دولت به هیچ وجه نه الان و نه آینده برنامه ای برای قطع دسترسی مردم اینترنت ندارد.

پایگاه خبری جماران: «از سخنان روحانی برداشت غلط شد». این پاسخ علی ربیعی، سخنگوی دولت در ارتباط با صحبت های چند روز پیش حسن روحانی درباره اعترافات تلویزیونی و شبکه ملی اطلاعات بود. در نشست خبری امروز سخنگوی دولت، خبرنگار جماران از ربیعی در ارتباط معنای تغییر ادبیات حسن روحانی بعد از اتفاقات آبان 98 نسبت به چند سال گذشته پرسید.

سخنان روحانی درباره تقویت شبکه ملی اطلاعات و اعترافات تلویزیونی از جمله اظهاراتی است که بسیاری از هواداران روحانی در دو انتخابات 92 و 96 آن را مغایر و متفاوت از مواضع قبلی او عنوان می کنند. روحانی گفته بود: «شبکه ملی اطلاعات را تقویت می‌کنیم تا از خارج بی‌نیاز شویم.» روحانی در ارتباط با اعترافات تلویزیونی نیز گفته بود: «اعترافات کسانی که به صورت سازماندهی شده در حوادث اخیر شرکت داشتند در آینده پخش می شود و نشان می دهد ۲ سال در حال برنامه ریزی بودند.»

سخنگوی دولت روحانی در این رابطه گفت: منظور رییس جمهور به هیچ وجه تایید اعترافات تلویزیونی به معنای رایج آن نبوده و نیست. رئیس جمهور گفت این مساله باید در چارچوب قانون با اجازه مقام قضایی و رعایت آیین دادرسی کیفری و پس از تایید حکم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: شاید [رئیس جمهور] میخواستند به عنوان شاهدی از اینکه برای مردم  تفکیکی بین معترض و کسانی که تخریب کرده اند صورت بگیرد. وگرنه پخش اعترافات تلویزیونی منش دولت نیست، مگر با ضرورتی که قاضی تشخیص میدهد و مراحل قضایی طی شود.

ربیعی همچنین در ارتباط با اظهارات روحانی درباره شبکه ملی اینترنت گفت: من با آقایان فیروزآبادی، جهرمی و دیگر اعضای دولت صحبت کردم. از این صحبت ها برداشت غلطی صورت گرفت. ما در کشور یک شبکه بیشتر نداریم و آن هم شبکه ملی است.در این شبکه ملی اینترنت هم هست. اینترنت از طریق این شبکه به مردم ارائه می شود. دولت به هیچ وجه نه الان و نه آینده برنامه ای برای قطع دسترسی مردم اینترنت ندارد. اصلا اینترنت مگر قطع شدنی است؟

وی با تاکید بر اینکه آینده اقتصاد دنیا و اقتصاد دیجیتال مبتنی بر اینترنت است افزود: نگاه راهبردی ایران تکیه بر جوانان کشور و تسخیر بازار منظقه است. دولت با جدیت پیگیر این راهبرد است. برای رسیدن به این هدف ما شبکه مستقلی که در مواقع حساسی مثل تحریم آمریکا بتواند مستقل عمل کند مثل از کار نیفتادن بانک ها را دنبال می کنیم تا در شرایط بحران بخشی از خدمات دولتی ادامه داشته باشد و نتوانند به عنوان سلاح تحریم از آن استفاده کنند.

ربیعی گفت: این بحث مقطعی بوده و دولت در این زمینه مطالعه می کند که  قطع اینترنت به عنوان ابزاری برای هر واقعه ای قرار نگیرد. در پاسخ به اقدام آمریکا دولت به دنبال توسعه زیرساختهایی است که علاوه بر تضمین دسترسی مردم به اینترنت استقلال و پایداری در برابر تحریم های آمریکا را هم داشته باشد.

 

 

موضع رهبری در قبال آسیب دیدگان ناآرامی ها دلجویانه بود

علی ربیعی در این جلسه همچنین با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری در قبال آسیب دیدگان ناآرامی های آبان ماه پرداخت مواضع ایشان را دلجویانه  خواند و گفت: به تعبیر ایشان از مصادیق شهید و جانباز به حساب می آیند، مهم و راهگشا بود. قطعا این وقایع نیازمند علت یابی علمی و دقیق از ماجراست. من می خواهم بار دیگر از همین تریبون به ملت شریف و بخصوص خانواده های آسیب دیدگان تاکید کنم که همه ما درغم و شادی ها در کنار هم هستیم. این رمز ماندگاری ایران در طول تاریخ بوده و خواهد بود.  باید از این فراز و نشیب ها گذر کرده و متحد با یکدگر رو به آینده حرکت کنیم. 

