از مهمترین کسانی که در این انتخابات ثبت نام کرده اند می توان مجید انصاری، محمدباقر قالیباف، غلامرضا مصباحی مقدم، علی زاکانی و علی شکوری راد را نام برد.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: با پایان گرفتن مهلت نام نویسی از داوطلبان حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نوعی می توان گفت که تکلیف کاندیداهای دو جناح مشخص شد.

نکته دیگر این ثبت نام ها این است که یک سری افراد دارای سابقه نمایندگی مجلس ترجیح دادند در برای دوره یازدهم کاندیدا نشوند؛ که البته هر کدام از آنها دلیل خاص خود را برای این کار دارند. به طور مثال در مورد علی لاریجانی گفته می شود که دارد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند تا شاید رئیس جمهوری را هم به کلکسیون سمت های خود اضافه کند. البته لاریجانی در نشست خبری خود به مناسبت روز مجلس، در جمع خبرنگاران اعلام کرده که «کاندیدای انتخابات 1400 نخواهم شد».

همین طور از جمله غایبین انتخابات مجلس یازدهم می توان از کاظم جلالی نام برد که گفته می شود قرار است به جای مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه شود. یکی دیگر از کسانی که در خبرها آمده بود قرار است بعد از پایان دوره نمایندگی مجلس به جمع سفیران کشورمان در خارج از کشور اضافه شود، بهروز نعمتی بود. اما نعمتی روز ششم ثبت نام ها در وزارت  کشور حاضر شد و کاندیدای حضور در انتخابات مجلس یازدهم شد تا به اخبار ضد و نقیض در خصوص سفیر شدنش پایان دهد.

از جمله افراد دیگری که ترجیح دادند در این انتخابات شرکت نکنند، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، بود. عارف در مصاحبه هایی چند روز اخیر داشته تأکید کرده که علاوه بر دعوت جمع زیادی از جامعه سیاسی و دانشگاهی برای حضورش در انتخابات مجلس یازدهم، ترجیح می دهد بیرون از مجلس به مردم خدمت کند.

محمد بطحایی نیز که دلیل استعفای خود از وزارت آموزش و پرورش را حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود، در آخرین روزهای باقی مانده تا ثبت نام داوطلبان حضور در این انتخابات، در مصاحبه ای گفت: «من بنایی بر ثبت نام در انتخابات مجلس ندارم. من کار معلمی را با هیچ کار دیگری عوض نمی کنم. البته به همکاران خودم در آموزش و پرورش توصیه می کنم در انتخابات شرکت کنند. زیرا مشکلات کشور تنها توسط افرادی که نگاه فرهنگی دارند قابل حل است.»

محمد قسیم عثمانی نیز که ماجرای استعفای او از نمایندگی مجلس دهم پس از گران شدن قیمت بنزین مطرح شد، در اینستاگرام خود نوشت: «برای هیچ حوزه انتخابیه ‌ای در انتخابات مجلس ثبت‌ن ام نمی ‌کنم و پس از 12 سال نمایندگی و کار طاقت ‌فرسا و علی ‌رغم اطمینان کامل به لطف و اعتماد چندباره مردم فرهیخته بوکان و حومه، با وجدانی راحت از این سمت کنار می‌ روم و با دنیای آلوده سیاست خداحافظی نموده و زندگی باعزت خود را در کلاس درس و دانشگاه پی می ‌گیرم.»

حشمت الله فلاحت پیشه هم از جمله نمایندگان با سابقه مجلس است که سابقه یک سال ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را نیز در کارنامه خود دارد. او در مصاحبه ای اعلام کرده بود که کاندیدای مجلس یازدهم نمی شود؛ اما آخرین روز ثبت نام ها در وزارت  کشور حاضر شد و از حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو داوطلب حضور در این انتخابات شد.

البته شاید مثل غلامرضا مصباحی مقدم که آیت الله موحدی کرمانی به او تکلیف کرده و یا الیاس حضرتی که تصمیمش برای حضور در انتخابات را یک تصمیم تشکیلاتی دانسته است، فلاحت پیشه هم به دعوت شخص و یا اشخاصی در هفتمین و آخرین روز ثبت نام ها به این نتیجه رسیده که باید یک بار دیگر شانس خود برای نشستن بر صندلی های سبز رنگ بهارستان را امتحان کند.

البته برخی دیگر از نمایندگان مجلس دهم در این انتخابات ثبت نام نکردند و علاوه ببر کسانی که از آنها نام بردم می توان از پروانه سلحشوری، غلامرضا حیدری، ابوالفضل سروش، علی نوبخت، سیامک مره صدق و... را می توان نام برد. برخی دیگر نیز خواستند که برای این انتخابات کاندیدا شوند. از جمله آنها می توان علیرضا رحیمی، احمد مازنی، علی مطهری، محمدعلی وکیلی، محمود صادقی، فرید موسوی و مصطفی کواکبیان را نام برد.

اما برخی دیگر چهره های سیاسی دیگری هم هستند که بعضا با سابقه حضور در مجلس، یک بار دیگر شانس خود برای حضور در میان نمایندگان مردم را امتحان کرده اند. مجید انصاری، ارسلان فتحی پور(رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم)، مرتضی آقاتهرانی، سید مهدی هاشمی(رئیس کمسیون آموزش مجلس نهم)، هادی غفاری، زهره الهیان، الیاس نادران، حسین سبحانی نیا(عضو هیأت رئیسه مجلس نهم)، قدرت الله علیخانی(نماینده اسبق بوئین زهرا)، علی شکوری راد(عضو مجلس ششم)، محمدرضا راه چمنی، ایرج ندیمی، علیرضا زاکانی، حمید رسایی، بیژن نوباوه، الیاس نادران، مهدی کوچک زاده،

نکته جالب توجه دیگر حضور پررنگ اعضای دولت های نهم و دهم در این انتخابات است. چهره هایی همچون محمد سلیمانی(وزیر ارتباطات دولت نهم)، محمد حسن طریقت منفرد (وزیر بهداشت دولت دهم)، محمد عباسی(وزیر اسبق ورزش و جوانان)، سید محمد حسینی(وزیر فرهنگ دولت نهم) و سید شمس الدین حسینی(وزیر اقتصاد دولت دهم) از جمله شاخص ترین آنها هستند. عبدالرضا داوری نیز با وجود اینکه به اتهامات مختلف در بازداشت به سر می برد، به کمک وکیل خود در این انتخابات ثبت نام کرد.

چهره های سیاسی دیگری که سابقه حضور در مجلس را ندارند، این بار سعی کرده اند برای اولین بار شانس خود را امتحان کنند. محمدباقر قالیباف یکی از این افراد است. اما نام های دیگری از جمله سید مصطفی میرسلیم، عبدالحسین روح الامینی(رئیس خانه احزاب)، کیومرث هاشمی، آذر منصوری، محمدعلی افشانی، شهیندخت مولاوردی، جواد امام و علی صوفی در این دسته قرار می گیرند.

البته نکته قابل توجه این است که اسامی نهایی کاندیداهای حضور در مجلس یازدهم پس از تأیید اسامی توسط شورای نگهبان قطعی می شود و بعد از گذشتن ثبت نام کنندگان از فیلتر شورای نگهبان، می توانند خود را  در معرض رأی مردم بگذارند تا شاید بتوانند یکی از صندلی های مجلس یازدهم را به مدت چهار سال به نام خود کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
18 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.