گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سیدمحمد حسینی: در اعتراضات اخیر باید مرتبطین با گروهک‌ها را از جوانان هیجان زده و بیکار تفکیک کرد/ رأی به روحانی و برخی نمایندگان، به زیان کشور تمام شد/ می‌توان مردم را در رأی دادن به نیروهای منتقد دولت متقاعد کرد

با تجزیه و تحلیل قضیه و تبیین ابعاد موضوع هم می‌توان مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کرد و هم با روشنگری پیرامون ضعف دولت و مجلس در طرح بنزین می‌توان مردم را در رای دادن به نیروهای منتقد دولت متقاعد ساخت.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: پایگاه خبری جماران در راستای ایجاد فضای بحث و گفت و گوی بین نخبگانی در خصوص تصمیم اخیر سران سه قوه در مورد قیمت بنزین و نیز حوادث پس از آن، به سراغ گفت و گو با کارشناسان و صاحبنظران رفته است تا در فضایی آرام به نقد یا دفاع از این تصمیم مهم و رخدادهای اجتماعی مهم پس از آن بنشینند. بدیهی است که جماران از تداوم این بحث ها و پاسخ های احتمالی دیگر شخصیت ها استقبال می کند.

در همین رابطه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره دوم احمدی نژاد و عضو کنونی شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: در خصوص بازداشتی‌های حوادث اخیر ضمن لحاظ کردن رأفت اسلامی، مسئولان در حال بررسی هستند تا افراد عادی را از  مقصران تفکیک کنند. همچنین باید مرتبطین با گروهک‌ها مثل منافقین و سلطنت‌طلبها را از جوانان هیجان زده و بیکار تفکیک کرد. 

متن کامل گفت و گوی سیدمحمد حسینی که برای انتخابات مجلس یازدهم نیز نامزد شده است، با خبرنگار جماران را در ادامه بخوانید؛

اصولگرایان در تحلیل وقایع اخیر غایب نبودند

آقای دکتر! می دانیم که اصولگرایان در هر انتخاباتی همواره خود را حامی فرودستان و مستضعفین جامعه معرفی می‌کنند و عمده اعتراضات اخیر نیز به گفته جامعه شناسان، اعتراض حاشیه نشینان بوده است؛ اما چرا جریان اصولگرا در تحلیل وقایع اخیر کشور غایب است؟ تحلیل شما از این مسأله چیست؟

اصولگرایان در تحلیل وقایع اخیر غایب نبودند و گروه‌های مختلفی از آنها موضع‌گیری کرده‌اند. از جمله «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» که بیانیه‌ای صادر نمود و از زمان و شیوه اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین انتقاد کرد. این شورا در بیانیه خود نحوه و زمان اجرای طرح را موثر در اعتراضات دانسته است، در عین حال رفتار خشونت آمیز آشوبگران که خسارات عمده‌ای به بار آورد، تقبیح شده است و از مسئولان خواسته شده که با افراد آموزش دیده و سازمان یافته برخورد قاطع نمایند.

 

پایگاه اصلی نیروهای انقلاب همین مردم کم درآمد و اقشار متوسط جامعه هستند

نیروهای انقلاب هرگز اغتشاش‌ و آشوب‌ را راهکار درست ندانسته و آن را محکوم کردند. زیرا خسارت‌های فراوان مادی و معنوی از این ماجرا به کشور وارد شد و به حیثیت جهانی نظام اسلامی لطمه زد. عقلانیت حکم می‌کرد که دولت قبل از اجرا، افکار عمومی را قانع و خواص و نخبگان جامعه را با خود برای اجرای درست طرح همراه می‌کرد. رفتار  و اظهارات اولیه نمایندگان مجلس درباره طرح بنزین حاکی از بی خبری آنها بود.

تأکید نیروهای انقلاب این است که مابه‌التفاوت ناشی از افزایش قیمت‌ بنزین باید در اختیار مردم به ویژه محرومان قرار گیرد. بنابراین نیروهای انقلابی نه تنها نسبت به حقوق ملت بی‌تفاوت نیستند بلکه پیشگام در مطالبه و احقاق این حقوق هستند، و از اقشار مختلف حمایت می‌کنند. چرا که پایگاه اصلی نیروهای انقلاب همین مردم کم درآمد و اقشار متوسط جامعه هستند. تلاش بر این است که به این قشر از جامعه خدمت بیشتری شود.

