گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح کرد؛

ابطحی: باید جوهره دیدگاه های حضرت امام را از درون فرمایشات ایشان بیرون بکشیم/ اکثریت جامعه امروز ایران، جز از طریق مجاری رسمی، اطلاعی از روند مبارزات امام ندارند

فاصله نسلی بین کسانی که امام را دیده اند و آنها که ایشان را ندیده اند، افتاده است؛ اکثریت جامعه امروز ایرانی از روند مبارزات امام اطلاعی جز از مجاری رسمی و متأسفانه غیر قابل اطمینان برای این نسل،‌ ندارند و مخالفان تاریخی امام که طیف متنوعی را تشکیل می دهند بر این رسانه ها مسلط هستند که نقاط منفی واقعی و یا غیر واقعی دوران امام و یا نظرات غیر کلیدی ایشان را در سطح وسیعی منتشر می کنند و متاسفانه در رسانه هایی که نسل جوان با آنها در ارتباط است پاسخ قانع کننده و یا قابل پذیرش وجود ندارد و طبعا سخنان مخالفان امام زمینه اصلی امام شناسی می شود.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان این که نگاه سنتی به اندیشه های حضرت امام(س) شاید امروز مورد مقبولیت و فهم جامعه ما نباشد، گفت:  اگر قاعده سازی درستی از دیدگاه های امام داشته باشیم، می توانیم آن را در نیازهای امروز جامعه مان به کار ببریم و نیازهای نسل امروز را با آن بر طرف کنیم

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی ابطحی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در خصوص نگاه امروز رسانه ها و افکار عمومی به اندیشه های حضرت امام، گفت: من معتقدم که ما باید جوهره دیدگاه های حضرت امام را از درون فرمایشات ایشان بیرون بکشیم و نیازهای نسل امروز را با آن برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه سنتی به امام و ارائه دیدگاه های سنتی شاید امروز زیاد مورد مقبولیت یا مورد فهم جامعه  ما نباشد، افزود: ما احتیاج به این داریم  که تلاش مجددی در خصوص روزآمد کردن  جوهر دیدگاه های امام خمینی(س) صورت گیرد. در مورد آیات و روایات نیز چنین است. اگر چه هرکدام از آیات و روایات شأن نزولی دارد و برای مورد خاصی و یا در ماجرای خاصی نازل شده است اما مفسران و فقها از آن آیات و روایات بدون تاکید به شان نزول ها ، محتوای عام و فتوا ارایه می کنند. در مورد امام خمینی هم چون موسس یک حکومتی است که می خواهد علاوه بر اداره کشور ، نظرات ماندگار دینی برای عصر حاضر و آینده ارایه کند، نباید صرفا به شأن نزول های نظرات امام تاکید داشت.

ابطحی با بیان اینکه باید محتوا و جوهر و روح نظرات ایشان را استخراج کرد تا مانیفست متقنی برای اداره جامعه شود، افزود: طبیعی است که در این  موارد سخنان مقطعی که صرفا کاربرد زمانی داشته است، برای احیای مانیفست امام خیلی مفید نیست. در این مورد متاسفانه خیلی کم کار شده است. بیشتر به حفاظت از ظاهر امام و جمع آوری نظرات ایشان توجه شده و به دلیل پر فروغ بودن امام در جامعه هرکس و یا هر جریانی بر اساس خواسته های خودش فارغ از اینکه جزو مانیفست کلی امام هست یا نه، بهره جناحی می برد.

ابطحی خاطرنشان کرد. علاوه بر مانیفست کلی نظرات امام بنا به شرایط جدید و اتفاقات نو که در جامعه جهانی و ایرانی می افتد، ما باید توان قاعده سازی از نظرات امام متناسب با شرایط جدید داشته باشیم. ما اگر یک قاعده سازی از دیگاه های امام داشته باشیم و آن را در نیازهای جامعه امروزی بریزیم، می توانیم موفق باشیم.

این فعال سیاسی  تاکید کرد: این جامعه بدون امام زنده نیست، حضرت امام معمار این جامعه نوین است اما به شرطی که امام و دیدگاه هایش ناشناخته باقی نماند یا در قالبی ارائه نشود که جامعه نتواند آن ها را بفهمد و از آن فاصله بگیرد.

وی افزود: اگر ما بتوانیم دیدگاه های امام را قاعده سازی کنیم و جوهر اندیشه های ایشان را منقل کنیم، همه رسانه ها و افکارعمومی  و می توانند مخاطب آن  باشند.

ابطحی  افزود: حضرت امام  بیشتر در بیانات خود در حوزه های مختلف، قانون و قاعده ارائه می دادند تا این که در جزئیات وارد شوند. متاسفانه بسیاری مواقع دیدگاه های ایشان، به صورت سلیقه ای مورد استفاده قرار می گیرد و از این چهارچوب کلی بیرون می آید، در حالی که اگر  این صحبت ها در چهارچوب خودش قرار بگیرد نیاز جامعه به آن بیشتر احساس می شود.

ابطحی با بیان اینکه جهان معاصر جهان ارتباطات است و همه به یک اندازه می توانند از رسانه استفاده کنند، یادآور شد:  فاصله نسلی بین کسانی که امام را دیده اند و آنها که ایشان را ندیده اند، افتاده است؛ اکثریت جامعه امروز ایرانی از روند مبارزات امام اطلاعی جز از طریق مجاری رسمی و متأسفانه عمدتا غیر قابل اطمینان برای این نسل،‌ ندارند و مخالفان تاریخی امام که طیف متنوعی را تشکیل می دهند بر این رسانه ها مسلط هستند که نقاط منفی واقعی و یا غیر واقعی دوران امام و یا نظرات غیر کلیدی ایشان را در سطح وسیعی منتشر می کنند و متاسفانه در رسانه هایی که نسل جوان با آنها در ارتباط است پاسخ قانع کننده و یا قابل پذیرش وجود ندارد و طبعا سخنان مخالفان امام زمینه اصلی امام شناسی می شود.

وی در پایان تأکید کرد: این همان نقطه خطرناکی است که امیدوارم متولیان رسمی دفاع از امام متوجه آن باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.