برای رفع کدورت ها و نقارهایی که در چند سال اخیر ایجاد شده است، تلاش شود. هرچند ما شاهد معجزه حضور مردم در انتخابات بودیم؛ اما هنوز برای جلب همدلی و اعتماد تمامی اقشار و آحاد جامعه خصوصا در قشر جوان موانعی وجود دارد فکر می کنم که بسیاری از دلسوزان انقلاب این انتظار را از بزرگان دارند که در جهت رفع محدودیت پدید آمده برای بعض چهره های خدوم و باسابقه انقلاب پادرمیانی کنند. نقارها و رقابت ها را به رفاقت تبدیل کنیم و همه زیر چتر وحدت بخش و گره گشای نظام اسلامی برای عزت و پیشرفت کشور تلاش کنیم و در آستانه تشکیل دولت، از فرصت معنوی ماه میهمانی خدا بهره بگیریم و در ادعیه و مناسبت های ماه مبارک رمضان برای سربلندی کشور و نظام و توفیق دولت تدبیر و امید در حل مشکلات مردم و کشور دعا کنیم.

دکتر حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در گفت و گویی که با روزنامه آرمان داشته است، به بیان موضع موسسه در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و سوالات حول و حوش آن پرداخت و تأکید کرد: فراهم سازی بستر این حماسه را مدیون نفوذ اندیشه امام در لایه‌های مختلف جامعه ایران می‌دانم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، متن این مصاحبه در پی می آید:

قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) این روزها همانند دیگر یاران حضرت امام(س) خشنود از انتخاب مردم در 24 خرداد است اما نگرانی‌هایی هم دارد. دکترحمید انصاری نگران است که مبادا فرصت‌طلبان به مصادره انتخابات اقدام کنند انصاری که در این سال‌ها برخی بی خردی‌ها را نسبت به خانواده امام دیده است انتخابات اخیر را نه بزرگ به افراطیون می‌نامد. آرمان با دکترحمید انصاری گفت وگویی انجام داد که متن آن در ادامه می‌آید:

جناب آقای انصاری! انتخابات 24 خرداد تقریبا برای اکثر تحلیلگران اتفاقی غیر قابل پیش‌بینی بود؛ هم از حیث میزان مشارکت و هم فرد منتخب. موضع شما در قبال این واقعه بزرگ سیاسی چیست و آن را چگونه تحلیل می‌کنید؟

واقعا ما یکبار دیگر شاهد شگفتی سازی ملت ایران بودیم. مجموعه شرایط قبل از انتخابات به گونه‌‌ای نبود که کسی پیش بینی چنین مشارکت و نتیجه‌‌ای داشته باشد. انتخابات اخیر و نتیجه برآمده از آن را باید پیروزی گفتمان سیاسی اندیشه امام خمینی دانست و این پیروزی را مدیون آموزه‌های امام هستیم. امام از سال 42 تا زمانی که در قید حیات بودند بر حق مردم در حاکمیت بر سرنوشت شان تأکید داشتند. در اندیشه سیاسی امام‌خمینی در نظام جمهوری اسلامی رأی مردم و انتخاب آزادانه مردم در مشروعیت اصل تشکیل حکومت و در تمامی مراحل انتقال قدرت و تحولات اجتماعی دخالت دارد و در انتخابات‌ها میزان، رأی ملت است. این اتفاق مبارک را به منتخب مردم و ملت ایران تبریک می‌گویم و حقیقتا باید گفت راهبری خلق حماسه اخیر را مدیون رهنمودها، مواضع و تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم؛ آثار مثبت انتخابات را در افزایش روحیه امید در سطوح مختلف جامعه و در اقتصاد، ورزش، ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین الملل، سخنان سران دولت‌های خارجی و حتی عذرخواهی وزیر خارجه کانادا بابت اظهارنظرهای قبلی خود در مورد انتخابات را در همین چند روز شاهد هستیم. از همه دست اندرکاران انتخابات که موجب شدند این حماسه شکل بگیرد باید تشکر کرد و قبل از همه باید خدای متعال را سپاس گفت که مطمئنا مددهای الهی باعث خلق این حماسه بزرگ بوده است.

