویت‌گذاری نسبت به استان‌های محروم و استان‌های با نرخ بیکاری بالاتر از متوسط، طرح کارورزی را به اجرا می گذارد تا با کاهش هزینه‌های آموزش نیروی کار، انگیزه بنگاه‌ها را برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش دهد. 
روحانی ادامه داد: دولت همچنین به منظور کاهش هزینه‌های بنگا‌ه‌های اقتصادی در به کارگیری نیروی کار جوان، طرح معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما را برای شغل اولی هایِ طرح کارورزی، اجرایی خواهد کرد.

** ضرورت توجه وزیران دولت دوازدهم و همه مدیران ارشد به انتصاب زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی 
به گزارش ایرنا، رییس دولت دوازدهم در بخش دیگر از سخنان خود از چهار اولویت‌ سیاست داخلی سخن گفت: ایران جامعه‌ای گسترده، دارای تنوع‌های زبانی، قومیتی، دینی، مذهبی و اجتماعی است. احترام نهادن به همه این تنوع‌ها، از اولویت‌های دولت دوازدهم خواهد بود.
روحانی ادامه داد: وزیران دولت دوازدهم و همه مدیران ارشد باید انتصاب شایسته زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی مختلف را مدنظر داشته باشند. استفاده از زنان و جوانان در سمت‌های معاونت و مدیر کلی وزارتخانه‌ها زمینه‌ساز درخشش بیشتر آنان در آینده خواهد شد. 
وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم بر توسعه فعالیت حزبی و تشکل‌های مردم نهادکشور تأکید داشت؛ دولت دوازدهم نیزحق شهروندان را در انجام فعالیت سیاسی و اجتماعی به رسمیت شناخته و از گسترش فعالیت آنان در چارچوب قانون حمایت خواهد کرد. 
روحانی افزود: دولت یازدهم با تدوین منشور حقوق شهروندی گام مهمی به سوی نهادینه کردن رعایت حقوق شهروندی برداشته و اجرای حقوق شهروندی را از دستگاه‌های تحت نظر قوه مجریه آغاز کرده و در این راستا در دولت دوازدهم برنامه‌های جدی‌تری دارد. همچنان که سایر قوا را نیز به رعایت حقوق شهروندی دعوت می‌کند. 

** برجام نه تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر قدرت هاست
وی در ادامه تعامل گسترده با جهان و حفظ عزت و کرامت ایرانیان را اولویت‌های سیاست خارجی در دولت دوازدهم ذکر کرد و گفت: پرونده هسته‌ای ایران به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مسائل کشور با مذاکرات کارشناسانه و عزتمندانه و با اجماع ملی و حمایت‌های رهبری به سرانجام رسید و فصل تازه‌ای از تعاملات و همکاری‌ها با جهان گشوده شد. 
رییس جمهوری یادآور شد: قطعنامه ها تهدیدکننده امنیت ملی و تحریم‌های ظالمانه هسته ای شورای امنیت که تحت فصل هفتم منشور ملل متحد علیه ایران وضع شده بود، یک جا لغو شد. سپس مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با جهان شتاب تازه‌ای گرفت و در حوزه‌های انرژی و فناوری و تجارت گام‌های بلندی برداشته شد و آنها که با فشارهای سیاسی و قطعنامه‌های تحریمی در انتظار بی‌ثباتی و ناامنی در ایران بودند، ناکام ماندند. 
وی با بیان اینکه اکنون فصل نوینی در سیاست خارجی ایران آغاز شده است، اظهار کرد: ایران برجام را نه تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر قدرت‌ها؛ بلکه توافقی برد - برد و متوازن می داند که مسیر همکاری و اعتمادسازی را با جهان، گشوده است. 
رییس جمهوری علت بهانه‌جویی‌ها و عهدشکنی‌های دولت جدید آمریکا را توفیق ایران در انجام تعهدات و احقاق حقوق خود و شکست آنها در زیاده‌خواهی‌ها ذکر کرد و ادامه داد: ایران به تعهدات خود پای‌بند است و هر تخلفی را از جانب دیگران به جد پیگیری خواهد کرد و به تناسب پاسخ خواهد گفت.

** آنها که تلاش می کنند به زبان تحریم و تهدید باز گردند زندانی اوهام گذشه خود هستند
روحانی در ادامه افزود: آنها که تلاش می کنند دوباره به زبان تحریم و تهدید باز گردند، زندانی اوهام گذشته خود هستند و با دشمن تراشی و هراس افکنی، خود را از مزایای صلح محروم می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که ماه‌ها از پاره کردن برجام سخن ‌می گفتند، به تازگی به توصیه برخی مشاوران خود که چنین اقدامی را باعث انزوای آمریکا در صحنه جهانی می‌دانند، ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند. این در حالی است که هفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای کامل برجام توسط ایران را تأیید کرده است. 
رییس جمهوری اضافه کرد: جهانیان در ماه های اخیر به وضوح دیده اند که آمریکا ـ به ویژه در دوران ریاست جمهوری ترامپ ـ توافقات بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و علاوه بر بدعهدی مستمر و مکرر در برجام، از توافق پاریس تا توافق با کوبا و از نفتا تا توافق مشارکت ماوراء اقیانوس آرام را زیرپا گذاشته و به دنیا و حتی متحدین خود نشان داده است که ایالات متحده نه شریک خوبی است و نه طرف مذاکره ای قابل اعتماد.
روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ پرافتخار خود به همه تعهدات بین‌المللی پایبند بوده و خواهد بود؛ ولی با پشتوانه حمایت و استقامت مردم بزرگ ایران در برابر بدعهدی‌ها با اعتماد به نفس و هوشمندی از حقوق ملت ایران پاسداری می‌کند. 
وی اضافه کرد: دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند که تجربۀ شکست خوردۀ تحریم و تحمیل، دولت های گذشته شان را به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه بازگردند، یقیناً در مدت زمان کوتاهی ـ نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز ـ به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهیم گشت. 
رییس جمهوری اظهار کرد: برجام الگوی تفوق صلح و دیپلماسی برجنگ و یک جانبه گرایی است و اگرچه این، ترجیح جمهوری اسلامی ایران است اما تنها گزینه کشور نبوده و نیست.

** ایران خواستار منطقه ای امن و قدرتمند است/ مشکلات منطقه راه حل های منطقه ای دارد
رییس دولت دوازدهم در ادامه به شرایط منطقه اشاره کرد و گفت: منطقه پرتنش غرب آسیا به دلیل مداخلات خارجی و گسترش افراطی‌گری و خشونت در وضعیت بسیار خطرناکی بسر می برد.
وی افزود: ایران خواستار منطقه‌ای امن، قدرتمند، باثبات و پیشرفته است و همکاری منطقه‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را تنها، راه دستیابی به اهداف مشترک و مقابله با نابسامانی‌های درونی و تحمیلی بر منطقه می‌داند. 
روحانی گسترش افراطی‌گری و تشدید وابستگی را دو نتیجه بی ثباتی در منطقه ذکر کرد و گفت: ایران خشونت گروه‌های تکفیری و تلاش برای کسب امنیت از طریق وابستگی به قدرت‌های خارجی را چالش اصلی امنیت منطقه می‌داند و با حسن نیت و عزم قاطع به دنبال ثبات و صلح در منطقه است. 
وی با بیان این که مشکلات منطقه فقط راه حل منطقه‌ای دارد، اظهار کرد: ایران به عنوان لنگرگاه ثبات و امنیت، دست دوستی خود را به سوی کشورهای همسایه دراز می‌کند و خواستار ایجاد صلح و آرامش است بر همین اساس، اولویت بنیادی سیاست خارجی در دولت دوازدهم گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای است. 
روحانی اولویت دیگر سیاست خارجی را تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر کردو گفت: دولت دوازدهم با هدف دستیابی به حضور مؤثر ایران در زنجیره ارزش جهانی، تسهیل جذب سرمایه، فناوری و گردشگر، تقویت بازارهای صادرات کالای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی، زمینه‌‌سازی برای حضور مؤثر و هدفمند بخش خصوصی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و نیز شناسایی فرصت و مزیت‌های نسبی را در صدر برنامه‌های خود قرار داده و ابتکارهای جدیدی را طراحی و اجرا خواهد کرد. 

** اولویت‌های سیاست فرهنگی
رییس جمهوری در ادامه درخصوص اولویت سیاست فرهنگی دولت دوازدهم تاکید کرد: اخلاقی زیستن از آرمان‌های جوامع بشری و ادیان الهی است و در جامعه ایرانی ـ اسلامی ما اولویت اساسی به شمار می‌آید. دولت وظیفه دارد به اندازه سهم خود از قدرت و مسئولیت، زمینه‌ساز زندگی اخلاقی جامعه باشد. 
روحانی تصریح کرد: دولت دوازدهم کماکان بر زدودن نگاه امنیتی به فرهنگ و بسط آزادی‌های قانونی و دوری کردن از برخوردهای سلیقه‌ای با مقوله‌های فرهنگی و هنری تلاش خواهد کرد. 
وی خاطرنشان کرد: مدارس و دانشگاه‌های کشور باوجود رشد کمی همچنان جای رشد و تکامل کیفی بیشتر را دارند تا بتوانند به مسئولیت خود یعنی تربیت انسان‌هایی متناسب با مقتضیات و نیازهای کشور در دنیای امروز عمل کنند. کیفیت گرائی در مدارس و دانشگاه‌ها، مهم‌ترین اقدام فرهنگی برای ساختن آینده ایران است. 
رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: دولت بر این باور است که برخوردهای محدودکننده و سلیقه‌ای با فضای مجازی ـ که در ادامه رویکردهای محدودکننده دسترسی به فناوری در گذشته است ـ نمی‌تواند تأمین‌کننده منافع و مصالح جامعه ایران باشد. 
روحانی ایجاد دسترسی آزاد، باکیفیت و ارزان به فضای مجازی و بسترسازی برای استفاده آزاد و مسئولانه ودر چارچوب قانون و اخلاق از فضای مجازی، محرک توسعه اقتصادی و ارتقای کیفیت زندگی است.

** اولویت های محیط زیست دولت/هیچ فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده 
وی در بخش دیگر از سخنان خود درخصوص اولویت های محیط زیست گفت: محیط‌ زیست کشور در وضعیتی است که ضرورت دارد به آن توجه اساسی و همه‌جانبه داشته باشیم. 
رییس جمهوری با بیان اینکه هیچ فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده است، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها موظف‌ هستند در حیطه اختیارات و اقدامات خود، به گونه‌ای عمل کنند که مانع تخریب منابع محیط ‌زیستی شوند و به تدریج زمینه‌ای ایجاد شود که محیط‌ زیست ایران بتواند ظرفیت‌های از دست رفته خود را احیا کند.
رییس جمهوری با بیان اینکه محیط‌ زیست در دولت یازدهم مورد تأکید بود، اصلاح مدیریت منابع آب را از دستور کارهای دولت دوازدهم ذکر کرد.
روحانی با یادآوری اینکه منابع آبی کشور در شرایط بحرانی قرار گرفته است، افزود: ادامه روندهای غیرسازنده گذشته در زمینه مدیریت منابع آب ناممکن است و به طور حتم باید ایده‌های جدید، اصلاح ناکارآمدی‌ها و روش‌های نادرست گذشته و بهبود حکمرانی آب کشور در دستور کار قرار گیرد و البته دستیابی به این مهم آسان نخواهد بود. 
وی همچنین به برنامه دولت در زمینه مقابله با فرسایش خاک اشاره و اظهار کرد: اگرچه آگاهی نسبت به مدیریت منابع آب عمومی‌تر شده اما منابع خاک کشور نیز به دلیل الگوی توسعه، عقب‌ماندگی‌های فناوری و بسیاری علل دیگر در معرض فرسایش شدید است. 
رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: ادامه این وضعیت کشور را با بحران‌های زیادی از جمله تشدید مسأله ریزگردها، بیابان‌زایی شدیدتر، کاهش امنیت غذایی و بیکاری فزاینده مواجه خواهد ساخت.
روحانی در ادامه به برنامه دولت برای مقابله با آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا جان انسان‌ها و تنوع زیستی را تهدید می‌کند. اگرچه در دولت یازدهم گام‌هایی برای مقابله با آلودگی هوا برداشته شد و نتایج مثبتی حاصل گشت، اما اقدامات بسیاری بیشتری در زمینه‌های صنعتی، سوخت و حمل و نقل باید صورت گیرد تا کیفیت هوا بهتر شود. 
وی همچنین درخصوص حفظ جنگل‌ها و مراتع گفت: عملکرد کشور در چهار دهه گذشته در زمینه جنگل‌داری و صیانت از مراتع نامناسب بوده و به از بین رفتن میلیون‌ها هکتار جنگل انجامیده است. 
وی خاطرنشان کرد:عواقب مخرب نابودی جنگل‌ها و مراتع برای فرسایش خاک، کاهش ذخیره آبخوان‌ها، بروز سیل و سایر عوارض مخرب محیط‌ زیستی، اصلاح مسیر گذشته و حرکت در جهت صیانت از جنگل‌ها و مراتع را ضروری ساخته است. 
رییس جمهوری ادامه داد: مدیریت نامناسب پسماندها، بالا بودن میزان تولید پسماند در کشور، دفن نامناسب و عقب‌ماندگی شدید در فناوری‌های مدیریت پسماند و استفاده از آن‌ها به صورت بازیافت یا تبدیل کردن به انرژی، موجب کاهش کیفیت زندگی در سکونت‌گاه‌های نزدیک پسماندگاه‌ها، و کیفیت منابع آب و خاک شده است. حکمرانی و مدیریت محیط ‌زیست کشور نیازمند تأکید ویژه بر این موضوع است. 
روحانی ادامه داد: کشور متأسفانه از نظر مدیریت فاضلاب و هم‌چنین بازچرخانی آب در همه بخش‌ها دارای ضعف و عقب‌ماندگی جدی است. غلبه بر بحران منابع آب و مدیریت آن‌ها بدون توجه جدی به این حوزه ناممکن است.

