گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تحلیل مناظره دوم در گفت و گو با ناصر ایمانی؛

بازی بدون توپ جهانگیری برای گلزنی روحانی/ اصولگرایان برای خود تلاش می کنند/ هیجان مناظره دوم کم بود/ این روش مناظره در شأن جمهوری اسلامی نیست/ روحانی جدی تر و تهاجمی/ قالیباف بدون تغییر

یکی از مشکلات مناظره ها پرداختن به مسائل غیر ضروری است؛ طرح این صحبت ها بیشتر برای تحریک افکار عمومی صورت می گیرد که روش پسندیده ای نیست.

یک تحلیلگر اصولگرا با بیان این که هر سه کاندیداهای اصولگرا بنا را بر این دارند که در انتخابات باقی بمانند و در مناظره ها برای خود تلاش می کنند، گفت: اما در مقابل آقای جهانگیری بازی بدون توپ انجام می دهد تا فضا برای گلزنی روحانی فراهم شود.

ناصر ایمانی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص مناظره دیروز کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: با این که شاید مردم توقع داشتند که مناظره دوم هیجان انگیز تر از مناظره اول باشد اما هیجان مناظره دیروز یک مقدار کمتر از مناظره اول بود البته این این موضوع شاید یک مقدار طبیعی باشد چون مناظره اول معمولاً توجه مردم را جلب می کند و مناظره دوم یک مقدار عادی می شود.

وی ادامه داد:  نقطه ضعف این مناظره ها به اعتقاد من عدم اتکای نامزدها به آمار و ارقام است، همه نامزدها چه دولتی و غیر دولتی منابع آماری فراوانی دارند تا بخواهند بر اساس آن ها صحبت کنند اما متاسفانه این کار را نمی کنند.

ایمانی خاطرنشان کرد: البته این موضوع به مدل مناظره و زمان هایی که در اختیار کاندیداها برای ارائه برنامه هایشان اختصاص داده شده است نیز برمی گردد. به اعتقاد من وقت 2 دقیقه و 3 دقیقه اصلا زمان مناسبی برای ارائه برنامه های کاندیداها نیست. در سال های قبل مناظره ها معمولا دو نفره بود و این مشکل وجود نداشت. در مناظره های اینچنینی هم می شود از تعداد سوالات کم کرد و به زمان پاسخ گویی نامزدها افزود؛ چرا که در حال حاضر تا فرد می خواهد ذهنش را به پاسخ گویی منتقل کند وقتش تمام می شود و حرف ها همه نیمه تمام می ماند. بنابراین به نظر من بهتراست در مناظره آخر تمهیداتی اندیشیده شود که نامزدها بتوانند پاسخ های خودشان را به صورت کامل ارائه کنند.

این تحلیلگر اصولگرا مشکل بعدی مناظره ها را پرداختن به مسائل غیر ضروری مربوطه دانست و ابراز داشت: طرح این صحبت ها  بیشتر برای تحریک افکار عمومی صورت می گیرد که به نظر من روش پسندیده ای نیست. ممکن است در مناظره های کشورهای مانند آمریکا و فرانسه این اتفاقات بیفتد اما در تراز جمهوری اسلامی نیست که مسئولان آن حرفهایی بزنند که خیلی از آن ها واقعیت ندارد و آن را دست آویزی برای مقابله با رقیب خود کنند. این روش مناظره روش پسندیده ای نیست و به دور از شأن نظام جمهوری اسلامی است.

وی همچنین در خصوص عملکرد نامزدها در مناظره دوم گفت: در این مناظره همه به یک شکلی متفاوت بودند. آقای رئیسی یک مقدار مسلط تر، منسجم تر و منتقد تر ظاهر شدند. آقای جهانگیری سعی کردند که از صحنه آرام کنار بروند و به همین دلیل نسبت به مناظره اول کم فروغ تر بودند؛ علت این امر هم مشخص است چون بنا است که آقای روحانی پر رنگ تر شود و قرار نیست هر دوی این بزرگواران در انتخابات باقی بمانند. بنابراین آقای جهانگیری کم کم کنار می کشند بعد به خاکی می رود و متوقف می شود. به همین دلیل آقای روحانی دیروز جدی تر و تهاجمی تر در صحنه حاضر شدند.

