عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره دریافت غرامت های ایران در جنگ تحمیلی عراق گفت: به علت شرایط خاصی که بعد از صدام حسین در عراق شکل گرفته است برخی از اعضای دستگاه دیپلماسی روابط حسنه موجود را بیشتر در نظر دارند و در رابطه با دریافت غرامت تلاش های قابل ذکر و اهمیتی انجام نداده اند.
داریوش قنبری در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی خبری و جماران گفت: قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل در شرایطی توسط حضرت امام(س) پذیرفته شد که دبیرکل وقت سازمان ملل ،عراق را به عنوان متجاوز شناخته بود و شناخته شدن عراق به عنوان متجاوز حقوق ما را در ارتباط با دریافت غرامت و تنبیهاتی که بایستی علیه متجاوز اعمال می شد در نهادهای بین المللی مورد شناسایی قرار می داد .
قنبری ادامه داد: مهم ترین نکته در محتوای قطعنامه شناسایی عراق به عنوان متجاوز است که به لحاظ دیپلماتیک دستاورد بسیار مهمی برای کشورمان بود. آن هم در شرایطی که تمام رسانه های بین المللی به شکلی از صدام حسین و رژیم بعثی عراق حمایت می کردند و تلاش می کردند که ایران را یک رژیم جنگجو معرفی کنند و این قطعنامه این دستاورد مهم را برای ما داشت که نشان می داد که ما دست به دفاع زده ایم ومهاجم کشوردیگری بوده است. درمقابل تهاجمی که به ما صورت گرفته صرفاً از خودمان دفاع کرده ایم.همین نکته بار حقوقی زیادی می توانست داشته باشد گرچه تاکنون دستگاه دیپلماسی ما آن توانایی و تحرک لازم را نداشته است تا در خصوص اخذ غرامت از متجاوز اقدام بکند و اقدام مفید و مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است اما من فکر می کنم با توجه به محتوای صحبتهایی که مسوولان سازمان ملل در جریان صدور قطعنامه داشته اند و حتی مفاد خود قطعنامه ما این حق را می توانیم برای خودمان محفوظ بدانیم که دستگاه دیپلماسی مان پیگیر اخذ غرامت از کشور عراق باشد.
قنبری در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای اخذ غرامت های جنگ تحمیلی گفت: دستگاه دیپلماسی کشورمان در این زمینه اهمال کرده است و هم اکنون نیزبنده بحث تحقیق و تفحص از اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص اخذ غرامت از عراق را مطرح کرده ام که تلاشی برای وادار کردن دستگاه دیپلماسی برای جدی گرفتن بحث اخذ غرامت است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به علت شرایط خاصی که بعد از صدام حسین در عراق شکل گرفته است، برخی از اعضای دستگاه دیپلماسی روابط حسنه موجود را بیشتردر نظر دارند و دررابطه با اخذ غرامت تلاش های قابل ذکروبا اهمیتی انجام نداده اند که در این زمینه ما از دستگاه دیپلماسی انتظار داریم که در ضمن حفظ و گسترش روابط فعلی پیگیر این موضوع نیز باشند .چرا که این هیچ منافاتی با پیگیری حقوق ملت و اخذ غرامت ندارد و هر موضوعی باید در جای خود مورد توجه قرار بگیرد.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از محورهای بحث تحقیق و تفحصی که مطرح کرده ام ارزیابی دقیق وزارت امور خارجه از میزان خسارت های کشور ما در طی دوران جنگ تحمیلی است. میزان خسارت از 600میلیارد دلار تا 1200 میلیارد دلار متفاوت برآورد شده است و برخی نهادهای بین الملی 100میلیارد دلار را تایید کرده اند ولی به هر حال خود وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی باید اقدامی در این زمینه انجام می داد تا ارزیابی دقیقی از میزان خسارت ایران برآورد می شد و در راستای آن برای اخذ غرامت تلاش می کردیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از راهکارها این است که بخشی از چاه های نفت عراق برای بهره برداری به ایران سپرده شود و راه های دیگر هم این است که عراق بخشی از درآمدهای نفتی اش را به ایران بپردازد به هر حال مدل پرداخت خسارت را باید مسوولین دستگاه دیپلماسی در توافق با طرف عراقی تعیین کنند منتها اصل بحث خسارت و دریافت غرامت امری است که بایستی حتماً مسوولین دستگاه دیپلماسی پیگیری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.