پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش جماران از سخنان رییس جمهوری در ماه های آخر دولت یازدهم؛

روحانی از روز انتخابات تا ادای سوگند چه گفت؟

حسن روحانی پس از انتخابات 29 اردیبهشت همواره بر ضرورت وحدت و انسجام ملی تأکید کرد و گفت: همه باید یک تیم باشیم.

مهمترین محور سخنرانی های پس از انتخابات ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی تأکید بر وحدت و این نکته بود که دیگر انتخابات به پایان رسیده و او رئیس جمهور همه ملت ایران است. در این میان به مناسبت های مختلف موارد دیگری نیز جزو محورهای مهم سخنرانی های رئیس جمهور در 78 روز گذشته بود که استکبار ستیزی و ضرورت وحدت در مقابله با دشمن خارجی از جمله این موارد است.

 

به گزارش جماران، مهمترین محورهای سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از انتخابات 29 اردیبهشت ماه به این شرح است:

 

14 مرداد ماه (مراسم تحلیف)

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در مراسم تحلیف گفت: ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم اما دفاع را فقط با صلح ممکن نمی دانیم ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم، اما بزرگترین سلاح ما رأی ملت ما است. ملتی که بیش از 41 میلیون رأی در صندوق آراء دارد، هرگز در بن بست قرار نمی گیرد، این رأی نه تنها پشتوانه دولت و مجلس که پشتوانه ارتش و سپاه نیز است.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه خطاب به و مسئولین عالی رتبه کشورهای حاضر در این مراسم، تأکید کرد: ایران امن و مردم سالار، با سرمایه های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی، آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است. همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست و به صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان کمک خواهد کرد، امیدوارم این مراسم و حضور معنادار شما رهبران و مسئولین عالی رتبه از سراسر جهان، آغازی دوباره برای گسترش هر چه بیشتر پیوندها در جهت منافع مردمان ما و ثبات و آرامش در منطقه و جهان باشد.

 

12 مرداد ماه (مراسم تنفیذ)

رئیس جمهور در مراسم تنفیذ گفت: احقاق حقوق مردم، جز با همیاری و همدلی، اعتدال و دوری از افراط و تفریط، اصالت دادن به حاکمیت قانون و فرهنگ قانون‌گرایی، حاصل نخواهد شد.

 

هشتم مرداد ماه (دیدار با سران قوا)

رئیس جمهور پس از نشست مشترک با رؤسای قوای مقننه و قضائیه، گفت: اکنون فصل شروع همدلی و همکاری است و دیگر دوران انتخابات تمام شده و همه باید دست به دست هم دهیم تا مطالبات مورد نظر در زندگی مادی و معنوی مردم را پاسخ دهیم.

 

چهارم مرداد ماه (یک روز پس از تحریم های جدید آمریکا)

روحانی در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه آمریکایی ها 40 سال فشار، تحریم، تحریک و بسیج برخی از کشورهای منطقه علیه ملت ایران را تجربه کرده و در همه مراحل با شکست مواجه شده اند، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها باید از شکست دهای پیاپی خودشان در مواجهه با ملت ایران، درس عبرت بیاموزند.

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر آمریکایی ها می خواهند این منطقه حساس، منطقه باثبات و امن تری بوده و  آبراه های حساس این منطقه، آبراه های امنی برای دنیا باشد، باید دست از این سیاست ها بردارند و‌ بدانند نظام، رهبری شجاع و دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران هرگز تحت تأثیر اینگونه توطئه ها و تحریکات قرار نمی گیرد و راه خودش را ادامه می دهد.

روحانی ادامه داد: تنها راه باقیمانده برای آمریکا، این است که به حقوق ملت ایران و به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، احترام بگذارد و بداند تنها در سایه احترام و احقاق حقوق مردم و پیش گرفتن راه مسالمت و صلح منافع مردم آمریکا نیز بهتر می تواند تأمین شود.

