فرشاد مومنی به عنوان یکی از جوانان همراه شهید بهشتی در حزب جمهوری اسلامی معتقد است که تنها راه برون رفت از شرایط فعلی، بازخوانی و بازگشت به اندیشه های شهید بهشتی است.

به گزارش خبرنگار جماران، فرشاد مومنی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی عصر دیروز در مراسم بزرگداشت شهید بهشتی که در کانون توحید تهران برگزار شد، گفت: به اعتبار تجربه شخصی دو امتیاز منحصر به فرد و تکرار نشده در شهید بهشتی سراغ دارم. امتیاز اول این است که در کل دورانی که توفیق همراهی و همکاری با ایشان را داشتم هرگز تعارض و تفاوت بین قول و فعل او ندیدم. نکته دوم اینکه بین سلوک و رفتار و منش ایشان در قبل و بعد انقلاب هیچ تفاوتی ندیدیم.

وی ادامه داد: این دو ویژگی بیش از هر چیز زیر بنای اندیشه ای دارد.شهید بهشتی جزء معدود متفکرانی است که به اعتبار پایبندی به اصول، دیدگاه­هایش درباره مسائل بنیادی به ندرت تغییر می­کرد. ایشان با ضابطه فکر می کردند و با ضابطه عمل می کردند.

فرشاد مومنی افزود: اگر بخواهیم به صورت عالمانه بفهمیم که چرا جامعه امروز ایران در این حد با بحران های کوچک و بزرگ روبه رو است، مبانی اندیشه­ ای شهید بهشتی مثل یک معیار می تواند به ما کمک کند تا لغزش­های فکری و عملی موجود که سرچشمه بحران­ های موجود است را شناسایی کنیم.

 مومنی با بیان اینکه "خاضعانه همه را به بازخوانی جدی و عمیق اندیشه های شهید بهشتی دعوت می کنم"، تصریح کرد: بازخوانی اندیشه های شهید بهشتی برای فهم چرایی و چگونگی گرفتاری ما و دورشدن از آرمان ها  و برای فهم سازوکارهای اصلاح و برون رفت از شرایط فعلی بسیارمفید و کارآمد است.

 وی یادآور شد: بسیاری از انحراف ها در حیطه عمل و نظر در اداره جمهوری اسلامی به این باز میگردد که ما اصول و مبانی و به تعبییر شهید بهشتی دگم ها را به اعتبار عمل زدگی و کوته نگری دور می زنیم که این باعث سقوط اعتبار اندیشه و عمل ما می شود.

 مومنی صحبت­ های خود را با بیان خاطره­ای از مرحوم شهید بهشتی ادامه داد و گفت: در اوج گرفتاری ها و درگیری نیروهای خط امام با طیف بنی صدر و مجاهدین خلق(منافقین)، جامعه انجمن های اسلامی بازار و اصناف از شهید بهشتی دعوت کردند که به بازار برود تا مبانی و مواضع اندیشه های اقتصادی خود را بیان کنند. شهید بهشتی برخورد فکری سختگیرانه درباره زیاده خواهی در صنوف تولیدی و رباخواری داشتند و هر سطح از برخورداری مازاد و فراتر از صلاحیت و زحمتی که کشیده شده را، ربا می­دانستند. به همین دلیل بعضی دوستان از شهید بهشتی خواستند که به دلیل درگیری­های سیاسی اگر امکان دارد در بازار درباره ربا صحبت نکنند اما ایشان گفتند که برای جمع اوری رای سخن رانی نمیکنیم و اگر رابطه بین مردم و حکومت از مسیر شفافیت و صداقت فاصله بگیرد، سرآغاز انحطاط خواهد بود.

 وی افزود: به همین دلیل است که با نگاه به آثار ایشان متوجه می شوید صریح ترین و قاطعانه ترین نظرات شهید بهشتی درباره ربا در جمع بازاریان بیان شده است.

 مومنی ادامه داد: در ده ساله اول انقلاب به دلیل تلاش صادقانه و مبتنی بر اصول اسلامی که با راهنمایی شهید بهشتی و مرحوم عالی نسب و پیگیری های مهندس موسوی دنبال شد، 54 درصد از کل نقدینگی کشور بدون کوچک ترین هزینه ای سامان یافت تا جایی که با استناد آمارها نرخ بهره در دوران جنگ حتی از اقتصاد انگلستان هم پایین تر بود.

مومنی در پایان یادآور شد: درسی که شهید بهشتی به ما دادند، این بود که  اصول موضوعه اسلامی به هیچ عنوانی نباید تحت الشعاع رویه های مصلحت اندیشانه قرار بگیرد واگر می خواهیم بار دیگر به مسیر اصلاح و بهبود بازگردیم بنیان های نظری و سیره عملی شهید بهشتی می تواند برای ایران نجات بخش باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.