عبدی:-چرا انتخابات در هر دوره مهم تر از دور قبل است؟ -به دیدار تتلو و رئیسی مثبت نگاه می کنم -بنیاد انتخابات پاسخ گویی به خواست عمومی است -چرا هنرمندان و ورزشکاران خودشان پای کار آمدند؟ -انتخابات در ایران یک پله بالاتر پریده است -اصلاح طلبان در مفروضاتشان نسبت به انتخابات بازنگری داشته باشند -انتخابات سیستم را به رأی مردم معتاد می کند -راهبرد اصولگرایان به معنای دقیق کلمه مفتضح بود باقی:مردم باید بعد از انتخابات در میدان باشند -عده ای می خواهند این شیرینی انتخابات را در کام مردم تلخ کننند -حصر پایه گذاری سنتی خطرناک و تداوم قانون شکنی است -اصلاح طلبان در سازوکارهای انتخاباتی خود تجدید نظر کنند

مراسم تقدیر از جوانان فعال در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر تهران  محله نازی آباد شب گذشته با حضور عماد الدین باقی، عباس عبدی و حسن رباطی برگزار شد.

چرا انتخابات در هر دوره مهم تر از دور قبل است؟

به گزارش خبرنگار جماران، عباس عبدی در این مراسم با بیان این که همیشه این عادت هست که  در آستانه انتخابات ها می گویم این انتخابات در مقطع حساس فعلی مهم تر از انتخابات های قبلی است اما من واقعاً مهم بودن انتخابات 29 اردیبهشت امسال را از روی این عادت نمی گویم، گفت: این انتخابات مهم بود نه به این دلیل که حسن روحانی پیروز انتخابات شد؛ مسئله این است که شما دیدید در عربستان همزمان با انتخابات ایران چه اتفاقی افتاد.  پادشاه عربستان سعودی تعداد 40، 50 کشور اسلامی را جمع کرده است و جالب است که می گوید ما اگر با هم باشیم پیروزیم.

وی ادامه داد: می گویند یک نفر قبل انقلاب خیلی خودش را مبارز جلوه می داد ولی هر کاری می کرد ساواک او را دستگیر نمی کرد. تا این که یک روز ساواک در تظاهرات دانشجویی دو نفر را گرفت و در همین حین این فرد هم پرید وسط این دو نفر و گفت ما سه نفر را کجا می برید؟ حالا عربستان هم در عین حال که هیچ ارجی ندارد به دیگر کشورها می گوید ما اگر با هم باشیم پیروز می شویم... ما دیدیم که ترامپ در کارزارهای انتخاباتی و در دوره ریاست جمهوری خود چه قدر مسلمانان را تحقیر کرد ولی عربستان برای این که خودش را مهم جلوه دهد با چنین فردی  پیمان دوستی می بندد.و واقعاً برای این کار هزینه بسیار بسیار سنگینی را پرداخت می کند. شما فقط ببینید هدایایی که این ها به ترامپ و خانواده اش پرداخت کردند چه مبلغی بود، حالا قراردادهای نظامی و ... به کنار، مسئله این است که این اتفاق  با انتخابات  ایران همزمان شده است. اگر من و شما یک جوان یا شهروند عرب باشیم با مقایسه این دو موضوع چه حسی پیدا می کنیم؟ این که از یک طرف رهبران ما با کسی مثل ترامپ نشسته اند و این گونه خاصه خرجی می کنند و از سوی دیگر کشوری را در همسایگی خود ببینیم که بقا و قدرتش در انتخاباتش است.

