محلاتی در سخنان روز گذشته خود، به دیدگاهی از شهید بهشتی درباره رفتارهای خودسرانه پرداخت و آن را متفاوت از نظرات سایر متفکران توصیف کرد.

به  گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام سروش محلاتی در مراسم بزرگداشت آیت الله شهید بهشتی که یکشنبه شب  در کانون توحید برگزار شد، گفت: 35 سال است که برمی خیزیم و می نشینیم  از شهید بهشتی صحبت می کنیم. در طول این سال ها بحث ها  و مطالب زیادی درباره ایشان مطرح شده است اما این پرسش مطرح است که آیا ناگفته ای از شهید بهشتی باقی مانده است؟

وی با بیان اینکه ما از دو جهت درباره بهشتی سخنان زیادی را مطرح کرده ایم، گفت: یکی، رفتار اوست که اهل نظم و کار منظم تشکیلاتی بود و دیگری آنکه از اندیشه های  او زیاد سخن گفته ایم.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه امروز در جمهوری اسلامی ایران  سوالات زیادی را مطرح می کنیم و می توانیم با بهشتی به آن پاسخ دهیم، گفت: اصل44 قانون اساسی یادگار شهید مطهری است. می توان از بهشتی پرسید چرا بر اصل پنجم قانون اساسی که می گوید رهبری از آن فقیهی است که مردم او را به رهبری  پذیرفته باشند؛ تاکید کرد؟ چرا که بهشتی این قید را افزود و آن را تصویب کرد.

محلاتی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به نظر شهید بهشتی درباره رفتارهای خودسرانه، گفت: از شهید بهشتی درباره آن پرسیدند و ایشان گفت: « اگر نهادی ضعیف باشد و نتواند وظایف قانونی اش را به  درستی انجام دهد، باید آن نهاد را اصلاح کرد و اگر  آن نهاد  آنقدر ضعیف شده است که نمی توان آن را اصلاح کرد رهبری باید  شخصا مسئولیت اداره آن را بر عهده بگیرد».

وی در همین راستا  افزود: مقصود از طرح این مسئله آن است که برای  پرسش های امروز جامعه می توان به بهشتی مراجعه کرد اما  پاسخ های ایشان با دیگر متفکران ما متفاوت است  و نکته مهم آن است که چرا شهید بهشتی پاسخ های متفاوتی را مطرح می کرد.

حجت الاسلام محلاتی همچنین افزود: بهشتی معتقد بود تشخیص عقل کامل نیست اما راهنمایی عقل با وحی انبیا تکمیل می شود؛ نه اینکه آن را جایگزین دیگری کنیم.

این پژوهشگر حوزه دین و معارف اسلامی با بیان خاطره ای از سخنرانی شهید بهشتی در انجمن اسلامی  پزشکان در سال های نخست پیروزی انقلاب با محور حق و باطل که به جدل با شهیدان لواسانی و فیاض بخش پرداختند، گفت: ایشان در بحث حق و باطل  معتقد بود حق از تفکر آغاز می‌شود  نه از وحی.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود:  مشکل امروز جامعه ما این است که تصور می کنیم چون شرع داریم از عقل بی نیازیم؛ در حالی که بهشتی به عقلانیت معتقد بود و از همین رو با برگزاری دادگاه های غیرعلنی برای جرائم سیاسی با این استدلال که در انظار قرار دادن آن موجب،  ترویج جرم می‌شود، مخالفت کرد. چراکه معتقد بود  استثنا کردن جرائم سیاسی موجب دیکتاتوری می‌شود.

محلاتی در پایان مراسم با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل امروز جمهوری اسلامی  مسئله عقل است؛ گفت: پاسخ های بهشتی متفاوت بود جون نگاه بهشتی به عقل متفاوت بود. او اعتقاد داشت عقل تمام افراد دنیا، برای اجرای یک حکم لازم است.بهشتی پاسخ‌هایی به مسائل امروز ما داده است که خواندن و دانستن آنها خوب است اما بهتر آن است که بدانیم بهشتی  چه راه حل هایی را ارائه می کرد  و از کجا به آن ها رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.