تأکید خاص امام خمینی بر مشارکت مردم در اداره امور جامعه مبنای اصول مربوط به شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی بوده است با توجه به اینکه در انتخابات اخیر انتخاب اعضای شوراها با ریاست جمهوری هم‌زمان شده بود نظر شما در باره این تجمیع و نتایج به دست آمده چیست؟

قانون تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بنظر بنده جای بازنگری دارد. هر دو انتخابات فوق العاده مهم و از منظر فراهم نمودن بستر نشاط اجتماعی و نمایش عینیت مردم سالاری دینی برگزاری مستقل هر یک از دو انتخاب ضروری است. در انتخابات اخیر متأسفانه اهمیت شوراها به شدت تحت الشعاع انتخاب رئیس جمهور قرار گرفت. دلیلش هم این است که در انتخابات ریاست جمهوری نگاه کلان جامعه در سطح مسائل ملی مطرح است اما اقتضای انتخابات شوراها نقد و ارزیابی وضعیت اداره شهر و روستا و معطوف به مسائل منطقه‌‌ای است و مطمئنا همواره مسائل کلان و ملی جامعه بر مسائل بخشی و منطقه‌‌ای غلبه می‌یابد. در فرصت محدود تبلیغات قطعا مردم زمان کافی برای درگیر شدن در دو انتخاب ماهیتا متفاوت سرنوشت‌ساز را نمی‌یابند. و در دقت‌ها و تشخیص‌ها و مشورت‌ها غالبا یکی از دو انتخابشان تحت تأثیر دیگری واقع می‌شود. ضمن آنکه امکان تضییع حقوق نامزدهای شوراها در مرحله رد صلاحیت‌ها و رسیدگی به شکایات بخاطر غلبه اهمیت بعد ملی انتخابات ریاست جمهوری بسیار محتمل‌تر است. امیدواریم دولت آینده و مجلس محترم و شوراها دستاوردهای مثبت و منفی تجمیع دو انتخابات را مورد ارزیابی قرار دهند. کاهش هزینه‌های انتخابات یا افزایش مشارکت نمی‌تواند این تجمیع را توجیه کند زیرا آثار عظیم مادی و معنوی مشارکت آحاد مردم در تشکیل اجزای نظام جمهوری اسلامی در دو انتخاب مستقل - حتی به لحاظ آماری - قابل قیاس با فواید احتمالی دو انتخاب همزمان و متداخل نیست.

این انتخابات، نه بزرگ به افراط گری و قانون گریزی بود

ما در چند سال اخیر شاهد یک جو سیاسی خاصی در کشور بودیم. پس از گذراندن آن اتفاقات، انتخاب و روی کار آمدن دولتی که شعار آن تدبیر و امید است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و پیام‌های درس آموز این انتخابات را چگونه می‌بینید؟

