سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تأثیر انتخابات در اقتدار و قدرت حاکمیت و دیپلماسی ایران، گفت: اگر اکثریت مردم چیزی را بخواهند و آن را مورد حمایت قرار دهند، با این اجماع دست دولت باز خواهد بود که این خواسته ها را در مسیر درست خود هدایت کند.

بهرام قاسمی در گفت و گو با جماران، در مورد تأثیر حضور مردم در انتخابات در قدرت دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: اگر بپذیریم ایران کشوری مستقل است که به هیچ قدرتی وابسته نیست و هیچ سازمان نظامی و امنیتی عضویت ندارد و در هیچ بلوک بندی از قدرت های جهان حضور ندارد و اتکای این کشور به نظام و مردم خودش است، می توانیم اهمیت حضور مردم در بزنگاه های مشخص و تاریخی را یک ارزیابی دقیق کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به شرایط خاص بین المللی در مقطع کنونی، افزود: با توجه به توسعه و رشد گروه های افراط گرا و تکفیری و تروریستی که منطقه را به آشوب کشیدند، می دانیم که این انتخابات می تواند اقتدار و قدرت حاکمیت و دیپلماسی ایران را دو چندان کند؛ برای چالش هایی که ممکن است در صحنه جهانی با آنها رو به رو شود.

وی گفت: متأسفانه برخی از کشورهای جهان نمی توانند حضور گسترده مردم را ببینند و به جای تشویق و نگاه به آزادی و روند دموکراتیک در ایران، از کشورهایی در منطقه حمایت می کنند که مبدع، مبتکر و مروج تروریسم در چند دهه اخیر بوده اند و امروز هم در همه مشکلات منطقه ریشه دارند و از هیچ گونه آزادی عمل، صندوق رأی و فضای دموکراتیک برخوردار نیستند.

قاسمی در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال رفع تحریم های غیر هسته ای ایران در دولت دوازدهم، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تعریفی که ما از آن داریم یک حکومت دموکراتیک مبتنی بر آراء و حضور مردم است. لذا نقش مردم اینجا تعیین کننده است. اگر اکثریت مردم چیزی را بخواهند و آن را مورد حمایت قرار دهند، با این اجماع دست دولت باز خواهد بود که این خواسته ها را در مسیر درست خود هدایت کند.

وی با تأکید بر اینکه چیزی که رئیس جمهور مطرح کرده کاری صعب، سخت و دشوار است، ادامه داد: به لحاظ مکانیزم های بین المللی و وضعیت جهان و روابطی که در صحنه جهانی وجود دارد، عده ای خواهان گسترش و ارتقاء جایگاه ایران در صحنه جهانی نیستند. ولی قطعا قدرت دیپلماسی ایران بسیار بالا است و تجربه های اخیر ثابت کرده که ما برای مذاکرات سخت سیاسی توانمند هستیم و می توانیم آن را به خوبی انجام دهیم؛ به شرطی که در کشور پیرامون آن اجماع وجود داشته باشد و مردم آن را بخواهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان گفت: به نظر من فاکتورهای مردم و اجماع بسیار مهم است. اگر ما در این مسیر حرکت کنیم و این داشته ها را داشته باشیم، من فکر می کنم به کمک دستگاه دیپلماسی کشور هر چیزی با قدرت مذاکره، چانه زنی و دیپلماسی مهیا و ممکن است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.