به گزارش جماران،این روزنامه نگار خاطرنشان کرد: برای من این مسئله جالب است که شهروندان ایرانی علیرغم همه تنش های انتخاباتی که در طرفداری از کاندیداها بود ولی در نهایت همه با هم در یک صف می ایستند و با کمال دوستی به کاندیدای مورد نظر خود رای می دهند و فصل الخطاب خود را تعیین می کنند. بنیان یک جامعه جدید این است. اصلا از این نظر نگاه نکنیم که آقای روحانی انتخاب شد یا دیگری، نه این که چه کسی انتخاب شود مهم نباشد. ولی شما اگر انتخابات فرانسه را نگاه کنید برای مردم این که چه کسی انتخاب شود و چه کسی نه، در اولویت اول است چرا که انتخابات در آنجا یک قاعده ای است که کاملاً شکل گرفته و جا افتاده است و کسی بیم این را ندارد که این قاعده بخواهد روزی به هم بخورد. اما اصل انتخابات هنوز در ایران به صورت کامل قاعده مند نشده و جای پای خود را سفت نکرده است. ما نباید مانند یک ماهی باشیم که از وجود آب بی خبر باشیم. بنابراین به اعتقاد من در ایران هنوز اصل انتخابات مهم است.

وی افزود: واقعیت این است که اگر این روند انتخابات در ایران به همین شکل پیش برود من به شدت به آینده کشور امیدوار می شوم. به خاطر این که با این روند هر اتفاق و اختلافی در کشور پیش بیاید نهایتش این است که یک صندوق رای وجود دارد و گروه ها و مردم مسائل خودشان را در آنجا به صورت مسالمت آمیز حل می کنند. درست است، ما دوست داشتیم و تلاش داشتیم که آقای روحانی رئیس جمهور شود ولی برای من این مسائلی که عرض کردم کلیدی تر و در اولویت اول بود.

 

بنیاد انتخابات پاسخ گویی به خواست عمومی است/ به دیدار تتلو و رئیسی مثبت نگاه می کنم

عبدی تصریح کرد: نکته دیگر این است که انتخابات یک کوره ذوب است نه ذوب آهن بلکه ذوب الماس است. یعنی هر کسی پایش را در این کوره می گذارد ذوب می شود. شما ببینید کسانی که خودشان را در معرض رای مردم قرار نمی دهند دلیلی برای تغییر خودشان نمی بینند. اما آن هایی که در انتخابات شرکت می کنند و می خواهند از مردم رای بگیرند، مجبور می شوند با کسی که چند ماه پیش او را به زندان انداخته بودند ملاقات کنند. این ملاقات را نباید دست کم گرفت، مسئله اساساً دیدار آقای رئیسی با شخصی به نام تتلو نیست، من خیلی به این مسئله مثبت نگاه می کنم، کاری هم ندارم که برای آقای رئیسی چه نتیجه ای داشته است. این کج سلیقگی مشاورین رئیسی بود که با تصور این که تتلو 4 میلیون فالوور دارد این ملاقات را ترتیب دادند، مسئله اساسی این است که بنیاد انتخابات این است که به خواست عمومی پاسخ می دهد و در این روند کسی که وارد انتخابات شده است، مجبور می شود که به این خواست ها توجه کند.

وی اضافه کرد: شما کشاورزی سنتی را در نظر بگیرید، پدر بزرگان ما شیوه کشاورزی سنتی خود را برای سال های متمادی تغییر نمی دادند، به خاطر این که کشاورزیشان ربطی به بازار نداشت و به اندازه خوراک و پوشاک خودشان تولید می کردند و خودشان هم استفاده می کردند، با خریدار و فروشنده هم سرو کار نداشتند. اما کشاورزی مدرن این گونه نیست، در این کشاورزی محصول برای فروش تولید می شود نه برای مصرف، به همین خاطر کشاورز مدرن وقتی وارد بازار می شود حق حاکمیت خود را بر محصول از دست می دهد و این خریدار است که حاکمیت را بر عهده می گیرد، خریدار است که انتخاب می کند محصول شما را بخرد یا محصول یک نفر دیگر را، طبیعتاً او به سراغ محصول ارزان تر و باکیفیت تر می رود و اگر کشاورز مطابق میل و انتظار او محصول تولید نکند، محصولش خریداری نمی شود و در نتیجه ورشکست می شود. همین موضوع باعث ایجاد رقابت بین کشاورزان برای تولید محصول بهتر و در نتیجه درآمد بیشتر می شود. مبنای پیشرفت و توسعه دنیا، و انسان  جدید همین رقابت است.