سخنگوی دولت دوازدهم ادامه داد: فراموش نکنیم که در وضعیتی به نام تحریم های ظالمانه قرار گرفته ایم که اقتصاد و معیشت و حتی ارتباط ما با جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. طی روزهای اخیر اگر چه شاهد پایکوبی و شادی تحریم گران آمریکایی و دنباله روهای رسانه ای آنان بودیم که به زبان های مختلف می گفتند: دیدید تحریم ها چه بر سرتان آورد؟  اما  در سوی دیگر شاهد وجدان بیدار بشری هم بودیم که در خود امریکا حاکمان خود را نقد می کردند و می گفتند اگر ما به عهد خود و به برجام متعهد بودیم و تحریک ها و تحریم های ضدانسانی علیه مردم بیگناه اعمال نمی کردیم، یک ملت چنین تحت فشار قرار نمی گرفت. من می خواهم بگویم که ملت ایران همه این واکنش ها را می بیند وشاهد است که در چنین روزهای دشواری چه کسانی در کنار ملت ایران است و رنج یک ملتِ در معرض تحریم را می بیند و با آن همدلی می کند و چه کسانی «عید خون» می گیرند.

وی در ادامه گفت: دولت معتقد است اتفاقاتی که رخ داد باید به طور اساسی ریشه یابی شود. ما مثل همیشه باید متکی بر سرمایه اجتماعی همه ایرانیان باشیم و در همین جهت رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی  نخست کمیته ای را در دولت سامان دادند و سپس از طریق دبیرخانه شورای امنیت ملی گزارشی به مقام معظم رهبری ارائه شد که منتج به آن دستور راهگشای رهبری شد. دستورات مقام معظم رهبری توسط همین کمیته پیگیری و نیز ابعاد مختلف موضوع را بررسی خواهد کرد و گزارشی از اقدامات خود به ملت شریف ایران ارادئه خواهد  کرد. 

 

 

مسیر نجات کشور از انتخابات می گذرد

انتخابات مجلس یازدهم و ثبت نام از داوطلبان نامزدی در پارلمان آینده موضوع دیگری بود که ربیعی به آن پرداخت. سخنگوی دولت با بیان اینکه «باید بدانیم که مسیر نجات کشور از انتخابات می گذرد» گغت: انتخابات و رجوع به صندوق رأی یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و در عین حال تنها راه و بهترین راه موجه برای ایجاد تغییرات مورد نظر بین نسلی است. امسال انتخابات مجلس را پیش رو داریم و کاندیداهای انتخابات در روزهای گذشته برای حضور در این عرصه ثبت‌نام کردند؛ هر چند امیدوار بودیم چهره‌های سیاسی بیشتری در این انتخابات حضور داشته باشند با این حال، در میان ثبت‌نام‌کنندگان، چهر‌ه‌های سیاسی و نخبگانی از جناح‌های مختلف دیده می‌شوند که باید امکان رقابت سالم میان آن‌ها را فراهم کنیم. 

وی افزود: دولت به عنوان مجری انتخابات، همه توان خود را برای برگزاری هرچه بهتر این انتخابات و دفاع از رأی مردم که به مثابه ، حق الناس است به کار خواهد گرفت. ما معتقدیم تنها راه نجات کشور از شرایط دشواری که در آن قرار دارد، فراهم کردن امکان رقابت انتخاباتی برای همه سلیقه‌ها از هر اندیشه و مرام و جناحی است که رویای ساختن آینده ایران را برای همه مردم ایران در سر می‌پروراند.  

 

 

سهم مشارکت زنان در ثبت نام 30 درصد رشد داشت

ربیعی در ادامه سخنان خود به آمار داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس پرداخت و گفت: در انتخابات امسال 16 هزار و 145 نفر ثبت نام کرده اند. سهم مشارکت زنان در ثبت نام در انتخابات  30درصد رشد داشته اند. 29 درصد داوطلبان نسبت به دور قبل بیشتر شده اند و به ازای هر کرسی مجلس 52 نفر ثبت نام کرده اند. تهران و البرز بیشترین و هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد کمترین نامزد را دارند. 36 درصد از ثبت نام کنندگان کمتر از 40 سال دارند. ثبت نام اهل سنت هم افزایش داشته اند، 38 نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی هم ثبت نام نکدره اند. دولت خواهان مشارکت حداکثری ایرانیان است و فضا را برای رقابت سالم ایجاد خواهد کرد و امیدواریم سایر نهادهای ذیربط در انتخابات نیز با درک شرایط در هم افزایی با دولت و در مسیر هرچه با شکوه تر برگزار شدن انتخابات نهایت تعامل را داشته باشید.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری در ارتباط با حمایت مجدد رئیس‌جمهور آمریکا از ناآرامی‌ها در ایران پرسید. ربیعی پاسخ داد: اظهارات صریح این روزهای سیاستمداران آمریکایی که مربوط به اقدامات آنها است، یک جنایت جنگی محسوب می‌شود. موضع ما ایجاد همبستگی و فضای آرامش در داخل کشور است. ساخت آینده بهتر و ریشه ‌یابی علل لایه عملی ما به این دخالت‌هاست. البته پاسخ دیگر ما از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری می ‌شود. اعداد و ارقامی که آنها اعلام می‌کنند کذب است و ما صادقانه به تفکیک براساس آنچه رهبر انقلاب فرمودند آمار را اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تبادل دو زندانی بین ایران و آمریکا گفت: پیشنهاد مبادله از طرف ایران مطرح شد و دولت آمریکا از قبول آن خودداری کرد. دستگاه دیپلماسی تلاش برای آزادی دکتر سلیمانی را ادامه می‌داد و ما هم تصمیم گرفته بودیم با رویکرد انسان‌دوستانه و در پاسخ به درخواست یک مقام پیشین آمریکا یکی از زندانیان آمریکایی را در قبال بازگشت دکتر سلیمانی تبادل کنیم. آماده بازگرداندن همه ایرانیان زندانی هستیم. البته در این رابطه گفت‌وگویی بین دو کشور صورت نگرفت اما همچنان اعلام می‌کنیم این کشور می‌تواند با بازگشت به برجام به پای میز مذاکره ۵+١ برگردد. 