 

دوم مرداد ماه (دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران)

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار با فرماندهان عالی رتبه سپاه، با قدردانی از تلاش های نیروهای مخلص سپاه، بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام و تلاش برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم تأکید و ابراز امیدواری کرد که در دوره مسئولیت دولت دوازدهم، تلاش هماهنگ همه نیروهای مسلح، به سرعت بیشتر در تحقق خواسته های مردم بینجامد و همه نهادها و دستگاه های مسئول، با شفافیت کامل در حوزه های تخصصی خود بر کارآیی مجموعه بیفزایند و تقویت توان رزمی سپاه و ارتش با بهره گیری از فناوری های نوین، امنیت ملی کشور را بیش از پیش تضمین نماید.

رییس جمهور همچنین بر حمایت کامل دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه مأموریت خود تاکید کرد.

 

28 تیر ماه

حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه آمریکایی ها در دوران جدید، بسیاری از تعهداتشان را زیرپا می گذارند، افزود: آنها تعهد پاریس، تعهد با کوبا و بسیاری از تعهداتی که در قراردادهایشان با آمریکای شمالی و نیز بخشی از تعهداتی که نسبت به آسیای شرقی دارند را زیر پا گذاشته اند و این نشان می دهد که آمریکا نمی تواند مروج حقوق بشر، قانونگرایی و  ثبات و امنیت در جهان باشد.

رئیس جمهور تأکید کرد: کسی که خودش دارای ثبات نبوده، به قوانین و مقررات احترام نگذاشته و به امضای خودش پایبند نیست، نمی تواند دیگران را دعوت به ثبات، امنیت و آرامش کند.

روحانی حضور آمریکایی ها در منطقه را موجب تشدید اختلافات و درگیری ها دانست و گفت: آنها نتوانستند در برابر تروریست ها اقدام خاصی انجام داده و ثبات را به منطقه بیاورند، بلکه این ملت عراق و سوریه بود و کشورهای همجوار و رزمندگان فداکار بودند که با همه وجود این مردم مظلوم را یاری و کمک کردند و منطقه را از تروریسم نجات داده و در آینده به طور کامل نجات خواهند داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: درست است که 24 میلیون نفر به رئیس جمهور رأی دادند، اما رئیس جمهور، نماینده همه ملت است هر چند که باید این نکته نیز مورد توجه قرار گیرد که ما در انتخابات، اندیشه، راه و تفکری را به رأی گذاشتیم و بارها در مناظرات و سخنرانی ها نیز گفته ام که انتخابات ، انتخاب بین دو و یا چند فرد نیست بلکه انتخاب بین دو تفکر و اندیشه است و مردم به یکی از دو اندیشه رأی دادند و ما براساس آن اندیشه، پیش خواهیم رفت.

 

23 تیر ماه (سالروز به نتیجه رسیدن برجام)

صفحه اینستاگرام منتسب به رئیس جمهور کشورمان نوشت: تمام کشورهایی را که به فصل هفتم سازمان ملل بردند، در نهایت یا رژیم آنها را سرنگون کردند یا کشورشان را تجزیه؛ اما ما بدون جنگ و حتی یک ساعت اجرای آن قطعنامه ها، توانستیم با دیپلماسی و برجام همه ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین تحریم های ضمیمه شده را یکجا لغو کنیم و سایه تهدید را از کشور برداریم.

 

22 تیر ماه

رئیس جمهور روحانی با انتشار فیلمی از موفقیت زنان کشور در رشته های ورزشی و کاری، در اینستاگرام خود نوشت: «برخی فکر می کنند امنیت و اخلاق زن فقط در داخل خانه تأمین می شود؛ خانه ای که درب آن هم حتماً بسته و دوقفله باشد!

بعد از ۳۹ سال انقلاب اسلامی اگر هنوز یه همچین تفکری وجود دارد، نقص از ماست. زنان و بانوان ما مشکل نیستند.»

 

21 تیر ماه

رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت گفت: در موضوع هسته ای، ایران نشان داد که دنبال راه حل مسالمت آمیز برای مسائل پیچیده بین المللی است. ما مسأله را نه تنها با 6 قدرت حل کردیم، نه تنها با سازمان ملل متحد و شورای امنیت موضوع را حل کردیم، بلکه حتی با آژانس تخصصی موضوعی مثل PMD را حل و فصل کردیم. این نشان می دهد که نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام با تدبیری است و با کمک و حمایت مردم و هدایت های مقام معظم رهبری، راه درست و صحیح را انتخاب می کند.