این تحلیل گر سیاسی خاطرنشان کرد: نمی خواهم بگویم که مطلقاً باید دنباله روی جامعه و بازار بود، هر کسی علاوه بر ابعاد اجتماعی اصول و شخصیت فردی خود را هم دارد. اما اگر کسی می خواهد حکومت کند باید این مسیر را پیش بگیرد و برای ارائه خدمات بهتر با دیگران رقابت کند که اگر نکند ورشکست می شود.

 

فصل الخطاب سیاسی انتخابات است

به گزارش جماران، وی ادامه داد: این دو مسئله همیشه در جامعه ما کلیدی بوده است یعنی اگر ما بتوانیم یک شیوه و روشی را پیدا کنیم که فصل الخطاب باشد. وقتی دو نفر بر فرض مثال با هم دعوایشان می شود در نهایت به دادگاه می روند و حکم آن دادگاه برای آن ها فصل الخطاب است ولو این که یکی از طرفین حکم را قبول نداشته باشد ولی در نهایت به ان تمکین می کند. در عالم سیاست هم فصل الخطاب سیاسی برای رفع اختلافات سیاسی انتخابات است که این موضوع در ایران در حال جا افتادن است.

 

چرا هنرمندان و ورزشکاران خودشان پای کار آمدند؟/ انتخابات در ایران یک پله بالا پریده است

عبدی افزود: شاهد مثال این موضوع در این انتخابات این است که از دوم خرداد به این طرف همیشه کنش گران سیاسی دنبال این بودند که هنرمندان و ورزشکاران را با خودشان همراه  و از محبوبیت آن ها به نفع خودشان استفاده کنند، انتخابات 96 تنها انتخاباتی بود که کنش گران سیاسی این کار را نکردند و هنرمندان و ورزشکاران خودشان پا به عرصه انتخابات گذاشتند. به خاطر این که این نهاد بیشتر از قبل جا افتاده است و برای شهروندان نسبت به آن اعتماد به وجود آمده است و دریافته اند که کار آمد ترین روش همین است. این اتفاق بسیار بسیار اتفاق مهمی است که باید به آن توجه کرد. این مسائل نشان می دهد که انتخابات در ایران یک پله بالاتر پریده است. البته معتقد نیستم که نهاد انتخابات به صورت کامل در ایران جا افتاده  اما همین انخابات اخیر از این نظر و به لحاظ کیفی فوق العاده با انتخابات های پیشین متفاوت بود.

وی ابراز داشت: این انتخابات مسائل دیگری هم داشت که همه باید از آن درس بگیریم، یکی از آن ها  راهبردی بود که آقای قالیباف پیش گرفت. من معتقدم اگر قالیباف یک راهبرد بهتر پیش می گرفت شاید می توانست به یک جاهایی برسد اما روشی که او اتخاذ کرد نشان داد که دیگر اساساً جامعه ما این نوع برخورد را با خود نمی پذیرد.

 

اصلاح طلبان در مفروضاتشان نسبت به انتخابات بازنگری داشته باشند

این تحلیلگر سیاسی اظهار کرد: مسئله دیگر این است که در این دوره هم مانند چند دوره پیش خیلی ها در روز های آخر یک استرس و نگرانی در مورد سالم برگزار شدن انتخابات داشتند. علت این امر این است که ما یک سری مفروضاتی در ذهنمان داریم که هنوز نتوانسته ایم آن ها را از ذهنمان خارج کنیم. من نمی خواهم بگویم که هیچ وقت هیچ اتفاقی در انتخابات نخواهد افتاد اما می خواهم بگویم بسیاری از مفروضاتی که در ذهن ما اصلاح طلب ها است غلط است و باید تحلیلمان را نسبت به انتخابات و حکومت اصلاح کنیم. چرا که وقتی در ابتدا با چنین پیش فرضی وارد عرصه انتخابات می شویم مطابق آن هم عمل می کنیم و گاهی ممکن است این مفروضات باعث تحقق آن ها هم شود. بنابراین به نظرم این انتخابات فرصت خوبی را فراهم کرد که اصلاح طلب ها یک بازنگری در فرضیاتشان نسبت به محیط اجتماعی و سیاسی داشته بکنند. و در صورت این بازنگری است که در آینده می توانند کنش های مناسب تری داشته باشند.