ربیعی افزود: از حسن نیت دولت سوئیس هم تشکر می‌کنیم، این مبادله بر اساس مذاکره صورت نگرفته اما آمریکا با توقف تحریم از امروز می تواند مذاکره در چارچوب ۵+۱ را آغاز کند.

 

 

درباره بازداشت پیوندی به دولت چیزی اعلام نشد

ربیعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازداشت پیوندی، رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر گفت: فرآیند استعفا باید به شورای عالی و رییس جمهور برسد که این اتفاق نیفتاده، معمولا در مورد بازداشت باید مساله با مقامات عالی مطرح شود که در این باره چیزی به دولت اعلام نشده است. ربیعی در پاسخ به اینکه آیا او با حفظ سمت گزینه ریاست این جمعیت است یا نه گفت: نه به من پیشنهاد شده و نه قصدی در این باره دارم.

 

 

نباید تصمیماتی بگیریم که تحریم ها را برای خودمان سخت تر کنیم

ربیعی در مورد وضعیت لایحه CFT که در مجمع تشخیص مصلحت نظام است نیز گفت: امیدواریم با اظهارات آقای دژپسند و خانم جنیدی مجمع تصمیم درستی در این باره بگیرد تا بخشی از مشکلات اقتصادی مردم حل شود. ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری جلساتی در مجمع درباره FATF، گفت: نه فقط یک کمیسیون بلکه دو کمیسیون مجمع باهم جلسه گذاشتند؛ همکاران ما در دولت مشارکت جدی داشتند مجمع در آخرین جلسه خود که ترکیبی از دو کمیسیون بود اعلام کرد این موضوع با توجه به سوالاتی که از دولت داشته و پاسخ هایی که از 11 سوال مجمع دولت پاسخ داده،  نیاز به بررسی بیشتر دارد. سخنگوی دولت تاکید کرد: امیدواریم با توجه به پاسخ های داده شده از سوی دولت، مجمع تشخیص تصمیماتی بگیرد که راهگشای زندگی اقتصاد ایرانیان باشد. ما نباید تصمیماتی بگیریم که تحریم ها را برای خودمان سخت تر کنیم.

 

 

دولت مصلحت ندیده است که درباره فشارهای تحریم و اثرات آن زیاد صحبت کند 

ربیعی همچنین درباره واکنش های به سخنان اسحاق جهانگیری برای بیان تاثیر تحریم‌ها بر مشکلات کشور گفت: دولت مصلحت ندیده است که درباره فشارهای تحریم و اثرات آن زیاد صحبت کند دلمان نمی‌خواسته این تلخی‌ها به جامعه تزریق شود. متاسفانه برخی از این‌ مصلحت‌سنجی‌ها ملی و مصلحت‌سنجی که براساس منافع ایران صورت گرفته سوءاستفاده کردند و در برابر سکوت دولت نهایت بهره‌برداری جناحی را انجام دادند.

وی افزود: اظهارات خوبی در برخی دانشگاه‌ها نشنیدیم، با شرایط تحریم‌ها و فشارها و با این جریان‌های اجتماعی اگر شما بودید چه می‌کردید؟ آیا کارنامه‌ای بهتر داشتید. جهانگیری در کنار اینکه رییس ستاد اقتصاد مقاومتی دولت است مدام تلاش می ‌کند. مدیون فعالیت‌های ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست جهانگیری هستیم.

ربیعی تاکید کرد: جهانگیری ذره‌ای از یک واقعیت را بیان کرده و تاکید کرده که این سختی‌ها  وجود دارد و نمی‌توان جنایات آمریکا را انکار کرد. جهانگیری در قسمت دوم صحبت‌هایش  از مقاومت‌ها صحبت کرد نمی ‌دانم چرا برخی بی ‌مهابا از صحبت‌های ایشان چنین برداشت‌هایی کردند و این را علامت به دشمنی می‌دانند؟ آیا زوم کردن بر نارسایی ها این علامت دادن به بیگانگان نیست؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.