گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

فیاض زاهد: اگر به عقب برگردیم باز هم از روحانی حمایت می کنم

در مجموع از کابینه انتظار بالاتری وجود داشت. به هر شکل باید به آقای روحانی کمک کرد. آقای روحانی برای اینکه روی زمین کار کند و بتواند در چهار سال آینده از فرصت های بین المللی و منطقه ای بهره ببرد، نه حق دارد و نه فرصت دارد وارد چالش های داخلی بشود. اگر آقای روحانی نمیتواند با وزرایی با نمره 100 کار کند و نتیجه اش از دست رفتن فرصت کار کردن شود، اما میتواند با وزاری متوسط کار کند برای آنکه آرام آرام مطالبات و اهداف خود را پیش ببرد.

فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص نقاط قوت و ضعف کابینه گفت: این کابینه طبیعتا نقاط قوت و ضعفی دارد اما فارغ از هرچیز   معتقدم کابینه در یک نگاه عمومی انتظارات را برآورده نکرده است. البته آنطور هم نیست که آقای روحانی به آرمان ها وشعار هایی که زمان انتخابات داشته، پشت کرده باشد. آقای روحانی در  زمان انتخابات در حد مونتسکیو و ژان ژاک روسو ظاهر شد ولی بعد از انتخابات به محافظه کاری جان لاکی تنزل پیدا کرد. این اسامی برای کسانی که حوزه تفکر سیاسی را دنبال میکنند، معنا دارد.

وی ادامه داد: کسی که کاندیدا میشود طبیعتا شعارها و برنامه هایی را مطرح میکند که بتواند افکار عمومی را با خود همراه کند و رای بیاورد. به نظر می آید آقای روحانی در آن زمان نگران  فشار هایی بود که از سوی کمپین های آقای رئیسی و نیروها و حامیان آشکار و پنهانی آقای رئیسی به او وارد میشد و لذا به صورت خیلی جدی کمپینی را رهبری کرد که توانست آرای خاکستری را به سوی خود جذب کند. 10 میلیون رای دهنده ای که معمولا وارد انتخابات نمیشدند با گفتمانی که آقای روحانی دم از آن میزد، حاضر شدند رای دهند. اما طبیعی است که بعد از انتخابات فرد منتخب تفاوت معناداری با قبل از انتخابات پیدا میکند، در همه دنیا هم به همین صورت است. در انتخابات سایر کشورها مثل فرانسه، آلمان و حتی آمریکا این شرایط وجود دارد و نمیتوان گفت این عملکرد غیر طبیعی است.

زاهد اضافه کرد: اما در مجموع از کابینه انتظار بالاتری وجود داشت. به هر شکل باید به آقای روحانی کمک کرد. آقای روحانی برای اینکه روی زمین کار کند و بتواند در چهار سال آینده از فرصت های بین المللی و منطقه ای بهره ببرد، نه حق دارد و نه فرصت دارد وارد چالش های داخلی بشود. اگر آقای روحانی نمیتواند با وزرایی با نمره 100 کار کند و نتیجه اش از دست رفتن فرصت کار کردن شود، اما میتواند با وزرایی متوسط کار کند برای آنکه آرام آرام مطالبات و اهداف خود را پیش ببرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: قابل درک است که آقای روحانی به این نتیجه برسد که در برخی از  حوزه ها با وزرای متوسط  کابینه را شکل دهد، اما کارش روی زمین نماند. فکر میکنم این نگاه با منطق سیاسی هم سازگاری دارد. اگر من فردی باشم که در زمان انتخابات در شهر های مختلف برای آقای روحانی سخنرانی کرده و از او حمایت کرده ام، باز هم به عقب بازگردم و حتی با این کابینه رو به رو شوم، دوباره برای روحانی سخنرانی کرده و از او حمایت خواهم کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید شرایط واقعی را دید، گفت: ما باید یادمان باشد که این دولت از پس چه دولتی به قدرت رسیده است. دوره احمدی نژاد و سال 88 به بعد را باید به یاد داشته باشیم و لذا با این منطق باید به آقای روحانی  نگاه کنیم و به کابینه او اعتماد کنیم و او را همچنان صالح ترین و شایسته ترین فرد در نظر بگیریم. هرچند ما با وضعیت ایده آل فاصله داریم اما من توضیحات را ارائه دادم که بدانید همیشه صحنه سیاسی یک دست و هموار نیست و باید عقبه هر چیز در نظر گرفته شود.

وی همچنین درمورد چرایی عملکرد روحانی در چینش کابینه گفت: من فکر میکنم آقای روحانی دارد به طور همزمان یک سیاست دو گانه را پیش میبرد، از یک طرف آقای روحانی به دلیل عبور از بعضی خط قرمز ها و طرح برخی از موضوعات در کمپین های انتخاباتی وارد حوزه هایی شد که برخی از  مقامات عالی رتبه نظام را به شدت آزرده خاطر کرد. به زعم من آقای روحانی به دنبال ترمیم شکافی است که در زمان انتخابات رخ داده است.

زاهد ادامه داد: به طور مشخص چرا آقای روحانی از یک وزیر زن یا از برادارن و خواهران اهل سنت در کابینه استفاده نمیکند؟ آنهایی که صحنه سیاسی ایران را درک میکنند، میدانند که ریشه این امر به کجا باز میگردد. ما از عدم حضور این افراد حمایت نمیکنیم اما درک میکنیم چرا این اتفاق افتاده است. آقای روحانی قرار است در این کشور کار کند، اگر غیر از این عمل کند شاید کابینه ای در ظاهر قوی تر داشته باشد، امادر عمل با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا نحوه عملکرد روحانی به حمایت های آتی اصلاح طلبان از او ضربه میزند یا خیر گفت: اصلاح طلبان دارند یک بازی پرریسک را انجام میدهند، اما به دلایل تئوریک  و استراتژیک میدانند که عبور از روحانی منطقی و درست نیست. آقای روحانی فعلا از انتخابات فراغت یافته و کاری با اصلاح طلبان ندارد و تلاش میکند آن بخشی که در زمان انتخابات آسیب دیده را ترمیم کند.

وی در پایان گفت: نکته مهم این است که اگر این دولت به لحاظ کارآمدی موفق شود کارنامه مطلوبی از خود ارائه دهد، باز هم اصلاح طلبان گرد او جمع خواهند شد. لذا باید این امید را به آقای روحانی داشته باشیم که اگر چه در منظر  سیاسی یا فرهنگی عقب نیشینی هایی میکند، اما در حوزه های مدیرت و کارآمدی و اداره مشکلات کشور یک قدم به جلو بر میدارد و من به این امیدوارم که این کابینه میتواند راهگشا باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.