رحمانی فضلی از عملکرد خود و مدیرانش در وزارت دفاع علی الخصوص در فصل انتخابات دفاع می کند به گفته او، در تمام برنامه های انتخاباتی حتی خون از دماغ کسی نریخت.

هنگامی که روحانی در معرفی کابینه یازدهم، رحمانی فضلی را به عنوان گزینه وزارت کشور معرفی کرد، بسیاری از فعالین و کارشناسان سیاسی انتقاداتی را به او وراد کردند، این انتقادها با ماجرای کنسرت ها و عقب نشینی وزارت کشور بیشتر شد، بعد از آن با برگزاری انتخابات و برخی حواشی عده ای از فعالین سیاسی از روحانی خواستند شخص دیگری را به جای رحمانی فضلی برای وزارت کشور معرفی کند.

به گزارش جماران، رحمانی فضلی در گفت و گویی با روزنامه ایران از عملکرد خود در این وزارت خانه و سختی ها و مشکلات سخن گفت.آنچه می آید، خلاصه ای از این مصاحبه است:

عبدالرضا رحمانی فضلی درابتدا در خصوص چگونگی حضورش در وزارت کشور گفت: آقای روحانی قبل از انتخابات (92) به بنده ریاست ستاد انتخاباتی را پیشنهاد کردند که امکان قانونی آن وجود نداشت، حتی این بحث مطرح شد که به عنوان نماینده ایشان در برنامه های تبلیغاتی و کارشناسی حضور داشته باشم که باز موانع  قانونی اجازه نمیداد. در همان ایام ایشان گفتند که اگر امروز محدودیتی وجود دارد، در صورت پیروزی در انتخابات باید در دولت بعد کمک کنید.

وزیر کشور ادامه داد: پس از انتخابات ایشان در همان هفته اول تماس گرفتند و در جریان جلسه نخست اطلاعات اولیه را از وضعیت کشور خواستند و دوباره مطرح کردند که قول قبل از انتخابات را باید اجرا کنید و در دولت حضور داشته باشید. در جلسه دوم ایشان از من درباره چند وزارت خانه نظر خواستند و در چهار مورد به بنده پیشنهاد دادند که هیچ کدام را قبول نکردم. یکی از موارد هم پیشنهاد ریاست دفتر بود... در همان جلسه وزارت کشور هم مطرح شد... درباره وزارت کشور مشورت هایی کردم و در این بین اولین فرد دکتر لاریجانی بود. وقتی به رییس مجلس گفتم که پیشنهاد وزارت کشور مطرح شده، ایشان گفتند که قبول کنید.

رحمانی فضلی همچنین درمورد فضای وزارت کشور در سال 92 گفت: روحانی به من گفتند به دو دلیل شما را انتخاب کردم، در وهله اول اینکه شما نگاه معتدل داشتی و در این روند خود را اثبات کرده ای و از سوی دیگر ایشان میخواستند وزارت کشور دیدی توسعه ای داشته باشد تا مسائل محوریت سیاسی نیابد.

وزیر کشور درباره وزارت کشور زمانی که تحویل گرفته بود گفت: این وزارت خانه در آن زمان به شدت تضعیف شده بود، بنده در دولت قبل برای کمک چند ماه به این وزارتخانه آمدم. اما در دوره قبل دخالت بسیار زیاد بود. دولت در انتخاب استاندار و معاونین خود مستقلا اقدام می کرد. در حوزه اختیارات نیز سطح مناسبی برای تداوم کار وزیر وجود نداشت.... از نظر سیاسی بسیار بسته بود و فردی که اینجا مستقر بود خود را نماینده یک جناح می دانست ...

او همچنین در ادامه با اشاره به عملکرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات گفت: وزارت کشور در انتخابات عملکرد قابل قبولی داشت، خون از دماغ کسی نریخت و تمام تجمعات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری بدون هیچ درگیری پایان یافت. در روزهای پایانی انتخابات یکی از نامزد ها برخلاف قوانین و توصیه ها در فضای خیابانی سخنرانی کرد و همزمان نامزد دیگری در همان شهر سخنرانی داشت. ما نگران بودیم حادثه ای رخ دهد اما فضا به طور کامل مدیریت شد، حتی در شادی های پس از انتخابات و حادثه تروریستی تهران فضا را به طور کامل مدیریت کردیم.

وی در مورد ابهامات انتخابات هم گفت: عده ای دلسوز هستند اما از روی ناآگاهی حرف میزنند و عده ای نیز به دنبال دستاویز سیاسی میگردند. از این رو باید به ابهامات مطرح شده به طور دقیق پاسخ داد. از یک سو میگویند انتخابات برگزار شده سالم نبوده، سوال ما این است که اگر این انتخابات مشکل داشت چرا شورای نگهبان حتی یک صندوق را هم باطل نکرد؟ این حرف یا به معنای صحت انتخابات است یا دوستان در پی آن هستند که بگویند شورای نگهبان با ما هم دست بوده است. شورای نگهبان از ظرفیت ده روزه خود برای اعلام نتایج استفاده کرد و باز هم ابهامی باقی نمیماند.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: از سوی دیگر گفتند تعرفه انتخابات به بعضی شهرها به شکل محدود رسیده است. فهرستی از صد شهر درست کردند که این شهر ها تعرفه کم است و این را گفتند که وزارت کشور عمدا به شهرهایی که رقیب دولت رای می آورد تعرفه کم داده است. هیچ شهری زیر صد درصد تعرفه نداشت در شرایطی که این موضوع مرسوم نیست. کف تعرفه های ما برای هر شهر صد در صد بود و سخنگوی شورای نگهبان هم این امر را تایید کرد.

وزیر کشور درمورد ابهاماتی که در باره عدم همراهی برخی فرمانداران مطرح است،گفت: یکی از اشکالاتی که مطرح میشد این است که فرماندار دولت قبل هنوز سرجای خود باقیست؛ درحالی که این نگاه درست نیست و نمیتوان نیروهای کشور را اینطور نگاه کرد. در دولت روحانی که با نگاه اعتدال آمده است نمیتوان توقع داشت با نگاه سیاسی حکم زده شود. البته در همیت فضا درصد زیادی هم عوض شدند. یکی از کسانی که به او انتقاد میشد، فرهادی فرماندار تهران بود، در حالی که ما ایشان را میشناختیم و سوابق او را میدانستیم، در انتخابات تهران هم دیدیم که چطور لیست امید رای آورد و ابهامی در فرایند انتخابات ایجاد نشد.

وی ادامه داد: این مسئله در خیلی استان ها وجود دارد و ما انگ سیاسی به کسی نمیزنیم. اما در مشهد نوع نگاهی که نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر دارد متفاوت است و ما هیچ مشکلی با این نوع نگاه نداریم، اما اگر قانون بشکند ما مطابق قانون عمل میکنیم. اگر وزارت ارشاد و سایر نهاد های ذیصلاح تصمیم بگیرند که قانون اجازه کنسرت میدهد ما امنیت را تضمین میکنیم.

رحمانی فضلی درمورد تناقض آمار آرای مشهد درانتخابات مجلس و ریاست جمهوری هم گفت: شرایط سیاسی مشهد و سازمان رای در این بخش سنتی، متشکل، منسجم و فعال است. این سازمان که با بدنه اجتماعی ارتباط دارد، شرایط را تعیین میکند. اما درمورد شورا ها نظر شخصی بنده این است که فهرست امید آدم های جدید آوردند و عملکرد شواری قبلی هم چندان مطلوب اکثریت مردم نبود، از این نظر میتوان رای را تفسیر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.