گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

حجت الاسلام والمسلمین حمید زاده در گفت و گو با جماران؛

ترامپ امروزتعدیل و نتانیاهو خفه شده اما هنوز بعضی ها در داخل کشور بر مواضع نابخردانه خود پا فشاری می کنند/ متأسفم برای کسانی که آمدند و به جای ارائه برنامه باب فحش و افترا و اتهام را گشودند

هنوز بعضی از نگاه ها از ترامپ نسبت به برجام تندتر است، ترامپ امروزتعدیل شده و نتانیاهو خفه شده اما هنوز بعضی ها در داخل کشور بر مواضع نابخردانه خود پا فشاری می کنند.

چند روز پیش به همراه آقایان داستانی و فراهانی از اعضای دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی(س) به عیادت حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر حمید زاده از وعاظ برجسته و سر شناس کشور رفتیم و ضمن جویا شدن احوال ایشان در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و مباحث اخلاقی پیرامون آن با وی به گفت و گو نشستیم. حجت الاسلام حمید زاده مدتی در بستر بیماری بودند که به لطف پروردگار در حال  حاضر حالشان رو به بهبود است و به زودی به فعالیت های روزمره خود بازخواهند گشت.

وی با بیان این که "از آقای روحانی و لیست ائتلاف حمایت می کنم ولی به همه کاندیدا ها احترام می گذارم و متاًسفم برای کسانی که آمدند و به جای ارائه برنامه باب فحش و افترا و اتهام  را گشودند و بد اخلاقی کردند." گفت: آن کاندیداهایی که با هتاکی و شعبده بازی در عرصه تبلیغات انتخاباتی وارد شدند متاسفانه از هر فرصتی که به دست آوردند سوء استفاده کردند. من به آقای روحانی و جهانگیری توصیه می کنم که با یک سلام از کنار این تهمت ها و تخریب ها بگذرند، این جوسازی هایی هم که متاسفانه وجود دارد خوشبختانه کمترین تاثیر را در انتخاب مردم خواهد داشت و ملت با همان رای کوبنده ای که در مرحله اول ریاست جمهوری ایشان داد این بار استوار تر او را برخواهند گزید تا جلوی افراطیون گرفته شود و تا مملکت در مسیر عقلایت و حق باوری راه خودش را ادامه دهد.

این کارشناس دینی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار جماران در خصوص انتخابات ریاست جمهوری گفت: بدیهی است که مسئله انتخابات امروز یکی از مهمترین چالش های کشور و ملت ما است. با توجه به این که اساس مردم سالاری و مردم سالاری دینی حاکمیت افکار و اندیشه های مردم در حوزه مدیریت کلان کشور است، قانون اساسی ما انتخابات نقش محوری دارد و جمهوری اسلامی بر اساس رای و نظر مردم شکل گرفته است.

وی ادامه داد: مرحوم امام راحل گرچه در انتخابات معمول انتخاب نشده بود اما آحاد و افکار عمومی بود که امام را به اوج عزت و عظمت رساند و آن استقبال پر شکوهی که در بهشت زهرا از امام به عمل آمد نشان دهنده اقبال و انتخاب عمومی جامعه نسبت به امام بود. آن حرکت های عظیم و توفنده ای که در دوران انقلاب یکی پس از دیگری توانست بنیان نظام شاهنشاهی را منهدم کند در واقع تجسم و تبلور تبعیت مردم از امام بود.

حمید زاده افزود: شاید در آن مقطع لازم نبود که امام به شکل مصطلح  از رأی مردم انتخاب شود همین که یک فردی بتواند یک امتی را از جا بکند این نه رای یک فرد بلکه رای امتی را به خودش اختصاص داده است. امام راحل این توفیق را داشت که امتی را با خود به حرکت درآورد و با به دست آوردن دل امت رضایت رهبریت و زعامت خویش را تثبیت کند. بنابراین خود امام به معنای واقعی کلمه برگزیده مردم بود، چون اساساً قبل از این که عنوان رهبر سیاسی به خود بگیرد رهبر دینی مردم و در مقام مرجع تقلید اعلا و اعظم مطرح شده بود.

وی اضافه کرد: به کسی که بتواند در باور مردم به عنوان مرجع اعلا مطرح شود این دیگر بی نیاز از رأی و نگاه انتخابی مصطلح مردم است. به همین دلیل وقتی امام اشاره فرمودند که به نظام جمهوری اسلامی آری یا نه، این مردم بودند که همان رأی خودشان را به امام و نظام دادند و با 98 درصد رأی مردم نظام تثبیت شد.

