پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دیدار نوروزی کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)؛

تأکید دکتر حمید انصاری بر شناخت یاران امام در جامعه

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با یادآوری شکل گرفتن نهادهای جمهوری اسلامی در طول 10 سال رهبری امام خمینی (س) گفت: حوادثی در مسیر تشکیل نظام جمهوری اسلامی به وجود آمده که امام در متن آن حضور و یا نقش داشته و مؤسسه باید اسناد آنها را به درستی گردآوری و تبیین کند تا دیگران بازگویی انحرافی از آن نداشته باشند و مسیر تعریف این وقایع را به سمت و سوی دیگری نبرند.

به گزارش خبرنگار جماران، حمید انصاری در دیدار نوروزی کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) با تبریک تقارن ایام نوروز و آغاز ماه رجب گفت: خداوند را سپاسگزاریم که بعد از گذشت 38 سال از جمهوری اسلامی به واسطه نیت خالص و مجاهدت های بنیانگذار آن علی رغم تلاطم ها و بحران ها و تحریم ها، که هریک کافی بود تا نظامی را ساقط کند، در منطقه ناامن خاورمیانه مسیر بالنده خود را پرتوان ادامه می دهد.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با یادآوری نقش کسانی که با خون و مجاهدت های خود مسیر انقلاب را هموار کردند، افزود:  جا دارد جامعه در شناخت هر یک از اصحاب امام از جمله آیت الله العظمی موسوی اردبیلی و آیت الله هاشمی رفسنجانی کوشش و سعی داشته باشد. از روزی که هاشمی با امام همراه شد و از مکتب امام بهره گرفت تا آخر عمر در این مسیر مجاهدت کرد و نقش بی بدیلی  از خود به جای گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه دنیای امروز دنیای متلاطمی است، اظهار داشت: ابزارهای مختلف ارتباطی به این تلاطم ها افزوده است و به نوعی جهان معاصر در یک سر در گمی به سر می برد و همچنان بشر در پی خود است. مطمئنا در این دنیا گفتمان انبیاء که مبتنی بر وحی است راهگشای بشر است و در عصر حاضر امام خمینی (س) منادی این گفتمان است و کاری که در ایران به ظهور پیوست نشانه حقانیت این راه است و در آینده دنیا آن را بهتر خواهد شناخت.

انصاری در بخش دیگر سخنان خود به گزارش عملکرد سال 95 مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) پرداخت و گفت: در سال گذشته بیشتر برنامه های مصوب به انجام رسید و در مجموع چیزی که جزو اولویت ها بوده در همه بخش ها انجام شد.

وی تصریح کرد: در حوزه انتشارات حدود 100 عنوان جدید منتشر شد، نشریه های «متین» و «دوست» به طور منظم کار خود را ادامه دادند، کارهای پژوهشی و گردآوری خاطرات نیز با سرعت دنبال شد. با توجه به اینکه نظارت و بررسی آنچه که با نام امام چاپ می شود از وظایف مؤسسه است بخش رصد در سال گذشته تقویت و ارزیابی آثار در کوتاهترین زمان ممکن انجام شد.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نشاط و کار مضاعفی را شاهد هستیم، ادامه داد: بخش های مختلفی از برنامه های نیمه تمام در حوزه فرهنگی داشتیم که فعالتر شده است و البته باید راهکارهای عملی برای بهره مندی از اماکن منسوب امام برنامه ریزی کنیم که در سال جاری این کار را با جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد. در بخش گردآوری اسناد تاریخی انقلاب گام های خوبی برداشته شد و با وزارت خارجه به توافق رسیدیم و اسناد نهضت امام خمینی (س) در حال تحویل به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی است.

وی یادآور شد: در سال گذشته پروژه ارزشمند بازسازی بیت امام در نجف را شاهد بودیم که این مجموعه ارزشمند معنوی در جوار حرم مولی الموحدین(ع) آماده پذیرایی از مهمانان است که این پروژه بسیار سخت و سنگین بود و مجموعه شرایط عراق کار را دشوار می کرد. پروژه مجاور بیت امام در قم نیز در حال انجام است و امیدواریم به سرعت به بهره برداری برسد. همچنین امکان تعامل و همکاری با شهرداری پاریس فراهم شده و وقت آن رسیده که آن را به صورت بسته فرهنگی ببیینیم.

انصاری ادامه داد: در اواخر سال گذشته مؤسسه مطبوعاتی جماران در میان 10 سایت خبری برتر کشور قرار گرفت و موفق شد در رده بندی وزارت ارشاد مقام هفتم را کسب کند. امروز مؤسسه از نعمت داشتن رسانه ای مؤثر و پر مخاطب در حوزه اندیشه امام بهره مند است.

