حضرت امام خمینی در6 آبان 1363 درسخنرانی خود درجمع مسئولین وزارت امور خارجه سخنان مهمی را درباره سیاست خارجی و رابطه با کشورها مطرح کردند. ایشان درسخنان خود یادآور شدند"از قرارى که من شنیدم شیطنت دیگرى مى‏کنند و آن این که؛ ما چرا با دولت‏ها رابطه داشته باشیم؟ ما مى‏رویم به سراغ ملت‏ها و با دولت‏ها هیچ کارى نداریم! که این هم نقشه‏اى است که اخیراً تعقیب مى‏شود."ایشان درادامه افزودند"نمى‏توانیم بنشینیم و بگوییم که با دولت‏ها چکار داریم. این بر خلاف عقل و بر خلاف شرع است، و ما باید با همه رابطه داشته باشیم، منتها چند تا استثنا مى‏شود که الآن هم با آنها رابطه نداریم."مشروح این سخنان که در جمع وزیر خارجه وقت - علی اکبر ولایتی -ومعاونان، سفرا و کارداران جمهورى اسلامى ایران در قاره اروپا و امریکابیان شد بدین شرح است :


بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
لزوم بیدارى در مقابل توطئه‏ها و القائات شیاطین‏

من از همه آقایان تشکر مى‏کنم که زحمت کشیده و به این جا تشریف آورده‏اید.ان شاء اللَّه خداوند به همه آقایان توفیق دهد که به اسلام و به ملتى که زیر فشار اجانب و دولت‏هاى طاغوتى مقاومت مى‏کنند، خدمت کنید. ما باید به شیطنت‏هایى که از طرف ابرقدرت‏ها و وابستگان آنها انجام مى‏شود توجه کنیم و تحت تأثیر واقع نشویم. و ملت ما بیدار باشد، چون براى کشورى که از اول بنایش بر این بوده است که مستقل باشد و تحت سلطه دیگران نباشد و مستشار از خارج نیاورد و خودش حکومت کند، این مسائل بوده است.
ما وقتى که در پاریس بودیم، یک نفر از امریکا به عنوان یک تاجر آمد که بعداً معلوم شد تاجر نیست، فاجر است و گفت: صلاح نیست که به ایران بروید. یا دسته دیگرى که بعض از آنها مردمى صالح و بعض‏شان فضول بودند آمدند و گفتند که: سلطنت و قانون اساسى را حفظ کنید، شاه سلطنت کند، نه حکومت، و از این حرف‏ها مى‏زدند، که آنها هم اشتباه مى‏کردند. بعد هم که شاه رفت، راجع به بختیار همین مسأله را پیش آوردند؛ که بگذارید بختیار و شوراى سلطنت باشد. بعد دیدند که نشد، راجع به تأخیر آمدن ما شروع به فعالیت کردند که حالا صلاح نیست و ممکن است چه بشود. بعد هم که به ایران آمدیم و مسائل اشتداد پیدا کرد؛ مثلًا، یکى از توطئه‏هاى آنان این بود که، این ارتش‏ طاغوتى باید منحل شود و خودمان یک ارتش على حده درست کنیم و معلوم بود که مى‏خواهند شیطنت بکنند که این نقشه هم از بین رفت. و حالا شما مى‏بینید که ارتش متحول شده و به جز اشخاصى که فاسد بوده و فرار کردند و یا معدوم شدند، دیگران خدمت مى‏کنند، که اگر خداى نخواسته، در آن وقت چنین مسئله‏اى پیش مى‏آمد، ما مواجه با شکست مى‏شدیم.
لزوم رابطه با ملتها و دولتها
و الآن از قرارى که من شنیدم شیطنت دیگرى مى‏کنند و آن این که؛ ما چرا با دولت‏ها رابطه داشته باشیم؟ ما مى‏رویم به سراغ ملت‏ها و با دولت‏ها هیچ کارى نداریم! که این هم نقشه‏اى است که اخیراً تعقیب مى‏شود. ابرقدرت‏ها و امریکا خیال مى‏کردند که ایران به واسطه انقلابى که کرده است و مى‏خواهد استقلال و آزادى را که یک مسئله تازه و بر خلاف رویّه همه حکومت‏هاست به دست بیاورد، به ناچار منزوى خواهد شد، وقتى که منزوى شد زندگى نمى‏تواند بکند، که دیدند نشد و ایران روابطش با خارجى‏ها زیادتر گردید. حالا به این مطلب افتادند که؛ ما چکار داریم به دولت‏ها، اینها همه ظالم و کذا هستند و ما باید با ملت‏ها روابط داشته باشیم. که این هم نقشه تازه و مسئله بسیار خطرناک و شیطنت دقیقى است. ما باید همان گونه که در زمان صدر اسلام، پیامبر سفیر به این طرف و آن طرف مى‏فرستاد که روابط درست کند عمل کنیم، و نمى‏توانیم بنشینیم و بگوییم که با دولت‏ها چکار داریم. این بر خلاف عقل و بر خلاف شرع است، و ما باید همه با همه رابطه داشته باشیم، منتها چند تا استثنا مى‏شود که الآن هم با آنها رابطه نداریم.
اما این که با هیچ دولتى نباید رابطه داشته باشیم، هیچ عقل و هیچ انسانى آن را نمى‏پذیرد، چون معنایش شکست خوردن و فنا و مدفون شدن است تا آخر. و ما باید با ملت‏ها و دولت‏ها رابطه پیدا کنیم؛ آنها را که مى‏توانیم ارشاد کنیم، با همین روابط ارشاد کنیم، و از آنهایى که نمى‏توانیم ارشاد کنیم، سیلى نخوریم. بنا بر این، من به شما سفارش مى‏کنم که در هر جا و در هر کشورى که هستید رابطه‏تان را محکم کنید و رفت و آمد داشته باشید چون وقتى که رئیس جمهور به چند مملکت مى‏رود و نخست وزیر و آقاى دکتر ولایتى‏ هم مى‏روند- و حق ایشان است- مى‏فهمند که ایران با دنیا رابطه دارد.