این خطیب برجسته دینی با بیان این که بعد از این آری به جمهوری اسلامی بلافاصله انتخابات خبرگان قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری، مجالس شورای اسلامی و بلافاصله رفتن به سمت شورا ها آغاز شد، اظهار کرد: اگرچه یک مقدار به دلیل این که کسانی از شورا گریزان بودند و بیشتر به حاکمیت فردی تمایل داشتند در این روند وقفه افتاد اما در عصر و زمان دیگری از انقلاب در دوران ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی، انتخابات شورا ها نیز به مجموعه دفتر انتخابات قانون اساسی کشور پیوست و امروز که ما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر هستیم طبیعتاً این ملت است که سرنوشت خودش را رقم می زند.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب و انتخابات از یک طرف حق افراد و آحاد جامعه است یعنی حق تعیین سرنوشت و از یک طرف حق نظام است برای این که پشتیبانی مردم را با خود داشته باشد. بنابران هر کسی در هر موقعیتی که شرایط رای دادن داشته باشد، اولاً در جهت استفاده از حق و حقوق خودش موظف است و ثانیاً در جهت تقویت بنیان نظام جمهوری اسلامی در عرصه انتخابات باید حضور جدی داشته باشد.

حمید زاده ابراز داشت: شاید افرادی مدعی باشند که انتخابات چندان تاثیر گذار نیست اما درانتخابات های گذشته، مخصوصاً انتخابات ریاست جمهوری 92 و مجلس شورای اسلامی اهمیت رای مردم اثبات شده است. من در مجلس یادمان مرحوم شادروان آیت الله توسلی  که آیت الله هاشمی  و شخص سید حسن آقای خمینی حضور داشتند اشاره کردم که رأی شما باید رای هاشمی، خاتمی ، بیت امام و رای انقلابیون اصیل باشد. چرا که انقلابی اصیل غیر از انقلابی تازه از راه رسیده و انقلابی سر سفره انقلاب نشسته ولی بی خبر از درد و رنج های زندان و مبارزه انقلابیون است. لذا امروز هم من عرض می کنم که اولاً حضور جدی در انقلاب و ثانیا قطع نظر از همه شانتاژها و جو سازی ها نقش این  تاتیر گذاری نقش تعیین کننده دارد. آنچنان که رای به لیست های اعتدالیون در انتخابات مجلس شورای اسلامی و در انتخابات ریاست جمهوری آقای روحانی توانست در کشور تحولی ایجاد کند.

این کارشناس دینی در ادامه گفت: در حال حاضر ثابت شده است که تنها راه ایجاد تحول مثبت در سرنوشت کشور نظام، فساد و ظلم ستیزی و بیداد ستیزی است  و این که ما در مسیر انتخابات درست گام برداریم که به یقین این قدم بزرگ را ملت بزرگ ایران برخواهد داشت و با انتخاب دیگر بار آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور یقیناً حق خودش ا به خدا و دین خدا ادا خواهند کرد. خیلی ها شاید آقای روحانی را قبول نداشته باشند و خود بنده نیز شاید انتقاداتی به ایشان داشته باشم اما تنها گزینه که امروز می تواند مملکت را در مسیر خروج از بحران پیش ببرد راهی است که آقای روحانی در سیاست خارجی، و اقتصاد .. پیموده است. این جوسازی هایی هم که متاسفانه وجود دارد خوشبختانه کمترین تاثیر را خواهد داشت و ملت با همان رای کوبنده ای که در مرحله اول ریاست جمهوری ایشان داد این بار استوار تر او را برخواهد گزید تا جلوی افراطیون گرفته شود تا مملکت در مسیر عقلایت و حق باوری راه خودش را ادامه دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: من امیدوارم همه خواهران و برادران، دوستان بزرگوار، همه کسانی که در این کشور من را می شناسند این توصیه بنده حقیر را بشنوند و امیدوارم که این انتخابات انتخابات مبارکی باشد و آن چنان که مقام معظم رهبری تاکید فرموده اند؛ آحاد مردم بدون توجه به گلایه ها و ... در انتخابات شرکت کنند چرا که انتخابات مسئله مردم و نظام است و مسئله افراد و اشخاص نیست.

