گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

شاخص های لازم برای انتخاب وزرا از نگاه غلامرضا ظریفیان/ رئیس جمهور عزم دارد این بار شجاع تر و متکی بر استراتژی کاملاً روشن پا به میدان بگذارد

همیشه تخصص در حوزه ای مهم بوده است اما در کنار تخصص شجاعت هم لازم است. ما شاهد این بودیم که در دوره یازدهم برخی از وزرای دولت با این که به شعارهای رئیس جمهور اعتقاد داشتند و از لحاظ تخصص هم ازعهده کار برمی آمدند اما شجاعت لازم را در آن زمینه نداشتند و خیلی از کارها را نتوانستند انجام دهند. چرا که حل بسیاری از مشکلات امروز ما نیازمند شجاعت است.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که وزرای آینده دولت باید هم کارنامه موفق و هم توانایی لازم  برای تحقق شعارهای آینده رئیس جمهور را داشته باشند، گفت: به نظر می رسد رئیس جمهور عزم دارد این بار شجاع تر، متکی بر یک استراتژی کاملاً روشن و معطوف به حل مسائل اساسی داخل کشور پا به میدان بگذارد.

غلامرضا ظریفیان در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص ترکیب کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: دولت باید با سه  شاخص تکلیف کابینه خود را روشن کند. یکی این که دولت یازدهم در بخش های مختلف  قول ها و وعده هایی را به مردم داده بود. باید عملکرد وزیران در این رابطه مورد ارزیابی قرار بگیرد و مشخص شود که آیا وزیر مربوطه توانسته است با درصد خوبی آن شعارها را تحقق ببخشد یا نه، اگر چنین اتفاقی نیفتاده باشد حتما آن وزیر در ارتباط با دولت آینده ناکارآمد است و باید تغییر کند.

وی ادامه داد: شاخص دوم این است که اگر وزیری با درصد بالایی شعار های دولت را تحقق بخشیده است اما  دولت در دوره  جدید وعده های جدید داده است؛ آیا وزیر فعلی توانایی انجام این وعده های جدید را دارد یا نه. اگر توانایی انجام وعده های جدید را داشته باشد که طبیعتاً می ماند اما اگر در دولت قبل خوب عمل کرده ولی در رابطه با شعار های جدید از ظرفیت کمتری برخوردار است باید تغییر کند و کسی جانشین او شود که توانایی تحقق شعارهای دولت آینده را داشته باشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه وزیری با عملکرد خوب خود تورم را کاهش می دهد و با این کار شعار دولت را تحقق می بخشد اما در آینده ما علاوه بر مهار تورم نیازمند ایجاد اشتغال، گسترش سرمایه گذاری و ... هستیم. بنابراین وزیری که انتخاب می شود باید توانایی این کارها را هم داشته باشد.

ظریفیان با بیان این که شاخص سومی این است که همیشه تخصص در حوزه کاری مهم بوده است اما در کنار تخصص شجاعت هم لازم است، گفت: ما شاهد این بودیم که در همین دوره یازدهم برخی از وزرای دولت با این که به شعارهای رئیس جمهور اعتقاد داشتند و از لحاظ تخصص هم از عهده کار برمی آمدند، اما شجاعت لازم را در آن زمینه نداشتند و خیلی از کارها را نتوانستند انجام دهند. چرا که حل بسیاری از مشکلات امروز ما نیازمند شجاعت است. کشور و مردم امروز نیازمند این هستند که خیلی از مسائل در کنار تدبیر با شجاعت حل شود.

وی تاکید کرد: با این شاخص ها به نظر باید بیش از 50 درصد کابینه اعم از وزرا و معاونین می توانند یا جابه جا شوند یا  تغییر کنند تا دولت بتواند از فرصت طلایی که به دست آورده است استفاده کند و شعارهایی مانند ایجاد اشتغال، تحول بیشتر در روابط بین الملل و گشایش در مباحث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که امکان تحقق آن وجود دارد را تحقق بخشد.

این فعال اصلاح طلب ابراز داشت: طبیعتاً در حد قابل قبولی نه طوری که به عملکرد دولت آسیب برساند باید جوان گرایی هم در دولت صورت بگیرد، تا انرژی لازم برای کارها وجود داشته باشد. در چند وزارت خانه فعلی قطعاً این کار باید صورت بگیرد.

ظریفیان در ادامه در پاسخ به این سوال که به صورت مشخص چه وزرایی باید در کابینه باقی بمانند، اظهار کرد:  همه این ها نسبی است اما وزرای  وزارت خارجه و وزارت بهداشت به طور نسبی موفق بوده اند و می توانند در دور آینده نیز کمک کنند. وزرای فرهنگی هم کمتر از یک سال است که منصوب شده اند و برای قضاوت در مورد عملکردشان زود است. با توجه به این که در این مدت این وزرا مشغول زمینه سازی برای اجرای برنامه هایشان بوده اند، باید دوره بعدی را هم به آن ها فرصت داد تا برنامه های خود را اجرایی کنند. همچنین در وزارت نفت اقدامات بسیار ارزنده ای صورت گرفته است که می تواند این روند ادامه پیدا کند.

وی همچنین درخصوص فشارهایی که برای کنار گذاشتن وزیر آموزش و پرورش فعلی در دولت آینده به رئیس جمهور  وارد می شود، گفت: آقای دانش آشتیانی یکی از کسانی هستند که واقعاً در رابطه با آموزش و پرورش حرف برای گفتن دارند و صاحب نظریه و در راستای تحقق نظریه خود مصمم هستند. حضور ایشان در آموزش و پرورش ما را می تواند به تحول در این حوزه امیدوار کند چرا که ایشان به جای آموزش بیشتر به پرورش معتقد هستند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: از طرف دیگر کسانی که امروز به عنوان جانشینان ایشان مطرح هستند فاصله شان با آقای دانش زیاد است. به نظر من دولت نباید در شرایط فعلی این ظرفیت را از دست بدهد چرا که آقای دانش می تواند در صورت باقی ماندن در کابینه یکی از دوره های خوب آموزش و پرورش را در چهار سال آینده رقم بزند.

وی در ادامه در پاسخ به این  سوال که رویکرد حسن  روحانی در انتخاب وزرای خود چگونه خواهد بود، گفت: به نظر می رسد که رئیس جمهور عزم دارد که این بار یک مقدار شجاع تر و متکی بر یک استراتژی روشن  و معطوف به حل مسائل اساسی داخل کشور که قطعاً یکی از آن ها اقتصادی، بخشی هم توسعه فرهنگی و سیاسی و قسمتی نیز ارتقاء کیفیت مراکز علمی است، پا به میدان بگذارد.

وی در پایان در مورد رویکرد مجلس دهم در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی اظهار کرد: مجلس دهم با ترکیبی که در هیئت رئیسه خود و فراکسیون قوی امید در اختیار دارد به عنوان یکی از فرصت های طلایی دولت محصوب می شود. دولت می تواند با دست بازتر کابینه خود را انتخاب کند و حتما مجلس با گزینه های پیشنهادی دولت همکاری خواهد کرد.

گفت و گو از: فرهاد فتحی

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.