بله، مهم‌ترین مسأله اکنون تحلیل درست انتخابات و درس گرفتن از این رخداد ارزشمند برای آینده است. اگر بخواهیم دستاوردها و پیام‌های انتخابات اخیر را فهرست کنیم، هم حاوی جنبه‌های سلبی و هم ایجابی بود. این انتخابات حقیقتا یک نه بزرگ به افراط گری، قانون‌گریزی و رفتن به سمت رفتارهای فردی و غیرمدبرانه در تعامل با جهان و مسائل داخلی بود. در جنبه ایجابی هم رویکرد جامعه ایران به روش اعتدال، خردورزی و عقلانیت و توجه به ظرفیت‌های نهفته در جامعه ایران، فارغ از جناح‌بندی‌ها بود. اما باید نگران بازسازی محافلی باشیم که در حوزه قدرت و سیاست بخواهند خارج از روال شفاف و قانونی نقش آفرینی کنند. امیدواریم این جریانات شیوه‌های خارج از روال قانونی را کنار بگذارند. می توان گفت انتخابات اخیر «نه» عمومی مردم به بداخلاقی‌های رواج یافته در سالهای اخیر بود. این مساله ایجاب می‌کند که ما در نقد دولت‌های گذشته مراقبت کنیم از جاده عدل و انصاف خارج نشویم، علمی بحث کنیم و اگر نقد می‌شود برای درس گرفتن در آینده باشد، نه پنجه در صورت هم کشیدن و سیاه‌نمایی گذشته. متأسفانه رویه‌‌ای که دولت‌های نهم و دهم در تبلیغات و مناظره‌ها و مواضع خویش در پیش گرفته بود امروز دامن خود این دولت را هم گرفته است و به صورتی غیرعادلانه شاهد افراط در ارائه کارنامه منفی از این دولت در اظهار نظرها و رسانه‌ها هستیم. دولت‌های نهم و دهم نیز مطمئنا پشتوانه‌‌ای از رأی اقشاری از مردم را با خود داشته است و کارهای بزرگی هم کرده است؛ هموار کردن جاده حذف یارانه‌ها به منظور حفظ ثروت‌های ملی و منابع آیندگان از خدمات بسیار مهمی است که به نام این دولت ثبت شده است البته در روش اجرای آن مشکلاتی وجود داشت که در گام‌های بعدی باید اصلاح شود؛ در این دولت به مستضعفین توجه ویژه شد که عملی ساختن یکی از شعارهای مهم امام بود، اهتمام به تأمین مسکن طبقات ضعیف آنهم در سطح کشور از خدمات ارزنده دیگر این دولت است. البته نقدهای فراوانی مانند تحمیل هزینه‌های سنگین به مردم، ناکار آمدی در جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، تورم و بیکاری و کنار گذاشتن نیروهای موثر و دلسوز و... وجود دارد که اگر این نقدها بیان می‌شوند باید برای جلوگیری از تکرار آنها در آِینده باشد؛ نه محکوم کردن افراد و دولت‌ها.

به نظر شما مهم‌ترین عوامل پیدایش حماسه انتخابات کدامند؟

دلایل خلق این حماسه و دستاورد آن متعدد است، اما فراهم سازی بستر این حماسه را مدیون نفوذ اندیشه امام در لایه‌های مختلف جامعه ایران می‌دانم. جلب اعتماد مردم بر اینکه رأیشان کاملا صیانت می‌شود و اینکه تشخیص نهایی با خود مردم است و انتخابات آزاد خواهد بود مهم‌ترین عامل و شرط اصلی مشارکت گسترده مردم است. انتخابات اخیر مثل گذشته و با وضوحی بسیار نمایان‌تر نشان داد که مردم ایران به آنچنان بلوغ سیاسی رسیده‌اند که هیچ گاه نیازی به قیّم و تحمیل رأی ندارند و در میدان انتخابات اخیر نیز همانطورکه گفتم نقش کلیدی و راهبردی خلق این حماسه را مرهون مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌باشیم. یکی از ویژگیهای انتخابات اخیر دمیدن روح امید در جامعه بود که در شعار انتخاباتی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی جلوه گر بود؛ جا دارد که از پیش بینی یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی یاد کنم که محور سخنشان در پیام نوروزی در حرم امام همین امید به آینده بود و در نامه‌‌ای که به آقای هاشمی نوشتند نیز با تکیه بر امید قاطعانه بر ختم به خیر شدن اتفاقات - بظاهر ناگوار رد صلاحیت ایشان - تأکید کردند و موضوع اصلی سخنرانیشان در 14 خرداد نیز همین امید بود. ما امروز هم بیش از هر زمان دیگر نیازمند افزایش روحیه امید به آینده‌‌ای بهتر و در خور شأن این حماسه ملی هستیم. نقش صداوسیما و صیانت از اعتماد مردم، برگزاری خوب مناظره‌ها و برنامه‌های متعدد و مکفی برای معرفی نامزدها در ایجاد شور انتخاباتی تأثیر به سزایی داشت.

