یادگار امام با تأکید بر اینکه هر صدایی که جامعه اسلامی را چند پاره کند، نفاق است، گفت: امت ایران به تبع فرمان بنیادین امام و هدایتی که بعد از او رهبر معظم انقلاب در این مسیر به طور اتمّ و اکمل داشتند، پرچمدار وحدت امت اسلامی بود، هست و خواهد بود.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی عصر امروز در مراسم تجدید میثاق مهمانان سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی با آرمان های امام خمینی(س) با اشاره به آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» گفت: این آیه رمز هویت امت اسلامی است. اگر مسلمانان بخواهند سعادت خودشان را بیابند، این آیه راه سعادت را به آنها نشان می دهد و اگر احیانا بخواهند علل فروپاشی و بازماندن از سعادت و تمدن را بیابند هم این آیه عوامل آن را بیش از هر چیزی برای ما هویدا می کند.

یادگار امام یادآور شد: در این آیه به صراحت «اخوت» به عنوان نعمت خداوند بیان شده است. وقتی پیامبر(ص) وارد مدینه شد، دل ها را به هم نزدیک کرد. به تعبیر برخی از بزرگان جهان اسلام، معجزه پیامبر(ص) در کنار قرآن، تجمیع همه بود. ابتدا در شبه جزیره و بعد فراتر آمد و در همه سرزمین ها صدای توحید و وحدت کلمه بلند شد.

وی با تأکید بر اینکه اگر می خواهید در جهان سعادتمند شوید یکپارچه باشید، اظهار داشت: تعبیر «برادری» در امت اسلامی یک تعبیر بسیار بلند است. اعراب تعبیری به عنوان «ولاء» داشته اند و بر این اساس جایگاه های «موالی» و «مولا» شکل گرفت؛ اما اسلام این پیوند را بالاتر می برد و می گوید «شما برادر هستید». معجزه پیامبر(ص) این بود که دشمنی ها را کنار گذاشت؛ در همین راستا دل های کسانی که تا دیروز به هم مشغول بودند نزدیک شد و جنگ ها تمام شد.

سید حسن خمینی با اشاره به توجه به منافقین در دوره پیامبر(ص)، یادآور شد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل همین آیه می فرماید کار منافقین این بود که جامعه اسلامی را چند پاره کنند و دعوا ایجاد کنند و کردند. آنان در دوره های نخست بعد از پیامبر(ص) چندان قدرت نداشتند، ولی بعدا آن موج و فضای اولیه در اثر تلاش منافقین از بین رفت. لذا هر صدایی که جامعه اسلامی را چند پاره کند، نفاق است.

وی ادامه داد: بی جهت نیست که وقتی انقلاب اسلامی به رهبری امام شکل گرفت، یک صدای جهانی بیشتر نداشت و آن این بود که «ای مستضعفان متحد شوید». در رتبه ی بعدی هم مخاطب خاص پیام انقلاب ما مسلمانان بودند که آنها را به وحدت فراخواند. از همین رو پان ترکیسم و پان عربیسم جواب نمی دهد و نجات مسلمانان، نام پیامبر(ص) و توجه به این است که ما یک امت هستیم و نباید تردید کرد که همین نقطه مورد شناخت دشمن بود.

یادگار امام تصریح کرد: اگر منافقین در دوره پیامبر(ص) نفاق خودشان را از ایجاد اختلاف شروع کردند، بعد از انقلاب ما هم دمیدن بر این اختلافات در جهان اسلام روز به روز توسط ناآگاهان یا آگاهان خائن انجام شد. دردمندان جهان، شیعه و سنی نداشت، فریاد زدند و گفتند صدایی که تفرقه ایجاد کند به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یا «اسلام سنی آمریکایی» است و یا «اسلام شیعی انگلیسی».

وی با تأکید بر اینکه «اختلاف» ریشه اسلام را می خشکاند، افزود: بسنده کردن به سخنان سخیف، ماندن در گذشته، توجه نکردن به آینده و دچار بازی هایی شدن که دیگران و دشمنان برای ما تهیه کرده اند، فضایی به وجود آورد که چندین سال پیش نحله تکفیری عظیمی را پدید آورد و فاجعه آفرید. اما چون خداوند وعده داده که حافظ این دین و نیت است، کسانی بودند که نصرت کردند و پرچم این وحدت و اتحاد و دوستی را پا بر جا نگه داشته بودند؛ آنها ما را زدند ما آنها را نزدیم؛ زخم زدند و ما لبخند زدیم. برای اینکه می دانستیم راه از میانه یک تنفر عبور نمی کند. هرکسی بذر تنفر بکارد، درخت اختلاف بر می خیزد. امروز هم باید بذر محبت ریخت و میوه محبت برداشت کرد.

