یک کارشناس مسایل سیاسی گفت: هم اکنون ایران نسبت به گذشته به سمت وسوی یک نظام دموکراتیک درحال جهت گیری است و بعد از انقلاب جنبشی که تحت عنوان دوم خرداد شکل گرفت؛ اولین موج دموکراسی خواهی پس از انقلاب اسلامی به شمار می رود.

مهدی مطهر نیا  در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت:انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران نمایانگر عزم جدی ملت ایران برای ایجاد تحول در زمینه های گوناگون حیات اجتماعی خود جهت رسیدن به پیشرفت وتوسعه ملی ایران بود. ملت ایران با شرکت دراین دوره از انتخابات نشان داد که در همه زمینه ها رشد کرده و دریافته است که برای رسیدن به پیشرفت وتوسعه نیازمند تحولات جدی است. لذا تحول خواهان، در یک انتخابات بسیار رقابتی جناح دموکرات را بر جناح محافظه کار اقتدار طلب مورد اطمینان قرار دادند.

مطهرنیا حضور مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را پررنگ خواند و گفت: ملت با رای بالای خود تلاش کرد تا با یک انتخابات دموکراتیک اصلاح طلبان، اعتدالیون واصول گرایان منطقی به شمار می رفت ، برگزیند.

او درباره تحول جامعه از طریق حضور مردم در پای صندوق های رای  و جابه جایی قدرت به شیوه مسالمت آمیز، گفت: در این انتخابات که بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 و انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 و پس از آن بحران های ناشی از عملکرد دولت نهم و دهم، جامعه ایران به این سطح از دانایی وآگاهی موثر رسید که باید با گذر ازصندوق آرا واعمال نظر خود از طریق دموکراتیک وجا به جایی قدرت به شیوه  مسالمت آمیز تحولات مورد نظر خود را به وجود آورد.

وی در ادامه گفت: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درحالی در ایران برگزار شد که کشورهای جنگ دیده همسایه ایران جنگ های داخلی بسیار سختی را تجربه می کنند، اما هم اکنون ایران نسبت به گذشته بیشتر به سوی دموکراسی در حال حرکت است. اگر انقلاب اسلامی را یک رنسانس عظیم بدانیم که موج جمهوری خواهی در قالب اسلامی را در جامعه به رهبری حضرت امام خمینی رحمه الله علیه وارد ادبیات سیاسی کرد و توانست جمهوری اسلامی را به عنوان یک نماد دینی به جهان معرفی کند، بعد از انقلاب جنبشی که تحت عنوان دوم خرداد شکل گرفت؛ دومین موج دموکراسی خواهی و اولین موج دموکراسی خواهی پس از انقلاب اسلامی را رقم زد.

این کارشناس مسایل سیاسی با تاکید بر اینکه جنبش دوم خرداد مشروعیت مردمی نظام را در کنار مشروعیت اسلامی آن مورد تاکید قرار داد، گفت: پس از گذشت بیست سال از آن روز، ما شاهد ایجاد فضایی هستیم که مردم در منسجم ترو با وحدت بیشتر اهداف دموکراتیک خود را پیگیری می کنند.

 مطهر نیا، درباره آزادی موجود در جامعه جهت تبادل آزاد اطلاعات برای برگزاری آزاد انتخابات، گفت :انتخابات سال 96 کابوس ناشی از جهت گیری های پوپولیستی وتا حدود زیادی می توان گفت هرج ومرج های ناشی از حوادث انتخابات سال 88 را پشت سر گذاشت و ما در این انتخابات دیگر شاهد قطع اینترنت ، قطع پیامهای کوتاه نبودیم و در عین حال تبادل آزاد اطلاعات وجود داشت و رقابت شدید بین جناح های سیاسی شکل گرفته بود.

او به بد اخلاقی های انتخاباتی اشاره کرد و گفت: البته از طرف برخی کاندیدا شاهد بد اخلاقی های سیاسی هم بودیم که موجب ایجاد کدورت در فضای انتخاباتی هم شد. اما در عین حال همین مساله موجب شد تا جناح های رقیب هواداران خود را بیشتر به میدان بیاورد و زمینه های پیروزی را برای خود فراهم کردند.

مطهرنیا، حضور مردم در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر وروستا وپیروزی اصلاح طلبان دراین دوره ازانتخابات را خوب وهوشمندانه ارزیابی کرد وگفت:همان طور که در انتخابات ریاست جمهوری نماینده تحول خواهان دموکرات با گرایش های اصلاح طلبی واعتدالی با قاطعیت توانست رای اکثریت مردم را به دست بیاورد و مردم با درایت و دانایی که تحت عنوان بصیرت از آن می توان یاد کرد، عمل کردند.