روحانی خاطرنشان کرد:  امروز دیگر زمان رقابت انتخاباتی نیست. اصلاً چنین حسادت هایی بعد از رقابت های انتخاباتی معنا و مفهوم ندارد؛ اینکه تا می بینیم دولت موفقیت هایی به دست آورده، یک عده ای بخواهند ناراحت شوند. موفقیت دولت موفقیت همه ملت است. دولت چیزی نیست جز نمایندگی از طرف مردم. دولت نماینده مردم است و هر کاری دولت انجام می‌دهد در واقع به پشتوانه مردم و با اجازه و نظر مردم است.

 

20 تیر ماه

حسن روحانی در جشنواره عمران سلامت خاطرنشان کرد:  اولین تصمیم دولت یازدهم در رفع تنگناهای اقتصادی، شکستن تحریم های بی رحمانه بود. خیلی حرف ها در این مسیر مطرح شد، اما من از همان ابتدا اطمینان داشتم که می توانیم در این مسیر موفق شویم. ملت ایران با قدرت، وحدت و پشتیبانی از دیپلمات ها، نشان داد که در برابر نقشه قدرت های بزرگ جهانی پیروز است. البته به طور طبیعی هر وقت بخواهیم در امر مهمی پیروز شویم، نیاز به حضور و موافقت مردم و هدایت و حمایت رهبری و فداکاری کارگزاران دولت داریم.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر قرار بود وزیر امور خارجه در برابر فحاشی و شعارها، از میدان خارج شود، برجام تحقق نمی یافت. بعضی ها در رسانه هایشان و در مناسبت های عمومی مثل راهپیمایی 22 بهمن به وزیر امور خارجه توهین کردند، اما یک کارگزار نباید با فحاشی، تخریب و شعارهای عده ای از میدان خارج شود.

روحانی با اشاره بخشی از بیانات حضرت امام (ره)، گفت: فحش دادن ها و اهانت کردن های یک عده محدود و معدود، به خاطر تلاش و کوشش مثمر ثمر و تأثیرگذار برای کشور است. شما فکر می کنید اگر کسی بخواهد در کشور تحول ایجاد کند، آیا آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای معاند منطقه او را آزار نمی دهند و آزاد می گذارند؟

رئیس جمهور با بیان اینکه برای ما هدف، منافع ملی، نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران هستند، گفت: ما در منطقه و خارج از منطقه دشمن داریم و باید با هم حرکت کرده و دست به دست هم بدهیم. نباید در برابر عده قلیلی که متأسفانه به ناحق بلندگوهای بزرگ در اختیار دارند، بترسیم. ما یک ملت بزرگ و ایثارگر هستیم که روی پای خودمان ایستاده ایم.

 

11 تیر ماه

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش سراسری قوه قضائیه گفت: امروز دیگر دوران رقابت ها سپری شده است. رقابت ویژگی های خاص خودش را دارد و نمی خواهم اکنون درباره آن صحبت کنم، چرا که رقابته ای انتخاباتی دیگر تمام شده است. ما انتخاباتی بسیار پرشور و با نشاط و کم حاشیه داشتیم. آن همه اجتماعات بزرگ و دهها هزار نفری در کشور برگزار شد اما هیچ مشکلی پیش نیامد و هیچ کس هنجارشکنی نکرد.

نکته حاشیه ساز این سخنرانی رئیس جمهور این بود که روحانی با بیان اینکه فعالیت در دستگاه قضا، فداکاری، تحمل و حوصله می خواهد، گفت: «چند بار پیش و پس از انقلاب به قوه قضائیه دعوت شدم؛ این تعبیر زیبایی نیست،‌ اما ترسیدم که به قوه قضائیه بروم و هیچگاه جرأت نکردم که به دستگاه قضایی بروم. کار سخت و سنگینی بر عهده قاضی است چه قاضی نشسته و چه قاضی ایستاده.»