همانطور که در فعالیت‌های اجتماعی شاهدیم که نیروهای مومن و متدین و بسیجی اگر حادثه‌ای رخ دهد یا زلزله و سیلی اتفاق بیفتد، در خط مقدم خدمت داوطلبانه هستند. در این‌گونه موارد هم به عنوان نیروهای انقلابی خود را در کنار مردم می‌بینیم و معتقدیم که باید صف معترضان از صف آشوبگران متمایز باشد و در آینده نیز رفتارهایی اتفاق نیفتد که موجب عصبانیت مردم شود. 

 

رأی به روحانی و برخی نمایندگان به زیان کشور تمام شد

چگونه می توان اعتراضات را از آشوبگری تفکیک کرد؟ چون در سال 88 نیز شاهد بودیم که موضوع اعتراضات به آشوبگری تقلیل پیدا کرد؟ 

اعتراض حق مردم است و آنها باید بتوانند حرف خود را بزنند. ما نیز باید شنوای سخن مردم باشیم. آنها می‌توانند اعتراض خود را به اشکال مختلف مطرح کنند. در خصوص بازداشتی‌های حوادث اخیر ضمن لحاظ کردن رأفت اسلامی، مسئولان در حال بررسی هستند تا افراد عادی را از  مقصران تفکیک کنند. همچنین باید مرتبطین با گروهک‌ها مثل منافقین و سلطنت‌طلبها را از جوانان هیجان زده و بیکار تفکیک کرد. 

 

اینکه برخی می‌گویند اعتراضات اخیر دستاویزی برای پیشبرد اهداف انتخاباتی اصولگرایان شده را تا چه اندازه مطابق با واقعیت می دانید؟ چون در همین تجمع اخیر دیدیم دست نوشته هایی با موضوع «لیاخوف کجایی؟» یا «وضع فعلی نتیجه انتخاب شماست» در دست عده ای جلب توجه می کرد. با توجه به اینکه اصولگرایان پیشتر حرف‌هایی از این دست زده بودند، آیا مطرح شدن چنین مواردی در تجمعات مردمی نمی تواند نوعی سوءاستفاده یا تسویه حساب با رقیب به حساب آید؟

واقعیت این است که رأی به روحانی و برخی نمایندگان به زیان کشور تمام شد. اقداماتی هم که در طی این 6 سال انجام شده، کافی نبوده و نشانگر ناکارآمدی مفرط است. بنابراین بسیاری از افرادی که از دولت فعلی حمایت کرده بودند، به این جمع بندی رسیده اند که باید در رأی و نظر خود تجدیدنظر کنند. اما اینکه کسی بخواهد از این مسأله بهره برداری خاصی کند، فکر می‌کنم اصلاح طلبان بیشتر تحت این عنوان و به بهانه حمایت از آسیب دیدگان به دنبال ترمیم جایگاه و پایگاه خود هستند؛ لذا به چنین مباحثی دامن می‌زنند. ولی نیروهای انقلاب بحث شان این است که ضمن اینکه باید صدای اعتراض مردم شنیده شود و به آنها حق داد که عصبانی باشند، باید از اقتدار نظام و امنیت جامعه دفاع کرد و مانع بهره برداری دشمنان از وضع موجود شد.

 

در دولت‌های نهم و دهم، بنا‌بر این بود که به اقشار مختلف جامعه توجه شود و رسیدگی‌های لازم صورت گیرد تا مشکلات آنها به حداقل کاهش پیدا کند.