 

استقبال ایرانیان خارج از کشور از انتخابات نشان می دهد که انتخابات در ایران فرمایشی نیست

وی با بیان این که برای من بسیار جالب بود که ایرانیان خارج از کشور بسیار از انتخابات استقبال کردند، ابراز داشت:  اگر بعضی ها می گویند انتخابات در ایران بازی است و مردم را با دوز و کلک پای صندوق می برند، شرکت گسترده ایرانیان خارج از کشور را چگونه توجیه می کنند، در خارج از کشور که کسی نمی تواند دیگران را مجبور کند پای صندوق رای بیایند، پس واقعاً همه در مقطع فعلی به اهمیت و اثرگذاری انتخابات پی برده اند.

عباس عبدی اضافه کرد: باز برخلاف نظر بعضی ها این گونه نیست که فکر کنند انتخابات از این لحاظ که کاندیداها چه کسانی باشند یک سناریوی از پیش تعیین شده است، کمتر کشوری در دنیا انتخاباتش در این حد قطبی می شود، علتش هم این است که کاندیداها وقتی می خواهند رای بگیرند نگاه می کنند ببینند با ارائه چه چیزی و با نزدیک شدن به چه کسی می توانند رای مردم را بگیرند. اگر آقای رئیسی با تتلو دیدار می کند و باعث ریزش آرایش می شود به خاطراین است که این حد از انطباق برای او جا نمی افتد. ضمن این که سال 76 یک نوع خطای تحلیلی پشتش بود اما در 96 این خطا برای سیستم وجود نداشت و از قبل می دانست که دارد چه کار می کند.

 

انتخابات سیستم را به رأی مردم معتاد می کند 

وی در مورد آرایش انتخاباتی نیز اظهار کرد: همین آرایش 3 به 3 کاندیداها پیام روشنی داشت. خیلی راحت می شد این آرایش را مثلا 5 به 2 کرد. کسی هم اعتراض نمی کرد، شاید غیر منتظره ترین آرایش همین آرایشی بود که دیدیم و دلیل آن این است که انتخابات دارد سیستم را به رأی مردم معتاد می کند و نباید اجازه داد که این از بین برود. اگر یک سیستمی به رای من و شما احتیاج داشته باشد باید رای داد چرا که رای رنگی است که به بوم سیاست پاشیده می شود و همه چیز را عوض می کند. سیستم کم کم به این رنگ ها عادت می کند و دیگر نمی تواند در آینده تصور این که یک روزی این رنگ ها روی بوم نباشند و با فضای سیاه و سفید مواجه شود را اشته باشد. بر همین اساس در 20سال اخیر انتخابات در ایران مبنای قدرت شده است.

 

فضای مجازی در روستاها اتوریته سنتی را از بین برده است

به گزارش جماران، وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی براین که دلایل رای خوب روستا ها با تمام تبلیغاتی منفی که انجام شد به آقای روحانی چه بود، گفت:  دلیل اصلی اش این بود که شعار های که احمدی نژاد در دوره ای داد و آقای رئیسی و قالیباف تکرار کردند اشکال داشت، اولین اشکالش این بود که آقای قالیباف نمی توانست معرف چنین شعارهایی باشند همان گونه که وقتی رئیسی با تتلو ملاقات می کند نمی تواند معنای مورد نظر را برساند. مسئله کلیدی این بود که مردم یک تجربه بدی از این شعار ها داشتند و به علاوه این که این دفعه درآمدی به نام نفت وجود نداشت و مردم امیدی نداشتند که چنین پولی به آن ها برسد. مسئله دیگر نقش شبکه های مجازی است که در روستاها هم کاربران زیادی دارد که تا حدی آن اتوریته ی سنتی را از بین برده است.