 

پنجم تیر ماه

روحانی  در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی با مقام معظم رهبری به مناسبت عید سعید فطر با تأکید بر اینکه امروز دوران رقابت سیاسی و انتخاباتی گذشته و اگر رقابتی هم است باید برای خدمت به مردم، اجرای قوانین و دستیابی به اهداف بلند ملی باشد، افزود: من دست نیازم را برای دولت دوازدهم به سوی همه مردم ایران چه آنها که به من رأی دادند، چه آنها که به دیگران رأی دادند و چه آنهایی که اصلاً رأی ندادند، دراز می کنم و همه را فرا می خوانم تا در کنار هم برای ساختن ایرانی آباد و سرافراز تلاشمان را دو چندان کنیم.

رئیس‌ جمهور اظهار داشت: نباید توصیه امام راحل را فراموش کنیم که فرمود همه با هم باشید و به وحدت کلمه توصیه کرد و نباید از توصیه مقام معظم رهبری غافل شویم که فرمودند، اگر با نظام جمهوری اسلامی هم مسأله ای دارید اما برای کشور و سرنوشت ملت پای صندوق‌ آراء بیایید.

وی تصریح کرد: امروز همه باید در کنار هم با وحدت و اجماع کشور را بسازیم و در سالی که سال تولید و اشتغال است، باید همه جا ندای تولید و اشتغال به گوش برسد و در عمل حرکت در مسیر رونق تولید و ایجاد اشتغال را شاهد باشیم و به آنچه رهبر معظم انقلاب درباره امسال فرمودند، عامل باشیم.

 

سوم تیر ماه (اولین سخنرانی بعد از روز قدس)

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ضیافت افطار فعالان حوزه زنان و خانواده رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه بر اساس آیات قرآن و روایات، اشتباهات هر چه باشند، قابل جبران ‏هستند، اضافه کرد: تقسیم جامعه به خوب و بد ما را به هدف نمی رساند. اینکه برخی، افراد جامعه را ‏به خوب و بد تقسیم و فکر می کنند عده ای همواره بد هستند و باید همیشه با چهره عبوس به آنها نگاه ‏کنیم، چنین چیزی نیست. خدا خوبی و بدی را بین بندگانش تقسیم نکرده است که عده ای تحت یک نام و ‏تیتر و عنوانی همیشه آدم های پاک ،خوب و صالح و عده ای هم در طرف مقابل باشند.‏

 

دوم تیر ماه (روز قدس)

رئیس جمهوری روز قدس امسال را دارای شرایطی همچون حضور تروریست ها و طرح سنای آمریکا علیه ایران دانست و گفت: در راهپیمایی امروز، ملت ایران می گویند مسیری که انتخاب کرده اند را قاطعانه ادامه می دهند.

 

اول تیر ماه

حسن روحانی در ضیافت افطار اقتصاددانان با اشاره به اینکه تلاش دولت یازدهم از ابتدا حذف تصدی گری در وزارتخانه ها بوده، گفت: در ابتدای دولت همه وزرا قول می دهند اما بعد از گذشت مدتی گویا تصدی گری لذت بخش می شود و برای عبور از آن بهانه و دلیل می آورند که البته ممکن است این دلایل درست باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: ابلاغ سیاست های اصل 44 برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی سازی نیست.

وی افزود: از آن دولتی که تفنگ نداشت می ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند.

 

30 خرداد ماه

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه افطار با علما و روحانیون با بیان اینکه در مسایل مربوط به امنیت ملی بحث جناح و حزب، وجود ندارد، خاطر ‏نشان کرد: ما اگر تصمیمی می گیریم که به یک مکانی موشک بزنیم، این تصمیمات در حوزه ‏امنیت ملی ما قرار دارد.‏

رئیس جمهور اظهار داشت: اقدامی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آماده کردن موشک و پرتاب ‏آن به نقاطی که سران داعش در دیرالزور بودند، انجام داد تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست، بلکه ‏اینگونه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می شود و این در حالی است که شورای عالی ‏امنیت ملی بعد از حادثه تروریستی تهران در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به ‏تروریست ها اختیاراتی را به نیروهای مسلح داد که بیش از این اقدام اخیر بود.‏

