گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

مبلغ: برای فراهم نشدن بستر اغتشاش بهترین کار ایجاد شرایط مدنی نارضایتی است

مبلغ با تاکید بر نقش احزاب در بیان اعتراضات به صورت مسالمت آمیز گفت: احزاب می توانند به صحنه بیایند و اعتراض های خود را بیان کنند. مردم هم در هر موضوعی به دنبال احزاب وارد صحنه می شوند و تبعا چون احزاب سازمان هایی هستند که تشکل، رهبری و اهداف مشخصی دارند به صورت مسالمت آمیز اعتراضات را هدایت می کنند و از این حالت انفجاری و اغتشاش آمیز پرهیز می شود و برای اغتشاشگران واقعی بستری فراهم نخواهد شد.

پایگاه خبری جماران، مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور ایران دولت سیدمحمد خاتمی طی گفت و گو با خبرنگار جماران در ارتباط با نحوه افزایش قیمت بنزین گفت: برای تصمیمات به این بزرگی که به جامعه شوک شدیدی وارد می کند حتما باید مقدمات و تمهیدات قبلی برای فراهم و چاره اندیشی کرد.

مبلغ گفت: من واقعا نمی دانم آقایان چگونه به این تصمیم رسیده اند که یک شبه بدون هیچ توجیه قبلی قیمت بنزین را افزایش داده اند. درست است که زمان اجرای چنین تصمیمی نباید اعلام شود چرا که توالی سوء دارد. اما جامعه باید از قبل آماده شود و از ماه ها قبل درباره آن تصمیم صحبت شود.

معاون سیاسی اسبق وزارت کشور افزود: این موضوع که تمام درآمد حاصل از گران شدن بنزین به جیب مردم می رود موضوع مهمی است. باید از دو سه ماه قبل باید برای مردم تبیین شود که همه بدانند منافع تصمیمی که گرفته می شود به جیب مردم می رود.

تصمیمات ملی حتما باید بسیار با هضم، اندیشه و چاره اندیشی قبلی و توجیه افکار عمومی اتخاذ شود 

وی با تاکید بر لزوم آماده سازی جامعه قبل از اتخاذ تصمیم های ملی افزود: اینکه یک مرتبه به این شکل شوک آور تصمیم گرفته شود واکنش هایی در پی دارد. از طرفی نارضایتی های گسترده ای به وجود می آید.  افراد سوءاستفاده گر چه در داخل و چه در خارج هم همیشه مترصد انجام اقدامات سوء و سوار شدن بر موج اعتراضات هستند. به این ترتیب تصمیمات ملی حتما باید بسیار با هضم، اندیشه و چاره اندیشی قبلی و توجیه افکار عمومی اتخاذ شود تا کمترین واکنش و خسارت را به همراه داشته باشد.

به نظر معاون سیاسی وزارت کشور ایران دولت سیدمحمد خاتمی، وقتی بستر برای اعلام نارضایتی مردم فراهم نشود و مردم نتوانند به شکل عادی و طبیعی اعتراضات خود را در زمینه های مختلف به شکل طبیعی و قانونی ابراز کنند، سرخوردگی و نوعی شکاف بین جامعه و ناراضیان با دستگاه های مربوط حاکمیت ایجاد می شود.

 

فضای حراستی و امنیتی جامعه حداقلی شود

مبلغ افزود: در چنین حالتیسرخوردگی ها انباشت می شود و در شرایطی که بستر آن برای بروز نارضایتی ها فراهم شود خود را به صورت انفجاری و همراه با تخریب خود را نشان خواهد داد. سوءاستفاده گران و اغتشاش گرانی هم بر این موج سوار می شوند و دشمنان کشور حداکثر سوءاستفاده را می کنند.

به اعتقاد این فعال سیاسی اصلاح طلب، اگر در جامعه شرایطی هموار فراهم شود و فضاهای امنیتی و حراستی حداقلی شود و فضا کاملا فضای سیاسی باشد، جریان های سیاسی به خصوص احزاب حرف اول را می زنند.

مبلغ با تاکید بر نقش احزاب در بیان اعتراضات به صورت مسالمت آمیز گفت: احزاب می توانند به صحنه بیایند و اعتراض های خود را بیان کنند. مردم هم در هر موضوعی به دنبال احزاب وارد صحنه می شوند و تبعا چون احزاب سازمان هایی هستند که تشکل، رهبری و اهداف مشخصی دارند به صورت مسالمت آمیز اعتراضات را هدایت می کنند و از این حالت انفجاری و اغتشاش آمیز پرهیز می شود و برای اغتشاشگران واقعی بستری فراهم نخواهد شد.

 

شرایط برای بروز نارضایتی های مدنی هموار شود

وی با بیان اینکه در فقدان چنین شرایطی، افراد بدون هیچ گونه رهبری و هدایت مشخصی در مواقع خاصی که به جامعه شوک وارد می شود در بستر اعتراضات حضور دارند، افزود: بهترین کار برای اینکه اعتراض و اغتشاش از هم تفکیک شوند و حتی برای اغتشاشگران بستری فراهم نشود، این است که شرایط برای اعلام و بروز نارضایتی ها به صورت مدنی هموار شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: سالهای سال است که بحث می شود مکانی باید به کسانی که می خواهند نوعی نارضایتی اعلام کنند اختصاص داده شود.اما  این مساله ابتدایی و ساده هنوز در کشور به سامان نرسیده است و معلوم نیست که اگر جریانی، کسانی یا حزبی بخواهد نسبت به بعضی سیاست ها به شکل مدنی اعلام مخالفت و نارضایتی کند چگونه باید عمل کند؟

مبلغ در پایان گفت: متاسفانه تندروها در کشور حاشیه امن دارند. آنها هر زمان که بخواهند به خیابان ها می آیند، هر طور که بخواهند عمل می کنند و به وجدان عمومی آسیب می رسانند اما به طور کلی شرایط برای اقشار مختلف فراهم نیست. این چنین است که سرخوردگی ایجاد می شود و در مواقع خاص واکنش های انفجاری رخ می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.