عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با تأکید بر اینکه اصولگرایان چون نتوانستند نیرو و شخصیتی در قواره آقای روحانی پیدا کنند بعید است که بتوانند به کاندیدای واحد برسند، برای مقابله با دلواپسان پیشنهاد برنامه ریزی برای افزایش پنج میلیون رأی به 18 میلیون رأی روحانی را مطرح کرد.

سید محمود میرلوحی در گفت و گو با خبرنگار جماران، با تأکید بر اینکه به نظر من اصولگرایان نمی توانند واقعیت تفرق را پنهان کنند، اظهار داشت: اصولگرایان از مسیر خاصی در آن هشت سال عبور کردند و در این چهار سال هم نتوانستند آن هشت سال را درست تبیین کنند که چه می خواستند و چرا آن مسیر را حمایت کردند. آنها فکر می کنند با انکار آن هشت سال و مبرا دانستن خودشان مسأله فیصله پیدا می کند و حافظه جامعه فراموش می کند که چه هزینه ای را به کشور تحمیل کردند.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان ادامه داد: به خصوص اشتباه اصولگرایان این است که همواره روال، سیستم و راهبردهای آنها سلبی است و همیشه می گویند چون اصلاحات می خواهد کشور را بگیرد این کار را انجام دهیم و متأسفانه امروز هم دارند این اشتباه را تکرار می کنند. آنها سال 84 گفتند که اصلاحات می خواهد کشور را تسخیر کند پس دور احمدی نژاد جمع شویم و حالا هم می گویند آقای روحانی می خواهد کشور را بگیرد پس در صحنه حاضر باشیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه اصولگرایان هیچ وقت نتوانستند به صورت اثباتی راهبردی را تعیین کنند که جامعه را پیرامون آنها گردآوری کند. تصور من این است که نمی شود پنهان کرد اردوگاه اصولگرایان فعلا در شرایط فقدان راهبرد، فقدان هدف اثباتی و فقدان برنامه است و لذا تا یک پالایش جدی نکنند بعید است که بتوانند به اجماع برسند.

میرلوحی تصریح کرد: رفتارهای اخیری که از آنها دیده می شود بیشتر کپی برداری از اصلاح طلبان، ولی فاقد محتوای کار اصلاح طلبی است. یعنی علی رغم اسم مردمی گذاشتن، تقریبا همیشه دغدغه آنها حاکمیت است و دغدغه مردم را نداشتند و اصلاح طلبان را متهم می کنند که شما نظام را رها کردید و فقط مطالبات مردم را دنبال می کنید؛ در حالی که این طور نیست.

وی افزود: ما از طریق مردم و تعامل و گفت و گو با مردم می خواهیم نظام را حفظ کنیم. آنها مدعی هستند که اصل حفظ نظام برای ما اولویت دارد و این اشتباه در انتخاب آنها را به کج راهه و بیراهه کشاند و متأسفانه زیان هایی به منافع و مطالبات مردم وارد کردند. ما فکر می کنیم روش اصلاح طلبان روش بهتری است و بهتر پاسخ می دهد و اگر اصولگرایان می خواهند تجدید نظر کنند صادقانه در محتوای رفتارشان اصلاح انجام دهند.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه بعید می داند اصولگرایان بتوانند به اجماع و کاندیدای واحد برسند، گفت: در کشورهای دیگر بعضا از دو سال قبل کنوانسیون های حزبی، استانی و منطقه ای را شروع می کنند تا اینکه به یک فرد می رسند. ما در کشورمان احزاب نداریم. آنها دو ماه قبل و آن هم با شیوه ای که هنوز مبهم است که چطور این سه هزار نفر را جمع کردند به پنج نفر رسیدند و به یک نفر نرسیدند و اگر به یک نفر هم برسند به برنامه و گفتمان منجر نخواهد شد. به انتخابات فعلی که جواب نخواهد داد و باید ببینیم در انتخابات های آینده جواب خواهد داد یا خیر.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تعداد رقبای اصلی در این انتخابات اظهار داشت: رقابت اصلی طبیعتا بین آقای روحانی و دیگران است. جریان اصلاح طلبان و اعتدالیون که هدف و مواضعشان را روشن و مشخص کردند و طبیعتا بر یک نفر که آقای روحانی است تأکید خواهند کرد. اما بعید است رقبا به یک کاندیدا برسند و به چند کاندیدایی تن خواهند داد. به نظر می آید آنها راهبردهای تضعیف و کاهش رأی آقای روحانی و کشاندن انتخابات به مرحله دوم را دارند.