اگر عارف کنار نمی رفت، انتخابات به دور دوم می رفت

دلایل پیروزی آقای دکتر روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قبل از هر چیز شخصیت جناب آقای دکتر روحانی و ظرفیت بالا، مواضع و خط مشی معتدل ایشان به‌عنوان یکی از همراهان انقلاب اسلامی ونهضت امام، عضویت در شورایعالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تجارب ارزنده در مذاکرات هسته ای، روحانی بودن و دانش حوزوی و دانشگاهی، استحکام مواضع منطقی ایشان در مناظره‌ها و تبلیغات، خصوصیاتی را برای ایشان رقم زد که در آرای ایشان قطعا موثر بوده است. دریغم می‌آید که از یک نکته مهم یاد نکنم و آن جایگاه روحانیت اصیل و مرتبط با مردم است. روحانیت آن جایی که همصدای مردم و منادی خواسته مشروع آنها می‌شود، به عنوان ملجاء و مرجع مردم مورد اقبال قرار می‌گیرد که این واقعیت در تحلیل جامعه شناختی مردم ایران خیلی مهم است و انتخابات اخیر شاهد این مدعاست. حفظ این اعتماد مشروط و کارگشای مردم به روحانیت، مسئولیت آقای روحانی را که اسما و رسما روحانی هستند دو چندان می‌کند. امیدواریم ان شاء الله ایشان با پایبندی به شعارها و وعده‌هایی که داده‌اند و با تکیه بر مشی اعتدال و تدبیر تا پایان دولتشان موفق به جلب همراهی و اعتماد مردم و کسانی که به ایشان رأی داده‌اند باشند. حمایت رسمی آیت ا... هاشمی رفسنجانی و ورود اصلاح‌طلبان به عنوان یک جناح سیاسی موثر در انتخابات و حمایت رئیس دولت اصلاحات و حمایت مجمع روحانیون مبارز و نهایتا کنار رفتن آقای دکتر عارف که حقیقتا یک تصمیم قابل تقدیر بود - که اگر اتفاق نمی‌افتاد انتخابات حتما به دور دوم می‌رفت، از عوامل بسیار موثر در پیروزی آقای روحانی بوده است البته از تعدد نامزدهای مستقل و وابسته به اصولگرایان نیز نباید غفلت کرد. اینها همه عوامل زمینه ساز بودند اما عامل اصلی و نهایی، رأی تعیین کننده مردم بود.

این آرامش را مدیون نظام هستیم

آیا انتخابات اخیر دارای پیام خاصی هم بوده است؟

می توان گفت، یک پیام ارزشمند این انتخابات اثبات ظرفیت بسیار بالای جمهوری اسلامی، قانون اساسی و نظام ولایت فقیه است. متأسفانه در سال‌های اخیر بعضا به علت برخی تعریف‌ها و تفسیرهای تنگ نظرانه از اینگونه عناوین ارزشمند تردیدهایی در اذهان جامعه -خصوصا جوانان - در مورد کارآمدی نظام ولایت فقیه، ایجاد شده بود اما این انتخابات نشان داد که اگر تحولی قرار است رخ دهد نظام جمهوری اسلامی چه ظرفیت بالایی برای تحقق بخشیدن به خواست مردم دارد ؛ اگر نگاهی به مشکلات کشورهای دیگر و جنگ‌های داخلی آنها بیندازیم و سپس به آرامش حاکم بر کشور خودمان توجه کنیم، این آرامش را مدیون نظام هستیم. انتخابات اخیر این واقعیت را نشان داد که اگر همه وصایا و خصوصا وصیتنامه امام در باب مسئولیت نیروهای پرتلاش نظارتی و نظامی و انتظامی در مسأله انتخابات و توصیه امام برای صیانت از آراء مردم و وجوب پایبندی همه طرف‌ها به قانون و تذکرات رهبر معظم انقلاب در این امور رعایت شود شاهد خیلی از مشکلات نخواهیم بود. همچنین انتخابات اخیر پاسخی قاطع و کوبنده به براندازان خارج نشینی بود که بیش از سی سال است با خیانت به مردم و کشورشان در پناه بیگانگان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی تبلیغ و توطئه می‌کنند. حماسه اخیر نشان داد که مردم ایران نظام و هویت جدیدی را که پس از قرنها تلاش و مبارزه با نثار خون عزیزانشان تشکیل داده‌اند بسان جان و میهنشان دوست می‌دارند و از چنان فهم و اتحادی برخوردار هستند که چاره جویی برای خواسته‌ها و مشکلاتشان - هر چند بزرگ و اساسی - را در درون همین نظام الهی رقم بزنند.

