مراسم پنجشنبه آخر سال و گرامیداشت یاد همسر امام مرحومه خانم خدیجه ثقفی و یادگار گرامی امام مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی و شهداء گرانقدر، شب گذشته در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی در مراسم پنجشنبه آخر سال حرم مطهر امام خمینی (س) گفت: قرآن کتاب انسان شناسی و انسان سازی است که دو سلسله آیات در مورد معرفی انسان دارد که یکی انسان را موجودی پست معرفی کرده و یک سلسله انسان را در حد اعلایی معرفی می کند که از فرشتگان هم بالاتر است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش و توسعه مشارکت های قرآنی وزارت ارشاد تصریح کرد: بررسی آیات به ما می آموزد که رمز این امر دست خود انسان است که هرچقدر عمل نیک انجام دهد مقام او بالاتر می رود. در مسیری که انسان به اوج می رود جنسیت هیچ تأثیری ندارد؛ کسی که عمل صالح دارد در حالتی که ایمان هم دارد به اوجی می رسد که خداوند او را به حیات طیبه زنده می کند.

وی با اشاره به اینکه در ایام سالگرد ارتحال یادگار گرامی امام خمینی (حاج احمد آقا) و همسر مکرمه امام قرار داریم، تأکید کرد: زندگی این دو بزرگ هرکدام در حدی است که می تواند به عنوان اسوه و الگوی جامعه قرار گیرد. همسر امام از خاندانی است که همه از علما بودند؛ از نظر نسب جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان خانمی که در 13 سالگی زبان خارجی فرانسه را می آموزد و مؤدب به آداب علمی است، بعد از ازدواج با امام انسان های برجسته ای تربیت می کند.

خسروی با بیان اینکه متأسفانه جامعه ما با همسر امام آشنایی کافی ندارد، افزود: یکی از ویژگی های همسر امام عقلانیت او بود. سه سال قبل برای همایش بانوی انقلاب خدمت آیت الله جوادی آملی رسیدیم که از ایشان رهنمود بگیریم و ایشان فرمودند ما همسر امام را به عنوان عقیله انقلاب می شناسیم. مدیریت ایشان در پیروزی امام نقش بی بدیلی داشته است و عقلانیت ایشان به گونه ای است که در نبود امام مدیریت بیت امام را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی فرمودند شبی که امام فوت کرد همه نگران اوضاع کشور بودیم و قرار شد قضیه تا صبح مخفی بماند. خدمت همسر امام رفتم و درخواست کردم امشب خاندانتان را آرام کنید. ایشان فرمودند همسر امام مانند یک فرمانده توانا همه را امر به سکوت کرد. اینجا مقاطع حساسی است.

سخنران مراسم پنجشنبه آخر سال حرم امام خمینی با اشاره به امانتداری همسر امام خمینی (س) گفت: شبی که امام را به تبعید می برند چیزی را به عنوان امانت به خانم می سپارند که مهر امام است. ماه ها بعد امام پیغام می فرستند که مهر من را بفرست. فرزندان می گویند این قضیه را به ما هم نگفتی و فرمود آقا این را به عنوان امانت به من سپرده بود. قطعا اگر امام همسری نداشت که با او همفکر و همراه باشد این انقلاب به پیروزی نمی رسید.

وی یادآور شد: مشکلات و مصیبت هایی که این خانم دیده بی نظیر است. ایشان در مدتی که قم بودند دائم از این خانه اجاره به آن خانه اجاره ای می رفتند و داغ ها و مصیبت های فراوان دیه و زندگی در قم خیلی برای او دشوار بوده و در نجف نیز 13 سال به سختی و با تحمل مشکلات فراوان زندگی کرده است و فرزندان را آنقدر عالی تربیت کرده که محبت دنیا را به کلی از دل بیرون کرده اند. برای ما و انقلاب ما افتخار است که پدید آورندگان آن چنین آدم هایی بودند.

خسروی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی نزدیک ترین فرد به بیت امام بود، گفت: اگر می خواهیم الگویی را به جامعه معرفی کنیم خانواده امام است. اگر دلبستگی های میان امام و همسرش در خانواده های ما بود شاهد این مشکلات نبودیم. زیبنده جمهوری اسلامی نیست که هر سه دقیقه یک طلاق ثبت شود. تحمل نکردن ها برای این است که هرکس معتقد است دیگری باید به او احترام بگذارد و به خاطر نبود گذشت است.