میرلوحی اظهار داشت: برآورد ما این است که مردم همین مسیر را ادامه خواهند داد چون کشور تحمل دور برگردان و برگشتن به مسیر هشت سالی که خیلی هزینه به کشور تحمیل کرد و از مسیر توسعه باز داشت را ندارد و ما بعید می دانیم که جامعه مجددا به این امر تن دهد. چون رقبای آقای روحانی در سطح و تراز ایشان مطرح نیستند. انتقادهایی که به آقای روحانی می کنند عمدتا انتقاد به این است که در حوزه اقتصاد نتوانسته آن طور که انتظار بوده عمل کند؛ این در حالی است که هیچ کدام در قواره آقای روحانی حتی در حوزه اقتصادی نتوانستند نیرو و شخصیتی را مطرح کنند.

وی تأکید کرد: اما چون فضای کشور شناور است طرفداران آقای روحانی هم باید بپذیرند که جدی کار کنند. آقای روحانی و تیمشان باید به طور جدی هم از عملکرد گذشته خود دفاع کنند و هم تجدید نظرهای لازم را برای نزدیک تر شدن به رأی و خواست و مطالبات مردم دنبال کنند که بتوانیم به رأی بهتری برسیم.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه یک رأی 18 به علاوه 5 را پیشنهاد می کنم، تصریح کرد: یعنی باید برای پنج میلیون رأی بیشتر برنامه ریزی کنیم تا بحث هایی که دلواپسان مطرح می کنند و موانعی که در سرمایه گذاری ایجاد می کنند پاسخ داده شود. هر جایی که دولت می خواهد تصمیم بگیرد آنها به واسطه رانتی که در صدا و سیما، قوه قضائیه و جاهای مختلف دارند مانع کارهای دولت می شوند. مثلا نمی گذارند قراردادهای نفتی منعقد شود و یا در برابر واگذاری و خصوصی سازی ها مقاومت می کنند. اگر مسأله ما اشتغال، تولید و صادرات است طبیعتا لوازمش این است که مقداری دست دولت در حوزه اقتصاد باز شود و جامعه به اتفاق و اجماع نظری در حوزه اقتصادی برسد و لازمه آن هم این است که آقای روحانی بتواند رأی بیشتر و قوی تری داشته باشد تا بتواند دلواپسان را متقاعد کند که مدتی حاشیه نشین شوند.

وی در مورد امکان افزایش و یا ریزش رأی آقای روحانی گفت: هم ممکن است رأی آقای روحانی ریزش و هم رویش داشته باشد. رویش آن به این جهت است که باید منصفانه بگوییم مواضع ایشان در مسائل مختلف اصلاح طلبانه شد و بسیار هستند کسانی که معتقدند در حوزه فرهنگی، رسانه ها و نخبگان ایشان بالاتر از انتظار ظاهر شد. به خصوص در حقوق شهروندی و دفاعی که می کند و جاهایی که رقبا را به چالش می کشد جاهایی است که جریان اصلاح طلبی و روشن فکری جامعه را بیشتر ترقیب کرده است.

میرلوحی گفت: در حوزه اقتصادی هم درست است که به اهداف رونق اقتصادی نرسیده اما وقتی از فردای پایان ثبت نام ها تحلیل شود و مردم رفتار رقبا در حوزه اقتصادی را ببینند متوجه می شوند که آقای روحانی تورم را از 46 درصد به یک رقمی رسانده و رشد را از منفی شش و هشت دهم به هفت و چهار دهم مثبت رسانده است و دیگران چیزی در چنته ندارند. امروز همه می گویند ما هستیم ولی فردا که رقبای اصلی تعیین شوند و وقتی جامعه مقایسه کند و ببیند عبور از آقای روحانی و برگشتن به دوره قبل چه هزینه هایی دارد، جامعه متقاعد می شود که این پنج میلیون رأی به آقای روحانی اضافه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.