حمیدزاده درباره برخی بی اخلاقی در انتخابات و مقایسه آن با بی اخلاقی های اوایل انقلاب گفت: شرایط اول انقلاب با امروز کاملاً متفاوت بود برای این که امام یک شخصیت فراگیری داشت و با اشاره ای می توانست بحران و مشکلات را کنترل کند. بنابراین حل مسائل ساده بود. اما آن روز ها در ایام انتخابات  هم بد اخلاقی ها به شکل دیگری وجود داشت. در آن روزها گروه های افراطی و تفریطی مانند پیکاری ها، طوفانی ها، فدایی ها،  منافقین و..  وجود داشتند و تخریب به دست آن ها صورت می گرفت. آن روز هم گروه هایی انتخابات را تحریم می کردند و اشخاصی بودند که در مقام حمایت از کاندیدای دیگری بر می آمدند ولی وجود مقدس امام و راهنمای های ایشان اجازه نمی داد که این افراد از حد و مرزشان بالا تر بروند.

حمیدزاده در ادامه گفت: من ضمن این که از آقای روحانی و لیست ائتلاف حمایت می کنم ولی به همه کاندیدا ها احترام می گذارم و متاًسفم برای کسانی که آمدند و به جای ارائه برنامه باب فحش و افترا و اتهام  را گشودند و بد اخلاقی کردند. آن کاندیداهایی که با هتاکی و شعبده بازی در عرصه تبلیغات انتخاباتی وارد شدند متاسفانه از هر فرصتی که به دست آوردند سوء استفاده کردند. من به آقای روحانی و جهانگیری توصیه می کنم که با یک سلام از کنار این تهمت ها و تخریب ها بگذرند.

وی افزود: دولت امروز کارکردش مشخص است اما متاسفانه هنوز بعضی از نگاه ها از ترامپ نسبت به برجام تندتر است،  ترامپ امروز تعدیل شده و نتانیاهو خفه شده اما هنوز بعضی ها در داخل کشور بر مواضع نابخردانه خود پا فشاری می کنند. گرچه به سادگی مراکز علمی داخل و خارج  موفقیت های دولت را در مسائل اقتصادی و سیاست خارجه و ..تایید می کنند اما بعضی ها در داخل هنوز آب در هاونگ می کوبند.

این خطیبه برجسته دینی ابرا ز داشت:  بنابراین بعد از انقلاب فضا، فضای متفاوتی بود و تخریب ها وجود داشت اما تخریب با جریان های شناسنامه دار بود. مثلاً فدائیان خلق و منافقین تکلیفشان مشخص بود و جریان ها و گروهک ها که بعد از انقلاب به صورت قارچی سر برآورده بودند با شناسنامه کار می کردند. اما امروز کسانی متاسفانه حق نشناسی و  تخریب می کنند که دم از اسلام و انقلابی بودن دفاع از امام می زنند. مشکل امروز ما این است، یعنی این کسانی که امروز دولت را تخریب می کنند همه کیهان بودند مشکلی وجود نداشت، چون کیهان را مردم شناخته اند ای کاش همه این جریان های تخریب گر به شکل کیهان عمل می کردند اما مسئله این است که امروز زیر پوشش دفاع از حاکمیت و امنیت ملی دفاع از اقتصاد مقاومتی و محرومین دولت را تخریب می کنند.

وی در ادامه یادآور شد: آن آقای بزرگواری که مجموعه چند منظوره پسرش در میدان هفت تیر برای همه شناخته شده است می آید از حق مظلومین حرف می زند و این که لیست اموالش را هم ارائه می دهد. مرد بزرگوار! شما در این کشور ما یک مسئول را به من نشان دهید که زندگی اش به نام خودش باشد. شما اگر جرات دارید همان مجموعه چند منظوره خود را در هفت تیر برای مردم شفاف کنید. اختصاص دادن بسیاری از گوشه و کنار تهران را به نهاد ها و واگزاری رانت به اطرافیان خود را بیان کنید. این ها پل صدر را ساختند و به جایش پارکینگ پارک نیاوران را به ازای بخشی از حق الزحمه به پیمان کار واگزار کردند. شما بروید در این پارک نیاوران ببینید برج هایی که در این محوطه ایجاد شده است چه بلایی سر این منطقه اورده است.

حمیدزاده در پایان گفت: من امیدوارم همه کاندیداها این موارد موارد اخلاقی را رعایت کنند چرا که امروز مردم ما مطلع هستند که به چه کسی رای دهند.

حمید زاده مدتی در بستر بیماری بودند که به لطف پروردگار در حال حاضر رو به بهبود هستند و به زودی به فعالیت های روزمرعه خود بازخواهند گشت.

گفت و گو از: فرهاد فتحی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.