ناصر ایمانی افزود: آقای میرسلیم هم دفاعیاتشان پر رنگ تر و مستدل تر از مناظره اول بود. آقای هاشمی طبا نیز درست مثل مناظره اول آرام، شمرده و با استدلال رفتار کردند. آقای قالیباف به همان شکل مناظره اول ظاهر شدند؛ یعنی نه جهشی داشتد نه عقب گردی، بنابراین نه چیزی به ایشان اضافه شد و نه کم.

وی در مورد مناظره سوم کاندیداهای نیز گفت: مناظره سوم چون مناظره آخر است همه نامزدها برنامه ریزی می کنند تا تمام توان خود را به کار گیرند و همه حرف های خود را بزنند، من تصور می کنم که  در مناظره سوم هم آقای جهانگیری کمرنگ تر باشند و میدان را بیشتر برای آقای روحانی باز کنند؛ در واقع ایشان بازی بدون توپ انجام می دهند تا آقای روحانی بتواند گل را بزند. اما  رئیسی، قالیباف و میرسلیم، هرسه در مناظره سوم سعی خواهند کرد که جدی تر از دو مناظره بلی ظاهر شوند.

این تحلیلگر اصولگرا در پاسخ به این سوال که در بین اصولگرایان چه کسی یا کسانی بازی  بدون توپ را انجام می دهند و چه کسی قرار است گل بزند، اظهار کرد: من فکر می کنم هر سه  کاندیداهای اصولگرا بنا را بر این دارند که در انتخابات باقی بمانند، بالاخص آقایان رئیسی و قالیباف تا آخر می مانند. بنابراین چون هر سه کاندیدای اصولگرا بنایشان بر ماندن است، در مناظره آخر هم جدی ظاهر می شوند و برای خود تلاش می کنند، اما این موضوع در مورد آقای روحانی و جهانگیری متفاوت خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص واکنش هایی که بعد از مناظره در فضای مجازی و برخی نهادهای دولتی در مورد برخی صحبت های کاندیداهای اصولگرایان رخ داده است، گفت: من این روش را که دستگاه های دولتی بعد از مناظرره اطلاعیه بیانیه بدهند و در مورد صحبت کاندیداها اظهار نظر کنند، را خوب نمی دانم. من اساساً با صحت و سقم حرف کاندیداها یا نهاد مربوطی که اطلاعیه داده است کاری ندارم. فقط با این که بعد از مناظره سیلی از اطلاعیه و بیانیه راه بیفتد موافق نیستم. به این دلیل که این اطلاعیه ها  جهت گیری به سمت یک کاندیدا محسوب می شود و اگر کاندیدای خودشان آمار غلط بدهند همین کار را در مورد آنها انجام نمی دهند. ممکن است تکذیبیه درست باشد اما نفس کار غلط است.

ناصری تصریح کرد: بنابراین به نظر من در فضای انتخاباتی، دستگاه های دولتی ولو این که آمارشان درست هم باشد باید سکوت و بعد از انتخابات در مورد موضوع مطرح شده صحبت کنند. این به نظر من یک نوعی استفاده از امکانات دولتی است. اما می توانند آمار را در اختیار کاندیدای خودشان قرار دهند و آن ها در جریان مناظره مطالب را بیان کنند.  

این فعال سیاسی در پایان در خصوص پیش بینی خود در خصوص نتیجه انتخابات 29 اردیبهشت بیان داشت: انتخابات در ایران واقعاً قابل پیش بینی نیست هرچند اخیراً در خارج هم غیر قابل پیش بینی شده است. اما با فضای فعلی به احتمال زیاد انتخابات در مرحله اول تمام نشود؛ این مطلب را با شرایط فعلی می گویم. شاید در آینده اتفاقات دیگری بیفتد.

گفت و گو از: فرهاد فتحی

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.