وی، افزایش فعالیت در فضای مجازی را از اولویت های کار مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی عنوان کرد و گفت: امروز بستر لازم برای توسعه فعالیت در فناوری اطلاعات فراهم شده است. امروز عرصه وب و ارتباطات مجازی سرعت چشمگیری داشته و در طول تاریخ به هیچ وجه امکان انتقال اطلاعات به این سرعت فراهم نبوده است. جایگزین شدن رسانه های گذشته با رسانه  های نوین ایجاب می کند که ما در این عرصه قوی تر وارد شویم.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اظهار داشت: من فکر می کنم یک مقوله که باید متذکر شوم چون تا حدودی از آن فاصله گرفتیم بحث مسابقات فرهنگی است. ما در گذشته از طریق یک سری مسابقات فرهنگی که با همکاری نهادهای مختلف بین اقشار مختلف داشتیم اندیشه و آثار امام را ترویج می کردیم و به خصوص جوان ها و نوجوان ها با این اندیشه و آثار آشنا می شدند و مدتی است که این مقوله به دلیل پیدایش ابزارهای نوین تا حدودی غفلت شده است. حتما با استفاده از این ابزارها امکان این ارتباط وجود دارد. یعنی می شود با همکاری بعضی دستگاه ها، نهادها و مراکزی که به نام امام در جاهای مختلف ایجاد شده و سایر نهادهای فرهنگی وصایای امام، اندیشه، آثار و صحیفه امام می تواند در مناسبت ها و شرایط مختلف بین اقشار جامعه توزیع شود.

وی تأکید کرد: از جمله مواردی که من فکر می کنم شاید قدری غفلت شد و یا شرایطی که در سنوات قبل در کشور به وجود آمد باعث توقف پیگیری های مؤسسه در این زمینه شد حوزه آموزش و پرورش است. شکل گیری شخصیت جوانان آینده ما در مدارس است. در قانون حفظ آثار امام تعریف شده و وظیفه قانونی هم به عهده آموزش و پرورش و هم وزرات علوم گذاشته شده که در رابطه با آشنایی جوانان و نوجوانان ما با زندگی امام هم در متن رسمی کتاب های آموزشی و هم در فوق برنامه ها اقدام کنند.

انصاری ادامه داد: با توجه به جلساتی که با مسئولین وزارت آموزش و پرورش داشتیم و اعلام آمادگی آنها حتما باید با تشکیل کارگروه های مشترک و تفاهم نامه هایی که تنظیم می شود این بخش را هم فعال کنیم. کما اینکه در سال های اولیه مؤسسه کارهای خوبی در این زمینه شکل گرفت. ایده حمایت از پایان نامه های دانشگاهی با موضوع تحقیق و پژوهش در اندیشه امام سال های اولیه در مؤسسه شکل گرفت و امروزه چندین هزار اثر ارزشمند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در جاهای مختلف دارد کار می شود.

وی با یادآوری شکل گرفتن نهادهای جمهوری اسلامی در طول 10 سال رهبری امام خمینی (س) گفت: حوادثی در مسیر تشکیل نظام جمهوری اسلامی به وجود آمده که امام در متن آن حضور و یا نقش داشته و مؤسسه باید اسناد آنها را به درستی گردآوری و تبیین کند تا دیگران بازگویی انحرافی از آن نداشته باشند و مسیر تعریف این وقایع را به سمت و سوی دیگری نبرند. شکل گیری یک یک نهادها و مجامع از جمله مجمع تدوین قانون اساسی و سایر نهادهایی که به دستور امام شکل گرفت و بعضا هم متأسفانه شاهد هستیم اصل هدف هایی که برای تأسیس این نهادها بوده به نوع دیگری تفسیر می شود و لذا لازم است که در این زمینه هم به طور جدی کار را دنبال کنیم.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با تأکید بر ضرورت شناسایی بستر و برنامه ریزی متناسب با آنها، گفت: در سال جاری باید جلسه ای تشکیل دهیم و افق برنامه های 10 ساله را با مجموعه کسانی که در گذشته با ما همکار بودند و در این حوزه کار کردند داشته باشیم. ظرفیت بسیار عظیم و گسترده ای در اختیار مؤسسه است که شخصیت سیاسی، علمی، فقهی و اصولی امام خمینی (س) به گونه ای است که در هریک از مناسبت های پیش رو می توانیم یاد امام را زنده کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.