به نظر شما اولویت‌های دولت جدید در پاسخگویی به انتظارات مردم چیست؟

اولا باید از مصادره انتخابات پرهیز شود. پیروز این انتخابات کل ملت ایران و گفتمان امام و انقلاب است. مگر نه اینکه تدبیر و امید و اعتدال و عقلانیت از مولفه‌های بارز اندیشه و سیره سیاسی امام و انقلاب است؟ و اکنون همه باید برای تحقق وعده‌های دولت همراهی کنیم. باید سعی شود سطح مطالبات از دولت یازدهم را افزایش ندهیم. زیرا مشکلات معیشتی، فرهنگی، سیاسی، بین المللی و ... به اندازه کافی وجود دارد که دولت باید به آنها برسد. اولویت اول ساماندهی مشکلات معیشتی مردم و تثبیت و تقویت پول ملی و کاهش تورم است. همه جناح‌ها و گروهها باید به دولت کمک کنند و به آن فرصت کافی بدهند تا مشکلات بتدریج حل شود. از جمله اولویت‌های دولت یازدهم، فکر می‌کنم بازسازی ساختارهای دگرگون شده مربوط به مدیریت و برنامه ریزی و اقتصاد و اداره کشور است. از جمله نکات مهم که حتما جناب آقای دکتر روحانی به آن عنایت دارند، اولویت فرهنگ است. از دیدگاه امام خمینی فرهنگ مبدأ سعادت یا شقاوت یک ملت است. اگر فرهنگ مورد غفلت قرار گیرد می‌تواند مشکلات جدی اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی ایجاد کند. لذا دولت باید در عرصه فرهنگ عمومی و رهاسازی تصدی گری در بخش فرهنگ، تقویت نقش نظارتی حمایتی و دیده بانی و حمایت از تکثر فرهنگی و دادن عرصه به هنرمندان و اهالی فرهنگ با سلایق مختلف و متنوع تلاش کند، زیرا در چند سال اخیر به دلیل وجود برخی دیدگاه‌ها، محدودیت‌هایی شکل گرفته است. طبعا باید میدانی ایجاد شود که تمام کسانی که می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی عمل کنند وارد شوند. مراکز و کانون‌های فعالیت‌های دینی هم باید امکان مشارکت همه علاقه‌مندان را فارغ از جناح بندی‌های تنگ سیاسی فراهم سازند.

نهادینه کردن اندیشه امام خواسته همه جناح هاست

آقای انصاری! با توجه به این انتخاب، فکر می‌کنید فضای لازم برای تداوم فعالیت‌های موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی چگونه فراهم شود؟ فکر می‌کنید آیا می‌توانید کارهایی که در چند سال گذشته به دلیل مسائل گوناگون امکان انجام آنها را نیافته بودید، انجام دهید؟