** اولویت‌های اجتماعی
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در ادامه درباره اولویت های اجتماعی دولت دوازدهم اظهار کرد: همه دستگاه‌ها مکلفند به هنگام تصمیم‌گیری درباره سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات خود، ملاحظات اجتماعی و پی‌آمدهای اجتماعی اقدامات خود را لحاظ کنند تا هر گونه اقدامی با کمترین خسارات اجتماعی و بیشترین مزایای اجتماعی اجرا شود. 
روحانی همچنین درباره بهداشت و سلامت به عنوان یکی از اولویت های دولت دوازدهم گفت: اجرای طرح تحول سلامت نشان‌دهنده اهمیت این مقوله نزد دولت یازدهم بود و در دولت دوازدهم نیز در اولویت قرار خواهد داشت اما نظام بهداشت و سلامت کشور نیازمند اصلاحات ساختاری است که اصول این اصلاحات در برنامه و خط‌مشی دولت دوازدهم به دقت تشریح شده است. 
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به اجرای این برنامه اصلاحی است، افزود: سایر دستگاه‌ها نیز مکلفند تأثیرات اقدامات خود بر بهداشت و درمان جامعه را لحاظ کرده و با رویکردی کل‌نگر و سلامت‌محور به جامعه عمل کنند. 
رییس دولت دوازدهم همچنین درخصوص بهبود سطح پوشش و کیفیت ارائه خدمات بیمه‌ها گفت: حمایت و تأمین اجتماعی، نیازمند نظام بیمه‌ای کارآمد است. نظام بیمه تحت تأثیر روندهای نادرست گذشته به شدت تحت فشار قرار گرفته و هر دو بخش بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های سلامت نیازمند اصلاحات بنیادین برای پایدارسازی منابع و هدفمند کردن خدمات خود هستند. 
وی درخصوص آسیب‌های اجتماعی نیز اظهار کرد: نرخ افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی نگران‌کننده است و رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص دغدغه بالایی دارند. طرحی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در برنامه و خط‌مشی دولت دوازدهم ارائه‌شده که در دستور کار قرار خواهد گرفت.
روحانی اصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را اولویت دیگر اجتماعی دولت دوازدهم ذکر کرد و گفت: صندوق‌ها به دلیل اقداماتی که در گذشته درخصوص آن‌ها انجام گرفته، وضعیت رشد اقتصادی و کیفیت نامناسب بنگاه‌داری در آن‌ها، وضعیت نامناسبی دارند و برای جلوگیری از تشدید مسائل آن‌ها باید اصلاحات بنیادینی در آن‌ها صورت گیرد.

***

پس از سخنرانی رئیس جمهور نوبت به سخنان مخالفان و موافقان کابینه رسید.

 

/ مخالف کابینه /

محمدرضا صباغیان: برنامه های دولت توصیه ای است

محمد رضا صباغیان، اولین مخالف دولت بود که پشت تریبون قرار گرفت و در مخالفت از دولت سخن گفت.  وی با انتقاد از برنامه ارائه شده دولت گفت: اصول ذکر شده در برنامه بسیار عالی و آرمانی است اما قابل سنجش نیست و متاسفانه سنخیت چندانی هم با برنامه ششم ندارد.

وی افزود: ما با وضعیت تورمی نامناسب، عدم اشتغال و بحران‌هایی روبرو هستیم که کار را برای اقتصاد کشور سخت کرده است و در برنامه ارائه شده از سوی دولت باید مشخص شود که در ابتدای کار دولت در سال 92 در چه وضعیتی بودیم، در این چهار سال چه شرایطی داشتیم و  در چهار سال آینده به کجا خواهیم رسید.

صباغیان ادامه داد: همانطور که با تدبیر دولت میزان تولید نفت از کمتر از یک میلیون بشکه به نزدیک چهار میلیون بشکه رسید ما می‌خواهیم بدانیم وضعیت اعتیاد، فساد اقتصادی، بانکداری اسلامی، بدهی دولت، وضعیت بانک‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای و کارگران و اصناف در چهار سال گذشته چطور بوده، اکنون چطور است و در چهار سال بعد چطور خواهد بود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه برنامه ارائه شده دولت کمی، نموداری و مقایسه‌ای نیست؛ البته برنامه بسیار عالی است اما بیشتر توصیه‌ای است و تقاضای ما این است که برنامه کمی باشد و این ضعف برطرف شود. ما امیدواریم کابینه معرفی شده موفق باشد و از آنها حمایت می‌کنیم و هدف از طرح این بحث‌ها، رفع ضعف‌ها و اشکالات است.

وی همچنین از نبود واحدها و تشکلات صنفی و کارگری انتقاد کرد و نبود این تشکل ها را مانعی جدی در راه عدالت اجتماعی دانست.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به نقش مردم در سرنوشت خود، یادآور شد: تاکید رییس‌جمهور بر آزادی و امنیت و همچنین حمایت از افشاگری مالیاتی قابل تحسین است و ما امیدواریم از افشاگری مفاسد اقتصادی هم حمایت شود و گفته شود درصد افراد صاحب قدرت و کسانی که فرار مالیاتی دارند چقدر است.

***

/ موافق کابینه /

بت کلیا: همراه با دولت درجهت رسیدن به خواسته های قانونی قدم برمیداریم

یوناتن بت کلیا، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کابینه دولت پشت تریبون قرار گرفت وبه نمایندگی از طرف ادیان الهی و ابراهیمی شناخته شده در قانون اساسی به ویژه زرتشتیان، کلیمیان و آشوریان حمایت خود را از دکتر روحانی اعلام کرد و افزود: همراه با دولت جهت رسیدن به خواسته‌های قانونی قدم بر می‌داریم.

 

وی همچنین گفت: همکاران عزیز به جای شما، من و این و آن، ما باشیم چراکه لیاقت ما این است. دولت دوازدهم تشکیل می‌شود تا با ادامه سیاست‌های دولت تدبیر و امید و اصلاح اشتباهات آن متکی بر شعار آزادی، آرامش، امینت و پیشرفت، راه طی‌شده را تکمیل کند.

 

او در رابطه با برنامه‌های اجتماعی دولت اضافه کرد: در حوزه اجتماعی، دولت بحث آسیب‌های اجتماعی را مدنظر داده است. توجه به زنان و کودکان طلاق، قربانیان انحرافات جنسی و حاشیه‌نشینی را در دستورکار داده است. دولت می‌خواهد مشارکت محلی را برای حل مسائل اجتماعی در دستورکار قرار دهد و از آن پشتیبانی ملی کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت‌ها تا پیش از این تصور می‌کردند می‌توان از مرکز مسائل را مدیریت کرد، ابراز داشت: دولت در مسائل اجتماعی تلاش‌هایی را برای توانمندسازی زنان و دختران قائل شده است. حوزه بهداشت و درمان و صندوق‌های بازنشستگی دو اولویتی هستند که در حوزه اجتماعی بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه را هدف گرفته و می‌خواهد مانع از فرو رفتن آنها به زیر خط فقر شود.

بت کلیا با بیان اینکه در حوزه مسائل فرهنگی، دولت تصمیم استراتژیکی را گرفته است، عنوان کرد: دولت بجای متولی شدن در امور فرهنگی، مردمی شدن مسائل فرهنگی را دنبال می‌کند. تمرکززدایی از مسائل فرهنگی و حمایت از خلاقیت‌ها و هنروران را دنبال می‌کند. دولت درصدد است قانون خط‌مشی صداوسیما را مطرح کند.

نماینده آشوریان در  مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های دولت در حوزه اقتصاد تصریح کرد: در حوزه اقتصاد ایران، برنامه‌های دولت دارای سه بخش اساسی است؛ ایجاد ثبات متغیرهای کلان که در این باره، بسته اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی ارائه شده است. کنترل بدهی‌های دولت و اصلاح نظام مالیاتی کشور هم مورد توجه دولت قرار گرفته است که درخواست دیرینه بخش خصوصی است. همچنین اصلاح صندوق‌ها در این دولت مورد توجه قرار گرفته شده است.

بت کلیا افزود: در بخش دوم، رشد بلندمدت و مستمر هدف‌گیری شده است که راه آن، حضور بخش خصوصی و برون‌گرایی مورد لحاظ قرار گرفته است. تداوم درون‌گرایی دیگر ممکن نیست و راهی جز برون‌گرایی و حضور در رقابت‌های جهانی نداریم. این برنامه تک‌بعدی نیست و در این حوزه اصلاح سیاست‌های کار، کاهش فقر و اصلاح سهام عدالت مطرح می‌شود. این مجموعه، مجموعه جامعی است که جوانب مختلف در آن دیده شده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دولت تنش‌زدایی، تقویت پیوندهای خارجی با همه کشورها به صورت عام و کشورهای منطقه را به صورت خاص در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌کند، بیان کرد: دولت تلاش می‌کند با حفظ برجام از منافع اقتصادی بهره‌مند شود.

بت کلیا در ادامه گفت: دولت برای حل بحران سوریه و یمن تلاش می‌کند و درصدد است گفت‌وگوهای منطقه‌ای را احیا کند. در حوزه مسائل دفاعی، بر تجهیز قوای نظامی و دفاعی تاکید شده است که این مبتنی بر نگاه درست بر مسائل منطقه‌ای است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه استفاده از فرصت‌های همکاری‌های بین‌المللی و برون‌گرایی دو گامی است که موجب تقویت علم و فناوری می‌شود، اظهار داشت: آقای روحانی از ابتدا خود را متعهد به محیط زیست اعلام کرده و در برنامه اعلام کرده‌اند تصویب هوای پاک، حفاظت از خاک و محیط زیست و تالاب‌ها را دنبال می‌کنند. دولت متعهد شده همه پروژه‌‌ها ارزیابی زیست محیطی داشته باشند.

او با بیان اینکه در عرصه سیاست داخلی مشارکت فعال جامعه در مدیریت امور مدنظر قرار گرفته شده است، یادآور شد: برای حل مشکلات، دولت به درستی سیاست ضدفساد و شفافی را در دست دارد. تعهد به حقوق شهروندی و افزایش مشارکت اقلیت‌ها، موجب رفع موانع ذهنی برای نقش آفرینی اقشار مختلف می‌شود.

بت کلیا یادآور شد: در عرصه آب، تهدیدات جدی متوجه کشور است و دولت درصدد حکمرانی آب است. تدوین قانون جامع آب، حفظ حق آبه‌ها، حراست از حوزه‌های آب ریز و استفاده از آب تصفیه‌شده و آبخیزداری نیز در این باره از سوی دولت دنبال می‌شود. دولت تلاش می‌کند با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مشارکت عمومی را جلب کنند.

 

 / مخالف کابینه /

فولادگر: آیا کابینه با وعده های دولت هم خوانی دارد؟

فولادگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف دیگر کابینه روحانی پشت تریبون قرار گرفت.

به گزارش جماران، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ابرچالش‌های اقتصادی، گفت که هیات دولت و برنامه‌های اقتصادی باید برای حل ابرچالش‌ها بسیار پرتوان‌تر باشند.

وی همچنین اظهار داشت: برنامه‌های دولت و تیم اقتصادی آن باید با توانی که برای حل ابرچالش‌ها به کار بگیرند سنجیده شود. ما با ابرچالش‌هایی در حوزه اشتغال، اصلاح نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، بودجه دولت و محیط زیست روبرو هستیم. آیا وزرا و همکاران دولت توانایی حل این ابرچالش‌ها را دارند؟

فولادگر در ادامه گفت: متوسط سنی دولت در این دوره از دوره قبل بیشتر است. تحولی در تیم اقتصادی دولت ندیدیم. کل برنامه دولت و تیم اقتصادی را با توانی که برای 5 ابر چالش اشتغال،‌ اصلاح نظام بانکی،‌ صندوق بازنشستگی،‌ بودجه دولت و محیط زیست هماهنگ است یا خیر؟ آیا دولت توان حل این ابر چالش ها را دارد

وی افزود: ما باید تغییر گفتمان و سیاست‌زدایی از اقتصاد را از خود دولت شروع کنیم و با منتقدین مهربان‌تر باشیم. در ایام انتخابات ایجاد اشتغال یک میلیون در سال به شعار پوپولیستی تعبیر شد البته ما امیدواریم این برنامه دولت اجرایی شود.

فولادگر اضافه کرد: متاسفانه در برنامه‌های دولت به موضوع اقتصاد مقاومتی کمتر توجه شده و جایگاه مناسبی برای آن دیده نشده است. ما در سال ۹۴ قانونی تصویب کردیم که سه قوه هیاتی را برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تشکیل دهند با این حال هنوز پیشرفت مناسبی در این حوزه نداشته‌ایم.

وی همچنین گفت: آیا دولت ارزیابی دقیقی از برنامه 4 ساله خود دارد و بودجه سال 96 مبتنی بر آسیب شناسی برنامه قبلی است؟ کابینه معرفی شده آیا با وعده های خود رئیس جمهور در دوره انتخابات همخوانی دارد؟ این کابینه محصول رایزنی با سران اعتدال و اصلاحات است. منتقدین این انتظار را ندارند که تیم دولت از تیم منتقدین تشکیل شود اما باید این برنامه ها را که گفته است، بپذیرید و انجام دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان اضافه کرد: در سال‌های اخیر آمار واردات افزایش و آمار صادرات کاهش یافته و رتبه ما در کسب و کار و رقابت‌پذیری مطلوب نیست و مجموعا به نظر می‌رسد هیات دولت و برنامه‌های اقتصادی برای حل ابرچالش‌ها باید بسیار پرتوان‌تر از اکنون باشند.

