شصتمین نشست علمی و دینی گوهر معرفت با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن اسلامی و موضوع «سلوک اخلاقی و زندگی تقلیدی» در نگارستان حضرت امام خمینی (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام سید حسن اسلامی در این نشست گفت: سلوک اخلاقی عبارت از دانستن و پذیرفتن پیش فرض های زندگی اخلاقی و به کار بستن آنها در زندگی خویش است. چنین سلوکی مایه جدیت انسان در زندگی خویش می شود و او را را به کارهایی بر می انگیزد و از کارهایی باز می دارد. مهم‌ترین ویژگی سلوک اخلاقی آن است که انسان همواره مراقب خودش و کارکردش باشد و در پی شناخت کاستی های خویش برآید و نقاط کور خود را بر خویشتن خویش مکشوف سازد و آنها را ترمیم کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه نخستین گام سلوک اخلاقی «یقظه» نامیده می‌شود. یقظه عبارت از بیدار شدن از خواب روزمرگی و زیستن گله وار و بی توجهی به خود خویشتن است. در پی یقظه، سالک متوجه می شود که لازمه سلوک اخلاقی بازاندیشی در مناسبات خود با خویشتن و دیگران است. در این جا یکی از مهمترین موانع سلوک اخلاقی بر او جلوه‌گر می شود و کسی که می خواهد زندگی اخلاقی کند، متوجه می شود که زندگی فعلی او معمولاً زندگی تقلیدی و بر اساس خوشایند و بدآیند دیگران قرار دارد.

وی اظهار کرد: در نتیجه، به نظر می رسد که از موانع سلوک اخلاقی، زندگی تقلیدی است. از سوی دیگر، تقلید در همه ابعاد زندگی ما رسوخ دارد و هیچ سنتی و تمدنی بدون تقلید پدیدار نمی شود. به همین سبب، کسی که می خواهد سلوک اخلاقی داشته باشد، باید در این زمینه دست به بازاندیشی بزند و در باب تقلید خود نیز نوعی انتخاب آگاهانه به کارگیرد و میان سلوک اخلاقی که لازمه رشد وی است و زندگی اجتماعی که معمولاً سرشتی تقلیدی  دارد، نوعی تعادل برقرار سازد.

اسلامی گفت: زندگی تقلیدی،‌ در کنار امنیت و آسایشی که برای شخص می آورد، در مجموع مانع سلوک اخلاقی وی می شود. برخی موانع سلوک اخلاقی که زاده زندگی تقلیدی است عبارت از همرنگی با جماعت، دهان‌بین بودن، و‌ به تعبیر قرآن کریم عدم تثبت، گریز از مسئولیت فردی و پخش شدگی مسئولیت و پرهیز از پاسخگو بودن است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.