وی با تأکید بر اینکه دامن زدن به اختلافات هنر نیست، افزود: مرزها را کمرنگ کنیم. البته مرز بین اسلام و کفر باید پررنگ باشد اما زیر چتر اسلام و ادیان توحیدی همه آنهایی که خدا را قبول دارند باید با هم مهربان باشند و به هم نزدیک شوند که محبت خدا در دل همین است. اگر رحمت خدا را می خواهید باید به هم رحم کنید. صله رحم دستور اسلام است. حدیثی از امام سجاد (ع) می گوید دو قدم در نزد خدا از همه محبوبتر است؛ یکی قدمی که برمی داری تا صفوف جبهه ها را پر کنی و دیگری قدمی است که برای رابطه با کسی که صله رحم را قطع کرده بر داشته می شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش و توسعه مشارکت های قرآنی وزارت ارشاد همسر امام را اسوه صبر، تقوا و امانتداری دانست و اظهار داشت: ای کاش جامعه ما به این حد از آگاهی می رسید که خاندان و بیت امام را به عنوان اسوه امروزین و این عصر مطرح می کردند. این شخصیت گرانقدر باید توسط صدا و سیما و رسانه ها بیش از این به جامعه معرفی شود. در این ایام اگر می خواهید هدیه بدهید بهترین هدیه زندگینامه این بانو به نام «بانوی انقلاب خدیجه ای دیگر» است. اینکه جلوی اندیشه را ببندیم و محدودیت ایجاد کنیم از طریق دیگر پیدا می شود اما اگر جامعه آگاه شد راه را می یابد.

وی در مورد حاج احمد آقا نیز گفت: همان طور که قبل از انقلاب اگر همراهی مادرش خانم خدیجه ثقفی نبود بعید بود انقلاب به پیروزی برسد پس از انقلاب هم اگر تلاش ها و کوشش های حاج احمد آقا نبود تداوم انقلاب با مشکل مواجه بود. ایشان در زمان امام بیت را اداره کرد و همچنین رابط امام با مسئولین بود. بعد از رحلت امام نیز در تعیین و تأیید رهبری و در اطاعت از مقام معظم رهبری کم نگذاشت؛ لذا انقلاب، در مقاطع حساس مدیون اوست.

خسروی ادامه داد: مهمترین صفت ایشان امانتداری است. ایشان امین امام بود و عین مطالبی که امام می فرمود را برای دیگران نقل می کرد و مطالب دیگران را هم عینا بیان می کرد. ما فقط امانت را در امانت مادی ندانیم؛ اسرار مردم امانت است، اموال مردم در دست دولتیان امانت است، بچه های مردم در آموزش و پرورش و کلاس ها امانت است، سخنانی که به ما می گویند امانت است. روایت داریم اگر کسی وقتی حرفی به شما می زند به راست و چپ نگاه می کند این حرف امانت می شود و لازم نیست بگوید امانت گفته ام و پیش خودت باشد.

سخنران مراسم پنجشنبه آخر سال حرم امام خمینی گفت: تعبیر زیبایی را حاج حسن آقا در ایام روز دفن پدر به کار بردند و او را «گنجینه اسرار انقلاب» نامیدند. قلب مؤمن صندوق اسرار اوست و ما حق نداریم سرّ دیگران را فاش کنیم. این مملکت از روزی آسیب دید و می بیند که افشاگری ها و اسرار دیگران را گفتن ها باب شد و دیدند افشاگری و بردن آبروی دیگران نفع دارد و انسان را به مقام می رساند.

وی یادآور شد: از بس اتهام به حاج احمد آقا می زدند امام مجبور شدند که شهادتنامه بنویسند. شهادتنامه امام برای حاج احمد آقا افتخار بزرگی است اما برای این ملت افتخار نیست. امام می نویسند «من شهادت می دهم که احمد فرزند اینجانب از موقعی که در مسائل روز وارد شده و تماس با کارهای اینجانب داشته است تا حال تحریر این کلمات از او خلاف دستورات اینجانب مشاهده نکرده ام و چیزی بر خلاف گفته های من به من نسبت نداده؛ لیکن باید احمد بداند کسانی مثل او که مخصوصا به امور اجتماعی و سیاسی وارد می شوند مصون از افتراء و ضربه نیستند و باید او حساب خود را با خدای قادر متعال درست کند و به ذات مقدسش اتکال نماید و از بشر ضعیف هراس نداشته باشد که مکاید بشری چون خود بشر زودگذر و فانی است.» خیلی از بزرگان ما مثل آیت الله هاشمی و دیگران از این بابت لطمه دیدند. جامعه باید از این جهت بیشتر به رشد برسد و این الگوها بیشتر به جامعه معرفی شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.