اکنون موضوع پیدایش مجدد داعش، بحث جدی در عراق نیست؛ مگر اینکه آنان با حمایت آمریکا بخواهند به چنین اقداماتی دست بزنند و آمریکا دوباره بخواهد به بهانه حضور مجدد داعش وارد عراق شود و سربازان خودش را در عراق بیاورد.

شانزدهمین نشست تخصصی «تحولات عراق- بازیگران و افق ها» با حضور حسین کنعانی مقدم و جعفر قنادباشی از کارشناسان مسائل خاورمیانه توسط جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، جعفر قناد باشی در این نشست با اشاره به تظاهرات و آشوب های اخیر عراق گفت: امروزه در عراق علاوه بر آنچه در داخل آن می گذرد مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد که در خارج از اراضی این کشور در حال پیگیری است. از طرفی با توجه به نقش پر رنگ آنکارا در فضای سیاسی و نظامی منطقه و به ویژه در عراق، تفکرات ناسیونالیستی رجب طیب اردوغان و تمایل وی برای تسلط بر کشورهای غرب آسیا همچنان ادامه دارد و از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی نیز تفکر نیل تا فرات خود را کنار نگذاشته و با وجود اعمال تمامی فشارها بر این رژیم به تحرکات تروریستی خود در منطقه ادامه می دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: عربستان مرز طولانی با عراق دارد و خواهان تسلط بر کشورهای عربی است و هر کشوری که بخواهد از اتحادیه عرب جدا شود، و مستقل باشد، ریاض با آن مخالفت می کند. غربی ها نیز به طور فعال در عرصه نفت خاورمیانه فعالیت می کنند و دنبال استفاده از منابع نفتی عراق هستند. بنابراین موقعیت عراق موقعیت مهمی در آینده به شمار می آید؛ امری که ترامپ به خوبی بر آن سرمایه گذاری کرده است.

وی یادآور شد: برخی از کشورهای قدرتمند و استعمارگر جهان دائما زمزمه می کنند که نفت دیگر بهایی ندارد و ارزش خود را از دست داده اما چنین سخنانی دروغ است. به عبارتی دیگر نه تنها اهمیت نفت کم نشده بلکه دائما در حال بیشتر شدن است. در ده سال آینده شاید نیمی از وسایل حمل و نقل از نفت به عنوان سوخت استفاده نکنند ولی همچنان نفت ابزار بسیار مفیدی در تولید و صنعت خواهد بود. اقتصاد آمریکا گرچه اقتصاد بزرگی است ولی اکنون این اقتصاد در تلاطم های اقتصادی آسیب پذیری به سر می برد. اکنون اهرم ابرقدرتی آمریکا تسلط بر منابع انرژی جهان است.

قنادباشی یادآور شد: ترامپ تولید سلاح میان برد را منع کرده، ولی همه ما می دانیم که این امر دروغ محض است. آمریکا نگران این است که اگر ایران و عراق دو کشور مستقل نفتی باشند قدرت آنها به خطر می افتد و طبیعی است که در چنین شرایطی دست های پشت پرده بسیاری علیه رابطه این دوکشور فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا مردم عراق را  به تجزیه طلبی سوق می دهد، گفت: دامنه درگیری های عراق فقط شیعیان عراق را تحت فشار قرار داده و اهل سنت کمتر در این درگیری ها وارد شدند. در عراق فساد اداری و کم درآمدی قشر ضعیف و بیکاری جوانان وجود دارد. برخی تحلیلگران نظرشان این است شروع ناآرامی ها مشروع و مردمی بود ولی دشمن بر موج این ناآرامی ها سوار شد و به نفع خود بهره برداری کرد و همچنان می کند. اما برخی از تحلیل گران می گویند که حتی در ابتدای شکل گیری این درگیری ها و اعتراضات هم دست آمریکایی ها و صهیونیست ها در کار بوده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: طرح این کودتا برپایه نظریه معروف چرچیل است که می گوید اگر خواستید کودتا کنید مردم را وارد خیابان ها کنید و اگر مردم حضور پیدا نکردند، قشر فاسد را به خیابان ها بکشانید. این دقیقا مانند کودتای 28 مرداد در کشور ما است. شاید کمتر کسی به خاطر داشته باشد که در آن زمان چرچیل نخست وزیر انگلیس بود. البته همین سبک را در کودتای مصر نیز شاهد بودیم. پس از کنار رفتن حسنی مبارک دموکراسی نیم بند محمد مرسی را شاهد بودیم؛ اما آنها همین دموکراسی نیم بند را هم بر نتابیدند.