 

/ موافق دولت /

احمدی لاشکی: برنامه دولت هیچ مخالفتی با اسناد بالادستی ندارد

احمدی لاشکی، نماینده مردم نوشهر و چالوس به عنوان موافق دولت پشت تریبون قرار گرفت اظهار داشت: به مخالفی که مبنای دولت قانون نبوده است می گویم که وزرا نیاز به برنامه ندارند بلکه برنامه آنها در برنامه ششم توسعه مشخص شده است.

نماینده مردم نوشهر وچالوس ضمن تشکر از رییس‌جمهور جهت معرفی وزرای پیشنهادی خود در زمان‌بندی قانونی به مجلس، گفت: البته بنده به عنوان عضو کمیسیون آموزش گله‌مند هستم که علیرغم اینکه در گذشته وزرا و مدیران از وزارت علوم معرفی می‌شدند چه شده که در این دوره وزیر علوم به مجلس هنوز معرفی نشده است؟

وی افزود: با توجه به اینکه مجلس برنامه ششم توسعه را نهایی کرده و در دستور کار دولت قرار دارد بسیاری از وزرا نیازی به برنامه ندارند زیرا همه آنها باید مبنای کار خود را برنامه ششم قرار دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: نیروهای معرفی شده دولت کارکشته و کاربلد هستند اما وزیر باید سیاستمدار هم باشد، ظریف، قاضی زاده هاشمی، زنگنه و چند وزیر دیگر از بدنه وزارت هستند و بهتر می توانند وضعیت را ارزیابی کنند.

نماینده مردم نوشهر در مجلس تصریح کرد: تمامی برنامه‌های وزرای پیشنهادی تطبیق داده شده و هیچ مغایرتی با برنامه‌ها و اسناد بالادستی دیده نشده است و در همه آنها فصل‌الخطاب قانون قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نگرانی مردم اغلب در حوزه اقتصاد، معاش و بیکاری است، گفت: دولت اولویت اصلی خود را رشد اقتصادی فراگیر و ضد فقر قرار داده که این مساله بسیار مهم است البته انسجام فکری بین کابینه معرفی شده به مجلس نسبت به گذشته بیشتر است و هماهنگی نسبی بیشتری در روش و شیوه اجرا بین وزرا وجود دارد.

احمدی لاشکی در پایان گفت: وزرای معرفی شده به مجلس اکثرا از بدنه وزارتخانه‌ها هستند و امور را می‌شناسند.

در نوبت عصر اولین نماینده ای که در موافقت با کابینه سخن گفت هزار جریبی بود

 

/ موافق کلیات کابینه /

هزارجریبی:دولت در بکارگیری زنان کوشا باشد

بابه گزارش جماران، نبی الله هزار جریبی در موافقت با کلیات برنامه کابینه دوازدهم پشت تریبون قرار گرفت. وی سخنان خود را با تشکر از حماسه مردم در انتخابات شورای شهر و روستا و انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرد.

وی در این باره گفت: بیش از ۴۰ میلیون نفر در این انتخابات شرکت کردند. آمار بالای مشارکت افتخاری برای رئیس جمهور است و ایشان باید در جهت منافع ملی کوشا باشد. آقای روحانی در این برهه با رای قاطع مردم و تنفیذ حکم توسط مقام معظم رهبری رییس‌جمهور آحاد ملت اسلامی اعم از شیعه و سنی و اصلح‌طلب و اصولگرا هستید و هدف باید خدمت خالصانه باشد.

هزارجریبی همچنین از دولت به خاطر طرح تحول سلامت تشکر کرد و در ادامه افزود: دولت باید به اشتغال پایدار جوانان که دغدغه مردم است توجه داشته باشد و کابینه جدید نیز باید بتواند با راهبرد توسعه‌‌ای جوانان را به آینده امیدوار کند. همچنین  دولت باید در بکار گیری زنان و اقوام در ارکان اجرایی نظام کوشا باشد و این امر را دستور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به شرایط کشور در حوزه اقتصادی گفت: متاسفانه در بحث صنایع تبدیلی و حمایت از تولید داخل موفق نبودیم و جا دارد که دولت برنامه‌های مسجلی در این باره داشته باشد و از قاچاق کالا، ارز و مبارزه با مافیای اقتصادی که سازمان یافته و ریشه‌دار هستند، جلوگیری کند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود به سیاست خارجی پرداخت و از وزیر امور خارجه دولت یازدهم تشکر کرد و پس از آن گفت: خوشبختانه آقای ظریف در دولت یازدهم مراودات خوبی با سایر کشور ها داشت.  ما امیدوارم در دولت جدید این مراودات باز هم ادامه یابد. خوشبختانه در حوزه امنیت ملی و توان دفاعی تلاش‌خوبی را داشتیم؛ جوانان نخبه و فداییان ما در صنایع نظامی و توسعه صنعت موشکی اقدامات موثری داشتند و از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان که سنگ تمام گذاشتند، تشکر می‌کنم.  

نماینده مردم گرگان با بیان اینکه باید به NGO ها و سازمان‌های مردم نهاد خصوصا هنرمندان که هدفشان خدمت به دولت است توجه داشت، تصریح کرد: توجه ویژه به قومیت‌ها و برقراری عدالت از جمله ترک و کرد و بلوچ که برای نظام شهید دادند مهم است. همچنین باید توازن در تقسیم ثروت در همه نقاط کشور را مد نظر داشته باشند متاسفانه در استان‌های حاشیه‌ای فقر و بیکاری بیداد می‌کند امیدواریم وقتی وزرا رای اعتماد گرفتند به وعده‌ها عمل کنند.

او با اشاره به مشکلاتی که در حوزه علم و فناوری وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل عدم تناسب آموزش با نیازهای کشور دیده می‌شود. در خیلی از ارگان‌های دولتی افراد به صورت تخصصی جذب نشدند و الان به نیروهای متخصص نیاز داریم ولی به دلیل بار مالی دولت نمی‌تواند این افراد را جذب کند. جذب نیرو باید براساس ضوابط و شرایط باشد نه روابط.

نماینده گرگان و آق‌قلا درباره محیط‌زیست گفت: محیط زیست امانتی است که باید به آیندگان برسانیم برداشت‌های بی‌رویه در جنگل‌های شمال فجایعی به بار آورده و سیل اخیر نیز دستاورد همین فجایع است.

 

/ موافق کابینه /

لاهوتی: صنعت گردشگری ما در رتبه سوم قرار دارد

به گزارش جماران، مهرداد لاهوتی که در موافقت با کلیت کابینه پیشنهادی حسن روحانی پشت تریبون مجلس قرارا گرفت، در ابتدا با لازم دانستن اطلاعاتی کلی از وضعیت کشور، گفت: شما در جریان هستید که کشور ما در امر آموزش در میان 20 کشور منطقه در جایگاه شانزدهم قرار دارد. همچنین رتبه جهانی ما در میان 138 کشور 92 است. این آمار نشان دهنده این است که باید نسبت به این امر اقداماتی جدی صورت بگیرد.

 

او ادامه داد: علی‌رغم تلاش‌های بسیار وزیر بهداشت در ۲۶ کشور منطقه، رتبه ما ۱۱ و در جهان از میان ۲۱۰ کشور ۱۹ است.

نماینده مردم لنگرود در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه به کاهش جمعیت روستایی در مقابل جمعیت شهری اشاره کرد و افزود: در میان ۲۶ کشور منطقه جمعیت شهری ما در  رتبه دوم قرار دارد و  ما در ۲۰۷ کشور جهان در جایگاه دوازدهم ایستاده ایم . این آمار بسیار خطرناک است و باید آن را جدی بگیریم. اگر جمعیت روستایی ما کاهش پیدا کند ما دیگر تولیدی در صنعت کشاورزی نخواهیم داشت و این امر نگران کننده است.

لاهوتی در ادامه افزود: در میان ۲۱۳ کشور دنیا رتبه ما در میزان مصرف انرژی ۱۲ است.

وی با اشاره به کاهش آمار فساد در کشور اضافه کرد: در بحث مبارزه با فساد که یکی از موضوعات مهم کشور است، در خط مشی کلی دولت به آن اشاره شده و سرلوحه کار رییس جمهور است. در این بحث دولت به 131 کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم لنگرود خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی کاهش نگاه به واردات و افزایش صادرات است. آمارها نشان می‌دهد که صادرات ما ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

نماینده مجلس دهم با اشاره به صنعت گردشگری و توصیه رئیس‌جمهور در ارتقای این صنعت گفت: امروزه گردشگری در دنیا رتبه سوم را در اقتصاد دارد. ما تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر وارد کشور کنیم که با توجه به زیرساخت‌های موجود این امر امکانپذیر نیست.

لاهوتی ادامه داد: در بخش سرمایه‌گذاری خارجی نیز با مشکلات فراوانی روبرو هستیم که قطعاً می‌تواند در درازمدت برای کشور ما خطرناک باشد.

سخنان لاهوتی در شرایطی ادامه پیدا کرد که رئیس مجلس در میانه صحبت های او به کنایه گفت کمی هم از موارد موافقت خود با رئیس جمهور سخن بگویید.

 

/موافق کلیات کابینه /

کواکبیان: آیا رهبر دولت سکولار را تنفیذ کرده است؟

به گزارش جماران، مصطفی کواکبیان، در جلسه بررسی رای اعتماد کابینه پیشنهادی حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات کابینه سخنرانی کرد و در انتقاد به رفتار برخی نمایندگان گفت: مباحث مطرح شده در مخالفت با کابینه دوازدهم شبیه سخنان مطرح شده در خطبه‌های نماز جمعه است در حالی که نظر مجلس باید حول برنامه‌های اعلام شده وزرای پیشنهادی باشد.

نماینده مردم تهران همچنین در ادامه سخنان خود در پاسخ به مخالفان کابینه دوازدهم، گفت: برخی از نمایندگان میگویند برنامه های دولت سکولار است. وقتی این حرف بیان میشود، یعنی یا ما نمیدانیم معنای سکولار چیست یا نمی‌فهمیم که رهبری در راس این نظام هستند. رهبری حکم رییس‌جمهور را چند روز قبل تنفیذ کردند، یعنی ایشان حکم یک سکولار را تنفیذ کردند؟

وی همچنین با تصریح اینکه دولت امنیتی کردن فرهنگ را نمی‌خواهد، گفت: فرهنگ باید با کلیت نظام و خواسته مردم در ارتباط باشد. تلاش‌های دولت در جهت شبکه ملی اطلاعات و واکسینه کردن اطلاعات بالاست. در برنامه ششم نوشتیم سالی ۷۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران انجام شود اما با دیدگاه‌های برخی دوستان تحقق این رقم امکانپذیر نیست.

نماینده مردم سمنان در مجلس تاکید کرد: در صنعت خودرو و هواپیما باید سرمایه‌گذاری شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از عملکرد مجلس در افزایش ۱۱۰ ماده ای مواد برنامه ششم توسعه، گفت: برنامه‌های ۳۴ ماده‌ای دولت را ۱۴۴ ماده کردیم ولی دولت باز تمام برنامه‌هایش را براساس مصوبه مجلس تنظیم کرد. آیا برنامه ششم سکولار است؟

رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس با انتقاد از رفتار غیراخلاقی رسانه‌های تندرو، گفت: ۲۴۰  نماینده برای مقابله با آمریکا رای دادند اما در برخی روزنامه‌ها تیتر زدند «رای مجلس به چرخ پنجر» آیا ما در مجلس می‌خواستیم پنچری چرخ پنجر را بگریم؟ به همه ما توهین کردند. دکتر ظریف پا به پای سردار سلیمانی در عرصه دیپلماسی خارجی در تلاش هستند.

کواکبیان اظهار داشت: رییس‌جمهور گفت در کابینه به احزاب سهم ندادند اما اینکه زنان در کابینه نیستند آیا فشار از ناحیه احزاب بود؟ استفاده از زنان در سطح معاونان باید تحقق یابد.

نماینده مردم سمنان در مجلس با انتقاد از چرخش محدود مدیران، گفت: خودمان مشکلاتی داریم، ۳۰۰ نفر در طول ۳۰ – ۴۰ سال گذشته گردش نخبگان داشتیم در حالی که باید بازتر عمل می‌کردیم تا مدیران بیشتری پرورش می‌یافتند.

 

/ مخالف کابینه /

ذوالنوری: جای بودجه های قرآنی در برنامه رئیس جمهور کجاست؟

به گزارش جماران، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری،  در روند بررسی رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارای پیشنهادی حسن روحانی، به عنوان نماینده مخالف حسن روحانی سخنرانی کرد. وی در ابتدای سخنان خود از افزایش سن کابینه انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که تا پیش از این صحبت از جوان شدن کابینه بود، سن کابینه یکسال  افزایش پیدا کرده و شعار دولت دراین بخش عملی نشده است.

وی افزود: رئیس‌جمهور  امروز در سخنان خود گفت هیچ فشاری در تعیین اعضای کابینه وجود نداشته است اما پس از 20 دقیقه در لابه لای سخنانش تاکید کرد که سه وزیر زن انتخاب شده بود اما به دلیل فشارها معرفی نشدند. اگر قرار باشد حرفها در 20 دقیقه تغییر کند وای به حال وضعیت کشور در 4 سال آینده.

وی با انتقاد از عدم معرفی وزیر علوم گفت: آیا از میان 100 هزار هیئت علمی هیچ کس شایستگی و توانمندی معرفی شدن به عنوان وزیر علوم شدن را نداشت که امروز شاهد معرفی کابینه ناقص نباشیم.