 

راهبرد اصولگرایان به معنای دقیق کلمه مفتضح بود

مهمترین دلیل اما این بود که راهبرد نامزدهای اصولگرا کلاً راهبرد مفتضحی به معنای دقیق کلمه بود که کم کم خودشان هم به آن پی بردند. آقای قالیباف هم به همین دلیل کنار رفت وقتی دید که رایش در تهران از 30 درصد به 15 درصد رسیده است سریع کنار کشید و روغن ریخته را نذر امام زاده کرد. بعد خود این کناره گیری علیرغم این که فکر می کردند به سود رئیسی تمام می شود اما این گونه نشد چرا که مردم دیدند قالیباف که سایت کارانه راه انداخته بود و می گفت تا آخر می ماند و کلی هزینه تبلیغات کرده بود، کنار کشید و همین موجب بی اعتمادی بیشتر مردم شد. در حالی که آقای جهانگیری از ابتدا صادقانه گفت که قرار نیست که تا آخر بماند.

عماد الدین باقی: اگر فرصت روشنگری بیشتر بود، فاصله 9 میلیونی رای شان با روحانی 15میلیون می شد

 

به گزارش خبرنگار جماران، در ادامه این مراسم عماد الدین باقی هم طی سخنانی با بیان این که بحث درباره رویداد مهم انتخابات ریاست جمهوری و شورا پهنه وسیعی دارد که در یک گفتار نمی گنجد، اظهار کرد: ضمن تبریک پیروزی در دو انتخابات همزمان ریاست جمهوری و شوراها به همه شما متذکر می شوم که یک رخداد یا تحول اجتماعی را نمی توان تک عاملی تحلیل کرد و بدیهی است که محصول شبکه ای علل و عوامل است که در این روزها به آن اشاره می شود. نقش همدلی مردم و هماهنگی اصلاح طلبان، کارنامه روحانی و هنر او در مناظره، نقش جهانگیری، خاتمی و حتی نقش منفی رقیب و غیره در این پیروزی غیر قابل انکار است. 

 

مردم باید بعد از انتخابات در میدان باشند

وی ادامه داد: امروزه دسترسی همگان به نظرات، تحلیل ها و خبرها در فضای مجازی وجود دارد من به قرینه برخی اخبار و مشاهده مواضع تند مخالفان اصلاحات احساس می کنم پس از این انتخابات باید در میدان باشیم و مردم نباید مانند گذشته پس از انتخابات به خانه بروند و چهارسال بعد دوباره به میدان بیایند؛ وگرنه آرای آنها و مطالبات شان مصادره خواهد شد چون عده ای نمی خواهند بگذارند رئیس جمهور در وعده هایی که به مردم داده است موفق شود و ما باید پای رای مردم بایستیم.

باقی ضمن اشاره به این که این روزها به بیان های مختلف دیده و شنیده ایم که عده ای منت می گذارند که ما به نتیجه انتخابات تمکین کردیم و..، گفت:  اگر نمی خواستند تمکین کنند چه می کردند؟ مگر الان چه می کنند؟ آیا واقعا تمکین کرده اند؟ آنها با منت گذاشتن و تکرار اینکه ما مانند شما در سال 88 به خیابان نیامده ایم دارند اصلاح طلبان را تحریک می کنند که دوباره پرونده سال 88  را باز کنند و در نتیجه فضا را تند کنند.

ستاد های اصولگرایان بسته نشده است

وی افزود: الان کانال ها و سایت هایی که دو سال پیش مطبوعات داخلی پشت پرده آنها را افشا کردند، با همان شدت و حدت به تخریب و تنش آفرینی ادامه می دهند و این معنایش این است که آنها ستاد خود را و ماموریت شان را تعطیل نکرده اند پس باید ما هم روشنگری را ادامه دهیم و بگوییم آنچه را باید گفت.

باقی خاطرنشان کرد: عده ای یکسال پیش در روزنامه های وابسته به ارگان هایی که حق کار جناحی ندارند رسماً از ضرورت تک دوره ای کردن دولت روحانی سخن گفتند و سازماندهی برای آن را شروع کردند و آنقدر قدرت سازماندهی و هزینه شان بالا بود که یک درصد در موفقیتشان تردید نداشتند و شعار «آخر هفته، روحانی رفته»  را تیتر اول روزنامه ها و شعار اصلی همایش های انتخاباتی شان کردند اما حالا که کامیاب نشده اند دارند ادامه می دهند زیرا آنها در نقش خود آنقدر غوطه ور شده اند که قادر نیستند خود را با شرایط تطبیق دهند. در جامعه شناسی مفهوم مهمی داریم به نام مفهوم «نقش» که از تاثیر عمیق نقشی که افراد به عهده می گیرند در شخصیت و افکارشان می گوید. تداوم این نقش به یکنوع شستشوی مغزی می انجامد و جامعه را به وضعیت تخاصم سوق می دهد.

