پایگاه خبری جماران، نیمه اول، پرده اول: سرانجام شب موعود فرا رسید، ایران و آمریکا در مسابقه ای که با عنوان بازی قرن معروف بود در روز 21 ژوئن سال 1998 در ورزشگاه ژرلاند شهر لیون و در حضور حدود 40 هزار نفر تماشاگر با قضاوت اورس میر از سوئیس به مصاف یکدیگر رفتند.

بازی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی آغاز شد و این تیم فوتبال آمریکا بود که فشار اولیه را روی دروازه ایران ایجاد کرد. درست مانند تحریم های چندین دهه‌ای ملت ایران توسط دولت آمریکا. کار برای ملی پوشان کشورمان خیلی سخت شده بود، خیمه سنگین مهاجمان آمریکایی بر روی دفاع منطقی ایران. فشار رفته رفته کم شد. دقایق رو به پایان نیمه نخست بود. جواد زرینچه از سمت راست نفوذ می کند و یک سانتر زیبا، فرود آمدن توپ روی سر حمید استیلی و زدن یک ضربه سر، توپ در آسمان چرخید و چرخید و در قعر دروازه امریکا جای گرفت. اشک شوق استیلی، شادی بی حد و مرز نیمکت نشینان و مهم تر از همه فریاد شادی که از خانه های مردم در آن شب به یادماندنی سر داده می شد. نیمه اول با همین تک گل که بعدها به عنوان گل قرن از آن یاد شد به پایان رسید.

 

پرده دوم: سرانجام دونالد ترامپ با آن مواضع ضد ایرانی و انسانی در 20 ژانویه سال 2017 در کاخ سفید و در حضور حدود صد هزار نفر به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد.

اخراج مهاجران غیرقانونی و وضع ممنوعیت های شدید بر مهاجرت به آمریکا، از جمله مهمترین وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ از زمان شروع فعالیت های انتخاباتی او بودند.

هنوز چند روزی از کاخ نشینی میلیارد آمریکایی نگذشته بود که اولین حمله آغاز شد و دوباره مانند اسلافش فشار همه جانبه به ایران را شروع کرد. گویی وزرشگاه ژرلاند است و دقایق اولیه بازی قرن. در این سی و هشت سال انقلاب شکوهمند اسلامی، ملت ایران عادت کرده است به این فشارها، تحریم ها، قلدری ها، تهدیدها، گزینه های روی میز و... عادت که نه مانند فولاد آب دیده شده است. 27 ژانویه، ترامپ پای برگه ای را امضا کرد که به بر اساس این فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا، شهروندان کشورهای ایران، عراق، سودان، سومالی، لیبی، سوریه و یمن اجازه ورود به این کشور را نخواهند داشت! این رویکرد، اعتراض‌های متعددی را در بیرون و داخل آمریکا برانگیخت و دامنه این اعتراضات به برگزاری مراسم های رسمی هم نیز کشیده شد؛ از کاخ سفید گرفته تا واشنگتن. از لندن تا پاریس و ملبورن. از نخبگان سینمایی تا دانشمندان علمی. همه و همه به این فرمان غیر انسانی ترامپ حمله کردند.

دقایق پایانی نیمه اول بازی است که اینبار روی اشتباه مسلم رئیس جمهور تازه وارد و کم تجربه آمریکا دروازه این تیم باز می شود و نیمه نخست به پایان می رسد.

نیمه دوم، پرده سوم: در نیمه دوم امریکا سراپا حمله شده بود تا ضمن جبران گل خورده، به گل های بعدی نیز دست پیدا کند چرا که آنها برای پیروزی به میدان آمده بودند و تحمل این شکست را نداشتند. درخشش احمدرضا عابدزاده و بازی کم اشتباه ملی پوشان کشورمان تا دقیقه 80 اجازه گلزنی را به امریکایی ها نداد و روی یکی از همین حملات ناکام تیم حریف در دقیقه 84  یک پاس عمقی حساب شده از علی دایی، مهدی مهدوی کیا را در موقعیت گلزنی قرار داد و این هافبک تیزپای کشورمان همچون موشک به سمت دروازه امریکا هجوم برد و با شوتی زیبا دروازه کلر را برای دومین بار فرو ریخت تا هواداران ایرانی غرق در شادی شوند. برایان مک براید در دقیقه 87 یکی از گل های خورده را جبران کرد ولی این گل برای جبران باخت کافی نبود و سوت پایان بازی که به صدا در آمد اولین برد ایران در جام جهانی آن هم در این بازی بزرگ رقم خورد.

 فردای آن روز همه محافل ورزشی و غیر ورزشی دنیا به پوشش خبری این دیدار پرداختند و ضمن تمجید از بازی شجاعانه ایرانی ها، این دیدار را به دیداری بسیار خاص در تاریخ ادوار جام جهانی تشبیه کردند که تنها یک رویداد ورزشی نبود.  به هر حال این پیروزی یک کادوی خاص به ملت ایران بود، هدیه ای که درون آن کلی غرور و اعتماد به نفس قرار داشت.

 

پرده چهارم: خبر انتخاب فیلم اصغر فرهادی، برنده اسکار 2012 به عنوان نامزد اسکار 2017 از همان آغاز واکنش‌هایی را به همراه داشت. ترانه علیدوستی بازیگر نقش اول زن در فیلم «فروشنده» بلافاصله در پیامی اعلام کرد که در اعتراض به سیاست‌های ترامپ، در مراسم اختتامیه اسکار شرکت نخواهد کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، موضع هنرمندان در تحریم حضور در جشنواره هنری آمریکا را نمونه‌ای از غیرت ملی ملت ایران دانست. اما این تنها دقایق اولیه بازی در نیمه دوم است. موج اعتراضات بالا گرفته و اصغر فرهادی هم به همین دلیل این مراسم را تحریم کرد. سرانجام مراسم اسکار 2017 در شرایطی برگزار شد که 37 روز از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جنجالی آمریکا می‌گذشت؛ 37 روز ناآرامی که با سیاست‌ها، اظهار نظرها و سخنرانی‌های تند ترامپ، جهان را دچار چالش‌ کرده است. این بار گردهمایی نخبگان سینمایی یک نگاهش به برندگان و نگاه دیگرش به اقدامات رییس‌جمهور جدید آمریکا بود. در این رویداد چهره‌های سرشناس از تهیه‌کنندگان تا مدیران تولید و هنرپیشگان به ترامپ تاختند.

دقایق می گذشت و نوبت به اعلام بهترین فیلم غیر انگلیسی رسید.  نامزدها: «فروشنده» (ایران)، «تونی اردمن» (آلمان)، «تنا» (استرالیا)، «مردی به نام اُو» (سوئد)، سرزمین من (دانمارک). نام اصغر فرهادی از ایران بیرون آمد. انوشه انصاری و فیروز نادری روی سن رفتن و شادی  فرهادی را با ملتی تقسیم کردند.

مراسم اعلام برندگان هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار در حالی به پایان رسید که ملتی توانست این جایزه را از آن خود کند که در سی و هشت سال گذشته مورد بدترین تهدیدها، تهمت ها و اقدامات غیر انسانی توسط دولت ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.