نماینده قم در خصوص برنامه‌های پیشنهادی دولت در بخش فرهنگی تصریح کرد: من هرچه گشتم هیچ رنگ و بویی از دین واسلام در برنامه های فرهنگی نیافتم. اگر  در حکومتی دینی و در جمهوری اسلامی بگوییم برنامه‌ای سکولار و لائیک در حوزه فرهنگ ارائه شده بسیار تاسف آور است. در حوزه فرهنگ که همیشه دغدغه رهبری بوده است نباید دین و اندیشه دینی  کمرنگ باشد.

ذوالنوری ادامه داد: بودجه‌های قرآنی در برنامه‌های فرهنگی دولت کجاست؟ البته من معتقدم وظیفه همه ما است که از دولتی که دو پایه مشروعیت تنفیذ رهبری و رای ملت را دارد باید حمایت کرد و به آن کمک نمود. اما باید این دقت را نیز داشت که دستاوردهای آن را از دست ندهیم.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: سه نگاه در فرهنگ وجود دارد. یک نگاه نگاه تصدی‌گری و خشونت آمیز و سختگیرانه که حتما مردود است. نگاه دوم نگاه ولنگارانه فرهنگی است که متاسفانه در مدیریت کشور شاهد آن هستیم وقتی رئیس‌جمهور می گوید ما مسئول بهشت و جهنم مردم نیستیم یعنی همین نگاه حاکم است. اما یک نگاه نگاهی است که رهبری فرمودند که فرهنگ مانند باغی است که باید از آن صیانت شود تا گیاهان هرز در آن نرویند و مانع رشد میوه‌های زیبا و پرخاصیت نشوند.

وی تاکید کرد: فضای مجازی امروز مهمترین دغدغه مردم است اما رئیس‌جمهور در دوره 4 ساله یک پنجم جلسات شورای عالی فضای مجازی را تشکیل داد و یا در آن حضور یافت و امروز باید پاسخگو باشد که چرا شبکه ملی راه اندازی نشده و اینترنت ما با این وضع فعلی در اختیار ملت است. همینطور با حلوا حلوا گفتن نیز دهان شیرین نمی شود و نمی شود دائم ژست حمایت از هنرمندان گرفت اما مشکلی از مشکلات هنرمندان حل نکرد و بیمه هنرمندان همچنان لاینحل است.

نماینده قم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص برجام و سیاست خارجی گفت: سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در عرصه سیاست خارجی طبق فرموده رهبری باید مورد تاکید باشد. اما این سوال مطرح است که اگر نقض برجام شود و آمریکا به تعهدات خود عمل نکند ما چه باید بکنیم و چرا دست ما برای مقابله با نقض برجام و مقاومت خالی است و فکری برای ایستادگی نشده است؟

 

/ موافق کابینه /

همتی: برنامه دولت مطابق برنامه ششم توسعه تدوین شده است

نماینده مردم سمنان در مجلس گفت: درباره اینکه یکی از نماندیگان گفت به حوزه قرآنی و مساجد توجهی نشده است، باید بگویم تعداد موسسات فرهنگی قرآن و عترت از ۸۰ به ۵۸۰ مورد افزایش یافته و همچنین تعداد مساجد از ۱۳۰۴۲ به بیش از ۲۳ هزار مسجد افزایش یافته است. بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نسبت به سال ۹۰ بیش از دو برابر شده است.

 

به گزارش جماران، احمد همتی به عنوان نماینده موافق در مجلس شورای اسلامی پشت تریبون قرار گرفت  و در ابتدای سخنان خود خطاب به یکی از نمایندگان مخالف دولت گفت: آقای ذوالنور نکاتی را اشاره کردند که با اصل سخنان رئیس جمهور مطابقت نداشت. ما همه مومن و مسلمان هستیم و باید سخنان درستی را به زبان بیاوریم، هنگامی که سخنانی از رییس‌جمهور نقل قول میشود باید جانب انصاف و درست گویی نگهداشته شود.  رئیس جمهور در خصوص  معرفی وزرای زن گفتند سه وزیر زن مد نظر داشتیم که به هر دلیلی نشد آنها را معرفی کنیم و صحبت آقای ذوالنور در ای باره درست نیست.  در مورد فرهنگ هم فرمودند حوزه دین کجاست که خوشبختانه تایید فرمودند که وزیر پیشنهادی فرهنگ خوش سابقه در عرصه دینی هستند.

وی ادامه داد: ثانیا، مراکزی مرتبط با مراکز فرهنگ کشور مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان‌های فرهنگی حوزه‌های علمیه، مساجد، معاونت‌ها و سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری‌ها، سازمان‌ها و نهادهای وابسته به نهادهای نظامی، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها هستند که  بیش از ۸۵ درصد بودجه فرهنگی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

نماینده مردم سمنان در مجلس افزود: درباره اینکه یکی از نماندیگان گفت به حوزه قرآنی و مساجد توجهی نشده است، باید بگویم تعداد موسسات فرهنگی قرآن و عترت از ۸۰ به  ۵۸۰ مورد افزایش یافته و همچنین تعداد مساجد از ۱۳۰۴۲  به بیش از ۲۳ هزار مسجد افزایش یافته است. بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نسبت به سال ۹۰ بیش از دو برابر شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: با این تنوع در سلایق  و دیدگاه‌های کم‌نظیر در ایران و با توجه به جوسازی‌های ناجوانمردانه انتخاب کابینه‌ای که بتواند نظر همه را جلب کند دشوارترین کار در  کابینه‌های جهان است. رایزنی‌ها با سه فراکسیون مجلس و اشخاص حقیقی و حقوقی باعث شده بهترین وزرا انتخاب شوند.

همتی با بیان اینکه برای برنامه‌ریزی به ثبات،  عدالت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، مشارکت سیاسی و عمومی، رضایتمندی اجتماعی، حقوق شهروندی، خرد جمعی و مشی اعتدالی نیازمند هستیم، گفت: خوشبختانه همه این موارد در برنامه‌های دولت وجود دارد. برنامه دولت طبق برنامه ششم، قانون بودجه و سند چشم‌انداز توسعه تدوین شده است. مشی و روش دولت که مبتنی بر موارد فوق الذکر است راه نجات کشور است و مردم در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری بر آن صحه گذاشتند. برخی از برادران اصولگرا برای دفاع از دولت وقت می‌خواستند اما به دلیل وقت محدود نشد که این اتفاق بیفتد.

وی با انتقاد از شیوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: آن چیزی که در مرحله اول هدفمندی اتفاق افتاد، درست نبود اما مجلس  ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای روستاها اختصاص داد و  یارانه خانواده کمیته امداد و سازمان بهزیستی را از همین محل سه برابر کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تداوم طرح تحول نظام سلامت خبر داد و افزود: در فاز بعدی این طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در دستور قرار دارد.

نماینده مردم سمنان در مجلس کاهش آسیب‌های اجتماعی، آزادی‌های مصرح در قانون اساسی و اجرایی کردن آنها، دسترسی آزاد به اطلاعات، تاثیرگذاری احزاب، مبارزه با فساد، احیای سازمان برنامه و بودجه، شفاف‌سازی و بهبود رتبه ساختار اداری را از جمله اقدامات دولت یازدهم برشمرد.

 

جهانگیری: باید در کنار هم تقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را از بین ببریم

به گزارش جماران، اسحاق جهانگیری عصر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حمایت از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور گفت: من از نمایندگان محترم، ریاست و هیات رئیسه مجلس تشکر می‌کنم. یکی از بحث‌های جدی مجلس بحث کابینه است که جدی و طولانی است و نیازمند حوصله بیشتری است.

 

او ادامه داد: چهار سال قبل هم در بحث کلیت برنامه‌های دولت، پس از سخنان موافقان و مخالفان، به نمایندگی از ریاست جمهوری مطالبی را مطرح کردم. در آن زمان که به شاخص‌ها نگاه می‌کردم و با توجه به اطلاعاتی از اوضاع اقتصادی و مدیریتی کشور، سیاست داخلی و نیروهای انقلاب داشتم و به اتفاقات حوزه سیاست خارجی نگاه می‌کردم، فکر می‌کردم وارد یک دوره جدید از مسئولیت شده‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت:  وضعیت جدید و سخت بود اما تیمی که به عنوان کابینه معرفی شد توانست این شرایط را پشت سر بگذارد. پس از چهار سال اگر اوضاع کشور از هر جهت بررسی شود، قابل افتخار و قابل عرضه در سطح بین‌المللی است.

جهانگیری با اشاره به وضعیت کشور در عرصه سیاست خارجی تصریح کرد: علیرغم همه محدودیت‌هایی که وجود داشت، در بحث سیاست خارجی امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به دولت اعتراض می‌شود شما منابع اقتصادی زیادی وارد کشور نکرده‌اید. در منطقه‌ای که گروه‌های تکفیری حضور دارند و از سوی دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حمایت‌های مالی، تسلحیاتی و ایدئولوژیک می‌شوند، مسائل منطقه را حل نکرده‌اید. پس ده‌ها مسئله دیگر در این عرصه حل شده است.

او با بیان اینکه بحث ایران‌هراسی دیگر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اینکه فردی به اتهام ایرانی بودن نمی‌توانست حساب بانکی داشته باشد، چنین وضعی دیگر وجود ندارد. ما به توافق مهمی رسیدیم. ما از فصل هفتم خارج شدیم و دیگر مخل صلح جهانی شناخته نمی‌شویم. رئیس جمهورمان در سازمان ملل موضوع جهان عاری از خشونت را مطرح و به اتکا اکثریت آرا تصویب شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: طرح تحول سلامت در همین دوره اجرا شد. بیمه کردن ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین کار بزرگی بود که از آقای ربیعی نیز برای این کار بزرگ تشکر می‌کنیم.

جهانگیری اضافه کرد: امروز در سیاست داخلی، کسی دیگری را متهم نمی‌کند. در بحث کابینه دیگر مسائل و بحث‌‌هایی که درخصوص کابینه در سال ۹۲ مطرح شد، تکرار نمی‌شود. نیروهای انقلاب و فرزندان امام و رهبری دور دیگر جمع شده و هدف‌شان پیشرفت کشور است.

او با بیان اینکه کشور از انسجام برخوردار شده است، ابراز داشت: یادمان رفته است در همین مجلس سی‌دی توسط رئیس‌جمهور علیه رئیس مجلس و خانواده وی پخش می‌شد ولی امروز روسای سه قوه در یک راستا کنار هم کار می‌کنند، هر چند ممکن است نقدهایی به یکدیگر داشته باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه در امور فرهنگی، ارتباطاتی میان اصحاب فرهنگ ایجاد شده و امید در میان آنها به وحود آمده است، عنوان کرد: این امید و ارتباطات ایجاد شده، دستاورد کمی است؟

او با بیان اینکه در سال اول دولت یازدهم مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که به نسخه مورد اتکای دولت تبدیل شد، یادآور شد: در شاخصه‌های کلان اقتصادی، تورم چهل درصدی به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است، رشد منفی شش، هشتم درصدی که عمق رشد رکود و تورم در کشور بود و در تاریخ ۵۰ ساله کشور سابقه نداشته، به ۱۲ درصد رسیده است. کم اتفاقی در این باره رخ داده است؟‌

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در حوزه نفت و گاز، اگر آقای زنگنه محدودیت‌های کشور را در سال ۹۲ بیان کند که هنوز برخی از آنها وجود دارد، متوجه شرایط می‌شویم. یکی از دلایل اصرار ما بر بودن آقای زنگنه این بود که نتوانستیم در این باره همه مسائل را مطرح کنیم.

جهانگیری با اشاره به برخی از انتقادات بیان کرد: گفته شده ۱۰۰ میلیارد ذخایر آزاد شده، چرا خود را نشان نمی‌دهد. ما نگفتیم این ذخایر کجا حبس شده است؟ نگفتیم ارز بانک مرکزی در کجا سرمایه‌گذاری شده و به شرکت نیکو داده شده است.

او با بیان یکی از بحث‌های آقای زنگنه تمرکز بر پارس جنوبی بود، گفت: زمانی برداشت ایران و قطر از میدان‌های مشترک پارس جنوبی مساوی بود. سپس برداشت قطر از این میدان دو برابر از ما شد ولی امروز برداشت ما از پارس جنوبی مساوی و حتی بیشتر است. کسی هم ککش نگزید که چطور اموال ایران در این سال‌ها به غارت رفت.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به انتقاداتی که به وزارت نفت و بخش گازرسانی می‌شود، گفت: می‌گویند دولت یازدهم نتوانسته به روستاها به خوبی گازرسانی کند. چرا چنین حرفی را می‌زنید؟ در این دولت بیشترین روستاها گازرسانی شدند آن هم در شرایطی که با کمبود منابع روبرو بودیم. ما با خلاقیت و فناوری و بدون تکیه به خیلی از مسائل توانستیم طرح‌های مهمی را اجرا کنیم.

او ادامه داد: امروز به وزیر جهاد کشاورزی ایراد می‌گیریم. مگر یادمان رفته که شش میلیون تن در سال ۹۲ گندم وارد کردیم. امروز آقای حجتی نمی‌داند با سه میلیون گندم مازاد داخلی چه کند. ما در تمامی کالاها که امنیت غذایی را برعهده دارد خودکفا هستیم.

او ادامه داد: سال ۹۳ در سفری که به کرمان داشتم بیمارستانی وجود داشت که مراجعه‌کنندگان آن شاکی و ناراضی بودند. یک سال بعد یعنی عید ۹۴ وقتی به آنجا رفتم دیگر کسی نبود که شکایت کند. همه تشکر کردند. 

معاون اول رئیس جمهور درباره انتقاداتی که در بخش صنعت به دولت یازدهم می‌شود، عنوان کرد: شما پیشرفت‌ها را نمی‌بینید؟ در بخش صنعت رشد ما منفی۱۰ درصد و در سرمایه‌گذاری خارجی منفی۲۰ درصد بود. صنعت کشور به راه افتاده و بنگاه‌های کوچک و بزرگ در حال کردن هستند. 