مطهرنیا، پیروزی اصلاح طلبان درانتخابات پنجمین دوره شورای شهر وروستا را به ارتباط تنگاتنگ این جریان با توده های مردم مرتبط دانست وگفت: اصلاح طلبان با کسب تجربه در دو دهه اخیر یعنی بعد از دوم خرداد و آنچه که در دهه 80 وآغاز دهه 90 مشاهده کرده بودند دریافتند که باید با توده های مردم ارتباطی تنگاتنگی داشته باشند و به عنوان زبان گویای مردم، وارد انتخابات ها شوند.

وی با بیان این نکته که جریان اصلاح طلبی به رهبری افرادی چون سید حسن خمینی، سید محمد خاتمی، حسن روحانی و علی اکبر ناطق نوری فضایی برای پرسمان طبقات پایین از طبقات بالا فراهم آورد، گفت: اکنون در جامعه تحول خواهانه ما فرهنگ پرسمان طبقات پایین از طبقات بالا و هیات حاکمه به شکلی قابل لمس می باشد. امروز اصلاح طلبان واعتدالیون وتا حدودی اصول گرایان با نمایندگی بزرگانشان زمینه هایی را فراهم کرده اند که از یک سو جامعه تحول خواه با توده های مردم ارتباط برقرار کنند و از طرفی در چار چوب قانون و استفاده از ظرفیتهای دموکراسی زمینه های پرسش گری از طبقات بالا توسط صندوق آرا به وجود آید. با این حساب تحول خواهان توانستند در اکثریت شهرهای کشور در انتخابات پیروزشوند.

مطهرنیا، استمرار و حفظ جریان اصلاح طلبی را در گرو خدمت رسانی این جریان به مردم دانست وگفت: امید می رود اصلاح طلبان با فعالیت بایسته وشایسته خود در شورای شهر بتوانند در آینده قوی تر وغنی تر زمینه های موفقیت را فراهم نمایند.

مطهر نیا، با اشاره به اینکه جریان اصول گرایی متانت خود را در جامعه از دست داده است، گفت: جریان اصول گرایی امکان باز تعریفش از بین رفته است. اصول گرایی اصالت های ارزشی خود را به کنار گذاشته و متانت سیاسی خود را در بین مردم جامعه از دست داده است. اصول گرایان نیازمند باز تعریف وخانه تکانی هستند که در پرتو آن بتوانند زمینه های هم گرایی میان خود، و سپس میان خود ومردم را فراهم کنند.

مطهرنیا با اشاره به اینکه آنچه درانتخابات سال 96شاهد آن بودیم رویارویی دوجریان اصلاح طلب واصول گرا نبود، خاطر نشان کرد: از سال 92 به بعد تحول خواهان دموکرات ومحافظه کاران اقتدار گرا رودر روی هم قرار گرفته اند در انتخابات اخیر رویا رویی تحول خواهان دموکرات با برجستگی حرکت اصلاح طلبی و در کنار آن اعتدالیون واصول گرایان منطقی از سوی دیگرو وجود محافظه کاران اقتدار طلب به جای اصول گرایان سنتی بود.اصول گرایی سنتی مانند حزب موتلفه و بخش نومحافظه کار واصول گرایی شامل کیهانیست ها پایداریست ها واحمدی نژادیست ها درمقابل یکدیگر را در بر می گرفت.

مهدی مطهر نیا، درخصوص اردوگاه اصلاح طلبان وبرنامه های آنان جهت راضی نگاه داشتن مردم، گفت: اصلاح طلبان باید با تکیه بر سرآمدان، یعنی نیروهای فعال جامعه ملی یا به تعبیری نخبگان توده ای وارد عمل شوند. از یک طرف با طبقات پایین جامعه وطبقات متوسط ارتباطی تنگا تنگ و مستمر ایجاد کنند. تا با مشارکت مردم جامعه بتوانند زمینه های کمک برای حل وفصل مسایل وچالش های موجود در جامعه ملی را فراهم کنند.

مطهر نیا، در ارتباط با به کار گیری جوانان در کابینه دولت دوازدهم گفت: کابینه آقای روحانی باید به نسبت جوان تر وفعال تر از گذشته پیش برود.برای اینکه کابینه دوازدهم فعال تر پیش برود باید کنش گرانی عالم و در عین حال مجرب را در اختیار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از جوانان مجرب نباید به شکل ضروری تنها در حد وزیر و وزرا شکل بگیرد؛ بلکه مهمتر از تغییر وزرا باید زیر دست معاونین وزیر ومدیر کل ها در بدنه  وزرات خانه های گوناگون این تغییر وتحول به نمایش گذاشته شود.

او در پایان افزود: استفاده از جوانان به این معنی نیست که نیروهای کار آمد قبلی کنار گذاشته شود لذا این بدان معنا است که با حفظ اولویت کسانی که در همین بدنه فعال بوده اند واین فعالیت را به خوبی به نمایش گذاشتند آن بخشی ازبدنه که نمی تواند خود را با بخش فعال هماهنگ کند تغییر داده شود.

     

                          

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.