علی ربیعی سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت تا آخرین لحظه به تعهد خود با مردم پایبند است.

پایگاه خبری جماران: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار جماران که از وی درباره پیشنهاد برخی اصلاح طلبان برای استعفای رئیس جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام پرسید گفت: به هیچ عنوان بحث استعفای رئیس جمهور نه مطرح شده و نه طرفدار دارد. وی افزود: من با آقای جهانگیری صمیمی هستم و  درباره مسایل کشور زیاد با ایشان گفتگو میکنم. این موضوع صحت ندارد و ایشان طرفدار استعفای دولت نیست. سخنگوی دولت ادامه داد: من درباره دیدگاه استعفای دولت  از دو منظر مطالبی را خواندم. یکی منظر اعتراضی و آن بود که دولت کنار برود و آنهایی که فکر می کنند می توانند بیایند کشور را اداره کنند.

ربیعی گفت: منظر دیگر هم مخالفان سنتی دولت بودند که از همان ابتدا می گفتند دولت باید شش ماه دیگر کنار برود. وی افزود: فکر می کنم اعتنایی به کارنامه دولت ندارند که در چه شرایط مدیریتی قرار گرفته ایم. ربیعی ادامه داد: شاید یکی از مشکلات ما سخن نگفتن و اطلاع نرسانی بوده است. دولت  در شش سال گذشته کارنامه قابل قبولی داشته است. چرا تحریم و مقاومت دولت در برابر آن را نمی خواهیم ببینیم؟ این روزهای گرد و غبار خواهد گذشت و مردم قضاوت خواهند کرد. سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت تا آخرین لحظه به تعهد خود با مردم پایبند است.

پیشنهاد استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام در اسفندماه را عباس عبدی و سعید حجاریان تئوریسین های جریان اصلاحات مطرح کرده بودند. سعیدحجاریان  با بیان اینکه در کشور حاکمیت دو گانه وجود دارد،  گفته «شاید، تمهید حاکمیت یگانه و پایان دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس‌جمهور و برگزاری همزمان دو انتخابات در اسفندماه سال جاری بگذرد تا نتیجتا، مجلس و دولتی‌ها همسو با روسای همسوتر بر مصدر امور قرار بگیرند.» عباس عبدی نیز گفته بود: شنیده‌ام که معاون اول رئیس‌جمهور هم، کم‌وبیش به چنین فکری رسیده است.

آمریکا تحریم را همتراز جنگ به رسمیت شناخته است

علی ربیعی همچنین در این نشست خبری با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خزانه داری آمریکا گفت: وزیر خزانه داری آمریکا به تازگی اعتراف کرده است که دولت متبوع او تحریم را جایگزین جنگ می داند. این نخستین بار است که مقامات آمریکایی با این وقاحت تحریم را همتراز جنگ به رسمیت شناخته اند. آنچه آمریکایی ها نمی گویند این است که جنگ از راه سلسله مقررات بین المللی کشتار غیر نظامیان را ممنوع و محکوم کرده است.

سخنگوی دولت افزود: آمریکا تحریم را جایگزین جنگ کرده چون تصور می کند هیچ قانون جهانی برای حمایت از مردم عادی و قربانیان تحریم وجود ندارد. آمریکا با جایگزین کردن تحریم به جای جنگ خود را از قوانین دست و پاگیر بین المللی جنگ رها کرده و مردم را از طریق تحت فشار گذاشتن منابع مالی، غذایی و دارویی آنها را هدف قرار داده است.

ربیعی با بیان آنکه تحریم نه تنها جایگزین جنگ بلکه جایگزینی مدرن برای نسل کشی، تروریسم و گونه ای از جنگ بی صدا است افزود: آمریکایی ها نه تنها اشتباه می کنند بلکه مردم آمریکا و جهان را هم فریب می دهند. آمریکا با فریب افکار عمومی خود می گوید به دنبال جنگ نیست اما مردم آمریکا بدانند که اگر دولت آنها صادق است باید به تحریک از راه تحریم پایان دهد.

