پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

محمد علی انصاری در نشست مسئولان، دست اندرکاران و خادمان مراسم بیست و پنجمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س):

بیان مقام معظم رهبری که رأی مردم در نظر امام جایگاهی شرعی دارد؛ باید فصل الخطاب باشد

خوشحالیم از اینکه در مراسمی خدمت می کنیم که محصول آن این است که از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان سکاندار هدایت جامعه و انقلاب بعد از امام، ریاست محترم جمهور، رؤسای قوای مقننه و قضائیه، یادگاران گرانقدر امام و در رأس آن ها حضرت آیت الله سید حسن خمینی گرفته تا همه محققان، سخنوران، گویندگان، اندیشمندان، سیاست مداران جامعه و علاقه مندان امام در خارج و داخل کشور بر یک نکته متفق هستند که راه امام و مکتب سیاسی و اندیشه او، راه عزت، عظمت و تعالی ما برای همیشه تاریخ خواهد بود.

محمد علی انصاری گفت: این نکته بسیار مهمی است که ما بعد از 25 سال فراز و فرود و نقل قول ها و سخنرانی ها پیرامون مشروعیت رأی مردم، از زبان مقام معظم رهبری که از جایگاه رهبری انقلاب برخوردار است، بشنویم که رأی مردم در نظر امام، جایگاهی شرعی، دینی و اسلامی دارد و برای ما این بیان باید فصل الخطاب باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) در مراسمی که عصر شنبه 21 تیر با حضور اعضای کمیته های ستاد بزرگداشت امام خمینی در معاونت آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه برگزار شد، در بخش ابتدایی سخنان خود ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: امشب خداوند متعال خانه پیامبر، امیر المؤمنین علی (ع) و فاطمه زهرا(س) را منور به نور مولودی می کند که جهان هستی و آفرینش همانند او را جز در میان پنج تن ندیده است. طبق روایات مولودی که امشب پا به عرصه هستی می گذارد، از نظر هستی، جمال، کمال و معرفت انسانی، اخلاقی و الهی «اشبه الناس برسول الله» بوده است.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: در تاریخ اسلام دو نفر لقب «اشبه الناس برسول الله» را به خود اختصاص داده اند. یکی امام مجتبی(ع) که از زبان معصوم نقل شده است که او خَلقا، خُلقا و منطقا شبیه ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) بوده است. جلال، هیبت و جبروت امام مجتبی به اندازه ای بوده است که افراد وقتی از کنار او عبور می کردند بی اختیار در برابر عظمت، زیبایی و خلق پسندیده او سر تعظیم فرود می آوردند.

وی ادامه داد: دومین شخصیتی که در تاریخ اسلام «اشبه الناس برسول الله» نامیده شده، حضرت علی اکبر فرزند بزرگ امام عاشورا و عشق، حضرت ابا عبدالله الحسین است که وقتی به میدان می رود، امام حسین(ع) رو به آسمان می کند و می گوید خدایا من به جانب این قوم کسی را فرستادم که شبیه ترین مردم به رسول توست.

محمد علی انصاری ضمن بیان این نکته که فضائل امام حسن مجتبی فضائلی است که برای پنج تن ذکر شده است، گفت: ما در لسان روایات و احادیث معصومین زیاد این نکته را شنیدیم که اگر این پنج نفس پاک یعنی حضرت رسول(ص)، امیر المؤمنین علی (ع)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) نبودند، آسمان ها خلق نمی شدند.

دبیر ستاد بزرگداشت امام ضمن اشاره به آیاتی از قرآن که شأن نزول آنها پنج تن آل عبا هستند، افزود: یکی از آیاتی که شأن نزول آن پیامبر واهل بیت او هستند، آیه مباهله است. در این آیه زمانی که پیامبر(ص) مسیحیت را به مباهله دعوت می کند و بناست کسانی از اهل بیت او با بزرگان مسیحیت مباهله کنند، پیامبر است و علی(ع)، پیامبر است و فاطمه زهرا(س)، پیامبر است و امام حسن(ع) و پیامبر است و امام حسین(ع). در آیه تطهیر نیز خواست خداوند بر پاکیزه شدن همین افراد است. در سوره هل اتی و آیه شریف «ان الابرار یشربون من کاس کان مزاجها کافورا» به این معنا که نیکان ازشرابی می نوشند که طبعش مانند کافور است، منظور از «ابرار» همین پنج تن است.