روابط با کشورها با حفظ استقلال‏
البته ما طرفدار همه مظلومین در همه جا هستیم، و میل داریم که مظلومین بر همه ستمگران غلبه کنند. و آقایان توجه کنند که روابط زمان سابق نباشد که در زمان سابق روابط یک طرفه بود؛ آقایى و نوکرى، چه در زمان قاجار و چه زمان رضا خان و تا آخر. و شما دیدید که از اول این طور بود که وقتى سفیرى از انگلستان یا امریکا مى‏آمد، کسى جرأت نمى‏کرد حتى یک کلمه‏اى بر خلاف مصالح آنها بگوید. ولى ایران، امروز این طور نیست، و ما هیچ کشورى مثل ایران سراغ نداریم که این طور، دنیا و شرق و غرب به آن نظر داشته باشند، و مستقل بوده و بگوید ما نه با امریکا کار داریم و نه با شوروى و ما خودمان هستیم. و این که با همه دولت‏ها رابطه داشته باشیم یعنى، رابطه دوستانه، نه روابط بین ارباب و رعیت، و ما این روابط را نمى‏خواهیم مادامى که این طور هست. و ما استقلال خودمان را مى‏خواهیم حفظ کنیم و در دنیا زندگى کنیم و اسلام را به پیش ببریم.
این روابط باید هر روز محکمتر بشود، و شما از اول باید به آنها بفهمانید این معنا را که ما نمى‏خواهیم روابطمان مثل روابط زمان شاه باشد، بلکه ما روابط خاص اسلامى داریم که اسلام نه ظالم بود و نه زیر بار ظلم مى‏رفت، و ما هم مى‏خواهیم این طور باشیم که نه ظلم کنیم، نه زیر بار ظلم برویم.
مشروط بودن رابطه با امریکا
و شما این نکته را توجه داشته باشید که؛ آن قدرتى که شما را به استقلال و آزادى رساند، قدرت خداى تعالى بود، و تا وقتى که این عنایات الهى محفوظ باشد، هیچ قدرتى نمى‏تواند کارى بکند. همان طور که در این جنگى که علیه ما به راه انداخته و از همه جا به دشمن ما کمک مى‏کنند، مع ذلک همه ملت ما و جوانان ما و تمام کشور ما ایستاده‏اند، و ما براى دفاع تا آخر ایستاده‏ایم، و دامنه تبلیغات هم علیه ما مى‏دانید از کجا تا کجاست. آن وقتى که فرانسه آن هواپیماها را به عراق فرستاد، چقدر تبلیغ کردند که کار تمام شد و صدام خارک را با خاک یکسان مى‏کند. آن مسأله تمام شد، حال مسئله‏ دیگرى شروع کرده‏اند که؛ هلیکوپترها و هواپیماهاى تازه‏اى آمده و همه جا را مى‏زند، و فاصله بین خاک عراق تا خارک سیصد کیلومتر است و اینها پانصد کیلومتر را مى‏زنند. ما مى‏دانیم، اگر صدام یک روز هم قدرت این را داشته باشد که ایران و منافع ایران را به هم بزند، این کار را مى‏کند، و اگر نمى‏زند نمى‏تواند. در عین حال، رادیوها مرتب مى‏گویند که آنها مى‏توانند همه جا را بزنند. اینها مى‏خواهند یک هیاهو راه بیندازند تا با امریکا روابط داشته باشیم و ما دست از صدام برداریم. و ما تا آخر ایستاده‏ایم و با امریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد و از آن طرف دنیا نیاید در لبنان، و نخواهد دستش را به طرف خلیج فارس دراز کند. مادامى که امریکا این طور است و آفریقاى جنوبى آن طور عمل مى‏کند و اسرائیل هست، ما با آنها نمى‏توانیم زندگى بکنیم. اسرائیل آدم شدنى نیست. مع ذلک مى‏بینید شیاطین، با این که ما از بیست سال قبل و در زمان شاه فریاد زدیم و مسلمین را به ادراک خطر اسرائیل دعوت کردیم، مى‏گویند: ایران با اسرائیل و امریکا رابطه دارد! ما باید فکر کنیم که یک کشورى هستیم که مى‏خواهیم خودمان زندگى کنیم و نمى‏خواهیم دیگران در کار ما دخالت داشته باشند. و مادامى که روابط ما با خداى تبارک و تعالى محکم است، کسى نمى‏تواند به ما آسیب برساند. و شما این مطلب را حفظ کنید. و سفارتخانه‏ها صورت اسلامى داشته باشد که هر کس آن را مى‏بیند، یک سفارتخانه ممتاز باشد و مثل سابق نباشد. قلب‏هایتان را با خداى تبارک و تعالى آشنا کنید. خدا پشتیبان شماست؛ انْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ اقْدامَکُمْ «». ان شاء اللَّه خداوند به همه شما توفیق دهد که به اسلام و انقلاب خدمت کنید.
و السلام علیکم و رحمة اللَّه‏

صحیفه امام، ج‏19، ص: 92

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.