اینترنت قطع نمی شود

ربیعی در ادامه درباره نگرانی های موجود درباره قطع اینترنت گفت: یکی از جلسات مهم هفته گذشته جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور بود که در آن مفصلا درباره اینترنت و نگرانی ها و دغدغه جامعه صحبت شد. همه اعضای جلسه با تبیین شرایط کشور که در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال قرار دارد و دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه به دست آمده است با اجماع کامل بر تداوم دسترسی کشور به اینترنت آزاد تاکید داشتند و بنابراین برخلاف برخی ها که نگرانی بیهوده تزریق می کنند به هیچ وجه موضوع قطع اینترنت مطرح نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم نقش بسیار مهم و چشمگیری در توسعه دسترسی ایرانیان به ارتباطات جهانی و گسترش اینترنت و سطح دسترسی مردم به آن در اقصی نقاط کشور و بالا بردن پهنای باند داشته است. این دولت با این رویکرد توسعه ای در اینترنت که سبب رونق اقتصاد دیجیتال که حتی با وجود تحریم ها و موانع منجر به صادراتی بالای ۵۰ میلیون دلار شده است چگونه می تواند به قطع کردن اینترنت فکر کند. در هم تندیگی بخش های مختلف اقتصادی، درمانی، گردشگری، علمی کشور به اینترنت به گونه ای است که ما مسیری جز توسعه این زیرساخت حیاتی در کشور که هم اکنون به یک حق مسلم شهروندی تبدیل شده است ندارد.

وی با تاکید بر آنکه هیچ یک از مسئولان کشور به قطع اینترنت اعتقاد ندارند گفت: آنچه مطرح است، تکمیل زیر ساخت های شبکه اطلاعات ملی است که خود مقوم توسعه دیجیتال و امنیت آن در کشور است. متاسفانه بحث شبکه اطلاعات ملی که سالها در کشور مطرح بوده و خود یکی از نیازهای اصلی کشور است همواره با موضوع قطع اینترنت خلط شده است که حرف درستی نیست. مصوبات این شورا و اهداف دولت اطمینان می دهد که هیچ یک از مسئولین کشور اعتقادی به قطع اینترنت ندارند.

دولت استیضاح وزرا را به مصلحت نمی داند

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود به استیضاح هایی که در دستور کار مجلس قرار گرفته است گفت: دولت به کلام امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه مجلس در رأس امور است ایمان دارد. از این رو ما سوال از وزرا و استیضاح را حق قانونی نمایندگان  مجلس می‌دانیم که یکی از ابزارهای نظارتی مهم  است؛ اما لازم می‌دانم چند نکته را در مورد استیضاح مطرح کنم.

سخنگوی دولت ادامه داد: اول آنکه در مسئله استیضاح‌ها باید دقت شود که منافع ملی و مصالح کشور دیده شود. چه دولت و چه مجلس، هر دو به عنوان منتخبان مردم باید در کنار هم منافع ملی را در اقدامات خود مدنظر داشته باشند. الان بحث استیضاح  چند نفر از وزرای کلیدی دولت مطرح است. وزیر کشور در اتفاقات اخیر، در مواجهه با وضعیتی پیچیده در میدان حضور یافته و اگر نمایندگان با نگاهی فراتر به موضوع نگاه کنند و تجربه مدیریت میدانی را نیز کمی با تامل بنگرند و ریشه‌ها و عوامل پشت اتفاقات اخیر را مرور کنند، احتمالا می‌توانند با درک شرایط موجود، تصمیم دقیقتری بگیرند.

ربیعی با بیان آنکه ما انتخابات مجلس را پیش رو داریم افزود:  انتخابات یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی کشور به شمار می‌رود و اهمیت آن در شرایط فعلی بی بدیل است.  برگزاری هرچه با شکوه تر یک انتخابات سالم، آزاد، همراه با امنیت امروز در مقابل تحریم های آمریکا و عبور از زخم های داخلی آنقدر مهم است که طرح مسائلی مانند استیضاح وزیر کشور آن هم در چنین شرایطی، می‌تواند مشکلات فراوانی را در اجرای این رویداد مهم به دنبال داشته باشد.

زنگنه در خط مقدم جنگ اقتصادی آمریکا با ایران است

او در ارتباط با استیضاح بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت تاکید کرد: استیضاح وزیر نفت است که به گواه بسیاری از منتقدان هم یکی از کارآمدترین وزرای دولت به شمار می‌رود. وزارت نفت با سکان‌داری آقای زنگنه که تسلط و شناخت کامل بر حوزه انرژی و مناسبات بازارهای بین‌المللی دارد، آن هم در شرایط دشوار تحریم که حوزه انرژی کشور را بیش از دیگر حوزه‌ها هدف گرفته، توانسته به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کند. آقای زنگنه در خط مقدم جنگ اقتصادی آمریکا با ملت ایران است و صلاح نیست در چنین جنگ اقتصادی نابرابر و ضد انسانی کشور یکی از اصلی ترین سربازان خود را تغییر دهد.