نهادینه کردن اندیشه امام خمینی و اصول و شاخص‌های مورد نظر امام خواسته همه جناح‌های معتقد به راه امام است و باید در دستور کار دولت و نظام باشد. با پیگیری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قوانین جاری و سیاست‌ها و مواد قوانین برنامه‌های پنج ساله و سند چشم انداز بندهایی به این موضوع اختصاص یافته است؛ اما در دولت قبل - به‌رغم همکاری بسیار خوبی که دستگاه‌های مختلف در ستاد بزرگداشت امام داشتند - بواسطه شرایطی که پیش آمد شاهد وقفه در فعالیت‌های موسسه در این چند سال بودیم که با توجه به جایگاه معنوی امام و نیاز همیشگی نظام و جامعه به احیای مستمر نام و اندیشه امام، انتظارمان این است که توجه به اندیشه‌های ایشان بیش از گذشته مورد اهتمام ارکان دولت جدید باشد. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اعلام آمادگی می‌کند که نتیجه مطالعات کارشناسی خود و تجارب ارزنده خویش در زمینه اندیشه امام را در اختیار دولت محترم قرار دهد و پیش بینی می‌کنم فعالیتهای موسسه بصورت موثر و جدی تر تداوم و توسعه یابد.

می توانید بطور مصداقی از برنامه‌های مدنظرتان بگویید؟

بله، تداوم پیگیری‌ها برای درج اصول و شاخص‌های اندیشه و سیره حضرت امام در متن قوانین کشور، فعال نمودن ستادی که در برنامه پنج ساله برای هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی و اجرایی کشور در زمینه پژوهش و ترویج اندیشه حضرت امام پیش بینی شده بود و در سال‌های اخیر عملا تعطیل شده بود، جلب همکاری موثرتر حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌وپرورش، علوم و تحقیقات و دانشگاهها که با نسل آینده‌ساز کشور سر و کار دارند برای معرفی و ترویج اندیشه و آثار امام، ازجمله این برنامه هاست. همچنین می‌توان از تجربه‌های موفق موسسه در بر گزاری کنگره‌های مختلف علمی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی با سلایق مختلف برای پیشبرد آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی و اهداف فرهنگی دولت و نظام استفاده کرد. توسعه سایت جامع امام خمینی که هم اکنون معتبر ترین منابع را در فضای وب به مخاطبان ارائه می‌کند برای پاسخگویی به نیازهای رو بفزونی در جهان اسلام و تقویت پایگاه اطلاع رسانی جماران و عملی ساختن بسیاری از برنامه‌های پژوهشی و آموزشی و فرهنگی که بواسطه محدودیت‌ها، اجرای آنها متوقف مانده است تجهیز و بهره‌برداری از فضاهای بسیار خوبی که در حرم امام و خمین و قم و نجف و جماران احداث گردیده است از دیگر برنامه‌هایی است که امیدواریم در فضای جدید شاهد تحقق آنها باشیم.

تشکیلات منسوب به امام در خدمت اهداف دولت است

آقای انصاری! موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و بیت امام نقطه کانونی یاران امام در سالیان متمادی بوده است؛ فکر می‌کنید با انتخابات اخیر عرصه تا چه میزان برای حضور یاران امام در جایگاه‌های رسمی و اجتماعی فراهم شده باشد؟

البته سوال شما را اینگونه تصحیح کنم که یاران امام فقط شامل افرادی در یک جناح خاص نیستند که بگوییم در این سالها همه آنها از عرصه دور بوده اند. به هر حال خیلی از کسانی که در سال‌های اخیر در مسئولیت بوده‌اند از دوستان و یاران امام هستند و بعضی از آنها سال‌ها در کنار ایشان مبارزه کرده بودند. خوشبختانه با توجه به‌جایگاه بیت امام به‌عنوان سرمایه معنوی جامعه، و یادگار امام با جایگاهی که در میان جناح‌های مختلف نظام دارد و ارتباط وثیقی که با مصادر عالی نظام و نیز طرف‌های مختلف انتخابات اخیر- خصوصا جناب آقای دکتر روحانی- دارند، جای این امیدواری هست که نام و یاد و اندیشه امام، پرفروغ‌تر از قبل، زینت‌بخش سیاست‌های نظام و در صدر برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دولت باشد. طبیعی است همراهان امام بدون هیچ چشمداشتی به مناصب رسمی، وظیفه شرعی و ملی خود می‌دانند که با دولت یازدهم که دولت تدبیر و امید نام گرفته است همراهی کنند و طبعا تشکیلات منسوب به امام، حرم امام و پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و موسسه همانند گذشته در خدمت اهداف فرهنگی نظام و دولت محترم است .