سید حسن خمینی گفت: امت ایران به تبع فرمان بنیادین امام و هدایتی که بعد از او رهبر معظم انقلاب در این مسیر به کمال داشتند، پرچمدار وحدت امت اسلامی بود، هست و خواهد بود. تلاش دوستان ما در مجمع تقریب گوشه ای از تلاش ها و جلوه ای از همت ها و نمادی از عظم مردم ایران و دوستداران امام برای اتحاد است. اما این تلاش منحصر به یک نفر و دو نفر نیست؛ تک تک ما مسئول هستیم. کسی که به اسم پیامبر(ص) و محبت پیامبر(ص) به مخالفین توهین می کند، کسی که به نام غیرت تسنن، شیعه را تکفیر می کند، هر دو یک مسیر دارند و دشمنی پیامبر را آگاهانه یا ناآگاهانه در جامعه ترویج می کنند.

وی افزود: از پیچ های تاریخی تندی گذشتیم و به رغم لطماتی که زدند اما درخت امت اسلامی بارورتر شد و بیداری پدید آمد. شاید ده ها سال پیش بسیاری افراد فکر می کردند همه اینها یک بازی است؛ اما امروز اثر بزرگ و لطمات بزرگی که امثال داعش و تفکرات تکفیری ایجاد کردند نشان داد که آن هشدارها نگاه عالمانه ای بود که در جان های اندیشمندان جهان اسلام شکل گرفت. امروز هم با همین علم، آگاهی و ترویج می توانیم پیش برویم و راه را پیدا کنیم و همراه هم باشیم.

یادگار امام تأکید کرد: وجود رژیم اشغالگر و غده سرطانی یک دشنام علنی به پیامبر(ص) است و باید آن را حذف کنیم. یک درد جانکاه بر امت اسلامی است که سرزمین امت اسلامی زیر یوغ یک تفکر نژادپرست باشد. مسلمانان هیچ گاه نژادپرست نبوده اند و همدوش یکدیگر زندگی کرده اند. البته مسلمانانی هم بوده اند که ممکن است کارهای بدی کرده باشند ولی آن را وامدار اندیشه پیامبر(ص) نکنیم.

وی ادامه داد: امروز قدس مانند تمام نیم قرن گذشته و بلکه بیشتر، پرچم آزادی خواهی مسلمانان است و اصل داستان ما فلسطین و توجه به این کانون بزرگ آزادی خواهی است.

سید حسن خمینی با بیان اینکه دشمنان تلاش های زیادی کردند که اختلاف بیندازند، گفت: دشمن جهالت، آگاهی است. اگر یک ثمره بر وجود بی ارزش تکفیری ها مترتب باشد این است که در دانایان جهان اسلام آگاهی را بیشتر کرد. در مقابل رژیم صهیونیستی هم بیش از هر چیزی نیازمند آگاهی و دانش هستیم. امت اسلام باید به قدرت خودش واقف شود و به وحدت کلمه خودش در مسأله فلسطین بیشتر دست یابد و حاکمان جاهل، نادان یا خائنی که بر این کشورها حکومت می کنند و تنها استمرار خودشان را می بینند بیشتر تعدیل شوند.

وی با بیان اینکه ایران کشور وحدت امت اسلامی است، اظهار داشت: البته در میان ایرانی ها هم کسانی هستند که از وحدت سخن نگویند. اما صدایی که از گلوی رهبر معظم انقلاب به عنوان جانشین امام و از گلوی تاریخ انقلاب و قلم و بیان امام بر می آید، وحدت، وحدت و وحدت است. هیچ ارزشی امروزه بالاتر از این نیست. لذا کنفرانس وحدت بسیار ارزشمند است و تلاشی که دست اندرکاران این اجلاس انجام می دهند کاری بسیار به موقع و مناسب است.

به گزارش جماران، آیت الله محسن اراکی نیز پیش از سخنان یادگار امام طی سخنانی گفت: تلاش تلاشگران در حال به ثمر رسیدن است و موج تکفیر در جهان منزوی شده و شکست خورده است. امروز در جهان اسلام بیشتر صدای وحدت و یگانگی شنیده می شود و همه از صدای وحدت پیروی می کنند و پرچم وحدت بیش از هر زمان در اهتزاز است. امیدواریم شاهد روزی باشیم که بساط تفرقه و تکفیر برای همیشه برچیده شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.