وی امام حسن مجتبی (ع) را در مواردی هم شأن پیامبر(ص) و هم درجه امیر المؤمنین علی (ع) و فاطمه زهرا(س) دانست و اظهار داشت: گرچه امام حسین(ع) در تاریخ تشیع و در حماسه عاشورا به عنوان چهره ای شاخص در امامت امت اسلامی مطرح است، اما مطمئنا امام مجتبی(ع) از نظر رتبه امامت برتر از امام حسین(ع) است. چرا که او اولین مولودی است که در دامن فاطمه(س) به دنیا آمده است، اولین مولودی است که به عنوان ثمره شجره طیبه در دامن پیامبر نهاده شده است و پیامبر بر دستان، لبان و پیشانی او بوسه زده است. او همچنین اولین امامی است که پرچم امامت جامعه اسلامی بعد از امیر المؤمنین علی (ع) به دست او سپرده شده است. بنابراین لقب شبیه ترین شخص به رسول خدا سزاوار چنین امامی است.

محمد علی انصاری تصریح کرد: در روایات دیگری آمده است که امام حسن مجتبی اشبه الناس به امیر المؤمنین نیز بوده است. این شباهت بی تردید به معنی شباهت در شجاعت و مردانگی نیز بوده است. بنابراین بجاست که به وجود چنین شب هایی همچون شب میلاد امام حسن مجتبی افتخار کنیم.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) با تأکید بر اهمیت دعا و مناجات برای حوائج معنوی گفت: سزاوار نیست در شب هایی که خداوند فرصت استثنائی در اختیار بندگان خود قرار داده است، برای حوائج دنیوی متوسل به معصومان شویم. دنیا برای همه ما و گذشتگان و آیندگان به نوعی تأمین شده و خداوند روزی هر کسی را مقدر کرده است. بنابراین بهتر است چنین فرصت هایی را غنیمت بشماریم و برای معنویت خود، تعالی اخلاق و کرامت انسانی به معصومان متوسل شویم.

پس از 25 سال فراز و فرود؛ بیان مقام معظم رهبری که رأی مردم در نظر امام جایگاهی شرعی دارد؛ باید فصل الخطاب باشد

محمد علی انصاری در بخش دوم سخنان خود ضمن تقدیر دست اندرکاران و مسئولان برگزاری مراسم بزرگداشت، افزود: خدا را سپاس می گوئیم که مراسم بزرگداشت امسال، نسبت به سنوات گذشته و سالگردهای دیگر از ویژگی ها و امتیازات فوق العاده ای برخوردار بود. به نظر نمی رسد که در این دوران 25 ساله، از نظر نظم، آرامش و اطمینان مردم سالی را همانند امسال سراغ داشته باشیم.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی (س) مهم ترین دستاورد بیست و پنجمین سالگرد امام خمینی را وفاداری جمعیت 70 میلیونی کشور به راه و اندیشه امام دانست و افزود: دنیا شاهد نمایشی بود که در آن همه آحاد جامعه، مسئولان نظام و همه سیاسیون کشور در میثاق و ارادتشان نسبت به راه و اندیشه امام لحظه ای فروگذاری نمی کنند. مراسم بزرگداشت امام، عهد، ذکر و میثاق جاودانه این ملت با راه و اندیشه امام است و ما خوشحالیم از اینکه در مراسمی خدمت می کنیم که محصول آن این است که از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان سکاندار هدایت جامعه و انقلاب بعد از امام، ریاست محترم جمهور، رؤسای قوای مقننه و قضائیه، یادگار گرانقدر امام و همه محققان، سخنوران، گویندگان، اندیشمندان، سیاست مداران جامعه و علاقه مندان امام در خارج و داخل کشور بر یک نکته متفق هستند که راه امام و مکتب سیاسی و اندیشه او، راه عزت، عظمت و تعالی ما برای همیشه تاریخ خواهد بود.

