گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمدرضا تابش: نمی توان بر تن رنجور و قامت خمیده مردم بیش از این فشار وارد کرد

تابش گفت: پیشنهاد می گردد دولت با محدودسازی اجرای طرح اعلامی خود(مثلا به مدت یکماه) فرصت بازنگری در طرح اصلاح یارانه بنزین را فراهم و طرح مناسبتری را جایگزین نماید.

محمدرضا تابش در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص طرح افزایش قیمت بنزین گفت: اگر سران سه قوه، اصلاح قیمت بنزین به دلیل افزایش بهای ارز و عوارض زیست محیطی ناشی از مصرف بی رویه سوخت های فسیلی به موضوع تحریم ها را ضروری تشخیص دادند، مناسب بود دولت پس از جلب نظر نخبگان، اقتصاددانان، گروه های مرجع، نمایندگان مجلس و توجیه مردم نسبت به این امر اقدام می کرد.

وی افزود: اینکه اصلاح قیمت حامل های انرژی و عایدی از آن به نقطه هدف برسد، دغدغه مردم و صاحب نظران است. متاسفانه از آن طرف معادله که افزایش درآمد سرانه مردم و قدرت خرید آنهاست، غفلت می کنیم. در حالی که با این درآمد سرانه حدود ٥هزار دلاری و شاید(باتوجه به تحولات قیمت ارز) کمتر، نمی توان بر تن رنجور و قامت خمیده مردم بیش از این فشار وارد کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: ایران عزیز ظرفیت های بسیار ارزنده معنوی و مادی دارد که باید در سایه خردمندی و تدبیر آنها را شکوفا کرد و درآمد سرانه مردم را متناسب با ظرفیت های کشور به ٢۰ الی ٣۰ هزار دلار رساند و آنگاه اصلاحات اجتناب ناپذیر اقتصادی را اعلام و اجرا کرد. نمی توان با این درآمد سرانه محدود و شدت گرفتن تحریم ها که اقتصاد و معیشت مردم را مختل کرده است، دست به کاری زد که موج روانی لجام گسیخته گرانی را به ذهن ها متبادر سازد و هم از نظر اقتصادی و هم از نظر روانی مردم را تحت فشار قرار دهد.

وی بیان کرد: باید با ارائه راهکارهایی در مصرف سوخت صرفه جویی شود که هم دهک های درآمدی پایین جامعه، نگران و متضرر نشوند و هم نفع اقتصادی و زیست محیطی و رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشد. تا آنجا که اطلاع دارم طرح های مناسب تری برای اصلاح یارانه سوخت به وسیله صاحب نظران و اقتصاددانان بر بستر فناوری های نو، تهیه و به دولت پیشنهاد گردیده که دولت کمترین دخالت در اجرای آن دارد و مردم به ویژه دهک های پایین جامعه با بهره مندی از سهمیه تخصیص یافته در بازار مدیریت شده ثانویه می توانند از طریق عرضه مازاد بنزین خود، درآمد مناسب تری را به دست آورند و به صورت مستقیم از اصلاح یارانه سوخت استفاده نمایند.

تابش گفت: لذا پیشنهاد می گردد دولت با محدودسازی اجرای طرح اعلامی خود(مثلا به مدت یکماه) فرصت بازنگری در طرح اصلاح یارانه بنزین را فراهم و طرح مناسبتری را جایگزین نماید. البته باید به تنگناهای زیادی که دولت در اداره کشور با آن روبروست، توجه نمود و این موضوع نباید محملی برای تسویه حساب های جناحی و سیاسی با دولت شود. همه در یک کشتی نشسته ایم و رضایتمندی مردم در سایه اداره شایسته کشور، می تواند این بار را به سرمنزل مقصود برساند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.