به نظر می رسد از بین کسانی که برای شهردار شدن تهران مطرح می شوند شانس محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری بیش از دیگران است و با توجه به اینکه هر 21 نفر پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از لیست امید هستند و اصلاح طلبان این دو نفر را به عنوان شهردار بعدی تهران مطرح می کنند این فرضیه که یکی از این دو نفر شهردار بعدی تهران باشد محتمل تر از سایر موارد است.

به گزارش جماران، اینکه شهردار بعدی تهران در چه شرایطی این شهر را تحویل می گیرد نکته جالبی است. نشستن بر روی صندلی شهردار تهران در شرایط کنونی کار بسیار سختی است و کسی که شهردار بعدی تهران خواهد شد به نوعی با دولت یازدهم مقایسه می شود که باید تا سال ها مشغول آواربرداری باشد.

شهرداری تهران در حال حاضر بر اساس اظهار نظر اعضای شورای شهر بین 20 تا 65 هزار میلیارد بدهی دارد و برخی از روندهای مدیریت شهری مثل فروش تراکم و برخی از حوادث مثل پلاسکو گزارش عملکرد شهرداری را با چالش های جدی رو به رو کرد. در این شرایط دوره مدیریت محمدباقر قالیباف بر تهران تا حدود 2 ماه دیگر به پایان می رسد و بر اساس قانون شوراها، اعضای شورای شهر تهران وظیفه دارند که شهردار بعدی را انتخاب کنند.

اصولگرایان در نظر داشتند در صورت به دست آوردن اکثریت صندلی های شورای شهر رستم قاسمی وزیر اسبق نفت و و یا علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم را شهردار تهران کنند. اما با مشخص شدن نتایج شمارش آراء انتخابات و اینکه هر 21 نفر لیست امید منتخب شورای اسلامی شهر تهران شدند، این فرضیه که شهردار تهران از چهره های سیاسی اصولگرا باشد به کنار گذاشته شد و این احتمال قوت گرفت که از چهره های اصلاح طلب و یا اعتدالیون شهردار تهران انتخاب می شود.

برخی شنیده ها حاکی از این است که اصلاح طلبان در حال رایزنی با ناطق نوری برای جایگزینی جهانگیری در معاون اولی رئیس جمهور هستند و در نظر دارند اسحاق جهانگیری را به عنوان کاندیدای شهرداری تهران مطرح کنند. این خبر تاکنون توسط هیچ یک از مسئولین اجرایی کشور و حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری تأیید و یا تکذیب نشده است. اما با توجه به اینکه ناطق نوری به عنوان یکی از گزینه های ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است بعید به نظر می رسد که معاون اولی رئیس جمهور را بپذیرد.

اما برخی افراد از جمله غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران، محسن هاشمی را از گزینه های جانشینی قالیباف می دانند. این در حالی است که اصلاح طلبان توانسته اند در انتخابات شورای شهر تهران تمام 21 کرسی را به دست آورند و نفر بیست و دوم یک چهره اصولگرا یعنی مهدی چمران است. به نظر می رسد که اصلاح طلبان دست به این اقدام نزنند و تصمیم بگیرند که شهردار انتخابی آنها فردی غیر از این 21 نفر باشد تا هیچ یک از کرسی های شورای شهر را از دست ندهند.

محسن هاشمی در زمان ثبت نام انتخابات شورای شهر تصمیم گیری در مورد انتخاب شهردار را از اختیارات اعضای شورای شهر عنوان کرد. اما پس از اعلام نتایج این انتخابات علی اعطا از عدم تمایل محسن هاشمی به شهردار شدن گفت و سید محمود میرلوحی، دیگر منتخب شورای شهر تهران، بر این امر تأکید کرده که بر اساس میثاق نامه لیست امید شهردار بعدی تهران از اعضای شورای شهر پنجم نیست.

البته پس از انتخاب هیأت رئیسه موقت منتخبان تهران و اینکه محسن هاشمی که منتخب اول تهران است، هیچ جایی در این هیأت هفت نفره ندارد، مجددا این تئوری قوت گرفت که اصلاح طلبان در حال مقدمه چینی برای انتخاب فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان شهردار بعدی تهران هستند.

برخی گزینه های دیگر از جمله محسن مهرعلیزاده (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت دوم اصلاحات) و پیروز حناچی (معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی) برای شهردار شدن تهران مطرح هستند اما آن طور که از شواهد و قراین به دست می آید احتمال اینکه از بین محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری شهردار بعدی تهران انتخاب شود بسیار زیاد است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.