وی ادامه داد: این افتخار ما است که مقام معظم رهبری در خطابه طولانی، مفصل، عالمانه و حکیمانه خود در روز 14 خرداد، از ابتدا تا انتها بر این نکته تأکید داشتند که ما باید هدف امام، نقشه راه او و هندسه سیاست و مبانی سیاسی اش را مدنظر داشته باشیم، آن ها را تحلیل و تفسیر کنیم و به نسلمان انتقال دهیم.

محمد علی انصاری گفت: این نکته بسیار مهم است که بعد از 25 سال فراز و فرود، نقل قول ها و سخنرانی ها پیرامون مشروعیت رأی مردم، از زبان مقام معظم رهبری بشنویم که رأی مردم در نظر امام، جایگاهی شرعی، دینی و اسلامی دارد و برای ما این بیان فصل الخطاب است.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: چه بسیار مسائل بزرگ و کوچک در عرصه های گوناگون سیاسی و فرهنگی و اجتماعی ما وجود دارد که هنوز دیدگاه امام درباره آنها را نمی دانیم. بنابراین باید فرصت های طلایی همانند سالگرد ایجاد شود، کرسی های آزاداندیشی به وجود آید، همایش ها و سمینارها و جلسات مفصل دانشگاهی و حوزه ای شکل بگیرد تا نظرات امام تحلیل شود.

نباید بزرگداشت امام را منحصر به سالگرد کنیم

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) گفت: این برای ما افتخار است که در فرصت سالگرد، همگان از جمله رسانه ها حول محور امام اجتماع می کنند، سیاستمداران درباره امام سخن می گویند و جهان اسلام و بشریت به اندیشه و آرمان امام توجه بیشتری پیدا می کند و اذعان می کنیم در راه معرفت امام در ابتدای راه هستیم.

محمد علی انصاری نقش آفرینی ستاد بزرگداشت امام خمینی در شناخت امام را مشروط به منحصر نکردن فعالیت ها به سالگرد دانست و اظهار داشت: ستاد بزرگداشت ما نباید به بزرگداشت امام در سالروز ارتحال امام بسنده کند. ما مناسبت های بزرگی همچون میلاد امام، سالگرد پیروزی انقلاب و مناسبت های ملی و اسلامی را در پیش رو داریم که می توانیم در راستای بزرگداشت امام از آنها بهره برداری کنیم.

وی درباره نقاط قوت مراسم امسال گفت: یکی از دستاوردهای مهم مراسم امسال، نقاط برجسته فرهنگی و تبلیغاتی و از آن جمله برگزاری نشست ها و همایش های مختلف بود. در همین راستا جا دارد که از مراکز فرهنگی همه وزارتخانه ها و سازمان ها و همین طور رسانه ها و کلیه نیروهای خلاق در این عرصه تشکر کنم.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: یکی از دستاوردهای مثبت دیگر مراسم، حضور پرنشاط اقشار مختلف مردم در مراسم بزرگداشت امام در سراسر کشور و به خصوص مراسم روز 14 خرداد بود. طبق آماری که دوستان از نیروی مقاومت بسیج، قرارگاه شهید فهمیده و وزارت کشور به ما رسیده است، بیشتر از 60 درصد جمعیت حاضر در مراسم جوانانی بوده اند که برای بار اول در مراسم شرکت کردند. ما باید از این نظر بر خود ببالیم چرا که این جوانان سرمایه های ملی ما هستند. این تعداد از حضور بار اولی ها بدون شک رسالت ما را در برنامه ریزی های آینده سنگین تر می کند.

وی ادامه داد: نکته مثبت دیگری که می توان در مراسم امسال دید، حس همدلی و وحدت بود، یعنی همان چیزی که آرزوی امام و پیامبر اسلام(ص) بوده و خواسته رهبری، رئیس جمهور و بیت امام است. ما امسال این یکدلی و برابری را در همه سطوح، از برنامه ریزی ها و مدیریت گرفته تا شرکت مردم در برنامه های فرهنگی شاهد بودیم.

