امام خمینی (س) 27 دی ماه سال 57 در مصاحبه ای با نشریه اکسپرس در تبیین مواضع انقلاب فرمودند: در یک رژیم اسلامى، آزادیها صریح و کامل خواهند بود.

به گزارش جماران، مشروح این مصاحبه که یک روز پس از فرار شاه از کشور انجام شده، در پی می آید:

موضع شما در مقابل دو اردوگاه شرق و غرب چگونه خواهد بود؟

دولت اسلامى ما آزاد و مستقل خواهد بود. و تعادل قوا در این منطقه از جهان به هیچ وجه نباید تغییر یابد. ما نه به سوى غرب و نه به طرف شرق گرایش خواهیم داشت و مى خواهیم یک جمهورى بیطرف و غیر متعهد باشیم. ما مى خواهیم روابط دوستانه با همه کشورها داشته باشیم، ما دام که آنها در امور داخلى ما مداخله نکنند.

با وجود این، قصد در مورد قطع نفت به اسرائیل و آفریقاى جنوبى نشان مى دهد که شما از هم اکنون یک انتخاب سیاسى به عمل آورده اید.

خیر؛ ما به این ترتیب در برابر کشورهایى که حق و عدالت را زیر پا گذاشته اند، عکس العمل نشان مى دهیم. راجع به اسرائیل، ما در منازعه آن کشور با دوَل عرب با اقدام خود موضع نمى گیریم؛ ما تنها، کشورى را به این ترتیب مجازات مى کنیم که مشاورینش به پلیس و ارتش شاه براى زجر و شکنجه ملت ما کمک کردند. در جاهاى دیگر فروشهاى ما عادى خواهد بود. ما پول نفت را براى مصلحت ملت و نه به خاطر تجهیزات نظامى ویران کننده خرج خواهیم کرد.

راجع به روش امریکا چه قضاوتى دارید؟

دولت و رئیس جمهورى امریکا در جریانات اخیر به صورت دشمن ملت ایران رفتار کردند. حضور پایگاههاى نظامى و حضور مستشاران امریکایى کشور ما را فقیر کرده است. امریکا در کشتار فجیع ملت ما توسط رژیم شاه، از این رژیم حمایت کرد و شریک جرم شناخته مى شود. اکنون با ملت امریکاست که هیأت حاکمه خود را تحت فشار قرار دهد.

 آیا شما از لیبى کمکى دریافت داشته ‏اید؟

این مطلقاً مسخره است! ما از هیچ کشورى کمک دریافت نداشتیم. ملت ما با دستهاى برهنه با تانک و مسلسل روبه شدند. اگر قدرتهاى استعمارى به حمایت جنایتکاران ایران ادامه دهند که شاه در صدر آنها قرار دارد ما راه دیگرى انتخاب خواهیم کرد.

در مجموعه اى از نظریات شما که در سال 1970 زیر عنوان دولت اسلامى به زبان انگلیسى انتشار یافته، شما نظریه مربوط به استقرار رژیم خشک و سختى را که بر مبناى رعایت اصول قرآن پى ریزى شده شرح داده اید؛ و اضافه کرده اید که در این نظام جایى براى عقاید و احساسات وجود نخواهد داشت و صرفاً تعالیم قرآن ملاک عمل خواهد بود، و افراد مردم فقط از خدا و قانون او اطاعت خواهند کرد. آیا مردم حاضر خواهند شد که تا این حد آزادیهایشان محدود شود؟

در یک رژیم اسلامى، آزادیها صریح و کامل خواهند بود. تنها آزادیهایى به ملت داده نخواهد شد که بر خلاف مصلحت مردم باشد و به حیثیت فرد لطمه وارد سازد. حمایت عظیمى که ملت از چند ماه پیش، از ما به عمل مى آورد نشان مى دهد که مردم به قدر کافى افکار ما را درک کرده و متوجه آینده شده اند. همین حمایت، ضمناً ثابت مى کند که این ملت- که سعى کردند آن را از مذهب به وسیله وسوسه هاى مادى دور سازند- خوشوقت است که بار دیگر در راهِ آسمانى قدم نهد و روح واقعى خود را بازیابد. ما با حیف و میل مبارزه خواهیم کرد، ثروتهایى را که عده معدودى استفاده جو ربوده اند باز خواهیم گرفت، شرایط زندگى افراد محروم را بهبود خواهیم بخشید، و ملت را در راه شرافت و فداکارى و به سوى ساختمان یک جامعه آزاد و نوین رهبرى خواهیم کرد.

(صحیفه امام، جلد ‏5، صفحه 489)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.