وی با تأکید بر اینکه این اقدام کاملاً درست، بجا و ضروری بود، گفت: سیاست جمهوری ‏اسلامی ایران نسبت به منطقه و مسایل جهانی تغییر نکرده است، اما اگر از یک مرکز، گروهکی ‏افرادی را اعزام کند و با پررویی می خواهد در برابر برخی از معاندین ما در منطقه و خصم ما در ‏سطح جهانی خودی از خود نشان دهد و به عظمت جمهوری اسلامی ایران صدمه وارد کند، مسلماً پاسخ ‏قاطع دریافت خواهد کرد.‏

 

28 خرداد ماه

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه یکشنبه بیست و هشت خرداد ماه در ضیافت افطار ورزشکاران با تاکید بر اینکه «امروز همه باید یکپارچه و یک تیم باشیم»، اظهارداشت: ما امروز می خواهیم در مسابقات منطقه ای و جهانی شرکت کنیم و در عرصه امنیت، علم و خودکفایی به رده های اول برسیم و افتخار بیافرینیم. همانطور که افتخارآفرینی در عرصه ورزش و بالابردن پرچم کشورمان در میادین جهانی مایه افتخار و خوشحالی است، کسب رتبه های بالا در عرصه های مختلف تولید و علم و امنیت نیز مایه افتخار و عزت خواهد بود.

 

25 خرداد ماه

رئیس جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه با طرح این سؤال که چرا برخی از ما لحن مان را اصلاح نمی کنیم و چرا نمی دانیم با چه لحنی می خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم، اظهار داشت: با لحن تند به جایی نمی رسیم. والله جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد. امام خمینی (س) هم با اعتدال انقلاب را پیروز کرد. اگر امام به مردم می گفت بروند جلوی ارتش بایستند و مقابله کنند، کشور حمام خون می شد. اما امام چنان عمل کرد که هر چیزی را جذب و هضم کرد.

روحانی افزود: امیرالمومنین (ع) وقتی مشاهده کرد تعدادی از لشکریانش در صفین، حین جنگ به دشمن دشنام می دهند، واکنش نشان داد و گفت من اصحابی را نمی خواهم که به دشمنانشان فحش دهند. حالا برخی از ما که خود را شیعه علی (ع) می دانیم، چرا دشنام دادن را افتخار می دانیم و ناسزا گویی را انقلابی گری می دانیم؟ انقلابی ما امیرالمومنین و پیامبر اکرم (ص) است، عمار یاسر است. مگر ما شیعه علی نیستم. ما انقلاب کردیم تا راه پیامبر (ص) و راه علی (ع) را دنبال کنیم که به اصحاب خود می فرمود که حتی در هنگام جنگ به دشمن دشنام ندهید.

 

23 خرداد ماه

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حوادث تروریستی در تهران، گفت: کشور ما از ابتدای انقلاب و در سراسر کشور با پدیده شوم تروریسم مواجه بوده و علاوه بر تقدیم هزاران شهید، همواره نیز در خط مقدم مبارزه با تروریست ها بوده است. در حالی که قدرت ها و کشورهایی که در ظاهر خود را حامی حقوق بشر معرفی می کنند، همواره به تروریست ها پناه داده و از آنها حمایت کرده اند.

 

21 خرداد ماه

رئیس جمهور در ضیافت افطار با دانشجویان با اشاره به اینکه یکی از اسم های روزه صبر، پایداری، مقاومت و ایستادگی است، گفت: اگر می ‏خواهیم کشورمان پیشرفت کند، باید آستانه تحمل بالا برود  و افکار یکدیگر را به رسمیت بشناسیم.‏

وی افزود: باید افکار نسل جوان مان را بپذیریم و به رسمیت بشناسیم و بر مبنای تفکر نسل جوان ‏که آینده متعلق به آنهاست، آینده کشور را طراحی برنامه ریزی کنیم.‏

 

17 خرداد ماه

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از حادثه تروریستی 17 خرداد ماه در ضیافت افطاری با اهالی فرهنگ و هنر گفت: آنکه در انقلاب، دموکراسی و مردم سالاری دینی را به ما آموخت امام (س) بود و بزرگترین مظهر مردم سالاری و دموکراسی نیز خانه ملت و مجلس شورای اسلامی است و دور از انتظار هم نیست که این دو هزینه و دین حماسه بزرگ 29 اردیبهشت را بپردازند.