ربیعی ادامه داد: زمانی که به اعتراف خود مقامات آمریکایی، فشار حداکثری اقتصادی علیه ملت ایران در دستور کار است که می‌توان آن را جنگ اقتصادی تمام عیار دانست، نباید وزیر نفت را که یکی از فرماندهان و جلوداران جنگ اقتصادی است تضعیف کنیم، وزارت نفت در دوران آقای زنگنه، هم در عرصه داخلی مانند جهش بزرگ در تولید بنزین و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی کارنامه درخشانی دارد هم در عرصه بین‌المللی مانند موفقیت‌ها در میادین مشترک نفت و گاز و همچنین دیپلماسی انرژی و دفاع از حق ایران در بازار انرژی دنیا، دستاوردهای ارزشمندی داشته است.

دولت قاطعانه از عملکرد وزرای خود دفاع می‌کند و ضمن احترام به حق قانونی مجلس، استیضاح وزرا را، هم از نظر عملکرد قابل دفاعشان و هم با توجه به شرایط کشور، به مصلحت نمی‌داند، لذا امیدواریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن شرایط کشور در تصمیم خود تجدید نظر کنند و به دولت برای اراده خدمات بهتر به ملت یاری رسانند.

آمریکا در صورت عملی کردن تهدیدها پاسخ کوبنده دریافت می کند

علی ربیعی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحریم های مجدد شرکت های همکار با ایران گفت: وزیر خارجه آمریکا پریشب صراحتا اعتراف کرد تحریم را همانند جنگ گرفته اند. در جنگ آدم می‌کشند، گروگان می‌گیرند. همه این کارها را برای به هم زدن امنیت روانی مردم، ذهنیت‌شان و تحریک‌شان انجام می دهند. راه ما راه گفت‌و گو با مردم است و راه تبیین شرایط برای مردم .آمریکا توان ادامه دادن به چنین رفتارهایی نخواهد داشت و این حداکثر فشاری است که به مردم ایران وارد می کند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در ارتباط این با ادعای وزیر خارجه آمریکا که جمهوری اسلامی نیروهای عراقی را تحریک می کنند گفت: اگر مستنداتی داشتند حتما ارائه می کردند. مردم در خیابان هستند در عراق، داعش دارد دوباره قدرت می گیرد، در این شرایط که خود آمریکا مقصر است؛ حمله به تاسیسات آنان عادی است. هدف آمریکا ایجاد مجدد ایران هراسی است. ایران طبق اصول ثابت خود در امور کشورهای همسایه دخالت نمی کند.

 وی تاکید کرد: در صورت عملی کردن تهدیدها آمریکایی ها بدانند پاسخ کوبنده ای در یافت خواهند کرد.

سفر روحانی به ژاپن ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد

ربیعی همچنین در ارتباط با سفر حسن روحانی به مالزی و ژاپن گفت: ژاپن دوست ماست. حضور رئیس‌جمهور در جلسه کشورهای اسلامی در مالزی فرصت است و برای حضور در توکیو با دستاوردهای گفت‌وگوهای منطقه‌ای دستاوردهایی برای ما ایجاد کند. حضور در توکیو می‌تواند با گفت‌وگوهای منطقه ای دستاوردهایی برای ما ایجاد کند. ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد، این سفر اما دوستان ژاپنی ما ابتکار عمل هایی دارند که ما آن را بررسی می‌کنیم. هیچ برنامه از پیش تعیین شده ای نیست، اما حتما به رسم انسان دوستی موضوعاتی مطرح می شود، وزرای اقتصادی ما و مسئولان بانکی حتما دراین سفر حضور خواهند داشت.

بیش از دو میلیون نفر اجازه دادند دارایی‌هایشان بررسی شود

سخنگوی دولت در ادامه و در توضیح طرح معیشت خانوار گفت: طرح معیشتی با طرح یارانه متفاوت است. شش میلیون و خرده‌ای در این طرح ثبت نام کردند که بیش از دو میلیون نفر اجازه دادند دارایی هایشان بررسی شود. قطعا بررسی می شود و افرادی که مشمول شوند به آن ها طرح معیشتی داده خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با وضعیت FATF گفت: گزارشی از جلسات دور جدید در مجمع تشخیص مصلحت نظام  نشان می دهد با ترکیب دو کمیسیون بررسی مجدد آن آغاز شده است. تصمیمات امروز ما برای آینده کشور مهم است.