وی بیان داشت: جنبش اصلاحی مشروطه هم دچار همین آفت شد. آنقدر طرفین نزاع و مشروعه خواهان و مشروطه طلبان در رسانه ها اعم از منبر و مطبوعات و اعلامیه ها و شبنامه ها علیه هم گفتند و خود را شستشوی مغزی دادند که سرانجام با استخاره میرزا ابوطالب زنجانی و یاری قراق های روسی به فرماندهی لیاخوف مجلس را به توپ بستند. گرچه آن زمان هم اصلاح طلبان اکثریت بودند و تهران را فتح کردند اما در هر صورت  این  سرآغاز افول مشروطیت و بعد روی کار آمدن رضاخان و تاخیر 50ساله مشروطیت شد.

این پژوهشگر تاریخ ابراز داشت: اکنون هم عده ای از یکطرف می گویند تمکین می کنیم از طرف دیگر می گویند آرای فلانی 30 میلیون بود و اگر او زودتر شروع کرده بود حتما پیروز بود. در حالی که اگر فرصت روشنگری در جامعه درباره یک فرد ناشناخته برای عامه بیشتر بود  فاصله 9 میلیونی رای شان با روحانی 15میلیون می شد.

 

جناح مقابل اگر در خودشان تجدید نظر نکنند در انتخابات بعدی ریزش بسیاری خواهند داشت

وی اضافه کرد: این انتخابات نشان داد که وقتی مخالفان اصلاح طلبی تمام قوای خود را به میدان آورند نهایتا 15 میلیون رای دارند و در انتخابات پیش هم همین نصاب را داشته اند ولی با توجه به سرعت تغییراتی که در درون جامعه در جریان است اطمینان دارم اگر در خودشان تجدیدنظر نکنند در انتخابات بعدی ریزش بسیاری خواهند داشت. در فرصت مناسبی ادله این ادعا را به تفصیل  ذکر خواهم کرد.

 

عده ای می خواهند این شیرینی انتخابات را در کام مردم تلخ کننند/  حصر پایه گذاری سنتی خطرناک و تداوم قانون شکنی است

به گزارش جماران، عماد الدین باقی با تاکید بر این که  مطمئن باشید این بازی انتخابات در 29 اردیبهشت پایان نیافته است و عده ای می خواهند این شیرینی انتخابات را در کام مردم تلخ کنند.. من در اینجا کاری به ضعف های اجرایی  دولت ندارم و چه بسا خود از منتقدان آن هستم اما مقابله با رأی مردم و مطالبات آنان را ضد دموکراتیک و ضد حقوق بشر می دانم چنانکه نگذاشتند روحانی به وعده رفع حصر در دوره قبل عمل کند. من اقدامات غیر قانونی مانند حصر شخصیت های گرانقدری چون مهندس موسوی و آقای کروبی را پایه گذاری سنتی خطرناک برای تداوم قانون شکنی می دانم چنانکه پیش از آنها درباره شخصیت های بزرگ دیگری این حصر اتفاق افتاد.

 

اصلاح طلبان در سازوکارهای انتخاباتی خود تجدید نظر کنند

وی در ادامه تصریح کرد: عقلای جناح رقیب اصلاح طلبان اگر می خواهند جامعه آرام باشد جلوی سایت ها وکانال های وابسته به خودشان را که برای عدم موفقیت رئیس جمهور منتحب اکثریت مردم تلاش می کنند را بگیرند. اصلاح طلبان هم با استفاده از فرصت به دست آمده باید در سازوکارهای انتخاباتی تجدید نظر کنند و سنت حسنه ای را پایه گذاری کنند که طبق آن هر گروهی به اندازه وزن آرای خود در قدرت حضور داشته باشد و حذف نشود. حذف کردن زمینه تخاصم است. در اروپا، زمانی احزاب کمونیست ایدئولوژی شان براندازی نظام های سرمایه داری غرب بود و سیستم سیاسی هم آنها را سرکوب می کرد. نه روش انحلال طلبی کمونیست ها و نه سرکوب نتیجه داد. اما از هنگامی که در قدرت شریک شدند تهدید آنها به فرصت بدل شد و شدند حافظ نظم سیاسی موجود و اصلاح طلب.