فکر می‌کنید انتخابات در آرایش سیاسی کشور چه آثاری گذاشت؟

جناح بندی در همه کشورهای جهان وجود دارد؛ یک گرایش محافظه کار است و یک گرایش هم تحول خواه. در هر منطقه و کشوری هم با اسامی مختلف مطرح می‌شوند، اما وجود جناح سیاسی به تنهایی کافی نیست مهم وجود احزاب فعال و موثر است که جناح‌ها را شکل می‌دهند. اگر ما احزاب شناسنامه دار داشته باشیم که جوانان و مردم را آموزش بدهند، این امر باعث افزایش دانش سیاسی مردم و عدم بازگشت به تجربیات تلخ گذشته می‌شود و امکان نقش آفرینی مردم را تضمین و مراقبت می‌کند، ائتلاف‌های سیاسی پایدار- نه ائتلاف‌هایی که شب انتخابات شکل بگیرد - ایجاد خواهد شد و مطمئنا این انتخابی که مردم ایران داشتند جریان‌های یک جناح را که نتوانستند به ائتلاف برسند، به نقد خود وا می‌دارد که این اتقاق مبارکی است که اکنون شاهد آن هستیم.

به عنوان یک ناظر در 34 سال گذشته فکر می‌کنم اکنون زمان آن است که تضمین‌های کافی قانونی برای تشکیل احزاب مردمی قوی فراهم شود. زیرا راهی برای رسیدن به مردم‌سالاری دینی جز شکل گرفتن احزاب مردمی وجود ندارد. فعالیت‌های انتخاباتی در حال حاضر اینگونه است که در عرض چند ماه و گاه چند هفته و چند روز یک گفتمان سیاسی مطرح می‌شود، موجی می‌سازد و غالب و پیروز می‌شود اما به سرعت فراموش می‌شود. در حالی که سیاست ورزی مثل همه رشته‌ها و عرصه‌های دیگر باید در بستر مناسب خود به طور مستمر تداوم یابد که این بستر را فعالیت مستمر تشکل‌های سیاسی و وجود احزاب قوی پدید می‌آورد؛ البته تحقق همین مطالبه خود نیازمند توجه جدی به تضمین آزادی‌های مصرح در قانون اساسی است. نباید از تعدد احزاب و تکثر سلایق سیاسی بهراسیم.

بزرگان در جهت رفع کدورت ها پادرمیانی کنند

آیا سخن و نظری ناگفته دارید؟

بله، به نظرم زمان آن فرار رسیده است که برای رفع کدورت‌ها و نقارهایی که در چند سال اخیر ایجاد شده است، تلاش شود. هرچند ما شاهد معجزه حضور مردم در انتخابات بودیم؛ اما هنوز برای جلب همدلی و اعتماد تمامی اقشار و آحاد جامعه خصوصا در قشر جوان موانعی وجود دارد فکر می‌کنم که بسیاری از دلسوزان انقلاب این انتظار را از بزرگان دارند که در جهت رفع محدودیت پدید آمده برای بعض چهره های خدوم و باسابقه انقلاب پادرمیانی کنند. باشد که در این فضای امید و وحدتی که شکل گرفته است بار دیگر شاهد شیرینی حضور همه نیروهای انقلاب در متن حرکت رو به پیش جامعه باشیم و سخن پایانی اینکه نقارها و رقابت‌ها را به رفاقت تبدیل کنیم و همه زیر چتر وحدت بخش و گره گشای نظام اسلامی برای عزت و پیشرفت کشور تلاش کنیم و در آستانه تشکیل دولت، از فرصت معنوی ماه میهمانی خدا بهره بگیریم و در ادعیه و مناسبت‌های ماه مبارک رمضان برای سربلندی کشور و نظام و توفیق دولت تدبیر و امید در حل مشکلات مردم و کشور دعا کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.