ربیعی از رسانه ملی خواست که به موافقان و مخالفان FATF فرصت برابر بدهد. او افزود: کارشناسان مالی و بانکی معتقد هستند با رفتن ایران به لیست سیاه هر ایرانی به مشکل بر می‌خورد. همکاران وزارت خارجه معتقد هستند خروج از این لیست سیاه کار مشکلی است و برای دولت های آتی هم سخت است. کارشناسان امنیتی ما هم معتقد هستند تحفظ امنیت ملی حفظ می شود. چین و روسیه هم به لیست پیوستند. کارشناسان سیاسی می گویند نپیوستن به این لیست یک نوع خود تحریمی است. ما به نظر مجمع احترام می گذاریم و امیدوارم مصلحت نظام  در نظر گرفته شود.

 فرایند استعفای رئیس سازمان هلال احمر طی نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با میزان معوقات مالیاتی این رقم را 66هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این رقم  ۴۴ هزار میلیارد تومان جرایم مالیاتی و بقیه اصل مالیات است. امسال هم مبالغ قابل توجهی از معوقات مالیاتی وصول شده است. یکی از برنامه های مهم سازمان مالیات جلوگیری از فرار مالیاتی و گرفتن مالیات ها است.

ربیعی همچنین اعلام کرد: که روند استعفای رئیس سازمان هلال احمر مورد پذیرش رئیس جمهور واقع نشده است. او گفت: در حاشیه جلسه دولت مطلع شدم که کاندیداهای خارج از شورای عالی اعتراض کرده اند و گفته اند که تعارض منافع پیش آمده است و برخی از کاندیداها در جلسه رای گیری حضور داشتند. رئیس جمهور مجموعه این اعتراضات  را به خانم لعیا جنیدی معاونت حقوقی ارجاع دادند که بر اساس مستندات اعلام نظر کنند. فکر می کنم ایشان طی یکی دو روز آینده اعلام نظر کند و تصمیم رئیس جمهور بر اساس این اعلام نظر خواهد بود.

سرنشینان سانچی سه دقیقه بعد از هشدار افسر کشتی جان باختند

در پایان این نشست خبری یکی از خبرنگاران در ارتباط با این ادعای اخیر درباره زنده بودن سرنشینان کشتی سانچی سوال پرسید.  ربیعی پاسخ داد: کشتی سانچی در دی ماه ۹۶ با یک کشتی چینی حامل غلات تصادف کرد و در آب های کشور چین غرق شد. متاسفانه با وجود تلاش های گسترده هر 32 سرنشین این کشتی بر اثر آتش سوزی جان باختند. کارشناسان هم معتقد بودند حرارت هزار درجه وجود داشت اما سرنشینان در همان مرحله اول به واسطه استنشاق گازهای سمی جان باختند. دو سه پیکری که به دست آمد نه در زیر کشتی بلکه بر روی عرشه بودند. به همین خاطر پیکرشان قابل رویت شد که در اثر سوختگی بسیار زیاد به پیکر های کوچکی تبدیل شده بودند. یکی از حوادث تلخ زندگی من نظارت بر این امر بود که در آن دوره اتفاق افتاد.

ربیعی ادامه داد: صداهای ضبط شده در جعبه سیاه پخش شد. یا حسین هایشان در صدا مشخص بود و کاملا مشخص بود که سه دقیقه صدا بیشتر وجود ندارد. از آن صدای اول که اعلام خطر افسر است تا صدای یا حسین که شنیده می شود فاصله بسیار کمی است که در جعبه سیاه وجود داشت. پاناما، چین، تایوان بنگلادش و هنگ کنگ در محاکم قانونی به خاطر بیمه موضوع را بررسی کردند. کارگروه مشترکی تشکیل شد و  گزارش های خود را اعلام کردند. گزارشی که آن زمان مطرح شد گزارش درستی بود. اما این امر طبیعی است که بسیاری افراد نمی خواهند این موضوع را بپذیرند. بعدا شواهدی مبنی بر زنگ خوردن تلفن ها مطرح شدئه بود که وزارت اطلاعات آن ها را پیگیری کرد؛ اساسا امکان زنده ماندن وجود نداشت. چه معنایی دارد که جمهوری اسلامی ایران بخواهد شهروندان خود را ببرد پنهان کند؟ علیه چه کسانی و برای چه؟ این حرفها نوعی نمک پاشیدن روی زخم هاست. هیچ شرط عقلی مبنی بر آنکه سرنشینان سانچی زنده به جایی برده شده اند وجود ندارد، آن هم در یک جزیره در گوشه چین! این جور مسائل را پترورسانه هایی مانند ایران اینترنشال و ... که وضعیتشان مشخص است دنبال می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.