 

16 خرداد ماه

رئیس جمهور در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس فلسفه برگزاری انتخابات و رجوع به صندوق آرا را حصول پیشرفت و ارتقای معیشت و منزلت و حل مشکلات مردم دانست و اظهار داشت: دولت بدون یاری مجلس و اساسا قوای سه گانه بدون کمک یکدیگر و بدون کمک سایر ارکان کشور و همه اینها بدون هدایت و حمایت مقام معظم رهبری نمی توانند به اهداف بلند کشور دست یابند.

روحانی با بیان اینکه همه مسائل دیگر مثل انتخابات فرع و مسیر رسیدن به اهداف بلند کشور مثل رشد و حل مشکلات مردم است، تصریح کرد: همه باید کمک کنند. نه تنها 24 میلیون نفری که به کاندیدای منتخب رأی دادند، بلکه 16 میلیون نفر دیگر و حتی حدود 15 میلیون نفر دیگری که به هر دلیل رأی ندادند، همه باید در کنار هم به حل مشکلات کشور کمک کنند.

وی اضافه کرد: یک نکته مهم برای تحقق این اهداف این است که باید سیاست از عرصه اقتصاد کنار برود. سیاست تا حالا سوار اسب اقتصاد بوده است. اگر بخواهیم اقتصاد کشور را درست کنیم، باید این وضعیت برعکس شود. باید به اقتصاد به عنوان هدف اول نگاه کنیم، چنانکه بارها رهبری تأکید کرده اند که اقتصاد هدف اول و اصلی است.

رئیس جمهور اظهار داشت: باید سیاست از عرصه اقتصاد کنار برود تا میدان برای بخش خصوصی باز شود. باید دولت اقتصاد را رها کند؛ نه دولت بنگاه دار خوبی است و نه عزیزان نظامی ما. باید اقتصاد را به مردم واگذار کنیم و یک میدان رقابت آزاد برای مردم به وجود بیاوریم.

 

دهم خرداد ماه

دکتر حسن روحانی شامگاه چهارشنبه دهم خرداد ماه در ضیافت افطار با خانواده دولت با اشاره به ضرورت رعایت صبر و تدبیر در همه عرصه های اجتماعی، اظهار داشت: انتخابات نیز یکی از آزمایش های خداوند برای جامعه ما است که دارای ابعاد فراوان سیاسی، اجتماعی و بین المللی است و ملت ما در این آزمایش در برابر دنیا و جهانیان، بسیار سربلند شد.

رئیس جمهور افزود: پیروز حقیقی در این انتخابات مهم، رقابتی و در شرایط خاص که در معرض جهانیان بود؛ ملت بزرگ ایران و رهبری معظم انقلاب بودند.

وی با اشاره به اینکه مردم در این انتخابات با حضورشان آنچه در دل داشتند را بیان کردند، خاطرنشان کرد: ما در مسیر رسالتی که بر دوش گرفته ایم، صبر و استقامت خواهیم داشت و البته روزه داری نیز تمرین صبر است که به ما یاد می دهد که چگونه در برابر سختی ها، مقاومت کنیم.

 

نهم خرداد ماه

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت رعایت صبر و تدبیر در همه عرصه های اجتماعی، اظهار داشت: پیروز حقیقی در این انتخابات مهم، رقابتی و در شرایط خاص که در معرض جهانیان بود؛ ملت بزرگ ایران و رهبری معظم انقلاب بودند.

وی همچنین در خصوص سند 2030 گفت: طبیعی است که غرب و حتی شرق درصدد ترویج یا تحمیل فرهنگ و سبک زندگی خود باشند اما بایستی به همراه کشورهای اسلامی و دارای فرهنگ مشترک با قدرت از چارچوب های دینی و فرهنگ ملی خود دفاع و صیانت کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بسیاری از اسناد و کنوانسیون های مشابه بین المللی به ویژه یونسکو الزام آور نیستند و در مورد سند 2030 هم صراحتا اعلام شده که صرفا در حدود ضوابط دینی، قانونی و فرهنگی خود عمل خواهیم کرد.