محمدعلی انصاری آرزوی جهان اسلام را رسیدن به وحدت دانست و افزود: هر قدر که ستاد بزرگداشت امام روی وحدت، همدلی، پیوند دل ها و پیوند جریانات سیاسی و وفاداران به امام سرمایه گذاری کند کم است. آرزوی جهان اسلام رسیدن به وحدت مورد انتظار و ریشه کن شدن ظلم هایی است که این روزها به نام اسلام صورت می گیرد. بی تردید ستاد بزرگداشت امام خمینی باید یکی از پرچمداران این نهضت وحدت در جامعه اسلامی باشد.

ضرورت حضور مجموعه مسئولان رده بالای نظام در مراسم بزرگداشت چیست؟

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) گفت: اگر روزی احساس کنیم ستاد بزرگداشت در مسیر تفرقه، جداسازی اندیشه ها و تفکیک میان وفاداران به امام حرکت می کند، بهتر است ما در آن ستاد و مجموعه عضویت نداشته باشیم.

محمد علی انصاری یکی از نقاط قوت دیگر مراسم بزرگداشت را کارآمدی مدیران دست اندرکار دانست و افزود: مراسم بزرگداشت امام عرصه نمایش یک قدرت ملی است. 25 سال است این مراسم را برگزار می شود و این 25 سال برخی نیروهای امنیتی از ما می پرسند چه ضرورتی برای جمع شدن رهبر انقلاب، رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، قوای مسلحه، فرماندهان، مدیران مختلف و مردم و مهمانان خارجی زیر یک سقف در یک ساعت مشخص وجود دارد؟ گاهی این پرسش ها دل ما را می لرزاند، جواب این است که ما نباید از دستاوردهای این نمایش قدرت در برابر دشمنان غافل بمانیم چرا که برگزاری چنین مراسمی و حضور مسئولان رده بالای مملکت در آن به معنی نمایش استحکام و صلابت نظام به جهانیان است.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی افزود: حضور رهبر در کنار ملت، رئیس جمهور در کنار اقشار مختلف جامعه و اقلیت های مذهبی در کنار یکدیگر در مراسم بزرگداشت یکی از افتخارات بسیار بزرگ و تاریخی ملت ایران است. مدیریتی که بتواند چند میلیون جمعیت را تأمین، ترابری، راهنمایی کند و اسکان بدهد، نمایش قدرت بزرگی است که خداوند به دست اندرکاران نظام عنایت کرده است.

وی ادامه داد: جهانیان باید بدانند که احترام به امام، مراسم امام، یادگاران امام و نیز رسالت تقویت نظام، بزرگترین و محبوب ترین سرمایه های ما هستند.

کارهای ستاد را برای پایان سال نگذارید

دبیر بزرگداشت امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود با دیرهنگام دانستن ایام پایانی سال برای آغاز فعالیت کمیته های مختلف ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) از اعضای کمیته های مختلف خواست از همین ماه رمضان فعالیت خود را آغاز و پس از شب های قدر، جلسه ای را به عنوان ستاد بزرگداشت حضرت امام در داخل مجموعه خود برگزار کنند.

محمد علی انصاری ضمن تأکید بر اهمیت شروع به کار بخش های فرهنگی اظهار داشت: سال آینده مراسم بزرگداشت امام، مقارن با عید نیمه شعبان است. برنامه های ما باید با محوریت نیمه شعبان، تولد حضرت بقیه الله و همسان سازی، هم افزایی و همگرایی با موضوع میلاد امام زمان و مسئله انتظار باشد.

وی در ادامه به پیوند بیشتر میان دستگاه های اجرایی، فرهنگی و امنیتی در مراسم بزرگداشت امام خمینی(س) تأکید کرد.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) در پایان ضمن اشاره به بهره برداری حرم در سال آینده گفت: لازمه برگزاری مراسم بزرگداشت در حرم مطهر امام در سال آینده، دگرگونی در ساختار امنیت، انتظامات و اجرائیات است. سال آینده بسیاری از برنامه ریزی ها تغییر خواهد کرد. خصوصا اینکه سه سال دیگر مراسم بزرگداشت در ماه رمضان برگزار می گردد و نیازمند برنامه ریزی جدید و ویژه خواهیم بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.