او همچنین ادامه داد: در بخش بنیه دفاعی واقعا کارنامه درخشانی وجود دارد. ما با محدودیت‌ها گام برداشتیم و امروز در اینجا قرار گرفتیم. حتماً چالش‌های پیش‌روی ما در چهار سال آینده نیز بیشتر خواهد شد. 

او خاطرنشان کرد: امروز تک تک خانواده‌های ایرانی با معضل بزرگی به نام بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. در هشت سالی که گذشت خالص شغل ما صفر درصد بود اما حالا ما سالی ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به طرح دولت یازدهم برای ایجاد سالانه ۹۵۵ هزار فرصت شغلی اظهار داشت: باید در سال‌های آینده حدود یک میلیون شغل ایجاد کنیم که باید سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد. اگر می‌خواهیم وضعیت اشتغال کشور پیشرفت کند باید به بخش خصوصی احترام بگذاریم و بخش‌های دیگر را توانمند کنیم.

جهانگیری افزود: امروز نظام بانکی ما به خوبی پیشرفت کرده. وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دیگر مشکلی ندارند.

او ادامه داد: بعد از برجام برای اولین بار موفق شدیم یک هواپیمای نو خریداری کنیم که البته این کار در زمان دولت اصلاحات نیز رخ داده بود. قرارداد خرید هواپیما حدود ۱۵ الی ۱۶ میلیارد دلار برای ما سود داشت. 

معاون اول رئیس جمهور با تشکر از وزیر نفت گفت: قرارداد توتال در شرایطی بسته شد که امریکا می‌گفت کشورها حق ندارند قراردادی بیش از۲۰ میلیون دلار با ایران ببندند اما در این فضا قراردادی به این بزرگی بسته شد. 

او با اشاره به برنامه‌های دولت در بخش فرهنگی نیز گفت: دولت یازدهم بیشترین همت خود را برای زندگی فرهنگیان گذاشت. ما برای نخستین بار با وجود کمبود بودجه رتبه‌بندی فرهنگیان را انجام داده‌ایم. 

جهانگیری ادامه داد: یک رئیس جمهور می‌تواند با مشورت کابینه خود را بچیند قطعاً آقای روحانی با شخصیت‌های سیاسی، ارکان نظام و و قوای دیگر برای بستن کابینه مشورت و مذاکره داشتند. امروز آقای روحانی مورد اعتماد ملت ایران است. حدود ۲۴ میلیون نفر به او رای دادند که سرمایه بزرگی در اختیار اوست.

او تاکید کرد: آقای روحانی باید قدر این سرمایه اجتماعی را بداند و حضور ۴۲ میلیون نفر در انتخابات می تواند دولت را قدرتمند کند. باید بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق آن مسئولیتی که مردم بر دوش ما گذاشتند را به خوبی انجام دهیم.

 

جهانگیری خاطرنشان کرد: در انتخاب کابینه باید به مسائل خاص کشور توجه می‌شد مسائلی چون حل مساله آب ، بیکاری که همه و همه عزم ملی و تفاهم ملی را احتیاج دارد. دولت مصمم است عزم ملی به وجود بیاورد دولت به تمام دستورات رهبری را عمل کرده در دولت یازدهم حتی یک دستور رهبری هم روی زمین نمانده است.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: دولت پیروی از رهبری را درعمل نشان داده و با تکیه به نظر کارشناسی، حمایت مجلس و قوه قضاییه و در راس همه حمایت رهبری و ملت عزمش را جزم کرده و برنامه ارائه داد تا مشکلات حل شود.

او افزود: این یک تیم هماهنگ است و کل کابینه با هم هماهنگ هستند اعضای دولت در بخش‌های مختلف مثلا بخش سیاسی با هم هماهنگ هستند. رحمانی فضلی بازوی توانمند دولت در اجرای مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است در وزارت اطلاعات هم آقای علوی تمام هم و غمش پیگیری مسائل مربوط به مساله اقتصاد مقاومتی بوده است.

او افزود: آقای ظریف در وزارت امور خارجه هم با برنامه‌ایی که دارند فضا را به گونه‌ای مهیا می‌کنند که دیپلماسی به وجود آید که ما یک جهش صادرات داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: هماهنگی وزیر صنعت و نفت نیز مثال زدنی است وقتی که من وزیر بودم آقای شریعتمداری نیز وزیر بودند که در آن زمان نگران تولید داخلی بودند کارنامه آقای حجتی نیز مشخص است.

جهانگیری ادامه داد: آقای آخوندی هم در طول دوره قبل هم به مسکن مهر هم بافت فرسوده و حمل ونقل ریلی و هوایی توجه ویژه کردند و همه بخش ها در کنار هم در حال توسعه است در حال حاضر یک وزیر جوان در کابینه داریم. کابینه گاهی تصمیمات شجاعانه و گاهی باید تصمیمات همراه با تجربه و دقت بگیرد در حال حاضر این کابینه چنین ویژگی هایی را دارد. وزارت تعاون هم با وزارت بهداشت کاملا هماهنگ است و مصمم هستند که طرح توسعه سلامت را پیش ببرد .

جهانگیری در رابطه با انتخاب وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: خواسته از ما این بود که وزیر آموزش و پرورش را از بدنه همان سازمان انتخاب کنیم که به حمدالله همین هم شد.

او افزود: برنامه های ما در راستای اقتصاد مقاومتی سرشار از نکات مثبت است.

جهانگیری با اشاره به ویژگی سوم این کابینه که پاسخگویی است گفت: این وزرا از نقد نمی‌ترسند از مورد سوال قرار گرفتن هراسی ندارند در مقابل مردم و مجلس باید پاسخگو باشند ما از نقد منتقدین استقبال می کنیم و اعتقاد داریم راه موفقیت و توسعه کشور تفاهم و همراهی است این طور نیست که بگوییم این کابینه هیچ مشکلی ندارد اما باید در کنار هم نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف را از بین ببریم انشاءالله با رای اعتماد خوبی که از سوی شما نمایندگان مجلس می گیریم به مانند انتخابات سرمایه ای بشود برای تلاش بیشتر.

 

/مخالف وزیر آموزش و پرورش /

جاسمی: امیدواریم تحولات اساسی سریع تر انجام شود

سید قاسم جاسمی در جریان جلسه علنی مجلس برای بررسی جزئیات کابینه و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با این وزیر سخنرانی کرد. وی سخنان خود را با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش آغاز کرد و تاکید کرد این وزارت خانه از تاثیرگذارترین وزارت خانه های کشور است.

 

نماینده مردم کرمانشاه در ادامه به چالش‌های این وزارتخانه اشاره و بیان کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صورت رای اعتماد از مجلس باید از ظرفیت و پتانسیل آموزش و پرورش استفاده کند.

وی همچنین اظهار کرد: واقعیت این است که در رابطه با رفع مشکلات منطقه‌ای و ملی با تعداد زیادی از وزرای پیشنهادی صحبت کرده و حتی در موافقت با وزرای پیشنهادی کشور، اقتصاد، اطلاعات و دفاع نیز ثبت‌نام کرده‌ام اما در این زمان در جایگاه مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش لازم می‌دانم که نکات مهمی را مطرح کنم.

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که در کشور ما در طول چند سال گذشته و در زمان وزارت آقایان فانی و دانش آشتیانی اتفاق افتاد ذهن اکثر نمایندگان و مدیران آزرده خاطر شده است البته وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین وزارتخانه‌های کشور از نظر کمی و کیفی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: این سند به عنوان سند مادر برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید رهبری هم رسیده است اما اجرای آن نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌هایی است که متاسفانه بدون توجه به آنها آغاز شده و آسیب‌های جدی را به آموزش و پرورش وارد کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه افزود: یکی دیگر از مشکلات اجرای سند تحول بنیادین، عدم گفتمان‌سازی برای آن بوده که این مساله نیازمند همراهی و همفکری همه دستگاه‌هاست که حتی می‌توان از ظرفیت رسانه ملی هم حداکثر استفاده را برد ولی متاسفانه این گفتمان‌سازی انجام نشده است و مردم اطلاع دقیقی ندارند.

جاسمی در ادامه با اشاره به مشکلات معیشتی و منزلتی معلمان، گفت: متاسفانه فرهنگیان و معلمان از سختی‌های فراوانی رنج می‌برند و این مشکلات تاثیر منفی بر جا می‌گذارد و انگیزه آنان را به حداقل رسانده است که در برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم تدابیر لازم برای حل این معضل دیده نشده است.

وی توجه به حل مساله کنکور را یکی دیگر از مشکلات در حوزه آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: متاسفانه تاکنون راه‌حل مشخصی ارائه نشده است و وزیر باید در این مورد در آینده پاسخگو باشد.

نماینده مردم کرمانشاه همچنین استفاده از فناوری‌های جدید در مدارس و متناسب بودن محتوای کتب درسی با شرایط سنی و نیازهای جامعه را از دیگر چالش‌های آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: یکی از مسائلی که باعث ناکارآمدی وزارت آموزش و پرورش شده عدم توجه به این دغدغه‌ها و مشکلات است که بیانگر مدیریت پایین و کیفیت پایین آموزش و پرورش می‌باشد.

جاسمی با بیان اینکه امروز فارغ‌التحصیلان قدرت خلاقیت و کارآفرینی در جهت توسعه اشتغال و کسب و کار را ندارند، گفت: امیدواریم در وزارت آموزش و پرورش تحولات اساسی هر چه سریعتر انجام شود و اگر مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم رای داد ایشان از ظرفیت و پتانسیل این وزارتخانه استفاده کند و توقع می‌رود که بستری را فراهم نماید تا معلمان و دانش‌آموزان با آرامش به جایگاه واقعی خود برسند.

 

/موافق وزیر آموزش و پرورش /

تجری: بطحایی پرونده درخشانی در آموزش و پرورش دارد

به گزارش جماران، فرهاد تجری نماینده مجلس شورای اسلامی، از جمله نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پورش است. وی در سخنرانی خود با اشاره به معضلات موجود در حوزه آموزش و پرورش گفت: یکی از مسائل عمده‌ای که آموزش  کشور امروز با آن روبرو است اولویت نداشتن برنامه‌ریزی‌های دولت است. در نتیجه این بی برنامگی آموزش و پرورش نمی‌تواند افقی برای خود ترسیم کند در نتیجه توانایی توسعه فضاهای آموزشی را ندارد.

 

تجری ادامه داد : کمبود اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر دغدغه مدیران در همه سطوح است معضل بعدی که آموزش و پرورش با آن روبرو است، بحث مهندسی نیروهای انسانی است. برای مثال نیروهای حق التدریسی بخاطر یکسری نیازمندی به دور از توجه به نیازهای واقعی وزارت آموزش و پرورش در وزارت آموزش و پرورش جذب می‌شود و در بدنه رسوب می‌کنند و حقوق می‌گیرند اما کاری از پیش نمی‌برند .

نماینده اصولگرای مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلات این حوزه را نبود آمارهای واقعی برای برآورد نیاز آموزشی دانست و درباره راهکاری موجود در این زمینه افزود: اولین راهکار برای حل معضلات حوزه آموزش و پرورش عزم ملی است از سوی دیگر این وزارتخانه وزیری نیاز دارد که درد این حوزه را بفهمد و برگرفته از همین فضا باشد، مراحل مدیریتی را پله پله پشت سر گذاشته باشد تابتواند آسیب‌های شدیدی که آموزش و پرورش با آن مواجه است را بشناسد.

وی توجه به اعتبارات دولتی را راهکار بعدی دانسته و ادامه داد: با توجه به ضرروت ریل گذاری و تربیت استعدادها و نیروهای آینده افزایش اعتبارات دولتی در این حوزه دارای اهمیت است. از سوی دیگر باید بودجه ویژه ای برای فرهنگیان تعبیه شود و اعتبارات اختصاص یافته باید مدیریت شود و از سوی دیگر سند بنیادین اموزش و پرورش دغدغه بزرگ همه ماست.

تجری با بیان اینکه بطحایی کارنامه درخشانی در حوزه آموزش و پرورش داشته است، اظهار داشت: امیدواریم با وزارت ایشان بحث معیشتی و حقوقی فرهنگیان حل شود که یکی از مطالبات آنهاست. امیدواریم ایشان که به حوزه اداری مالی اشراف دارند و طی سال‌های اخیر در سازمان برنامه و بودجه حضور داشته‌اند و از حمایت دکتر نوبخت برخودار بوده، آمدنش فرصتی باشد.

تجری افزود: ایشان امکانات رفاهی را از گذشته مورد توجه داشتند و تاسیس مراکز فرهنگیان را در برنامه خود دارند. بومی‌گزینی از نیروهای فرهنگیان و جلوگیری از خالی شدن مناطق محروم از نیروهای توانمند از برنامه‌هایشان است.

این نماینده موافق وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایشان نظام رتبه‌بندی معلمان را اجرا کردند، تصریح کرد: ایشان معاون دبیرکل آموزش و پرورش بوده است و کسی بهتر از ایشان نمی‌تواند این نظام را سامان دهد.

 

/ موافق وزیر آموزش و پرورش /

بیرانوندی: بطحایی بهترین گزینه برای رفع مشکلات است

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بطحایی با اشراف کامل به وضعیت فرهنگیان بهترین گزینه برای رفع مشکلات آن‌ها است گفت که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی از جنس معلمان و فرهنگیان است.

 

به گزارش جماران، محمد بیرانوندی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روند بررسی جزئیات کابینه پیشنهادی حسن روحانی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنرانی کرد. 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس گفت: مردم با آگاهی از همه کم‌کاری‌ها و کاستی‌های مدیران در دستگاه‌های مختلف دولت یازدهم باز هم با تکیه بر سخنان امید بخش رئیس‌جمهور و بسیاری از نخبگان، صاحب نظران و گروه های سیاسی به صحنه آمدند،‌ دست از گلایه برداشتند و مجددا به آقای روحانی رای دادند.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بطحایی با اشراف کامل به وضعیت فرهنگیان بهترین گزینه برای رفع مشکلات آن‌ها است گفت که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی از جنس معلمان و فرهنگیان است.

