بر اساس ماده 5 مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وزارتخانه‌های مسئول اجرای این مصوبه عبارتند از: وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت اطلاعات.

پایگاه خبری جماران: حجت‌الاسلام والمسلین حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» را برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ کرد.

این مصوبه در جلسه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 12/6/1398 به تصویب رسید و شامل 6 ماده است که مسئولیت هماهنگی، اجرا و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها درخصوص این مصوبه با وزارت کشور است.

همچنین این وزارتخانه موظف است ستاد راهبری و هماهنگی اجرای مصوبه عفاف و حجاب را تشکیل دهد و گزارش عملکرد این ستاد را به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

 

کلیه مصوبات قبلی در خصوص عفاف و حجاب به قوت خود باقی است

یکی از مهم‌ترین نکات حائز اهمیت در مصوبه، ماده 4 آن است که در این ماده تصریح‌شده کلیه مصوبات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب به قوت خود باقی است و وظایف مقررشده در ماده 5 برای دستگاه‌ها وظایف تکمیلی بوده که به وظایف قبلی اضافه ‌شده است.

گفتنی است در بخشی از مقدمه آن چنین نگاشته شده است: عفاف و حجاب در قرآن و سنت معصومین علیهم‌السلام، آرمان­های انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله­العالی)، همچنین در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز سیاست­های کلی فرهنگی و فرهنگ و آداب ملی، جایگاه رفیعی دارد.

در ماده 1 مصوبه فوق‌الذکر هدف از تصویب این «فضایل اخلاقی و فراگیر شدن عفاف و رعایت حجاب شرعی و قانونی و کاهش بدحجابی» عنوان شده است.

همچنین در ماده 2 نیز راهبردهای این مصوبه عبارتند از: «مسئولیت­پذیری و پاسخگویی مسئولان دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌های حاکمیتی در حوزه عفاف و حجاب»، «به فعلیت رساندن ظرفیت­های مغفول علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی برای ارتقای وضعیت عفاف و حجاب»، «صیانت از حریم عفت عمومی و گسترش امنیت اخلاقی و مقابله با تهدیدها و جنگ نرم دشمن در حوزه عفاف و حجاب».

 

وظایف عمومی دستگاه‌های مجری

ماده 3 مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وظایف عمومی دستگاه‌های مجری را به شرح ذیل مقرر کرده است: «نظارت بر رعایت عفاف و حجاب و ارزش­ها و شئونات قانونی کشور در حوزه عملکردی»، «اصلاح آئین­نامه­ها، شیوه­نامه­ها و دستورالعمل­های جاری در دستگاه­ها در جهت تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب و پیشگیری از بروز بدحجابی»، «آگاهی بخشی نسبت به مزایا و پیامدهای فردی و اجتماعی عفاف و حجاب برای کارکنان و مناسب­ سازی محیط کار بانوان برای تأمین امنیت اخلاقی و آسایش آنان».

 

دستگاه‌های مسئول اجرای مصوبه

بر اساس ماده 5 مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وزارتخانه‌های مسئول اجرای این مصوبه عبارتند از: وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت اطلاعات.

همچنین سازمان بسیج مستضعفین، نیروی انتظامی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری­های سراسر کشور هم از سایر سازمان‌‌هایی هستند که طبق مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» وظائف و تکالیفی را بر عهده دارند.

همچنین ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر، سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صداوسیما، سازمان حج و زیارت، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان اداری و استخدامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران هم برای اجرای مصوبه فوق‌الذکر باید اقدامات تصریح‌شده در این مصوبه را انجام دهند.

در ماده 6 مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» ذیل عنوان برنامه‌ریزی، اجرایی سازی، نظارت و ارزیابی مقرر شده: سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کلان و راهبردی در حوزه حجاب و عفاف و نظارت راهبردی و ارزیابی حسن انجام این مصوبه بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 

هماهنگی اجرای مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاه­ها بر عهده وزارت کشور است

همچنین در بخش دیگری از این ماده نیز مقررشده: ایجاد هماهنگی، تدبیر و پیش­بینی سازوکار لازم برای اجرای این مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاه­ها و نهادها بر عهده وزارت کشور است که با استفاده از همه ظرفیت­ها و امکانات و منابع از طریق شورای اجتماعی و سازمان امور اجتماعی کشور و تشکیل ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب اقدام می‌نماید و گزارش آن را به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.