وی تأکید کرد که رفع دغدغه ها و رعایت دقیق منویات رهبر معظم انقلاب در این زمینه دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.

 

سوم خرداد ماه

روحانی سه خرداد ماه در جمع فعالان ستادهای انتخاباتی گفت: ما دلمان می خواهد برای همه شعار «زنده باد» باشد ان شاالله روزی «مرگ» از همه شعارها جمع شود شما ببینید بین سال ۸۸ تا ۹۶ چقدر تفاوت ایجاد شده است. در سال  ۸۸ بداخلاقی و تهمت توانست تا حدی کار را پیش ببرد اما در سال ۹۶ مردم مقابل بداخلاقی ها ایستادند. این متانت و قضاوت مردم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه دوران انتخابات با همه فراز و نشیب‌ها و پیچیدگی های خود سپری شده است، ادامه داد: خودتان می دانید که این فرایند چگونه به این نقطه رسید و مردم ایران در سراسر کشور چه کاری کردند. من کاملا به آینده ایران مطمئن هستم. این ملت بزرگ و فرهیخته و شایسته و این حرف پیشکسوت هنر کشورمان آقای مشایخی مرا تکان داد. یک بار سنگین دیگری بر دوش من گذاشت.

منتخب ملت در انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه ما مسئولیت سنگینی در برابر تک آراء داریم، اظهار کرد: ما در برابر ۴۱ میلیون رأیی که به صندوق ها ریخته شد و آن ۴ میلیونی که نشد از آنها رای گرفت مسئول هستیم. ای کاش می شد این شورای عزیز نگهبان ما که در ساعت ده و نیم شب پیشنهاد هیأت اجرایی قبول کرد، همان زمانی که هیأت اجرایی در صبح پیشنهاد کرد که برای تسریع در کار فقط کد ملی افراد نوشته شود موافقت می کرد و دیگر از ده و نیم صبح تا ده و نیم شب طول نمی کشید؛ لابد دقت کافی نمودند!

وی اضافه کرد: هیأت اجرایی پیشنهاد کرد در حوزه هایی که صف ها طولانی است صندوق سیار ببریم اما شورای نگهبان با این امر دیر موافقت کرد و ۴ میلیون نفر پای صندوق ماندند. کسی به من گفت ۵ ساعت و نیم در صف بوده است. متأسفم آن ۴ میلیون رأی به صندوق ریخته نشد  هرچند که این ۲۴ میلیون، ۲۷ میلیون یا ۲۸ میلیون رای مهم نیست، رأی بالا که نگرانی ندارد! اگر روحانی هست، به کمک و حمایت شما پاسدار این رأی ها خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه من با تجربه ۴۸ ساله ام در قبل و بعد انقلاب از می گویم که راهی جز وحدت نداریم، اظهار کرد: چه تفاوتی میان عرب و لر ترک و کرد و ترکمن وجود دارد؟ مگر در حقوق شهروندی می توان تفاوت قائل شد؟ مطمئن باشید مبنای دولت دوازدهم شایسته سالاری است نه قومیت و نه جنسیت.

 

دوم خرداد ماه

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در تجدید میثاق به آرمان های امام خمینی (س) گفت: به محضر امام عزیز عرض می کنم شما انقلاب بزرگ اسلامی را به ثمر رساندید. در قطار انقلاب همه اقشار، افکار، ایده ها، چهره ها و سبک های مختلف زندگی حضور داشتند. اگر به تصاویر روزهای اول انقلاب بازگردیم این حضور را می بینیم. اماما! بعضی تلاش کردند گروهی را از این قطار پیاده کنند، اما امروز بار دیگر مردم تصمیم گرفتند که همه به قطار انقلاب بازگردند و همه کسانی که پیاده شده بودند، سوار شوند.

رئیس جمهور اظهار داشت: امام بزرگوار! تو به ما یاد دادی و فرمودی همه باهم باشیم. می دانیم اگر همه جناح ها، افراد، اقشار، اقوام، مذاهب، زن و مرد، پیر و جوان، روستایی و شهری در کنار هم باشیم، پیروزیم و می توانیم از معضلات عبور کنیم.