وی افزود:‌ مردم به خصوص همه دستاندرکاران تعلیم و تربیت بر این باورند که تحول در آموزش و پرورش به عزم ملی نیاز دارد یعنی مجلس، رئیس‌جمهور ، سازمان برنامه و بودجه و همه ارگان‌ها باید همتی برای حل مشکلات و تحول در این حوزه داشته باشند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: همانطور که رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به این نکته اشاره کرد که آقای بطحایی بهترین گزینه برای تحول در وزارت ‌آموزش و پرورش است، ما هم به این صحبت رئیس‌جمهور اعتماد می‌کنیم و این دستگاه عریض و طویل را به کسی می‌سپاریم که در این وزارتخانه تحول ایجاد کند.

بیرانوندی به اشاره به ویژگی‌های مثبت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورزش گفت: بطحایی کسی است که با طی کردن سلسله مراتب در آموزش و پرورش اکنون به عنوان وزیر معرفی شده است. او از جنس فرهنگیان است و به خوبی با مشکلات آن‌ها آشناست.

وی در پایان گفت: بطحایی بهتر از هر کسی می داند که چگونه نیروی انسانی را تامین کند و وضعیت معیشت فرهنگیان را سامان دهد. نمونه این مدعا اقدام او در سال ۹۴ در رشد ۱۱۲ درصدی حقوق فرهنگیان است.

 

/موافق وزیر آموزش و پرورش /

بیگلری: آیا خود را جای معلمانی گذاشته اید که یک میلیون حقوق میگیرند؟

 

محسن بیگلری، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روند بررسی جزئیات کابینه پیشنهادی حسن روحانی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنرانی کرد.

 

وی  در ادامه اظهار داشت: آموزش و پرورش وضعیت بحرانی دارد و ما معتقدیم که دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم به عنوان وزارتخانه‌های بنیادین به ابرمرد و ژنرال نیاز دارند. آیا آقای بطحایی ژنرال است؟ آیا برنامه‌های ایشان پاسخگوی وضعیت بحرانی آموزش و پرورش است و چه برنامه‌ای برای این شرایط بحرانی پیش‌بینی شده است.

 

وی خواستار شفاف‌سازی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نسبت به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان شد و گفت: آیا خود را جای معلمانی گذاشته‌اید که حقوق یک میلیون و یک میلیون و نیم می‌گیرند و مستاجر هستند. برنامه شما برای پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت بازنشستگان، معیشت فرهنگیان، وضعیت نیروهای قراردادی و حق‌التدریس و وضعیت مناطق روستایی و مناطق محروم چیست. ۳۰ درصد کلاس‌های مناطق محروم باید منتظر حادثه شین‌آباد دیگری باشند.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با شخص بطحایی مخالفتی ندارد، گفت: انتظار نداشته باشید یک نفر به عنوان وزیر آموزش و پرورش مشکلات این دستگاه عریض و طویل را حل کند. لازم است همه اعضای کابینه دوازدهم به آموزش و پرورش کمک کنند. می‌طلبد که در آموزش و پرورش طرح تحولی مشابه آنچه در وزارت بهداشت اجرا شد اجرا شود و حقوق و معیشت فرهنگیان ارتقا یابد.

بیگلری ادامه داد: مدیران مدارس برای پرداخت فیش آب و برق بدهکار هستند و برای کارهای خدماتی مدارس هم مشکل دارند. اکنون ۸۰ درصد نیروی خدماتی در مدارس با کمبود مواجه است.

این نماینده اهل سنت مجلس با انتقاد از عدم حضور اهل تسنن و کردها به عنوان مدیرکل در وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: آقای وزیر باید بگوید که برای ارتقای سطح علمی و جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان و درخشیدن دانش‌آموزان در المپیادهای علمی چه برنامه‌ای دارند.

 

/ موافق وزیر آموزش و پرورش /

کوچکی نژاد: بطحایی راهکار های جالبی برای تحول آموزش و پرورش دارد

به گزارش جماران، جبار کوچکی نژاد، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روند بررسی جزئیات کابینه پیشنهادی حسن روحانی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنرانی کرد.

 

وی  گفت: به سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دقت کردم، دیدم درست در جهت دفاع از برنامه‌های آقای بطحایی سخن گفتند و مطمئنم سایر مخالفان نیز از شخصیت ایشان، دفاع خواهند کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه ایشان وزیری متدین و اعتدالی هستند که رییس‌جمهور به مجلس معرفی کرده است، گفت: وزارت آموزش و پرورش حساس‌ترین وزارتخانه کشور است و کوچکترین اشتباه در این وزارتخانه جبران ناپذیر است. این وزارتخانه 13 میلیون دانش‌آموزان مثل رود روان، مدام حرکت می‌کنند و از گردنه این وزارتخانه عبور می‌کنند. وزرای بعد از انقلاب اسلامی در این حوزه را مورد بررسی قرار دادم. تنها وزیری که همه عمر خودش را در این وزارتخانه تلاش و صرف کرد، ایشان است. ما با حضور ایشان کمترین اشتباه یا هیچ اشتباهی در آموزش و پرورش نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: از شتاب‌زدگی سخن گفته شد، وزیری معرفی شده است که معلم، مدیر، کارشناس و عضو شورای عالی آموزش و پرورش بوده است و امروز برنامه‌های متنوعی را برای بهبود وضعیت این وزارتخانه پیشنهاد داده است. مجلس کمیته تخصصی شکل داده مرکب از کمیسیون‌های برنامه و بودجه، آموزش و تحقیقات و اجتماعی. این کمیته با همکاری بطحایی می‌تواند معضلات فرهنگیان را شناسایی و رفع کند.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم که آموزش و پرورش دچار مشکلات اساسی است. کسی نیست که از معیشیت، رفاه کم، بازنشستگان و تلاش معلمان ابتدایی مطلع نباشد. وزیر پیشنهادی از این وضعیت مطلع است و از نداشتن سرانه مدارس نگران است. ایشان راهکار بسیار جالبی برای متحول کردن اقتصاد  آموزش و پرورش ارائه داده است.

کوچکی‌نژاد از تدوین برنامه‌های آموزشی بسیار خوبی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد و افزود: کتب، برنامه‌ها و مواد درسی خوبی را نوشته است. روش آموزشی و فنی و حرفه‌ای باید طراحی و پیاده شود که در برنامه ایشان آمده است.

 

/ موافق وزیر آموزش و پرورش /

داداشی: تعهد و تخصص آقای بطحایی زبانزد خاص و عام است

به گزارش جماران، ولی داداشی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روند بررسی جزئیات کابینه پیشنهادی حسن روحانی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنرانی کرد.

نماینده مردم آستارا در دهمین مجلس شورای اسلامی در خصوص گذشته و سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کابینه دوازدهم گفت: یک وزیر آموزش و پرورش باید تعهد و تخصص لازم را داشته باشد. آقای بطحایی از این لحاظ زبانزد خاص و عام هستند ایشان در امر تخصص در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش خدمت کرده و به خوبی محیط شرایط را می‌داند از دوستانی که مخالف ایشان هستند می‌خواهم لااقل یک نیمه نگاهی به برنامه ارائه شده از سوی بیاندازید.

او ادامه داد: برنامه پیشنهادی متمرکز بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که این یک نگاه ضروری است و با کمک قوای مجریه ، مقننه و قضاییه امکانپذیر است .

داداشی خاطرنشان کرد: معلمان در شرایط بد اقتصادی زندگی می‌کنند امروز نیاز است با یک برنامه مدون وارد میدان شویم .

او در خصوص بکارگیری نیروی جدید آموزش و پرورش با اشاره به معلمان حق التدریسی گفت:‌ باید در جذب نیروی انسانی یک بازنگری صورت بگیرد، طی چهارسال پیش رو ۴۰۰ هزار معلم بیکار هستند که آقای بطحایی برنامه خوبی برای جایگزینی آنها ارائه داده است ایشان تامین منابع مالی برای ارتقاء سطح کیفیت آموزش و پرورش را که در حال حاضر آن را ندادیم، تدارک دیده است.

نماینده مردم آستارا عنوان کرد: با توجه به مولفه‌هایی که در برنامه‌های پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش مطرح شده ما باید به ایشان رای بدهیم. البته انتظار داریم که او در جهت تکمیل بیمه فرهنگیان، ارائه خدمات در مراکز درمانی رفاهی ، اقتصاد و معیشت معلمان عملکرد قابل قبولی داشته باشد. دوستان به وزیر پیشنهادی رای بدهید و اگر خلاف برنامه‌اش عمل کرد از او سوال بپرسید.

 

/ سخنان وزیر پیشنهادی برای آموزش و پرورش /

بطحایی: با چند دهه تجربه خود را در معرض رای قرار داده ام

به گزارش جماران، سید محمد بطحایی در جریان جلسه مجلس  برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی در نطق خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: مفتخرم که بعد انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت ۴۳ میلیونی مردم، رییس‌جمهور به من اعتماد کردند که بعنوان فردی از اعضای کابینه کار کنم و مرا انتخاب کردند. با تشکر از وزرای سابق امیدوارم با توفیق الهی بعد از رای اعتماد شما بتوانم توفیق خدمت‌گذاری داشته باشم.

 

وزیر پیشنهادی آموزش‌پرورش همچنین اظهار داشت: تا یک ماه دیگر نسلی روانه کلاس می‌شوند که همچنان در مدرسه درس می‌خوانند که بنیانش وابسته به نفت است و  زمانی آن را ترک می‌کنند که دیگر نفتی نیست. باید با اتکا به توانمندی خود به تدبیر امور بپردازند که این مهم با آموزش پورش کارآمد ممکن است.

 

او افزود:  همواره افتخارم خدمت در ایران و خدمت به دانش آموزان بوده که زندگی را معنا می‌کنند و معصومیت آنها عزم ما را راسخ می‌کند. نمایندگان فرهیخته، من با چند دهه خدمت و تجارب متنوع از نقش معلمی تا معاونت وزیر به واسطه اعتماد رئیس جمهور خود را معرض رای شما قرار دادم.

بطحایی بیان کرد: در شرایطی این وظیفه را قبول کردم که زوایایی مختلف را می‌شناسم و می‌دانم انبوه مشکلات روزهای سختی را پیش روی وزاتخانه و ما و همینطور کل حاکمیت قرار خواهد داد. تلاش برای پاسخگویی و تحقق خواسته رهبری از یک سو و جبران کمبود امکانات در اولویت است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: معتقدم سند تحویل بنیادین آموزش و پروش جز با همسویی و هماهنگی نهادهای تربیتی جامعه و درگیری همه اصحاب تربیتی تحقق نمی‌یابد. آموزش و پرورش زیربنای کلیدی توسعه پایدار و مهمترین بستر تولید سرمایه انسانی در کشور است. اجرای الگوی اسلامی انسانی و پیشرفت اقتصاد مقاومتی نیازمند آموزش و پرورشی پویا و فعال است و معلمان صبور و نجیب کلیدی‌ترین رکن آموزشی هستند که انجام هر تحولی به عزم راسخ و همکاری آنان بستگی دارد.

او ادامه داد: ما معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم در آینده غافلگیر خواهیم شد. در حوزه محتوا، روش و کیفیت تعامل با نیروی انسانی به اتخاذ رویکرد آینده پژوهانه نیاز داریم. بر این اساس برنامه‌ها را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین به عنوان سند راهبردی و عامل همسوکننده شکل دادم و در پرتوی آن توسعه عدالت آموزشی محور برنامه خواهد بود. توسعه حرفه‌ای در کنار بهبود منزلت و معیشت معلمان را به عنوان کلیدی قرار دادم و در این مسیر به پشتوانه مهمی چون حمایت و تاییدات رهبر معظم انقلاب، ریاست‌جمهوری و اعضای هیات دولت و توجهات نمایندگان مردم نیاز داریم. معتقدم برنامه ششم توسعه ظرفیت سرشاری را می‌تواند برای ما ایجاد کند.

او با بیان اینکه در برنامه‌اش به ۱۱ هدف محوری که مبنای اصلی برنامه آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است اشاره شده گفت: مهمترین هدفی که در برنامه پیشنهادی ارائه شده حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم آوردن الزامات اجرایی برای آن است در ذیل این هدف برنامه‌های مختلفی پیشنهاد شده که مهمترین آن تشکیل شورای ملی سند تحول بنیادین و تهیه و تدوین کلیه زیر نظام‌های این برنامه است که سه زیر نظام تایید و تصویب شده همچنین پایش و ارزیابی مستمر گام‌های اجرایی سند تحول و توجه به منابع انسانی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی پرورشی و تربیت بدنی در این برنامه آمده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برخی از مهمترین برنامه‌ها در ذیل این هدف بسیار مهم در آموزش و پرورش بازطراحی برنامه‌های فوق برنامه براساس الگوی متوازن برتکیه بر تربیت اسلامی طراحی نظام مدیریت استعدادهای ورزشی برای تقویت ورزش باشگاهی کشور یکی دیگر از مهمترین هدف‌ها در برنامه پیشنهادی مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین توسعه عدالت آموزشی و تدوین استاندارد کیفی مدارس، طراحی برنامه حمایتی برای توانمندسازی معلمان محروم، مرزی و عشایری انسداد مبادی بی سوادی از طریق کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل در میان کودکان و نوجوان و توسعه برنامه برای بزرگسالان و رفع موانع موجود است.