این فعال حقوق شهروندی افزود: به این که  اگر همه گروه ها و سلایق سیاسی در قدرت سهم داشته باشند و این مشارکت محدود به دو جناح اصلی نباشد و گروه های دیگر هم به اندازه وزن و پایگاه اجتماعی شان حضور داشته باشند گسل ها ترمیم و انسجام اجتماعی بیشتر می شود. در حال حاضر گروه های زیادی هستند که چون امکان تعین اجتماعی ندارند رای شان در سبد اصلاح طلبان قرار می گیرد ولی این وضع نمی تواند برای همیشه دوام پیدا کند و باید فرصت تعین یابی به سایر گروه ها داده شود. باید حکومت مانند شرکت سهامی باشد و همه احساس کنند در آن ذینفع هستند.

باقی با اشاره به این که راه ترمیم گسل های سیاسی و اجتماعی فقط سهیم بودن در قدرت نیست، اظهار کرد: یکی از راه های ترمیم گسل ها رفع موانع حضور مدنی است. گروه ها، احزاب و انجمن ها باید بتوانند شکل بگیرند. پس از سال 88 جامعه مدنی در ایران ضعیف تر از قبل شد در حالی که در جوامع توسعه یافته هزاران ان.جی.ا وجود دارد و هر فرد عضو یک انجمن یا بیشتر است. بارها این مثال را ذکر کرده ام که در نروژ با وجود چهارمیلیون و سیصد هزار جمعیت فقط پانصد انجمن حمایت از حقوق کودک وجود دارد و چندهزار انجمن دیگر در زمینه های محیط زیستی و اجتماعی و حقوق بشری که در نتیجه هر شهروند حداقل عضو یک انجمن است و بسیاری هم در بیش از یک انجمن عضویت دارند. در چنین جامعه ای قدرت به مردم منتقل شده و نقض حقوق شهروندان به آسانی امکانپذیر نیست.

 

سه زمینه ای که اصلاح طلبان باید خود را نقد کنند

به گزارش جماران، این فعال سیاسی در ادامه با بیان این که نکته دیگر اینکه اصلاح طلبان باید خود را در سه زمینه «انتخابات شورا» چه «انتخابات ریاست جمهوری» و  چه «عملکرد گذشته» شان باید خود را نقد کنند، گفت: در لیست شورا به نحوی عمل شد که بسیاری از افراد با نارضایتی و فقط برای جلوگیری از تداوم مدیریت قبلی رای دادند و این برای ارائه دهندگان لیست امید پیروزی نیست، شکست است ولی برای مردم که هوشیاری به خرج دادند و انتقادات خود را به بعد واگذار کردند پیروزی است. ما باید رویکرد خود را به شورا و شهرداری تصحیح کنیم. باید تفاوت مجلس و شوراها را درک کنیم. مجلس نهادی ماهیتاً سیاسی است و شورا نهادی ماهیتاً اجتماعی، لذا ترکیب نامزدها باید متناسب با این تفاوت ها باشد. باید افرادی که تخصص در امور شهری دارند در شورا بیشتر حضور داشته باشند. در ارائه لیست برای مجلس هم اگر شورایعالی اصلاح طلبان نامزد معرفی می کند که متشکل از احزاب است در شورا باید علاوه بر احزاب، انجمن های شهری و مدنی هم حضور داشته باشند. ترکیب خود شورایعالی اصلاح طلبان هم باید مورد بحث قرار گیرد. باید سازوکار انتخاب اعضای آن شفاف شود. اینکه گفته شود اعضای شورایعالی در فرایندی کاملا دموکراتیک انتخاب شده اند روشن و مسجل نیست و اصلا این فرایند شفاف نشده است. لذا در انتخاب نامزدهای شورای شهر نه تنها آن ملاحظات رعایت نشد که چون آن رویکرد نادرست اصلاح نشده است همان اشتباهات در بحث تعیین شهردار هم همچنان ادامه دارد و نامزدهایی که برای شهرداری مطرح هستند چهره های سیاسی اند چون این تصور وجود دارد که شهردار باید یک چهره سیاسی باشد در حالی که به گمان ما شهردار باید شخصیتی سیاسی باشد که دوز سیاسی و حواشی و اشتهار سیاسی اش کمتر و تخصص و مدیریت شهری اش بیشتر باشد و بیشتر یک مدیر اجرایی قوی باشد به ویژه برای شهری که معتقدیم تبدیل به شهر سوخته شده و باید فقط به فکر نجات این شهر ویران شده و پر مسئله بود.

