همایش علمی پژوهشی «طالقانی و زمانه ما» صبح امروز (چهارشنبه 22 آبان ماه 1398) با سخنرانی اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سالن قلم کتابخانه ملی ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش جماران، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سخنان خود را با اشاره به آیه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا» آغاز کرد و گفت: امروز کسانی که با نام مجاهد نستوه آیت الله طالقانی خو گرفته اند در این همایش شرکت کرده‌اند، کسانی که به آیت‌الله طالقانی به عنوان تجلی‌گر خلق حسن و مروج سیر و سلوک علوی و نبوی علاقه دارند.

همایش «طالقانی و زمانه ما»-1

وی افزود: فراگیری پدری آیت‌الله طالقانی هیچ حد و مرزی نمی‌شناخت، مگر در برابر ظلم. طالقانی دارای آرامشی بود که فرصت تفکر در سایه این آرامش برایش فراهم بود. نوای او همیشه در گوش ما است، که آیات وحی را در گوشمان زمزمه می‌کرد تا یاد بگیریم؛ به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست / عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه گفت: زمانی که هنگام پخش برنامه «قرآن در صحنه» همه وجودمان گوش بود تا یاد بگیریم چگونه زندگی کرده و رواداری را چگونه وارد زندگی خود کنیم و عامل آن باشیم.

بروجردی در ادامه گفت: امروز در اینجا در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در گنجینه علم و دانش، نام یاد و آموزه‌های آیت‌الله طالقانی را تکریم می‌کنیم تا نسل آینده بداند، ذخیره علمی و فرهنگی این کشور حاصل چه تلاش‌هایی است. او برای مردمش پدر و هدایتگر و راهنمای هر کسی بود که به سخنانش گوش فرا می‌داد.

بروجردی در پایان گفت: ای معلم عزیز و ای فقیه زمان‌شناس و ای منادی رحمت، باشد که مروت و مدارا را به خودمان و دیگران متذکر شویم.

همایش «طالقانی و زمانه ما»-1

محمد مهدی جعفری: آیت‌الله طالقانی دشمن ستمگران و یاور ستمدیدگان و معتقد به گفت‌وگو بود

محمدمهدی جعفری، دبیر علمی همایش نیز گفت: مرحوم طالقانی در تلاش بود تا زمینه مردم سالاری را ایجاد کند. او در رفتار و گفتار بر این اصول ایستاد و زندان‌ها و تبعیدها را تجربه کرد.

وی افزود: طالقانی قبل از پیروزی انقلاب دغدغه این را داشت که مبادا پس از پیروزی کسانی به فکر تصفیه حساب‌های شخصی بیفتند، از این رو پیوسته عفو، گذشت و رحمت را توصیه می‌کرد. او همچنین به ضد انقلاب سفارش می‌کرد مبادا دست به اقدامی بزنند که مردم ناراحت شوند و جامعه ضربه ببیند.

دبیر کمیته علمی همایش طالقانی و زمانه ما ادامه داد: آیت‌الله طالقانی دشمن ستمگران و یاور ستمدیدگان و معتقد به گفت‌وگو بود و شرکت همه مردم در اداره امور کشور را از صدر تا ذیل خواهان بود. طالقانی قسط و عدل در امور مادی و معنوی را حق همه مردم می‌دانست.

جعفری با اشاره به نارضایتی‌هایی که آیت‌الله طالقانی پس از پیروزی انقلاب از روند تحولات داشت تصریح کرد: تندروی، بی‌برنامگی، جنگ تحمیلی، سهم خواهی‌ها و کینه توزی‌ها باعث شد ملت ایران از اهداف خود دور شوند و مسیر ما کج شد. لذا نسل‌های دوم و سوم و چهارم پس از انقلاب، امروز با اهداف آن بیگانه شده‌اند و می گویند چرا انقلاب کردید؟

وی بیان کرد: خطر انقطاع نسل روز به روز بیشتر شده است. از این رو، برای متوجه ساختن نسل جدید با اهداف و اصول شخصیتی که تا زنده بود در تلاش برای حفظ و پاسداری این اهداف و اصول بود، حدود یک سال پیش فکر برگزاری چنین همایشی، در میان خانواده و برخی علاقه‌مندان آیت الله طالقانی پیش آمد. به اعتقاد آنها برگزاری سالگرد به تنهایی کافی نبود، هر چند سال ها اجازه برگزاری رسمی همان مراسم ساده را هم نمی‌دادند و مراسم سالگرد مرحوم طالقانی در خانه به صورت خصوصی برگزار می‌شد.

وی افزود: به این فکر افتادیم تا با برگزاری این همایش آن اصول و اهداف را در معرض عموم قرار دهیم. لذا فراخوان دریافت مقالات منتشر شد که در نهایت 80 مقاله از داخل و خارج کشور دریافت شد و پس از داوری 20 مقاله برای ارائه در همایش آماده شد. بعد از پایان همایش هم این مقالات به همراه 30 مقاله دیگر که مورد تایید کمیته داوران قرار گرفته است در مجموعه ای به چاپ خواهد رسید.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم با تمام شدن این همایش، فکر و اهدافی که برای حفظ و احیای اندیشه‌های اسلامی اصیل وجود دارد ادامه پیدا کند. نه تنها برای آیت الله طالقانی، بلکه برای هم‌رزمانش، مانند مرحوم بازرگان، مطهری، شریعتی و دیگرانی که درد اسلام و مردم را داشتند و می‌خواستند اسلام اصیل را به مردم ارائه دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.