بطحایی درباره توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اظهار کرد: در سیاست‌های دولت دوازدهم توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش مورد تاکید قرار گرفته و مکرر به عنوان یک نیاز به آموزش و پرروش از سوی شما نمایندگان مطرح ‌شده است به عنوان یکی از اهداف‌ آمده است. موضوع اقتصاد آموزش و پرورش تحت عنوان افزایش بهره‌وری و اقتصاد آموزش وپرورش در برنامه اشاره شده است و در ذیل این هدف راهکارها و برنامه‌ها آمده است.

او ادامه داد: بهبود کیفیت فضا و تجهیزات توسعه و تقویت آموزش‌دهی دانش‌آموزان دارای استعدادها و نیازها ویژه مشارکت عمومی بهره‌مندی از فضای مجازی از هدف‌هایی است که در این برنامه به شرح و بسط آمده است که مسائل و مشکلاتی که از آموزش و پرورش برشمرده شده در چارچوب سند بنیادین برنامه‌هایی پیش بینی شده بود و برای برخی پیش‌بینی نشده که در وزارت آموزش و پرورش به آن توجه می‌کنیم.

بطحایی  گفت : من به عنوان کسی که ۳۵ سال در آموزش و پرورش کار کردم یقینا باور دارم آموزش و پرورش  روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند. پرهیز از سیاست‌زدگی و سهم‌خواهی که هر از گاهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه کرده و از ماموریت اصلی باز می‌دارد باید کنار برود. تمرکز بر آموزش و پرورش محض که رسالت اصلی این وزارت خانه است مورد توجه وزرا و همه مدیران در این وزارت باید باشد هر آنچه موجب ایجاد حاشیه شود،  ضد آن است.

گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش گفت ‌: تعامل و هماهنگی با نمایندگان شرایط را برای پیشبرد فعالیت ها فراهم می‌کند. من ایمان دارم بدون همکاری و تعامل با شما نمایندگان امکان تحقق اهداف آموزشی فراهم نمی‌شود. وزیر آموزش و پرورش نماینده یک میلیون و هفتصد هزار معلم شاغل و بازنشسته خواهد بود.

او گفت : من یک فرهنگی هستم که از ۱۹ سالگی تاکنون در همه رده‌ها از سطوح صف و ستاد خدمت مردم هستم. از موانع و مشکلات و چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش اطلاع دارم و با تجربه ای که در سازمان برنامه و بودجه به دست آوردم و مساعدت همکاران خودم تمام تلاشم را برای بهبود اوضاع معلمان خواهم کرد.

او ادامه داد : من قبل از پذیرش این کاندیداتوری برای وزارت آموزش و پرورش از آنجایی که معاون نوبخت بودم از ایشان قول تمام و کمال گرفتم و ایشان از آنجایی که آموزش و پرورشی هستند قول مساعد دادند که همکاری تمام با آموزش و پرورش داشته باشند

بطحایی افزود : این جمله را از ایشان یادداشت کردم که گفتند به لطف خدا این دوره از حیث اعتبارات و برنامه‌ها بهترین دوره آموزش و پرورش خواهد بود امیدوارم شایستگی بنده برای قبول مسئولیت آموزش و پرورش مورد تایید شما باشد و با رای بالای خود موقعیت این وزارت‌خانه را در دولت و همه دستگاه‌های کشور مورد حمایت قرار دهید اما هر چه تشخیص دهید حتما بهترین و مناسب‌ترین تشخیص است.

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات /

زرآبادی: جهرمی اشرافی بر وزارت ارتباطات ندارد

به گزارش جماران، سیده حمیده زرآبادی، در جریان جلسه مجلس شورای اسلامی پیرامون برررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی حسن روحانی،  در مخالفت با آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات، ضمن تشکر از نگاه جوان گرایانه روحانی متذکر شد: اگر جوان‌گرایی با تخصص و تعهد همراه نباشد فرصت‌سوزی است نه فرصت‌سازی.

 

او افزود: در میزان انطباق وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی که گزارش داده شد، آقای جهرمی درباره ۴۱ درصد وظایف وزارت ارتباطات هیچ برنامه‌ای ارایه نکرده که نشان از عدم اشراف او می‌باشد. در حوزه ارتباطات یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی کشورها استفاده از شبکه اینترنت است که استفاده ۹۷ درصدی نشانه پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود.

زرآبادی در خصوص شبکه زیر ساخت گفت: شبکه زیرساخت یکی از نشانه‌های وجود زیرساخت مناسب در نظام جمهوری اسلامی است. در این شبکه نقاط ترافیکی وجود دارد که با پیشنهاد آقای جهرمی متاسفانه برخی نقاط کاهش پیدا کرده است. این نقاط در زیر ساخت نقش توزیع ترافیک را دارند. طبق قوانین ۳۰ درصد ترافیک به بخش زیر ساخت و ۷۰ درصد به بخش خصوصی ارتباط پیدا کرده که این امر نقش حاکمیتی را کم می کند.

او ادامه داد: آقای جهرمی در این خصوص به جای پاسخ به سوال ما تنها از اصلاحات فنی استفاده می‌کنند که در آنها تخصص دارند و ما امیدواریم که ایشان صداقت کامل را در پاسخگویی داشته باشند چراکه صحبت‌های اشان توسط متخصصان امر تجزیه و تحلیل می‌شود.

نماینده مردم قزوین با بیان اینکه کاهش قابلیت شبکه، یک سوم است اظهار کرد: واگذاری پروتکل‌ها به کندی انجام می‌شود و به همین دلیل از دست رفتن سرویس را خواهیم داشت. بر روی سایت‌های مختلف هیچ حاکمیتی وجود ندارد .

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: جناب جهرمی مجلس مخالف خصوصی سازی نیست ولی باید نقش دولت به عنوان ناظر در نظر گرفته شود. مساله مهمی دیگری که آقای جهرمی قبلا به مجلس ارایه دادند اعطای ترانزیت است که شرکت مذکور به بهانه جذب سرمایه گذاری مجوز گرفته اما از ظرفیت زیر ساخت موجود و با ماموریت واسطه گری تنها به نفع شرکای خارجی خود استفاده کرده است. ما از آقای جهرمی برای ترانزیت توضیح می‌خواهیم. پیش از این نیز در ترانزیت دو تجربه ناموفق در بخش جاده ابریشم و ترانزیت ایپک از آلمان تا هند را داشتیم.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات /

افضلی: شهادت میدهم جهرمی استراتژی کشورهای جهان اول را دنبال میکند

به گزارش جماران، در جریان جلسه مجلس شورای اسلامی پیرامون بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی حسن روحانی،  در موافقت با آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات، سید حسین افضلی، اظهار داشت: در عصر اطلاعات رقابت بین ملت‌ها و تقابل با آنها در تمامی زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و نظامی در گستره فناوری اطلاعات و ارتباطات نهفته است و غفلت از این کار خسارات جبران‌ناپذیری در بردارد.

 

وی افزود: در شرایط موجود فضای مجازی همچون اسب تراوایی است که در وسط خانه همه ماست و امکان آتش زدن آن وجود ندارد و تنها راه کنترل آن که در درون همین اسب تراوا قرار دارد شناخت این اسب و مدیریت علمی فضای مجازی است.

افضلی خاطرنشان کرد: فضای مجازی در کشور فعالیت کاملا علمی جوان و نو و به شدت تاثیرگذار است و مدیریت آن باید به دست فردی توانا ، فداکار و با مدیریت باشد چه بهتر که این فرد از خانواده معظم شهدا انتخاب شود که پایبندی خود به نظام اسلامی و ولایت فقیه را نشان داده است.

وی ادامه داد: آقای جهرمی از نسل بعد از انقلاب است و بنده از آقای روحانی تشکر می‌کنم که به یکی از مطالبات مردم لبیک گفته و ما باید با رای بالای خودمان به این کاندیدای جوان فرصت دهیم.

وی گفت: هر زمانی که جوانان را باور کردیم توانستیم در صحنه‌های مختلف نظیر هوافضا، بیوتکنولوژی و هسته‌ای حرفی برای گرفته داشته باشیم.

وی گفت: ما به جوانان خود اطمینان کردیم به گونه ای که شهدایی چون حججی دنیا را به هم ریخته‌اند.

افضلی افزود: برخی از مدرک تحصیلی آقای جهرمی انتقاد می‌کنند این در حالی است که ایشان فعالیت خود را از کارشناسی آغاز کرده و گزینه خوبی برای وزارت ارتباطات است.

وی افزود: استفاده از علم باوری و اعتقاد به تخصص متخصصین می‌تواند ما را در زمینه فعالیت علمی که با کشور جهان اول خیلی فاصله نداریم، جلوتر ببرند .

افضلی گفت: این که گفته می‌شود ایشان جوان کم تجربه است درست نیست زیرا ما باید از نیروهای جوان خود برای وزارت‌خانه‌های مختلف بهره گیریم هرچند ایشان سابقه وزارت ندارند اما فعالیت خود را از کارشناسی آغاز کرده و پس از مدیرکل به ریاست سازمان زیرساخت رسیدند و معاون وزیر شدند این کم تجربگی نیست.

وی با بیان اینکه با خط کش می‌توان عملکرد ایشان را اندازه گرفت افزود: ایشان از کارشناسی به کاندیداتوری وزارت رسیدند و این نشان از ذکاوت و مدیریت دقیق شان دارد .

افضلی گفت: بنده شهادت می‌دهم در استراتژی کلان توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری اطلاعات تمامی کشورهای جهان اول، همان استراتژی را دنبال کردند که ایشان دنبال می کنند و ما ان‌شاالله با رای خودمان به ایشان در راستای لبیک به رییس جمهور قدم بر می‌داریم.

 

/ موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات /

سبحانی فر: چگونه میگویید جهرمی برنامه ندارد؟

به گزارش جماران، رمضانعلی سبحانی‌فر در جریان جلسه مجلس شورای اسلامی پیرامون بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی حسن روحانی،  در موافقت با آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات در صحن علنی مجلس گفت: امروز زیرساخت هر جامعه بخش ارتباطات و فناوری آن است و توسعه کشور در بستر فضای مجازی است.  این بخش هم خودش جوان است و هم در تمام دنیا پیشرو و عامل توسعه این بخش جوانان هستند. سن مدیران و کاربران شبکه‌های ارتباطی در دنیا همچون گوگل، فیسبوک و اپل ۲۵ تا ۳۵ سال است. 

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه به عنوان یک کارشناس وظیفه خود می‌دانم تحولات صورت گرفته در دوران مسئولیت جهرمی را تشریح کنم، اظهار داشت: دو همکار عزیز بنده مطالبی را بیان کردند که قضاوت آن مطالب را به شما و مردم واگذار می‌کنم. حدود یک دهه مسئولان بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکید کرده‌اند و این کار در حد یک پاورپویت باقی مانده است ولی الان شاهد عملی شدن این شبکه هستیم. 

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه توسعه سوییچ‌های انتقال و گسترش فیبر نوری را از جمله دستاوردهای آذری جهرمی برشمرد و تصریح کرد: ۵۱ هزار شبکه به ۶۲ هزار شبکه توسعه یافته است. در مسئله اینترنت قطعا به یاد دارید و در مصاحبه‌ها می‌شنیدید که فیبر نوری مسیر دریا را کوسه‌ماهی‌ها خورده‌اند یا کشتی‌ها آن را قطع کرد‌ه‌اند ولی امروز سرعت اینترنت را می‌بینید. 

سبحانی‌فر با بیان اینکه در چند سال اخیر پهنای باند از ۷۰ به هزار مگابیت توسعه یافته است، خاطرنشان کرد: ما شرایط را در چند سال اخیر مطلوب دیده‌ایم. کاهش قیمت ۴۵ درصدی اینترنت و ارائه مجانی پهنای باند به گروه‌‌هایی که در عرصه فعالیت‌های ایرانی اسلامی فعالیت می‌کنند، از جمله خدمات ایشان است. سرعت اینترنت در گوشی‌ها از جی۳ به جی۴ تبدیل شده است. 

او با بیان اینکه تمامی سرورهای ایرانی که در خارج از کشور بودند به داخل منتقل شده و امروز هیج سروری در خارج نداریم، ابراز داشت: با بستن فضای مجازی توسعه امکان ندارد. عملکرد ایشان موجب رفع موانع اجرایی شد و سبب گشت تا فساد به صورت سیستماتیک رفع شود. او با فساد و باندهای بین‌المللی قاچاق ترانزینت و پهنای باند مبارزه کرده است. او سلیقه‌ها را در پروژه‌ها و قراردادها حذف کرده که موجب شد قرار ۲۵۰ میلیون دلاری خرید تجهیزات شبکه زیرساخت به ۱۲۰ میلیارد کاهش یابد که پرونده آن در دادگاه است. 

نماینده مردم سبزوار افزود: امروز عده‌ای در بیرون از قطع شدن منافع‌شان ترس دارند و در فضای مجازی دست به تخریب می‌زنند. امروز رییس‌جمهور در پاسخ به مطالبات جوانان، جوانی متخصص و شجاع را که مربوط به حوزه جوانان هم است، معرفی کرده است. 

سبحانی‌فر با بیان اینکه من مانده‌ام که چگونه می‌گویند آذری جهرمی برنامه نداده است، عنوان کرد: برنامه ارائه شده توسط آذری جهرمی، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و برای ایجاد و رونق فضای کسب و کار، استفاده از مدیران فعلی و قبلی و امکان دسترسی مردم از این تکنولوژی نو و جدید است. 

او با بیان اینکه ایران می‌تواند هاب منطقه تبدیل شده و در مسیر ترافیک بین‌المللی قرار بگیرد، یادآور شد: ایشان به صنعت داخلی توجه داشته و پروژه توانا نیز تعریف شده و با مشارکت نخبگان و دانشجویان ایرانی از جمله دانشگاه صنعتی شریف هزار و ۲۳۰ میلیارد قرارداد منعقد شده است. 

