گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گمانه زنی های آخر در مورد ترکیب کابینه دوازدهم؛

چه کسانی در لیست رئیس جمهور خواهند بود؟

همانطور که در چند ساعت اخیر مشخص شده بود رئیس جمهور بر خلاف دوره قبل در روز تحلیف کابینه مورد نظر خود را به مجلس معرفی نکرد؛ با این حال تا این لحظه تکلیف برخی وزارت خانه ها تقریبا مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار جماران، تا کنون در خبر ها ابقای چند وزیر در سمت فعلی خود قطعی شده و احتمال آمدن برخی دیگر به پاستور قریب به یقین است، اما آنچه مسلم است این است که تا لحظه ای که روحانی لیست خود را به مجلس ارائه نکند، نمی توان امری را صد در صد دانست. یک سوی دیگر ماجرای کابینه هم رأی اعتماد بهارستانی هاست. حتی اگر  نام همه اسامی که تا کنون وزیر شدنشان قطعی به نظر میرسد در لیست رئیس جمهور باشد، حضورشان در کابینه منوط به اعتماد مجلسیان است.

باقی مانده های کابینه چه کسانی هستند؟

در اکثر گمانه زنی هایی که تا کنون مطرح شده است، نام چند وزارت خانه در فهرست بی تغییر ها دیده می شود. سید محمود علوی به عنوان وزیر اطلاعات، محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه، حسن قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت، علی ربیعی در وزارت کار و رفاه اجتماعی، محمود حجتی در وزارت جهاد و کشاورزی، عباس آخوندی در وزارت راه، بیژن نامدار زنگنه در وزارت نفت و مسعود سلطانی فر در وزارت ورزش و جوانان ابقا خواهند شد.

همچنین پس از حواشی فراوان ماندن رحمانی فضلی در وزارت کشور قطعی شده است و به نظر میرسد چهار سال دیگر ساختمان خیابان فاطمی میزبان اوست. 

 جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز در توئیتر خود با تأیید بخشی از این گمانه زنی ها نوشت: «حضور وزیران با تجربه و موفقی همچون زنگنه، حجتی، قاضی‌زاده هاشمی، ظریف، شریعتمداری و آخوندی در کابینه نشان از کارآمدی دولت دوازدهم دارد.»

اما رفتن برخی از وزرای فعلی نیز پیش از این قطعی شده بود و گمانه زنی ها بر سر گزینه های روحانی برای جایگزینی است.

وزارت آموزش و پرورش تا کنون بستر حواشی زیادی بوده و گزینه ها زیادی برای تصدی این وزارت خانه مطرح بوده است، اما در آخرین گمانه زنی ها، علی زر افشان به عنوان گزینه ای مطرح می شود که احتمال ورودش به لیست روحانی بسیار زیاد است.

محمد نهاوندیان نیز از کسانی است که پیش از این رفتنش از سمت قبلی، یعنی ریاست دفتر رئیس جمهور قطعی شده بود و در عین حال به نظربه عنوان یکی از گزینه هایی مطرح میشد که در پستی دیگر در کابینه حضور خواهد داشت. در تازه ترین گمانه زنی ها نام نهاوندیان به عنوان گزینه جدی وزارت اقتصاد و دارایی مطرح میشود. 

تغییر در وزارت ارتباطات و فناوری نیز پیش از این قطعی شده و واعظی صراحتا از انتخاب یکی از معاونان برای تصدی این وزارت خانه خبر داده بود. به نظر می رسد روحانی میخواهد باب ورود دهه شصتی ها را به کابینه با معرفی محمد جواد آذری جهرمی برای این وزارت خانه باز کند.

سید علیرضا آوایی نیز به عنوان گزینه قطعی وزارت دادگستری مطرح شده است و به نظر میرسد به جای پور محمدی در لیست روحانی قرار خواهد گرفت.

تا پیش از این خبر هایی به گوش میرسید که قرار است برخلاف رویه پیشین وزیر دفاع از فرماندهان ارتش باشد، نه سپاه. با این حال برخی منابع ماندن دهقان را قطعی میدانستند. اما در روزهای اخیر نام امیر حاتمی از فرماندهان ارتش، برای سکان داری وزارت دفاع مطرح شد و به نظر میرسد روحانی امروز حاتمی را به مجلس معرفی خواهد کرد.

محمد شریعتمداری نیز از کسانی بود که نامش با قطعیت برای وزارت کشور مطرح میشد، اما چند روز است که به عنوان وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی میشود.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از وزارت خانه هایی است که حواشی زیادی را پیرامون خود داشته است. پس از مطرح شدن گزینه های بسیار برای تصدی این وزارت خانه، خبرهایی به گوش منتشر شد که روحانی از خاکی صدیق، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر  برای وزارت علوم برنامه خواسته است و به نظر می رسد او هم از کسانی است که در لیست روحانی جای خواهد داشت.

سید عباس صالحی نیز از کسانی است که به نظر می رسد روحانی می خواهد در چهار سال آینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به او بسپارد.

همچنین از وزارت نیرو به گوش میرسد حبیب الله بی طرف در این سکان این وزارت خانه را به دست خواهد گرفت.

با آنکه نسبتا قطعی میتوان از تصمیم روحانی برای وزارت خانه ها سخن گفت، همچنان  به طور قطعی مشخص نیست چه کسانی به عنوان معاونان رئیس جمهور مشغول به کار خواهند شد. آنچه تا کنون قطعی شده است این است که حسینعلی امیری در سمت فعلی خود ابقاء خواهد شد، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خواهد ماند و واعظی به ساختمان پاستور خواهد رفت.

سازمان محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، معاونت امور زنان، معاونت حقوق شهروندی از جمله مناصبی هستند که همچنان نمی توان با قطعیت از آنها سخن گفت. اما گمانه زنی ها احتمال انتصاب مولاوردی به عنوان دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی و رفتن امین زاده به معاونت حقوقی خبر می دهد.

همچنین گفته شده است ممکن است ابتکار جانشین مولاوردی در معاونت امور زنان شود. نام مونسان نیز برای تصدی سازمان میراث فرهنگی و نام کسانی چون محمد فاضلی و عیسی کلانتری برای ریاست سازمان محیط زیست به گوش میرسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.