در دولت‌های نهم و دهم بنا‌براین بود که به اقشار مختلف جامعه توجه شود

با اینکه اشاره کردید که اصولگرایان در کنار مردم هستند و سیاست هایی را که به نفع جامعه نیست، همزمان با مردم نقد می کنند؛ آیا آنها در دوره مدیریتی خودشان نیز چنین حساسیتی را داشتند؟

در آن دوره نیز بنای ما بر حمایت از اقشار مستضعف جامعه و نقد کاستی‌ها بود. اقدامات قابل توجهی به نفع مردم صورت گرفت از جمله پروژه «مسکن مهر» که بسیار عظیم بود . همچنین طرح هدفمندی یارانه‌ها برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه و حرکت به سوی عدالت بود. رویکرد ما در آن دوره توجه به توده‌های مردم و گره گشایی از گرفتاری‌های آنان بود. سفرهای استانی نیز به همین منظور انجام می‌شد و شاهد بودیم  باوجود فتنه سال 88 طبقات متوسط و ضعیف جامعه حامی دولت باقی ماندند و با اغتشاشات همراهی نکردند. 

از آنجا که غالب مردم طعم خدمت صادقانه را چشیده بودند، همراه اغتشاشات نشدند. بنابراین ما این گزاره را که در دولت و مجلس اصولگرایان به اقشار محروم بی‌اعتنایی شده، قبول نداریم و متاسفانه از سال ۹۳ به بعد فاصله طبقاتی و ضریب جینی افزایش پیدا کرده و مشکلات معیشتی مردم افزون شده است. در 8سال دولت نهم و دهم شرایط اقتصادی رو به بهبود بود و شاهد ارائه خدمات گسترده ای به جامعه بودیم. 

 در زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، از مسئولان کمیته امداد می‌شنیدیم که مراجعه به آنها کم شده است، زیرا 45هزار تومان در ماه برای هرنفر در آن مقطع تاثیر بسیار خوبی روی معیشت خانوارها داشت و می‌توانست مشکل گشای زندگی مردم باشد. به‌هر حال در دولت‌های نهم و دهم، بنا‌بر این بود که به اقشار مختلف جامعه توجه شود و رسیدگی‌های لازم صورت گیرد تا مشکلات آنها به حداقل کاهش پیدا کند.

 

نمی‌توان تاثیر اعتراضات و آشوب‌های اخیر را بر انتخابات نادیده گرفت

یکی از انتقاداتی که از سوی اقتصاددان و برخی تحلیلگران مطرح می شود این است که اصولگرایان در دولت های نهم و دهم اصطلاحاً «به جای اینکه ماهیگیری را یاد مردم دهند به آنها ماهی دادند». گروهی باور دارند که حذف یارانه‌ها و پخش پول آن میان مردم، باعث افزایش نقدینگی و تورم در کشور شد. نظرتان درباره این تحلیل چیست؟

 مردم با شناختی که داشتند با دریافت یارانه می‌توانستند به کسب و کار خود رونق ببخشند مثلا کارگاه‌های کوچک را ساماندهی کنند و مشکلات کشاورزی خود را حل کنند و بتوانند در حوزه‌های مختلف کار کنند. البته ممکن است به صورت موردی بهره‌برداری درستی از یارانه ها نشده باشد، اما مدیریت دولتی یا نیمه دولتی بر امکانات و اعتبارات هم مشکلات خاص خود را دارد و چه بسا سوء‌استفاده هایی هم صورت گیرد.

تحلیل‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان نشان می‌دهد که بنگاه‌های زودبازده دولت آقای احمدی نژاد نتوانست موفقیت چندانی کسب کند. یعنی نتوانست رونق اقتصادی ایجاد کند. نظرتان درباره این مسأله چیست؟

این بحث دیگر مربوط به حوزه اقتصاد و اقتصاددانان است. من تنها به کلیات و رویکردها اشاره کردم و گفتم که نگرش حمایت از مردم به ویژه طبقات محروم بر مدیران دولت قبل حاکم بود.

عده ای معتقدند که اعتراضات اخیر موجب ریزش رای اصولگرایان در میان پایگاه سنتی‌شان شده, آیا این حرف را قبول دارید و اگر نه چرا؟

نمی‌توان تاثیر اعتراضات و آشوب‌های اخیر را بر انتخابات نادیده گرفت، ولی با تجزیه و تحلیل قضیه و تبیین ابعاد موضوع هم می‌توان مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کرد و هم با روشنگری پیرامون ضعف دولت و مجلس در طرح بنزین می‌توان مردم را در رای دادن به نیروهای منتقد دولت متقاعد ساخت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.