 

/ مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات /

پورمختار: وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات تبدیل نکنید

به گزارش جماران، محمد علی پورمختار در جریان جلسه مجلس شورای اسلامی پیرامون بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی حسن روحانی،  در مخالفت با آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات در صحن علنی مجلس گفت: ما هم به جوان‌گرایی اعتقاد داریم اما بعضا قیاس مع‌الفارغ می‌شود و غیرمرتبط است امروز کشور در شرایط خاصی قرار دارد. آقای جهرمی از ویژگی‌های اصلی‌اش پنهان کاری عدم شناخت است. ایشان تحصیلات خود را در بخش اطلاعات اعلام نکرده و تنها عنوانش دانش آموخته صنعت آب و برق درج شده و سطح تحصیلات مشخص نیست.

او افزود: نکته دوم سوابق خدمتی ایشان است که نمایندگان قرار است به کسی رای بدهند که تنها هفت سال سابقه خدمتی در این وزارتخانه دار  که از سال ۸۸ تا ۹۵ بوده و بالاترین مسئولیت هم به مدت یکسال رییس هیات مدیره شرکت زیرساخت است و باقی آن نیز به صورت غیر موظف در رایتل و مخابرات عضو هیات مدیره بودند.

نماینده کبودرآهنگ تاکید کرد: با این سابقه ضعیف مدیریتی آیا می توان وزارتخانه به این مهمی را  اداره کرد. نکته سوم ایشان گزارشی را ارائه کرده که در این گزارش تمام اقدامات وزارت ارتباطات را به نام خود نوشته که باید در این خصوص توضیح دهد و به طور شفاف چگونگی این اقدامات را بیان کند. ایشان اشاره کردند در خانواده‌ای وفادار به ارمان‌های انقلاب متولد شدند و یک برادر شهید دارند بحث ما این است که دیدگاه خودشان به صورت شخصی چیست و خود ایشان چه اعتقاد سیاسی و دینی دارند که باید توضیح دهند.

 

پورمختار گفت: وزارت خانه ارتباطات با این همه عظمت و مشکلات و ضرورت رشد ۲۰ درصدی در طول برنامه ششم یک وزیر با این سابقه بسیار کم و اندک را نمی‌تواند بپذیرد به این دلیل توان مدیریتی ندارد. از اشکالاتی که در این مدت یک سال بر ایشان وارد است این است که ما در کشور اپراتورهای متنوعی داریم که در حق مردم اجحاف می‌کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: ایشان در مسئولیت قبلی توان نظارت نداشتند و حقوق مردم پایمال شد. یکی از مسئولیت‌های ایشان انجام وظایف صیانتی و فرهنگی در حوزه ارتباطات است که صیانت نشده و این شرایط فضای مجازی و تلگرام ماست که قتل عام راه انداخته است. چه کسی است این فضاهای غیر اخلاقی را مدیریت کند. می‌گویند نمی‌توان این شبکه‌ها را بست در این فضاها حمله، توهین به مسئولان کشوری و فساد و فحشا وجود دارد و سهم موارد ضداخلاقی تا ۹۵ درصد است .

پورمختار گفت: ایشان چطور این شرایط را مدیریت کند. کسی که ۷ سال سابقه مدیریتی داشته باشد آدم بله قربان گو خواهد بود و نمی‌تواند کار کند و هرچه بگوید، دیکته شده می‌گوید پس نباید چنین سمتی به او داده شود. ادعا شده که سرعت اینترنت ایران ۱۱ برابر شده است. این سرعت در همین مجلس شورای اسلامی یازده برابر نیست هیچ روستایی در کشور از این سرعت برخوردار نیست. از طرف دیگر گفته شده که ۲۷ هزار روستا به شبکه اطلاعات پر سرعت دسترسی دارد. من از شما نمایندگان می‌پرسم بگویید در روستاهای شما این امر رخ داده است؟ از ۱۱۰۰ روستای همدان به جرات می‌توان گفت هزار روستا از شبکه اطلاعات برخوردار نیستند و تنها روستاهایی که به شهرها نزدیک بودند از کمی اینترنت برخوردارند.

نماینده مردم کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنامه‌هایی که توسط آقای جهرمی ارائه شده از ۱۶ صفحه ۱۳ صفحه توضیحات مختلف است و تنها یک صفحه به برنامه‌ها اختصاص داده شده و باقی هم یکسری اصلاحات و مطالب علمی است که برنامه محسوب نمی‌شود.

نماینده کبودرآهنگ خاطرنشان کرد: ابهاماتی هم وجود دارد برنامه‌ای که شما ارائه داده‌اید تنها ۱۹ درصدش منتطبق با برنامه ششم و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است چطور می‌خواهید به این شکل وزارت خانه را پیش ببرید از ریاست جمهوری تقاضا دارم وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات دو تبدیل نکند.

 

/ موافق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات /

رضایی: جهرمی از نظر علمی جز نخبگان است

به گزارش جماران، محمدرضا رضایی در جریان جلسه مجلس شورای اسلامی پیرامون بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی حسن روحانی،  در موافقت با آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات در صحن علنی مجلس گفت: آذری جهرمی هزینه‌های فراوانی برای دسترسی مردم به گردش آزاد اطلاعات و فضای مجازی داده است.

 

نماینده مردم جهرم در مجلس افزود: ایشان موفق به کاهش 15 درصدی هزینه‌های غیر ضرور و افزایش 20 درصدی درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت شد، اگر درآمد 600 میلیارد تومانی این شرکت را هم به این درصد بیفزاییم درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت 50 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: توجه به صیانت فرهنگی و دغدغه‌های مرتبط با فضای مجازی در برنامه‌های ایشان به خوبی گویاست.

رضایی با اشاره به سابقه خانوادگی ایشان، گفت: ایشان در خانواده‌ای معمولی با سطح زندگی متوسط است. ایشان آقازاده نبود بلکه فرزند یک کارمند ساده است. ایشان با تلاش و کوشش خود به این جایگاه رسیده است. ایشان از خانواده‌ای متدین و مذهبی جهرمی هستند. خانواده ایشان ولایت‌مدار هستند و پدر ایشان از طبقه متوسط و زحمت کش است، یکی از برادران ایشان شهید و دیگری هم جانباز بود که فوت کرد. ایشان داماد یک کارمند بازنشسته شرکت نفت در جنوب استان فارس است و به خانواده‌های خاص تعلق ندارد.

رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: مهم است کسی که سکاندار وزارت ارتباطات  می‌شود، تسلط کاملی بر ظرفیت‌های این وزارتخانه داشته باشد.  فهم بالای ایشان در حوزه کسب و کار در فناوری اطلاعات و ارائه تحلیل‌های درست و دقیق از بازار این صنعت در کسب موفقیت‌های ایشان تاثیر بسزایی داشته است. استفاده از مدیران این حوزه، قدرت بیشتری به ایشان داده است. ایشان از نظر علمی جزو نخبگان کشوری است. ایشان در شبکه جهانی اینترنتی، ارتباطات بین‌الملل و صوت و دیتا مهارت دارد. کسب رتبه برتر در کنفراس برق از امتیازات این جوان است. ارتباط فعال با استارت آپ‌ها در کنار بهره مندی از انرژی جوانی نقش موثری در پیشبرد برنامه‌های وزارتخانه خواهد داشت.

نماینده مردم جهرم در مجلس خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات ایشان این است که پاک دست و سالم هستند. این که ایشان در یک منطقه متوسط در تهران زندگی می‌کند و این که خانواده‌ی ایشان یک خانواده کارگر است نشان از سلامت مالی ایشان است.  درک زندگی افراد کم‌برخوردار در کنار روحیه جهادی از ایشان شخصیتی خستگی‌ناپذیر ساخته است. ایشان با اقشار کم درآمد ارتباط دارد و درد آنها را می‌شناسد. نگاه ایشان به محرومان و مستضعفان نگاه مثبتی است.

رضایی با اشاره به عملکرد وزیر پیشنهادی، گفت: حضور ایشان در شرکت ارتباطات زیرساخت موجب ایجاد تحولات بزرگ در زیرساخت ارتباطات کشور، 10 برابر شدن ظرفیت‌های مخابراتی، ارتقاء ظرفیت اینترنت کشور، افزایش کیفیت سرویس‌های شبکه ملی اطلاعات شده است. رشد فزاینده‌ای در این عرصه و ایجاد شور و شوق در فضای کسب و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور ایشان تحقق یافته است. اجرای پروژه ملی با حضور ایشان در این شرکت سرعت بیشتری پیدا کرده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: عملکرد ایشان در حذف رفتارهای سیستماتیک ایجاد فساد و مبارزه با قاچاقچیان ترافیک بین‌المللی بهبود فرایندهای مالی چشم گیر است. ایشان بر مواد مربوط به وزارتخانه در برنامه ششم توسعه تسلط کاملی دارد. اقدام شجاعانه رییس‌جمهور در معرفی این مدیر جوان جای تقدیر فراوان دارد.

 

/ سخنان وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات /

جهرمی: به عنوان یک عضو در وزارت ارتباطات تلاش کردم

به گزارش جماران، محمد جواد آذری جهرمی در جلسه رای اعتماد به وزرا ضمن ابراز خوشحالی از این که در مقطعی از عمرش که جوان خطابش می‌کنند به عنوان گزینه وزارت معرفی شده گفت: من خوشحالم از اینکه حلقه وصل نسل اول و دوم انقلاب با نسل سوم باشم. خدا را شاکرم با مسئولیتی بزرگ به امتحانم فرا می‌خواند. از رییس جمهور تشکر می‌کنم که من را برای پست وزارت انتخاب کرده‌اند. 

 

وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات یاد امام و شهدا را برای اینکه فرصت حضور در یک فضای دموکراتیک و کشوری با امنیت را در منطقه ای بحران زده فراهم کرده‌اند گرامی داشت و گفت: از نمایندگان مخالف آقای پور مختار که از خانواده شهدا هستند و سوال کردند، از آقای قاضی‌پور با غیرت و همچنین از خانم زر آبادی که از خانواده روحانیت هستند و سوالاتی داشتند تشکر می‌کنم ؛ اما تنها موردی که من را مکدر کرد با اینکه می‌دانم آقای قاضی پور منظوری نداشت این بود که گفتند من به ولی فقیه اعتقاد ندارم. مکدر شدم چون افتخار من اعتقاد به ولایت فقیه است.

او با ذکر خاطره‌ای از مدیریت خود در چهار سال گذشته به عنوان پاسخ به این سوال که در چهار سال گذشته چه کارهایی کرده است گفت: در جریان سیل اخیر مناطق کشور ما به همراه دکتر واعظی توفیق داشتیم به بوشهر برویم. در فرودگاه بوشهر استاندار با چهره‌ای بر افروخته شاید چون جرات نداشت به وزیر نگاه کند به من نگاه کردند گفتند این چه وضعی است؟ فیبر نوری قطع شده؛ ما به هزار سال پیش رفتیم؛ با دود خبر می‌دهیم. گفتند سیل آمده، باعث رانش زمین شده و فیبر قطع شده؛ اما از طریق شبکه رادیویی تلفن و موبایل را وصل کردیم. گفتم موبایل و پیامک که کار می‌کند؟ گفتند ما اینترنت می‌خواهیم چراکه نمی‌توانیم مدیریت بحران کنیم. چون تمام مردم برای هیجانی که دارند به مناطق سیل زده می‌آیند و احتمال آسیب انسانی وجود دارد، ارتباط قطع است . 

او ادامه داد: من در پاسخ گفتم این چیزهایی که گفتید هزار سال پیش نیست ؛ برای چهار سال پیش است. در این چهار سال رشدی رخ داده که اگر اینها را بگیرند فکر می‌کنید هزار سال پیش است. 

جهرمی در پاسخ به سوال دیگری درباره جابجایی نقاط شبکه گفت: من به جزییات نمی پردازم چون در حوصله مجلس نیست؛ البته در مجمع دانشگاهی در حضور استاد عزیزم دکتر عارف باید بنشینیم و پاسخ گو باشیم اما مردم متوجه هستند که کیفیت شبکه، دو سال پیش چه بوده و اکنون چه شده است. اگر به سمت بخش خصوصی رفتیم قانون به ما گفته! افتخار ماست که عمل به قانون می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: اگر مسیر ما درست نبوده چرا وقتی من انتخاب شدم سندیکای مخابرات نامه می‌زند و از رییس جمهور تقدیر میک‌ند؟ ‌من شایسته این لطف نبودم اما عرض می‌کنم که شما ببینید چه می‌گویند. 

او افزود: برادر بزرگواری که به لحاظ سیاسی شٱنیتی دارند نامه‌ای  زدند و حمایت کردند.این در حالی است که من این ایشان را نمی شناختم. او  شب به من زنگ زد گفتم چرا حمایت کردید؟ گفت: داماد من، به تعبیر خودشان، روی سر من ایستاده، گفته باید حمایت کنی. گفت داماد من که در یک شرکت نوپای شبکه ای است گفته در این دو سال تحولاتی رخ داده که حرف هایی که درباره ایشان زده می شود حق نیست.

جهرمی افزود:  البته من این کار را به تنهایی انجام ندادم. همه جوانان و پرسنل وزارت ارتباطات این حماسه را آفریده اند. همه آنها پروژه دوازده سال زمین مانده شبکه ملی ارتباطات را جلو بردند. این پروژه اجرا شده. البته ما کمبود داریم اما شبکه اجرا شده. اینها مدیون عزم ملت در سال ۹۲ و رای آنها به روحانی و وفای به عهد روحانی و مدیریت دکتر واعظی و تلاش وزارت ارتباطات بود. من به عنوان یک عضو تلاش کردم.

ادامه دارد...

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.