حسین کنعانی مقدم نیز در این نشست گفت: اعتراضات عراق بر مبنای شورش از درون و حمایت از بیرون است. مانند مدلی که در ایران به وجود آوردند و خواستند از این طریق به اهدافشان برسند که شکست خوردند. یعنی مداخله جویان غربی و عربی به دنبال این هستند که در عراق خلاء قدرت پایدار باشد و این سیاست را در قبال کشورهایی مثل افغانستان و مصر نیز دارند؛ تا بتوانند خودشان امور را به دست گیرند و اختیارات گسترده در این کشورها داشته باشند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: فشار حداکثری بر اساس تئوری اجتماعی 432 است که سعی دارند بر این مبنا از جنبش های اجتماعی استفاده کنند تا قدرت حاکمیت ها را پایین بیاورند. همچنین اتاق رسانه ای کشورها را به دست می گیرند و با مدیریت رسانه ای ایدئولوژی های مردمی را جهت می دهند. چون در اعتراضات عراق رهبر مشخصی وجود ندارد و هر کسی می تواند بر این موج سوار شود و با استفاده از هر موج رسانه ای، اینها را بسیج می کنند که در نهایت به براندازی آن نظام منجر شود.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها سعی دارند مانع قدرت گرفتن جریان مقاومت در منطقه شوند، افزود: این تلاش ها در راستای حفظ منافع و امنیت رژیم صهیونیستی صورت می گیرد. آمریکایی ها و صهیونیست ها می خواهند با تجزیه عراق قیمومیت این کشور را به دست واشنگتن بسپارند. اکنون در عراق ائتلاف های سیاسی مختلفی حضور دارند و تنوع گروهک های مخالف حاکمیتی بسیار زیاد است. آن حزب هایی که در حاکمیت بودند هم وارد اعتراضات شدند و مجموع اینها منجر به جنگ داخلی در عراق شد.

کنعانی مقدم اظهار داشت: برخی جریان ها برای حفظ قدرت در عراق مجبورند که سلاح دست بگیرند و با معترضان برخورد کنند. عراق در طول چند سال اخیر بعثی زدایی نکرد و بعدا تبعاتش را با حضور گروه تکفیری و صهیونیستی داعش مشاهده کرد. خلأ قدرت در عراق به معنی تجزیه عراق است. خود حزب هایی که تاکنون سهم خواهی می کردند اکنون می گویند که نمی خواهیم در حکومت کسی را تعیین کنیم و اگر فردی در مکان قدرت قرار نگیرد به معنی زمینه سازی برای تجزیه و براندازی عراق است.

وی تأکید کرد: خلأ قدرتی که با استعفای عادل عبدالمهدی ایجاد شده، زمینه مناسبی برای اجرای برنامه های از پیش تعیین شده است. به نظر می رسد  همان طور که بازیگران منطقه ای مانند آمریکا و عربستان سعودی به فکر سهم خواهی خود در عراق هستند، و یکی از اهدافی که در پشت اعتراضات قرار دارد هدف قرار دادن مرجعیت در عراق است. بنابراین مردم بایستی با اتحاد و به پشتوانه مرجعیت مقابل این توطئه ها بیایستند.

قنادباشی نیز در پاسخ به سؤالی در خصوص پیدایش مجدد داعش در عراق و خطراتی که در آینده این کشور را تهدید می کند، گفت: اگر داعش دوباره این خطای راهبردی را انجام دهد و به تجاوز و قتل مردم بی گناه و شیعیان بپردازد، حشدالشعبی وارد ماجرا می شود و قطعا نمی تواند به اهداف مورد نظرش برسد و محکوم به شکست است. اکنون موضوع پیدایش مجدد داعش، بحث جدی در عراق نیست؛ مگر اینکه آنان با حمایت آمریکا بخواهند به چنین اقداماتی دست بزنند و آمریکا دوباره بخواهد به بهانه حضور مجدد داعش وارد عراق شود و سربازان خودش را در عراق بیاورد.

کنعانی مقدم در پاسخ به سؤالی در خصوص خطبه نماز جمعه کربلا که منجر به استعفای عادل عبدالمهدی شد، گفت: بعد از خطبه روز جمعه کربلا عادل عبدالمهدی استعفا داد. چرا که خوف داشت مردم بیشتری کشته شوند. معتقد بود که نباید یک نظام مردمی فدای یک شخص شود.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بعد از سقوط صدام بیشترین روابط را با عراق داشته و مردم ایران طی این سال ها رابطه عمیق و همگرایانه ای در دانشگاه های عراق و در مراسم اربعین با مردم عراقی داشتند.

قناد باشی نیز در تأکید کرد: همه ما می دانیم که چقدر دشمن برای اختلاف و تفرقه افکنی میان دو ملت عراق و ایران تلاش می کند و سهمگین ترین و پرهزینه ترین جنگ رسانه ها، علیه ایران و عراق است. خلأ عراق عدم تعامل حکومت با مردم و به کار نگرفتن جوان ها در عرصه سیاسی است و عراق بدن زخم داری دارد و علاوه بر اینها هنوز مسائل بزرگ حل نشده ای در این کشور باقی مانده و دشمن هم دقیقا با صحنه سازی های خود بر این زخم ها می افزاید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.