وی تصریح کرد: اماما! معضلات بزرگ مثل بیکاری، اعتیاد، تروریسم و توطئه ها را در منطقه داریم، اما از طریق و راهی که تو برای ما تعیین کردی که با هم کشور را بسازیم در کنار هم باشیم، مطمئنم با وحدت ملی و با هدایت های خلف صالح شما، مقام معظم رهبری می توانیم این راه را به مقصد برسانیم.

 

اول خرداد ماه

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در اولین نشست خبری بعد از انتخابات در خصوص 2030 گفت: وزرای دولت یازدهم در خصوص سند 2030 نامه ای به مقام معظم رهبری نوشته اند و به صورت مفصل توضیح دادند که جمهوری اسلامی ایران از روز اول تحفظ خود را حفظ کرده است و گفته که اگر چیزی خلاف منافع ملی ما، اسلام و ارزش های ملی ما باشد، ما به آن توجه نخواهیم کرد و من قبلا هم گفتم که گویا گزارش هایی خدمت رهبری عزیز داده بودند که ایشان را نگران کرده بودند.

رئیس جمهور ادامه داد: من امروز هم اطمینان می دهم به ملت ایران، نه تنها سند 2030  و هر آنچه در دنیا است ، آنچه نیاز است به مجلس باید بیاید، و آن چیز که لازم نیست دولت در راستای سندهای بالادستی عمل می کند. آموزش و پرورش ما خیلی مهم است و ما همه توان خود را در این راه به کار خواهیم گرفت.

وی تأکید کرد: متأسفم برای کسانی که در انتخابات سوء استفاده کردند هر چند که من از غیبت و گناه دیگران می گذرم اما نسبت به 2030 من نمی گذرم به خاطر اینکه به معلمان ما، آموزش و پرورش  توهین کردند. رفتند در همه خانه ها در روستاهای کوچک و بزرگ، اعلامیه پخش کردند. بسیار متأسفم که در انتخابات از ماجرای 2030 سوء استفاده کردند، من قبلا هم گفته ام، از همه تهمت ها به خودم می گذرم  ولی از ماجرای 2030 نمی گذرم، چون به معلمان توهین کردند.

 

31 اردیبهشت ماه

رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت گفت: بی تردید این انتخابات شکست برای هیچ جناح و حزبی نبوده است؛ ممکن است در مقدار پیروزی ها، اقشار جامعه ما سهم های متفاوتی داشته باشند، اما برای همه این انتخابات پیروزی بود.

 

30 اردیبهشت ماه

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پیام تلویزیونی بعد از اعلام نتایج انتخابات گفت: ملت بزرگ ایران، پیروز اصلی این انتخابات شما ملت بزرگ هستید؛ پیروز انتخابات جمهوریت و اسلامیت است؛ پیروز انتخابات، آزادی و استقلال است؛ پیروز انتخابات حاکمیت ملی است؛ این پیروزی، پیروزی صلح و آشتی بر تنش و خشونت بود. این پیروزی، پیروزی وحدت و انسجام ملی بر انشقاق و چند دستگی بود.

رئیس جمهور منتخب افزود: مردم عزیز ایران، انتخابات صحنه تصمیم گیری و روشی مردم سالارانه برای حل مسالمت آمیز اختلاف نظرهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر پایه رأی مردم است و نه آغازی برای توسعه و تداوم و عمیق تر کردن آنها. مردم ما در این انتخابات با درک نظرهای گوناگون، راه آینده خود را انتخاب کردند و همه باید به خواست و تصمیم مردم احترام بگذارند.

وی ادامه داد: امروز انتخابات پایان یافته و من رئیس جمهور همه ملت ایران هستم و نیازمند کمک تک تک مردم ایران و حتی کسانی هستم که مخالف من و سیاست‌های من بوده‌اند، دست یاری و دوستی خود را صمیمانه به سوی همه مردم ایران، همه جناح ها، احزاب و اقشار مختلف مردم دراز می کنم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.