وی در خصوص نقد انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: درباره انتخابات ریاست جمهوری باید خود را نقد کنیم. برای مثال در جریان انتخابات حقوق بشر فراموش شد، زندانیان فراموش شدند و این ایراد بزرگی است. اتفاقا انتخابات فرصت مناسبی بود که وضعیت عده ای از زندانیان سیاسی که مستحق این احکام نیستند مطرح شود و از حقوق آنها دفاع شود اما نشد. حتی در موردی که من در مصاحبه ای به آن پرداخته بودم قسمت مربوط به زندانیان حذف و منتشر شد. در انتخابات88 چون پیش بینی من این نبود که نامزدهای اصلاح طلب رای کافی می آورند در آخرین روز انتخابات در پارک ملت در سخنرانی کوتاهی گفتم مهم نیست که آقای کروبی یا مهندس موسوی دولت را در دست بگیرند چون آنها در هرصورت پیروز انتخابات اند زیرا برای اولین بار در تاریخ ایران موفق شدند حقوق بشر و شهروندی را سرلوحه برنامه های مبارزات انتخاباتی کنند اما در این دروه عقبگرد داشتیم و خبری از این گفتمان حیات بخش نبود جز آنکه می دانستیم رقبا مخالف حقوق بشر و روحانی باورمند است.

 

جناح چپ غرق در ساخت قدرت شد و از حوزه اجتماعی دور افتاد

به گزارش جماران، این پژوهشگر تاریخ  در نقد حرکت اصلاح طلبی هم اظهار کرد: درباره نقد حرکت اصلاح طلبی هم برای مثال همانطور که دیدیم مانند چندسال گذشته در مناظره ها هم دایم به دولت نهم و دهم و خسارت هایی که به کشور تحمیل کرد می تاختند. این انتقادات کاملا درست است که دولت های نهم ودهم ضربات ویرانگر و جبران ناپذیری زدند اما این همه واقعیت نیست. باید روشن شود که چه زمینه هایی وجود داشت که سبب برآمدن چنین دولتی شد؟ مگر می شود بدون هیچ زمینه ای چنین اتفاقی بیفتد. یکی از زمینه های آن این بود که جناح چپ غرق در ساخت قدرت شدند و از حوزه اجتماعی دور افتادند. برنامه ای که امروز همیاران در دستور کار خود دارد برای آنها هیچ اهمیتی نداشت. مؤسسه همیاران در اساسنامه اش آمده است که نهادی غیرسیاسی است و برنامه اش مبازره با فقره اعتیاد، طلاق و آسیب های اجتماعی در منطقه نازی آباد ست. این دیدگاه در آن زمان غایب بود و همه نیروها معطوف به ساخت سیاسی شده بود و زمینه را برای اینکه فرصت طلبانی بیایند وبشوند سخنگوی نارضایتی مردم در آن زمینه ها فراهم کرد از این جهت اصلاح طلبان هم به نوعی در به وجود آمدن آن خسارت ها سهیم هستند. برای ترمیم گسل های اجتماعی و سیاسی، اصول گراها هم باید خود را نقد و بازسازی کنند و رشته مدیریت خود از نهاد های غیر مردمی خارج کنند.

گزارش از: فرهاد فتحی

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.