حجت الاسلام والمسلمین رحمانی خلیلی: بیایید راه هاشمی را ادامه دهیم. فکرنکنید ما با تک حزبی و تک نفری و تک نظری می توانیم نجات یابیم. محال است.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اصغر رحمانی خلیلی در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) نکا گفت: قرآن دو نوع شخصیت را برای انسان ترسیم می کند، حقیقی و حقوقی. شخصیت حقیقی اعضا و جوارح و بدن انسان است که فناپذیر است و شخصیت حقوقی هم مسئولیت جایگاه و مرتبه فرد در جامعه است. آنچه ماندگار و جاوید است، شخصیت حقوقی است. هاشمی رفسنجانی، وجه حقیقی اش سه شنبه در دل خاک در جوار مرجع و مربی و مرادش به خاک سپرده شد، اما شخصیت غیرحقیقی اش برای همیشه تاریخ وهمه نسلها زنده است.

وی افزود: هاشمی اگر نبود، انقلاب به اینجا نمی رسید. من ازسال 54 با ایشان آشنا شدم. هاشمی قبل ازانقلاب، هاشمی  زندان و مبارزات سیاسی و مجاهدت بود. همین که از زندان بیرون می آمد منزل آقای لاهوتی در روزهای پنج شنبه درباره حرکت تاریخی امامان دین در ایجاد تحول و تغییر سخنرانی می کرد و دوباره دستگیر یا تبعیدش می کردند.

این نماینده ادوار مختلف مجلس خاطرنشان کرد:  آقای انواری می گفت که در زندان شاه دو شخصیت بسیارعمیق داشتیم، یکی آیت الله منتظری که در زندان ساواک، رسایل و مکاتب می گفت، بدون آن که مرجع باشد و دیگری هاشمی که تفسیر راهنمای فرهنگ قرآنی در 33 جلد نوشت. 

رحمانی خلیلی در ادامه با اشاره به مدیریت هاشمی در دوران جنگ گفت: با وجود همه مشکلات و نارسایی های اوایل انقلاب، امام خمینی فرماندهی کل قوا را به هاشمی رفسنجانی محول کردند. در زمان ریاست مجلس هاشمی رفسنجانی، تیم 15 نفره به عنوان رابط دولت وقت و برنامه های جنگ تشکیل داد و مدیریت هاشمی در این برهه مثال زدنی است.

وی تصریح کرد: سپاه مدیون هاشمی هست. هاشمی در مقام فرماندهی کل قوا تمام خواسته های سپاه را در اولین فرصت اجابت می کرد و دستور می داد نیازمندی های سپاه در جنگ تأمین شود.

وی با بیان این که "هاشمی در قانون اساسی نقش محوری و تأیین کننده داشت. اصل ولایت فقیه مدیون زحمات هاشمی است." یادآور شد: هاشمی توانست بحران و حرکت بنی صدر را افشا کند. هاشمی جنگ و جریان بنی صدر و کودتای نوژه و جریان مجاهدین خلق را کنترل کرد.

مدیر کانون توحید در ادامه سخنرانی خود گفت: نفوذ هاشمی به خاطر کلام شیوا و نافذ و شخصیت کاریزماتیکش بود. ارتباط خوبی با حضرت امام برقرارمی کرد، اگر موردی به ضرر انقلاب و نظام مشاهده می کرد، نزد امام رفته و مسأله را با ادبیات منحصر به فرد خود خاتمه می داد.

وی با بیان این که "هاشمی نگاه اقتصادی بازی داشت." خاطرنشان کرد: هاشمی معتقد بود کهپس ازجنگ، نخستین دغدغه کشور بحث اشتغال جوانان است. بیشترین اصرارش حمایت از تولید و جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال پایدار بود.

رحمانی خلیلی با اشاره به سمت های مختلف هاشمی گفت: هاشمی تنها یک مسئولیتش -ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام- انتصابی بود و تمامی پست هایی که داشت، انتخابی بود. می گفت: خط کش من نظام جمهوری اسلامی ست، هرکس با نظام باشد در خدمت اش هستم. نامه ای از کسینجرخواندم که نوشته بود هاشمی در منطقه سر ما کلاه گذاشت. تعبیر زشتی هم برای او به کار برد. حال چرا واقعیت ها گفته نمی شود؟ یقین بدانید هاشمی ستون انقلاب است، ولی متأسفانه جریان های سیاسی به او فشارمی آوردند

وی ضمن انتقاد از تخریب ها علیه هاشمی گفت: از هاشمی انتقاد کنید، اما چرا فحش؟ چرا ناسزا؟ مگر مسلمان نیستید؟ بفرمایید حضرت علی در مقابل دشمنانش کجا فحش داده؟ درنهج البلاغه یک جمله از حضرت دارید که به مخالفانش بد و بیراه گفته باشد؟

این نماینده ادوار مختلف مجلس با بیان این که "هاشمی انسانی به تمام معنا عملگرا بود. حرفی نمی زد مگر آنکه مطمئن شود از عهده انجام آن برمی آید." اظهار داشت: هاشمی اگر در ایران نبود جایزه نوبل را به او اختصاص می دادند. بیایید راه هاشمی را ادامه دهیم. فکرنکنید ما با تک حزبی و تک نفری و تک نظری می توانیم نجات یابیم. محال است.

رحمانی خلیلی در پایان با اشاره به مراسم تشییع جنازه هاشمی گفت: درطول 50 روز 2 یار امام را از دست دادیم؛ آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله هاشمی رفسنجانی. چه تشییع جنازه باشکوهی برای آقای هاشمی گرفتند و چه مجالس خودجوشی در حال برگزاریست. بارک الله به این مردم، خوب پاسخ زحمات هاشمی را دادند و  خوب پیامشان را منتقل کردند، خیلی عالی بود. این تشییع نشان داد که هرکس با مردم بود و برای مردم و برای رضای خدا کار کند درعزت خواهد ماند.

انتهای پیام

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.